• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tre Roaming

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Den 29 maj tar mobiloperatören Tre bort alla extra kostnaden för roaming inom EU/EES, vilket innebär att Tres privat- och företagskunder surfar, sms:ar och ringer utan att det medför extra kostnader eller begränsningar för mobilsurf.

Priserna för Tres aktuella mobilabonnemang förblir oförändrade och kunderna har samma surfpott när de reser inom EU/EES som de har hemma. Om surfpotten tar slut, kan de köpa till extra surf för samma pris som på hemmaplan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tre Roaming

En mycket viktig punkt som 3 inte tar upp:

Även om Tre inte nämner något om saken är det möjligt att operatören kommer att ta ut en extraavgift ifall ett abonnemang till större delen används i ett annat EU-land inom en fyramånadersperiod.

Jappe
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

Intressant, det betyder att i det fall man köper deras produkt "3FASTPRIS 60GB", som kostar 579 kr/månaden så betalar man 9,65 SEK/GB!

Eftersom vi vet att det officiella grossistpriset 2017 är satt till 7:70 Euros/ca. 75 kr per GB, måste de ha en internationell lösning med egna nät i de olika länderna, eller specialavtal med lokala distributörer till helt andra priser än de officiella.

Spännande!

TommyD
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

Spännande nu, läste också detta. De kommer nu slag i slag och vill ju alla vara bästa valet.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

Man skriver "mobilsurf" ser ingenstans om deras produkt "3bredband" som är namnet på deras mobila bredband.

Man har också olika prislistor för produkterna.

60 GB "3FASTPRIS 60GB", kostar 579 kr/månaden
60 GB "3Bredband" 60GB kostat 349kr/månaden.

Det är väl inte en allt för djärv gissning att den fria surfen utomlands bara gäller mobilsurf, precis som hos konkurrenterna.

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tre Roaming

Har varit i kontakt med Telia nu på morgonen.
Den information som skulle varit utskickad till deras bredbandskunder har inte fungerat till 100%. Vi har inte fått informationen från dom att det mobila bredbandet inte kommer att fungera utanför Sveriges gränser.
Så mobila bredbandet kommer inte ens att fungera i Norden/Balticum som det var lovat. Så ska man surfa, maila, streama musik o TV är det ett mobilabonnemang som gäller om man ska utomlands.
Vart kommer detta att ta vägen??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tre Roaming

Tack för det Tre, 2,18 kr per GB att användas i hela EU och inte minst i Norge.
Dvs. samma volym och taxa som tidigare.

De övriga operatörerna lär få göra om sina taxor för att förhindra massutträde.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

@Tommy: Kan du inte göra som jag, skaffa ett extra SIM-kort datasurf på ditt abonnemang (om du har Telia Komplett) och stoppa i den mobila routern, kostar 29 kr/månad.
Alla dina till abonnemanget kopplade mobiltelefoner och routern delar på din totala surfpott. Alltså:

Mobiltelefon 1: Med huvudabonnemang (pris beror t ex på surf/månad, jag har 20 GB)
Ytterligare mobiltelefoner: Kopplas till huvudabonnemanget, 149 kr/mån per mobil
Routern med surf-SIM-kortet, 29 kr/mån
Just nu 100 GB surf i potten, plus 20 GB/månad

Jag har en TP-link router i husbilen med 29 kr sim-kortet, fungerar utmärkt:
  • Liten och fin. Klämmer fast den i dokumenthållaren, 12 volt från cig tändaren
  • På även vid färd
  • Plattor/tablets, valfria andra enheter kopplade WiFi till routern
  • Kör navigatorn i platta med online trafikinformation, om jag vill kan jag även online-navigera, via Google t ex
  • Hustrun surfar på sin platta, eller direkt via 4G mobiltelefonen, sociala medier drar ingen surf alls (t ex Facebook)
Etc

Jag kan surfa "så det ryker" i hela EU/EES. Kommer nog aldrig att lyckas göra slut på potten.
Ett enda abonnemang och faktura. Okay pris. Bra uppkoppling.
Inga omkopplingar, byten. Bara ut och åka.
Hemma kör jag fiber "så det ryker av bara den".

Vi har aldrig haft bättre förutsättningar för surf och mobiltelefoni hemma och i Europa!

Edit: Glömde: Vid färd även Spotify online via min mobil, ljudet bluetooth kopplat till ljudsystemet i bilen.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

Tack för det Tre, 2,18 kr per GB att användas i hela EU och inte minst i Norge.
Dvs. samma volym och taxa som tidigare.

De övriga operatörerna lär få göra om sina taxor för att förhindra massutträde.

Var finner du priset som hamnar på 2:18 kr GB? Kollat deras olika prislistor, men så lågt pris hittar jag inte.

Mycket intressant!

TommyD
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Tre Roaming

De väntar säkert tills den 15 juni då EU regeln träder i kraft.


Tack för det Tre, 2,18 kr per GB att användas i hela EU och inte minst i Norge.
Dvs. samma volym och taxa som tidigare.

De övriga operatörerna lär få göra om sina taxor för att förhindra massutträde.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tre Roaming

@Tommy: Kan du inte göra som jag, skaffa ett extra SIM-kort datasurf på ditt abonnemang (om du har Telia Komplett) och stoppa i den mobila routern, kostar 29 kr/månad.
Alla dina till abonnemanget kopplade mobiltelefoner och routern delar på din totala surfpott. Alltså:

Mobiltelefon 1: Med huvudabonnemang (pris beror t ex på surf/månad, jag har 20 GB)
Ytterligare mobiltelefoner: Kopplas till huvudabonnemanget, 149 kr/mån per mobil
Routern med surf-SIM-kortet, 29 kr/mån
Just nu 100 GB surf i potten, plus 20 GB/månad

Jag har en TP-link router i husbilen med 29 kr sim-kortet, fungerar utmärkt:
  • Liten och fin. Klämmer fast den i dokumenthållaren, 12 volt från cig tändaren
  • På även vid färd
  • Plattor/tablets, valfria andra enheter kopplade WiFi till routern
  • Kör navigatorn i platta med online trafikinformation, om jag vill kan jag även online-navigera, via Google t ex
  • Hustrun surfar på sin platta, eller direkt via 4G mobiltelefonen, sociala medier drar ingen surf alls (t ex Facebook)
Etc

Jag kan surfa "så det ryker" i hela EU/EES. Kommer nog aldrig att lyckas göra slut på potten.
Ett enda abonnemang och faktura. Okay pris. Bra uppkoppling.
Inga omkopplingar, byten. Bara ut och åka.
Hemma kör jag fiber "så det ryker av bara den".

Vi har aldrig haft bättre förutsättningar för surf och mobiltelefoni hemma och i Europa!

Edit: Glömde: Vid färd även Spotify online via min mobil, ljudet bluetooth kopplat till ljudsystemet i bilen.

Låter bra! innebär det då att jag kanske kan säga upp mitt mobila bredband för 99:-/mån för 12GB. Detta använder jag dagligen i mitt resande i jobbet och till det har jag en Huawai router.
Ska allvarligt fundera på detta. Har ju tid på mig för eftermidsommar bär det av mot Italien.
 
Toppen