• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google till Garmin

F

F.d. 53585

Guest
Går det att föra över en vägbeskrivning i Google Maps till Camper 760? I så fall hur? Hittat något om Garmin communicator på nätet, men får inte till det!
Jag kör iMac och Safari

Hälsningar
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Google till Garmin

Safari kan ha lite problem, testa med Chrome om det funkar.
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Google till Garmin

Safari kan ha lite problem, testa med Chrome om det funkar.
Installerade Chrome och lade till min Camper i min profil, men jag får samma felmeddelande som i Safari, dvs att det inte går att lägga till destinationen.
Jag försöker alltså lägga till en hel rutt.
Någon som har klarat av detta? Tala i så fall om hur

Hälsningar
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Google till Garmin

Nu har jag kommit så långt att jag har fått över rutten till Garmin BaseCamp.
Men, när jag för över rutten A -> B till Camper, så finns båda orterna där. Som POI. Väljer jag den ena så dras en rutt hemifrån och dit och likadant om jag väljer den andra.
Jag trodde att jag skulle kunna välja rutt mellan A och B, men något sådant hittar jag inte i Camper.
Någon som vet hur jag skall göra för att kunna välja rutten i Campern?

Hälsningar
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google till Garmin

Hasse, testa den här tjänsten för att se om det kan vara något som fungerar: OptiMap | Route Planner for Google Maps

Man kan skapa rutter och man kan exportera dem till garmin, om det fungerar som det ska eller som du vill vet jag inte för jag har inte testat det själv.

mvh jocke
 
F

Fd.16159

Guest
Sv: Google till Garmin

När du har skapat en rutt i Basecamp som ska föras över till gpsen som är ansluten till datorn
Under Min samling högerklicka på rutten och välj Skicka till...
Dialogruta kommer upp där man kan välja Internal Storage eller Memory Card, Användardata om minneskort är isatt.
Markera Memory Card, Användardata och klicka OK. Rutten skickas till gpsens minneskort (Camper 760\Memory Card\Garmin\GPX). Rutten och tillhörande waypoints finns där.

Koppla bort gps från datorn och starta upp gps
På skärmen där Vart? och Visa kartan ikonerna visas klicka på ikonen Appar och bläddra därefter ned till Reseplanerare och klicka på den.
Där ska överförd rutt visas under den "väldigt logiska" rubriken Oplanerade resor. Bara att klicka på rutten och markera Kör eller Karta.

Vad man bör ha i minnet är att ruttens förläggning i Basecamp inte naturligtvis blir likadan i gpsen. Kan bero på ett flertal faktorer såsom fordonsinställningar, hastighetsinställningar, kartan som används eller algoritmen för ruttberäkning inte är lika.

Personligen tycker jag att ruttberäkningarna både i Basecamp o Garmins gpser är rena katastrofer. Enda som är säkert att man kommer fram till målet men hur det sker är en annan historia.

Bosse
 
Toppen