• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samtal med Länsförsäkringar

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

................. försäkra en Honda Haiabusa 1100 i en storstad. ..........
----------------------------------------------------------------
Ursäkta Tommy, jag vill absolut inte komma med pekpinnar, så ursäkta igen :oops:.

Men det är SUZUKI som tillverkar Hayabusa och de är på 1300cc och presterar över 300km/tim i originalutförande.
Många har turbokonverterat dem till uppåt 500hk. och runt eller över 400km/tim i toppfart och det gör att försäkringsbolagen sätter så höga premier på dem enbart för att slippa försäkringskunder.

Här är en film på en "halvtrimmad" Hayabusa. Han sätter inte fart förrän efter en halv minut, och Ferrari'n är väl inte så slö den heller men.........
Video: Turbo-Suzuki mot Ferrari 458 | Bike

HONDA's monster hette XX Super Blackbird men den fick stryka på foten när SUZUKI'n kom.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Det berömda hjärnsläppet har ännu en gång infunnit sig. Naturligtvis är Hayabusa tillverkad av Susuki.
Men jag håller nog en liten peng på att när de första Hayabusa kom var de på 1100 möjligtvis 1200cc (tänker på den orange-grå modellen). De första modellerna var inte heller så monstruösa som dagens men visst kunde man piska på asfalten med dom. Jag tyckte Honda ST och Yamaha FJ 1100cc och senare 1300cc var mer perfekta för våra touring turer.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Då är det tur att det finns andra bolag.
Svårt att förstå att det skulle vara missbruk där all på- och avställning sker automatiskt med datorers hjälp.

Problemet är deras datasystem , skicka papper och pengar fram och tillbaka.

De borde inte betala tillbaka premien annat vid försäljning. Vore smidigare att bata flytta fram vid avställning. Samma borde gälla vägskatten!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Som jag ser det är det en uppenbar risk att försäkringsbolagen ser över sina system och villkor om fler och fler ställer av och ställer på husbilen många gånger om året. Och då inte bara LF, utan jag tror att alla försäkringsbolagen överväger sådana åtgärder om det blir för många som utnyttjar systemet. Så klart blir det ökade administrativa kostnader med utskick etc. Hoppas bara att inte ett nytt eventuellt regelverk gör det omöjligt eller mycket dyrare för oss som bara ställer av under vinterhalvåret, eller andra längre delar av året förresten

Försäkringar är självbärande , det inte en kund betalar får alla andra betala för!
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Det är utmärkt och rättvisande med ett system som möjliggör att jag betalar fordonsskatt kopplat till vilken grad jag utnyttjar bilen och vägarna.

Det är lika utmärkt och rättvisande att jag kan få min försäkringspremie anpassad till huruvida min husbil utnyttjas eller ej.

Det är uruselt att mina val måste verifieras med pappersutskick från datasystemen som hanterar skatt- och försäkringar. Elektroniskt utskick ligger i tiden.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

På Länsförsäkringar kan man gå in på "Mina sidor" och under inställningar välja "Minska min post".
Där kan man välja vilka som skall komma som post eller i digital form.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Delavställningarna är till stor del ett resultat av höga skatter. Efter den senaste skattehöjningen började vi konsekvent ställa av HB:n då den inte användes. Detta medförde att skatten nästan halverades och med på detta kommer naturligtvis försäkringarna också.
Det är inte bara husbilar som ställs av periodvis, det är även vanligt på lastbilar som inte används kontinuerligt.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

det var en dum komentar...man får ställa av o på hur mycket som helst.väger du över 3,5 ton så är det dagsförsäkring som gäller...men minst 14 dar i mellan,innan du ställer på igen.....dumt att betala när den inte andvänts..........
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Länsförsäkringar är dessutom medlemsägt. "vinsten" blir rabatter och lägre avgifter.


Om det nu är en extra utgift om det finns husbilsägare som 10 gånger per är ställer på och av för att "spara" några hundra.

Varför ska jag som ställer på en gång per år och ställer av en gång bära deras snålhet?


Då är det bättre att de byter bolag så min rabatt inte minskar och premie ökar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Är inte en delbetalande kund bättre än ingen kund? Jag förstår inte resonemanget här om att delbetalande kunder skulle försämra för övriga försäkringstagare som aldrig ställer av sitt fordon. Det är ju ett fritt val.

Är kunder med småbilar som inte är stöldbegärliga och som inte går fort eller på andra sätt belastar försäkringsbolaget och därmed har en låg försäkringspremie sämre kunder än de som har ett mycket dyrt fartvidunder som själs och råkar ut för olyckor oftare och därmed har en hög premie?
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Länsförsäkringar är dessutom medlemsägt. "vinsten" blir rabatter och lägre avgifter.


Om det nu är en extra utgift om det finns husbilsägare som 10 gånger per är ställer på och av för att "spara" några hundra.

Varför ska jag som ställer på en gång per år och ställer av en gång bära deras snålhet?


Då är det bättre att de byter bolag så min rabatt inte minskar och premie ökar

Att ställa av/på husbilen t.ex. 20 ggr / år och därmed ha den i "drift" kanske mindre än halva året... för behovet är kanske inte större... sparar inte några hundralappar utan snarare flera tusenlappar. Det kallas i ett normalhushåll inte för snålhet utan snarare att vara ekonomisk. Är det verkligen bättre... att de byter bolag...? Om de gör som du förespråkar, dvs... byter bolag... så blir det färre kvar som får bära/dela försäkringskostnaderna.... och en försiktig gissning är att dina premier och rabatter inte utvecklas i den riktning du hoppas på... utan du kommer nog snart efter oss andra.
Slutsats: Att inte göra som systemen erbjuder, dvs betala skatt och försäkring beroende på om du vistas på vägen eller ej... är snarare dumhet än snålhet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Nu har även jag talat med Länsförsäkringar (i Jämtland) och min kontaktperson där sedan många år skrattade gott åt de föreställningar som vädrats här i tråden. Han påpekade att premien vid avställning (garageförsäkring) är anpassad till den aktuella risken, jag skall inte ha dåligt samvete när jag ställer av; försäkringsbolaget går inte med förlust!

Min hustru och jag har tre bilar. En Subaru personbil som aldrig är avställd, en Mitsubishi pick-up som nästan alltid är avställd och som i huvudsak står i beredskap om det faller så mycket snö att personbilen inte tar sig ut till landsvägen eller om vi har något otympligt att transportera. Senast den lilla lastbilen var påställd var en dag i samband med besiktningen i höstas och då passade jag även på att frakta grovsopor till återvinningscentralen.
Man kanske kan tycka att det vore klokast att göra sig av med en bil som används så litet, men min hustru som fortfarande vid 75 års ålder oftast arbetar någon dag per vecka och har 6 mil enkel resa till sin gamla distriktsläkaremottagning måste säkerställa att hon säkert tar sig till arbetet i alla väder och även om någon av bilarna skulle krångla.

Husbilen brukar oftast vara avställd sommartid (eftersom vi då inte vill åka hemifrån).

Inget skäl att byta försäkringsbolag alltså!

aake
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Pratade med min kontaktperson på Folksam om detta med att de skickar ut en bunt med papper både vid på- och avställning. Han sa att de håller på att se över detta för han tyckte naturligtvis att man ska ställa av när HB inte används. Min HB kostar ca 30:-/dag extra i skatt och försäkring att ha påställd mot att ställa av. Det är ju skattemyndigheten och försäkringsbolagen som infört detta och tycker således att det är bra förutom att de automatiskt skickas ut papper i onödan. Jag tycker att dessa ca 7000:- kronor per år som jag kan spara är bra. Har bättre nytta av dem när jag är ute och far med HB. Tycker det verkar korkat att inte ta vara på denna möjlighet när myndigheten och försäkringsbolagen har skapat denna möjlighet för oss alla med olika tyngre fordon. Jag använder dessutom HB året runt med olika intervaller.
 
F

F.d. 55734

Guest
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Det var ju bra att du fick talat om att du har 3 motorcyklar också och bild på en stor nyare husbil jo jag tackar jag där finns det stålar nu vet alla i klubben om detta. Men det finns faktiskt husbilsåkare med mycket mindre plånbok och som måste spara in på allt dom kan för att kunna åka.
Jag tycker inte om skryt och skrävvel
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Haha....

Bilden har jag lånat GRATIS (än så länge) Trodde du det var min husbil

Fast egentligen borde jag använda en bild på en mycket större o dyrare Liner, har bättre effekt på andra :cool::cool:
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Skall ställa på husbilen nu och kollar alltid upp försäkringen vid detta tillfälle.
Har idag Folksam nytt pris 6452 höjning 10%. Caravan 6392. Länsförsäkringar i Kalmar 4357. Assistansförsäkring tillkommer med 400 för det har inte Länsförsäkringar. Men ändå ganska stor prisskillnad!! Men är det sant att man måste betala denna summa även om bilen är avställd i mitt fall 6 månader. I så fall blir ju Länsförsäkringar betydlig dyrare än de andra. Avsällningsförsäkringen kostar endast 440 K för 6 månader hos de andra.
Håkan
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Hej Håkan,
har en 5000kg husbil försäkrad hos Länsförsäkringar Kalmar.
Årspremie: 4.927kr och vid avställning 36kr/månad 216kr för 6 mån.
Kenneth
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Tack Kenneth,
Då får det bli Länsförsäkringar med separat Assistansförsäkring. Länsförsäkringar har dock inte självriskeliminering vid djurkollision men det tycker jag man kan stå ut med när det blir så pass mycket billigare. Bra självrisk 1500 om man smäller vindrutan. Caravan 35%. Och det blir riktigt dyrt om den skall bytas. ( ser ut som vi bor ganska nära. Jag Vallmovägen Söderåkra.)
Håkan
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Jo,
vad det gäller djurkollisión har vi medlemskap i Älgskadefonden som tar självrisken. Den är personlig så den gäller oavsett vilken bil du kör. Medlemsavgiften är 120kr/år. Har /peppar peppar/ aldrig utnyttjat den men skulle inte vilja vara utan. Har däremot nyttjat glasförsäkringen och den var som du säger 1500kr i självrisk.
Kenneth i Bidalite Lyckeborg, Torsås
 
Toppen