• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vidskepelse är lönsamt!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag tittade en stund på ett tv-program på 7-an "Räddad av änglar" och blev arg. Jag blir väldigt sällan arg men att sådant här trams sänds på en tv-kanal kan bara bero på en sak. Någon eller några vill slå mynt av vissa människors okunnighet. Desorientering i stället för upplysning! År 2017?

Giv mig styrka!

Jappe
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Jaadu Jappe! Är det inte ett ganska vanligt sätt att påverka....numera. Som vanligt är det kunskap och nyfikenhet som kan ge positivt resultat....Såå jag håller med dig, till fullo.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Detsamma kan väl sägas om vartenda religiöst program i televisionens sammanlagda historia!!!???
Fabler och påhitt, allt för att locka in folk i fållan. Rappakalja!

// Fredrik W
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Räddad av änglar, Det okända & Mitt barns tidigare liv för att nämna några. Att sådana här program visas på TV beror på att de har höga tittarsiffror. Inte för att jag är vidskeplig eller religiös men man kan ju undra hur det ligger till. Det nämns saker, händelser & namn som kontroll visar sig stämma rätt bra. Det är väl det som gör programmen intressanta, nyfikenhet. Det är med dylika program som med löpsedlar, de skapar nyfikenhet. För min egen del så har jag svårt att tro på sådant som inte har en naturlig, teknisk eller vetenskaplig förklaring.

Bennie
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Det som är intressant är att det finns en miljon dollar ($ 1 000 000) att hämta bara man visar att det fungerar.
Pengarn har väntat länge på att bli utbetalade. James Randi´s stiftelse ställer bara ett enda krav, det skall demonstreras hos dom. Men änglar och annat finns väl överallt?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

En sak som svårligen stör mig när det gäller "spökprogram" är när medierna påstår att dom har kontakt med andra sidan varför inte be dom då att göra någonting som bevisar detta ex.vis slänga en tallrik i golvet eller något liknande ?????????????
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Detsamma kan väl sägas om vartenda religiöst program i televisionens sammanlagda historia!!!???
Fabler och påhitt, allt för att locka in folk i fållan. Rappakalja!

// Fredrik W

Det där kan jag inte hålla med om... religionen är viktig för mänskligheten...men det gäller samma sak här ....kunskap och läsa på och inte ramla in i fabler och påhitt. Det har vi nog av i andra sammanhang...narkosrån och dylikt för att ta ett närstående exempel....
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Man kanske inte skall vara så säker på att det bara är lurendrejeri. Efter att ha tittat på Det Okända i flera år, där olika medier hjälper helt vanliga familjer från olika samhällsklasser, där det enligt familjen och även deras bekanta spökar, att få det lugnt. Dom flesta är ju skeptiska när medierna börjar jobba men verkar övertygade efter programmet. Det skadar inte att vara nyfiken. Kolla några program innan ni dömer! Ibland är det som inom forskningen att det som är omöjligt bara tar lite längre tid att begripa.
Åke
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Hej,
Kan mot bättre vetande berätta att en "spökjägare" i TV besökte en hus i byn och kom fram till att det var en sedan flera generationer avlägsen släkting som gick igen.

Under samtalet kom det fram att sonen i familjen hade problem med en bil som inte ville starta. Varefter fastslogs att det var gengångaren som hade ett finger med i spelet, och som i sin tur bevisade dess existens.

Det blev aldrig klarlagt hur förvärvade kunskaper om moderna motorer ärvts baklänges.
//Conny
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Kloka gubbar och gummor har funnits i alla tider i dom flesta kulturer. Men nu i TV-åldern har vissa framstående medier börjat slå mynt av sina egenskaper på ett sätt som inte var vanligt förr. Håller med Jappe om att programmet med holländska mediet Birkan Tore, som har högt anseende i sin bransch, där han skulle berätta om varför ett par överlevde en flygkrasch i Gottröra inte var någon lyckad programidé. Änglarna ser till att man inte dör förrän ens tid är inne så vill jag minnas han sade. I andra program har han varit väldigt övertygande.
Åke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

För många år sen stannade jag till på en New Age mässa i Malmö i samband med att vi promenerade utanför lokalerna. Blev nyfiken till den grad att jag bokade en "seans" med en trevlig tjej som kunde kontakta min avlidne far. Mycket riktigt, hon fick kontakt och kunde förmedla allt vad min far hade att förmedla (en massa nonsens), men det var bara det att hon hade ingen aning om hur han såg ut, ingenting stämde på någon punkt. Kostnad 300:-.

Om alla medier är likadana, då är det på gränsen till bedrägeri! Vad är det dom säljer egentligen? Ingen har lyckats komma över Houdinis miljoner heller, det hade varit en fin timpeng för ett äkta medium...

houdini_seance.jpg
Källa: Internet
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Såg ett tv-program när dom tog dit en hockuspockustant som kunde tala med djur, en hästägaren ville veta varför hästen INTE ville springa. Hockuspockustanten snacka lite med hästen och fick fram att den hade ont i ett framben.

Det var bara det att det var en tävlingshäst som sprang på Solvalla.:D
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Undrar bara
Så vitt jag har läst och hört så använder Polisen i USA medium för att bland annat hitta försvunna personer m.m. med ett bra resultat.
Är detta då också bedrägeri eller bara påhitt??????????
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Varför har det aldrig lyckats i Sverige? Vi tror nog inte lika starkt som amerikanarna.
:cool:

Dom är fler än vi, så det finns fler idioter.

Man ska väl inte helt räkna bort att en del som utger sig för att ha särskilda förmågor faktiskt är väldigt duktiga på att luska ut information och dra slutsatser som är bra nog för att dupera de som vill bli lurade eller är godtrogna.

Jag skulle tycka det var lite kul om någon tog Randi´s miljon dollar. Tyvärr lär det inte hända.

När det gäller folk som utger sig för att tala med djur så borde dom ha stryk och låsas in, det ett ofantligt lidande dessa har orsakat många djur då djurägaren trott på skojarna och inte gett sina djur ordentlig vård.
 
Toppen