• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

En sak är klar, dieselmotorer i personbilar är snart ett minne blott, svårare att sia om större fordon.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

God morgon ! Ja nog är det märkligt att man å ena sidan kan ge skattebefrielse i 5 år till HB:n med tot.vikt på 5 ton och mer, men sedan höjer skatten för andra både HB:n och personbilar för att inte tala om den tunga trafiken

Sedan kommer larmrapporter som denna och många andra rapporter med samma budskap, och trots detta kan en politiker från Tyska Mp motverka ett förbud i Dortmunds stadskärna

Det bevisar bara att skatt på drivmedel är den största och bästa inkomskällan för stater och städer, och så länge vi har sådana politiker som inte vågar ta i problemet kommer vi att få dras med "skiten"

Jag hoppas om inte annat för våra barnbarn:s skull att någon vågar göra något, men det kanske är deras generation som är modiga nog att sätta ned klackarna

Med hopp om förbättring en fortsatt bra dag hälsar
Hasse
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vilken-vag-valjer-europa-i-dieseldilemmat

Undrar hur det blir framöver med husbilsturistmen efter detta?
Kommer miljödekalen i framrutan att gälla?
Kommer vi att få köra in i städer?
Varför blev vissa dieselbilar skattebefriade i femår?
Ska vi återgå till bensinmototer i våra bilar?

//Arne B

Ja det vore bra:
(eller, vem skulle sakna en Fiat diesel....?)

ad-exps-amber-17.jpg


ad-glidedine-3-17.jpg
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

God morgon ! Ja nog är det märkligt att man å ena sidan kan ge skattebefrielse i 5 år till HB:n med tot.vikt på 5 ton och mer, men sedan höjer skatten för andra både HB:n och personbilar för att inte tala om den tunga trafiken

Sedan kommer larmrapporter som denna och många andra rapporter med samma budskap, och trots detta kan en politiker från Tyska Mp motverka ett förbud i Dortmunds stadskärna

Det bevisar bara att skatt på drivmedel är den största och bästa inkomskällan för stater och städer, och så länge vi har sådana politiker som inte vågar ta i problemet kommer vi att få dras med "skiten"

Jag hoppas om inte annat för våra barnbarn:s skull att någon vågar göra något, men det kanske är deras generation som är modiga nog att sätta ned klackarna

Med hopp om förbättring en fortsatt bra dag hälsar
Hasse
Det är väl vi konsumenter som kan påverka mest genom att sluta
köpa Personbilar med Dieselmotorer.Väldigt enkelt. För våra Barnbarns skull. Själv har jag aldrig haft någon Dieselbil.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

Det är väl vi konsumenter som kan påverka mest genom att sluta
köpa Personbilar med Dieselmotorer.Väldigt enkelt. För våra Barnbarns skull. Själv har jag aldrig haft någon Dieselbil.

Jag har en diesel som personbil men om jag vetat då vad jag vet nu hade det blivit något annat. Min nästa bil om det blir någon går på el.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

Detta är mest att betrakta som en debattartikel och det det är inte förvånande att den tas upp i SVT som ofta återger artiklar i "rätt" politisk riktning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

Detta är mest att betrakta som en debattartikel och det det är inte förvånande att den tas upp i SVT som ofta återger artiklar i "rätt" politisk riktning.

Jag anser att den framtida miljön står över politisk åskådning men tvivlar på att jag kan överryga mr Trump?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

Jag anser att den framtida miljön står över politisk åskådning men tvivlar på att jag kan överryga mr Trump?

Så borde det vara men miljöpolitiken styrs till stor del av politiska nycker. Här går den oftast ut på att pressa ut mer skatter utan att för den skull behöva gynna miljön.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

Om det är någon grad varmare än normal så kallar miljökramarna det för global uppvärmning.
Är det mycket kallare än normalt så heter det vädervariationer.
Flera ansedda forskare hävdar att vi är på väg mot en ny liten istid. Men de har tystats ner.
Det är för många som slår mynt av miljön, det är omöjligt att få en sann bild av problemet.
Därmed förnekar jag inte miljöproblemen med avgaser, partiklar od i storstäderna.

OT. Den största miljöföroreningen i modern tid stod vulkanen Pinatubo på Filipinerna för 1991. Utbrottet släppte ut 20 miljoner ton koldioxid.

Citat Wikipedia:
Det kraftfulla utbrottet tillförde stora mängder av aerosoler, dammpartiklar och svaveldioxid till stratosfären. Dessa ämnen bildade en dimma som reflekterade och absorberade en del av solinstrålningen. Solinstrålningen till jordytan minskade med ungefär 10 %. Detta ledde till att temperaturen på norra halvklotet sjönk med 0,5-0,6 °C och globalt sett ungefär 0,4 °C [3][4]. Samtidigt ökade temperaturen i stratosfären med flera grader p.g.a. den absorberade solinstrålningen. Dimman dröjde kvar i stratosfären i tre år efter utbrottet.

Utbrottet sänkte även halten av ozon i atmosfären. Man uppmätte de lägsta halterna av ozon mellan vändkretsarna och ozonhålet över Antarktis var det största uppmätta fram till dess. Till dessa låga värden av ozonhalten bidrog även ett utbrott på Mount Hudson i Chile i augusti 1991.

Slutsats: Straffbeskatta vulkaner! :D:D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

De som ser korrespondenterna på TV2 ikväll får sig nog en tankeställare!
Dieselbilar i storstäder förkortar livet på såväl fattig som rik, även på dem som tvivlar.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

...Dieselbilar i storstäder förkortar livet på såväl fattig och rik, även de som tvivlar.

...och om inte föroreningar, då är det väl dieselpriset. (bara lite skoj Anders, i all välmening).
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

Det här med politik är för mig generande obegripligt.

För bara några få år sedan rekommenderades dieselbilar som ett miljöalternativ. Sedan kom VW-skandalen med åtföljande separata märkligheter. Ingen har sedan skrivit om Volvo, Fiat och fler dieselfordon, har de fuskat också eller är de fortfarande miljövänligare?

Därefter svänger i all hast politikerna därför att VW fuskat och nu synes diesel ett tu tre vara oerhört skadligt.

Gör våra politiker med alla sina departement och myndigheter inga egna mätningar?

Jag har ju dessutom köpt en sprillans ny dieselbil - känner mig ju helt lurad av våra politiker och helt osäker på vad som egentligen gäller. Finns ju också naturligtvis en ordentlig risk att fordon är en kassako för att få in mer skatt och att då ett okontrollerbart miljöskäl är en förklaringsmodell som är politiskt smaklig.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

Det finns svenska etablerade åkerier, som har som policy att aldrig tillåta sina chaufförer överskrida 80 km/tim. Sparar på detta enkla sätt mycket på sina bränslekostnader och därmed genererar mindre utsläpp.
Vill man aktivt bidra till en renare miljö och bättre luft, så är det en ganska enkel åtgärd bara genom att försöka lätta lite på gasen. :rolleyes:
Sparar minst 1% i bränsle bara genom att köra lite lugnare. Nackdelen är att bromsskivorna rostar... men det påverkar ju inte luftföroreningarna :D
Den som är matematiker, kan ju räkna ut hur mycket mindre bränsle det skulle förbrännas totalt (enbart i Sverige), om alla eller åtminstone 90% av last- och bilförarna höll sig i skinnet på våra motorvägar och inte överskred 80 km resp 120 km.
Skulle kanske göra mer nytta, än att låta generatorn rulla på friläge och att motorn stannar/startar vid trafikljus? Bara en hypotes. :mcride: Vroom!
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

De som ser korrespondenterna på TV2 ikväll får sig nog en tankeställare!
Dieselbilar i storstäder förkortar livet på såväl fattig som rik, även på dem som tvivlar.

Jag tycker att jordbrukspolitiken i världen (speciellt inom EU med frihandel kombinerat med statssubventioner) är det största miljöhotet. Så länge maximerad vinst är drivkraften inom jordbruket går vi mot utarmade jordar och i förlängningen global svält.
ERIKPER
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

De som ser korrespondenterna på TV2 ikväll får sig nog en tankeställare!
Dieselbilar i storstäder förkortar livet på såväl fattig som rik, även på dem som tvivlar.

Jag har inte sett programmet men antagligen är det vinklat till att endast belysa ett av problemen.Jag betvivlar dock inte att utsläppen är skadliga men det är bara ett av många källor som skadar människan, ett kanske allvarligare problemär alla de restsubstanser och tillsatser de flesta får i sig via maten och när skall det inses att många av Europas elbilar laddas med el framställd av brunkol.
Det allra största problemet är dock att storstäderna är överbefolkade, det bor alldeles för många människor på för liten yta vilket ger för höga koncentrationer av det mesta inklusive utsläpp från fordon.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken väg väljer Europa i dieseldilemmat?

Fick du inte tillfälle att se programmet så leta efter reprisen eller kanske SVT Play!
SVT2 idag 16:45!

Jag kan garantera att synen på dieselbilar och dess avgaser får en helt ny innebörd.

Det är bråttom nu att ställa om till annnan drivkälla framför allt i storstäder.
 
Senast ändrad:
Toppen