• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

F

F.d. 29262

Guest
Hej!

Tänkte koppla in min CTEK D250S Dual i en Fiat Ducato Dethleffs 2000 med en EBL99...

Vad jag förstått finns det ett relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatterierna, var sitter detta och jag antar att jag bör koppla bort det!!

Sedan har jag förstått det som att jag kan koppla från +kabeln från startbatteriet som sitter på baksidan på EBL 99an och koppla den till CTEKen...och i övrigt koppla allt enligt CTEKs schema...

Kan där bli någon konstig konflikt med bilens inbyggda 220 laddare???

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Martin
 

egonh

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Norge
HBK-Nr
23409
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

"Vad jag förstått finns det ett relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatterierna, var sitter detta"

Hei reläet sitter inne i boxen, rett over kablene fra batteriene.

Mvh egon
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Hej!

Tänkte koppla in min CTEK D250S Dual i en Fiat Ducato Dethleffs 2000 med en EBL99...

Vad jag förstått finns det ett relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatterierna, var sitter detta och jag antar att jag bör koppla bort det!!

Sedan har jag förstått det som att jag kan koppla från +kabeln från startbatteriet som sitter på baksidan på EBL 99an och koppla den till CTEKen...och i övrigt koppla allt enligt CTEKs schema...

Kan där bli någon konstig konflikt med bilens inbyggda 220 laddare???

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Martin


Annars kan du koppla så här.
 

Bilagor

  • CtecD250SDualItineoskjema-Kopi_zpseb9a872b.jpeg
    CtecD250SDualItineoskjema-Kopi_zpseb9a872b.jpeg
    48,6 KB · Visningar: 227

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Antingen kopplar du in den som det visas i manualen, direkt mellan startbatteri och husbilsbatteri, eller som Arne HBK 13 enligt det kopplingsschemat.

Koppla som manualen är enklast men det kan komma att saknas information i din kontrollpanel bla. hur laddat bilbatteriet är.

Koppla som Arne och allt kommer att fungera perfekt.

Reläet som kopplar ihop batterierna vid körning sitter i EBL. Båda dessa kopplingar löser reläfrågan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

En dum fråga kanske, men vad vinner man på att göra denna installation?
Men veterligen ger EBL99 18A, och Ctek dual 20A.
 
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Annars kan du koppla så här.


Grym skiss!! Om denna koppling löser alla problem på bästa sätt kör jag gärna på den även om det kanske är lite mer kopplande!!

De olika ampertalen man ser...är det tilltänkta säkringar??

Någon säger reläet sitter i EBLen o någon vid startbatteriet...men inget behöver alltså kopplas bort vid denna installation?

Antar att jag behöver köpa ett sånt relä! Några bra tips där..biltema??

Vilka av de färgade kablarna behöver jag lägga till, och vilka finns redan dragna?

Den gula antar jag är signalkabel från generatorn, hittar man den nära EBLen eller måste den dras från motorrummet?

Tusen tack!!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Biltema har ett växlande relä som tål 50/80A, 42-306. Jag skulle ta ett sådant. Relä - Biltema
Dessutom kan du passa på att köpa thinner! Bra att ha till att putsa bort Biltemas logga med!
//Göte J
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Du plasserar C-tek så när bodelsbatteri som möjligt.

+ ock - som nu går inn på bodelsbatterit,ska flyttas
inn på respektive + ock - på C-tek.

Följ derefter kopplings-manualen ovanför.På samma gång
har man en suverän mppt-regulator til solar-panelen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag skulle säga att det snyggaste och bästa är att låta CTEK mata EBL, då behåller man alla ev funktioner i EBL.

Sedan går det en sladd ut EBL som matar kylskåpet, denna sladd klipper man av och ansluter till ett relä så att relät drar vid laddning, dvs kylskåpssladden
från EBL kopplar man till spolen(86) på relät och den andra delen av spolen(85) kopplar man till (-).
Sedan tar man sladden som man matar CTEK med och drar till 30 på relät samt den sladd som man klippte av och går till kylskåpet drar man till 87 på relät.

Sätt också en hängsäkring mellan CTEK och 30 på relät på ca 20A.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Vær obs på at ved lave temperaturer, ca 0 og lavere, så kompenserer Ctek dual med mer spenning, blir hurtig 15V, og det vil ikke jeg ha inn på min EBL, og kjøleskap.

En annen grunn med å montere ihht Ctek er at du kan få to parallelle lade linjer og en type "rundgang" i disse slik at Ctek blir sterkt redusert i virkning.

Derfor lagde jeg den oppkoblingen/skissen over. jeg har prøvet dive koblings varianter og denne er den eneste som fungerer 100%. (med nøye målinger).

Litt modifisert skisse:
CtekDual1114skisse_zps79c6fcaf.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

EBL har ingen 12volts laddare, generatorn laddar bara rakt igenom EBL:en och då blir batterierna bara laddade till 80%.
CTEK:en är en DC/DC laddare som laddar batterierna till 100%.
Arne.

Ja så kanske de e, men när man har 230V så laddar väl alla Schaudts EBL upp till 100%

Att nå 100% vid färd från generatorn via Ctek kräver väl en 12h resa, minst, eller (?)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Vær obs på at ved lave temperaturer, ca 0 og lavere, så kompenserer Ctek dual med mer spenning, blir hurtig 15V, og det vil ikke jeg ha inn på min EBL, og kjøleskap.

En annen grunn med å montere ihht Ctek er at du kan få to parallelle lade linjer og en type "rundgang" i disse slik at Ctek blir sterkt redusert i virkning.

Derfor lagde jeg den oppkoblingen/skissen over. jeg har prøvet dive koblings varianter og denne er den eneste som fungerer 100%. (med nøye målinger).

Litt modifisert skisse:
CtekDual1114skisse_zps79c6fcaf.png



15 Volt till EBL ska absolut inte vara något problem, ett bilsystem ska har marginaler upp till 16-17 volt.

Som jag beskrev ovan så matar man lämpligen kylskåpet direkt från bilens batteri, då är det fö gjort på min gamla!

fö så som tidigare nämnt ska man undvika att lasta D+ från generatorn, med kopplingarna ovan så lägger ni på ett extra relä dvs ytterligare 2-300 mA på generatorns interna nät. tidigare iallafall satt det 1A dioder där.

Vill man ha fler relän som går mha D+ så bör man hänga på sig efter EBL relä, tex kylskåpets matning.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Om man kopplar enl. Schemat så går alla funtioner genom schunten i EBL:en.
Man vill ju har kvar alla mätfunktioner till displayen.
Arne.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Ja så kanske de e, men när man har 230V så laddar väl alla Schaudts EBL upp till 100%

Att nå 100% vid färd från generatorn via Ctek kräver väl en 12h resa, minst, eller (?)

För min del så använder jag aldrig 230volt, står aldrig vid stolpe, fricampar alltid och då är CETEK DUAL 250 perfekt.
Arne.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Om man kopplar enl. Schemat så går alla funtioner genom schunten i EBL:en.
Man vill ju har kvar alla mätfunktioner till displayen.
Arne.
Det kan jag inte förstå, det går en röd tamp från CTEK rakt ned till batteriet, hur kan EBL ha någon koll på vad som går in i batteriet då?

fö notera vad jag skrev om att belasta D+
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Ja så kanske de e, men när man har 230V så laddar väl alla Schaudts EBL upp till 100%

Att nå 100% vid färd från generatorn via Ctek kräver väl en 12h resa, minst, eller (?)

Med bra AGM batterier så laddas dom relativt bra men aldrig såklart till 100%, vad jag vet så finns det ingen sådan laddreglering i vanliga generatorer utan dom kör på konstantspänning och då kan man ej tillåta för höga spänningar.
 
Toppen