• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Varför inte avvakta och se vad Tre och Tele2 hittar på?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Varför inte avvakta och se vad Tre och Tele2 hittar på?

Återigen - för att vi som har lurats att binda har dead line 10 maj för att säga upp.
 
Senast redigerad av en moderator:

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det här verkar vara Telenorklubben.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Fick följande svar av Telenor idag, på min fråga (som ligger först):

Meddelande: Hej!
Ni har ju nu ändrat er om 30-dagars regeln så den gäller bara utanför EU. Den är ju på SIM-korts nivå även med Familjepaketet.

Kvar finns ju 4-månader med max 50% utomlands regeln. Hur skall man räkna där? Två scenarier:

1. Reser ut 5 veckor, är hemma några veckor, reser ut igen 2 månader, hemma 4 veckor och sticker iväg 5 månader - hur många månader har jag då att utnyttja 50% av surfen utomlands.

2. Är utomlands 3 månader och 29 dagar (koll på skottår!) och i Sverige 1 dag, kan man då börja på nästa 3 månader och 29 dagar med 50% utomlands.

Surfmängden i ett familjepaket (använder medvetet ordet paket) inte SIM-knuten så hur räknar ni den i exemplen ovan? Vi har 3 SIM-kort som rör sig lite individuellt i Sverige och utomlands. Hur räknar ni fram 50% -kvoten?

Ett förtydligande av era villkor vore verkligen på plats.

Hälsningar
Anders Bengs

Hej Anders!

Tack för ditt mail. Vi vill börja med om ursäkt för sent svar!

Vi har tagit en närmare titt på dina frågor och nedan gjort en sammanställning på vårt svar:

1. För att få reda på hur lång tid du har kvar att roama beror helt på hur länge du är i Sverige efter din första utresa. Räknar vi på att du är hemma under 3 veckor, har du på din sista utresa 76 dagar kvar att utnyttja roamingen i utlandet. Om du utomlands i 5 veckor och därefter stannar i Sverige i 3 veckor, har du då "tjänat in" dessa 3 veckor som du sedan kan utnyttja inom EU och EES-länderna. Du som kund får roama max hälften av tiden och användadet inom EU/EES under 4 månader i sträck. Efter denna tid kommer du få ett sms utskickat att du har 2 veckor att förändra ditt roamingbeteende och om du väljer att inte göra detta kan vi debitera dig extra. Vi efterdebiterar dig då från dag 1 i tvåveckorsperioden, dvs du kommer att betala i efterskott för den användning som överstiger 4 månader.

2. Svaret är nej på denna frågan. För att du ska kunna utnyttja roamingen kostnadsfritt behöver du ha varit i Sverige under lika lång tid som du varit utomlands för att tiden ska nollställa sig i praktiken. Du kan alltså inte åka till Sverige en dag och sedan tillbaka till utlandet och då få en ny tidsperiod att utnyttja.

3. De nya villkoren gäller per användare. Detta påverkar inte resten av familjen om en medlem är utomlands och förbrukar sin del av roamingen. Surfmängden kommer fortfarande ligga öppen så länge ni inte sätter surfgränser för detta. Roaming innefattar samtal, sms, mms och surf utanför Sveriges nät.

Du vet väl att du kan få svar på många av dina frågor på Support - Kundservice - Telenor Privat, logga in på Mina sidor eller ladda ner Telenor appen. På Mina sidor kan du även göra inställningar, se ditt användande och dina fakturor, stöldspärra och mycket mer.

Vi vill ha din hjälp att förbättra kvaliteten i vår kundservice och hoppas att du har möjlighet att svara på ett par korta frågor på länken nedan:
https://response.easyresearch.se/s.asp?WID=942090&Pwd=65893876&foreignid=1-177ANUD


Med vänlig hälsning
xxxxxxxx

Telenor Sverige AB
Kundservice

Vilket föranledde mig att ställa följdfrågor enligt nedan:
Hej!
Tack för svar. Några följdfrågor.

Måste man börja föra bok över dina resor. Kan ju bli ganska komplicerat för de som reser mycket att veta "saldot".

Gäller 4 månader och 50% eller bara "eller". Med andra ord, ligger man under 50% under 4 månader eller mer så blir det aldrig något "case" utan man kan fortsätta surfa?

Om man inte fördelar surfmängden per SIM-kort, hur räknar ni då olika personers resor?

Hälsningar/Regards
Anders

Några förtydligande. Blir ju väldigt rörigt att hålla redan på veckorna/dagarna om man reser mycket. Skall man dessutom hålla redan på surfvolymen varje dag utomlands blir det ju löjligt rörigt.

I Famljepaketet måste man ju inte fördela surfmängden per SIM-kort, därav den sista frågan.

Anders
ps. Sorry Monica och Robert om jag överlappar ert arbete men med tanke på hur Telenor talar i skägget kan det ju vara bra att få en "vanlig" kunds upplevelse. ds.
 
Senast redigerad av en moderator:
A

Anyone

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Passa på att läsa inlägg #1 så finns en förklaring varför det just blev Telenor.
Tack "Monica och Robert" för allt arbete ni lägger ner på detta!

Det är ju mer än 2 år sedan denna förfrågan gjordes nu, kan vara dags att försöka igen med de övriga operatörerna! Låt de andra operatörerna få matcha det Telenor erbjuder och se till att förfrågan kommer till rätt avdelning.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Fri Roaming, jo jag tackar jag....
Vilken soppa detta börjar bli men det var ju vad man kunde vänta sig.
Det här kommer nog att bli en lång följetong........
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det är ju mer än 2 år sedan denna förfrågan gjordes nu, kan vara dags att försöka igen med de övriga operatörerna! Låt de andra operatörerna få matcha det Telenor erbjuder och se till att förfrågan kommer till rätt avdelning.

Javisst, alla är väl välkomna att bidra med undersökningar, förfrågningar och analyser. Gör det o lämna resultatet till arbetsgruppen.

Själv har jag följt tråden från start och följt råden om Telenor. Det har funkat jättebra för oss. Vi är så tacksamma att någon gör jobbet med att utvärdera och dessutom håller kontakten med leverantören.

Nu står vi i Syrakusa på Sicilien och Telenor Frihet funkar perfekt. Sedan blir det Grekland och hem via Belgrad Wien o Prag. Än har jag inte nåtts av något slutgiltigt besked om förändringar, så jag avvaktar med drastiska åtgärder. Hälsar Björn
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Skall försöka svara alla som är engagerade i denna tråd.

@matse
Jag får inte namnge den personen men den personen har en chefsställning inom Telenor Sverige
Varför är denna person hemlig?
Om denne person sitter på rätt uppgifter bör det väl inte behöva vara hemligt?

Alla frågor som en abonnent har skall hanteras av Telenors kundtjänst.
När det uppenbart går fel i kundtjänst har jag fått tillåtelse att kontakta den person som jag för Husbilsklubben.se förhandlade fram bl.a. avtalet om SURF50. Detta mot löftet att det aldrig blir en allmän kanal mellan Husbilsklubben.se och den personen. Jag respekterar det och tar frågorna den vägen när det blir uppåt väggarna fel i kundtjänst.

@Bettan och Bertil
Talade nyss med kundtjänst ang ett annat abbonnemang och frågade samtidigt om hur man kan nyttja "frihet" i utlandet och fick ett svar som helt överensstämmer med det Robert har fått. Jag tror att det kommer att passa många av oss som inte är borta längre än 3-4 månader i sträck.
Så äntligen har Telenor kundtjänst lämnat rätt information.

@runger
Det här verkar vara Telenorklubben.
Det har sin förklaring i att Husbilsklubben.se har ett avtal om surf inom EU/EES som nu mer eller mindre spelat ut sin roll när Telenor Frihet lanserades. Tråden Arbetsgruppen för.... handlade ursprungligen om detta avtal.

@JAndersB
ps. Sorry Monica och Robert om jag överlappar ert arbete men med tanke på hur Telenor talar i skägget kan det ju vara bra att få en "vanlig" kunds upplevelse. ds.
Jag är bara tacksam för ditt engagemang som ger exempel på praktiska frågor om användandet som dyker upp. Fortsätt att rapportera dem här.

@ClasB
Passa på att läsa inlägg #1 så finns en förklaring varför det just blev Telenor.
Rätt uppfattat om trådens ursprung.

@Anyone
Det är ju mer än 2 år sedan denna förfrågan gjordes nu, kan vara dags att försöka igen med de övriga operatörerna! Låt de andra operatörerna få matcha det Telenor erbjuder och se till att förfrågan kommer till rätt avdelning.
Min erfarenhet från tidigare kontakter är att intresset är lågt från operatörerna. Kan dock ha svängt men vi får invänta den 15 juni då alla operatörer som vill vara med i konkurrensen om användandet utanför Sverige har meddelat sina villkor.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack Robert och dina kollegor i arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation, för det arbete ni lägger ner för oss medlemmar.

Samtidigt som jag konstaterar att frivilligt föreningsarbete inte alltid får sin självklara uppskattning.

Tack!

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nu ska jag vara en gnällspik. ;):D

Trådens ämne är både viktigt och intressant, skulle vi kunna tänka oss att fortsätta blogg och facebookspåret i en separat tråd?

mvh jocke
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Karusellen fortsätter. Ställde ju följande följdfrågor efter deras senaste svar:

Hej!
Tack för svar. Några följdfrågor.

Måste man börja föra bok över dina resor. Kan ju bli ganska komplicerat för de som reser mycket att veta "saldot".

Gäller 4 månader och 50% eller bara "eller". Med andra ord, ligger man under 50% under 4 månader eller mer så blir det aldrig något "case" utan man kan fortsätta surfa?

Om man inte fördelar surfmängden per SIM-kort, hur räknar ni då olika personers resor?


På detta svarade man:

Hej igen, Anders!

Tack för ditt mail.

Man måste inte föra bok utan man behöver bara hålla koll på hur många dagar (procent) man är i utlandet under dessa fyra månader.

Mycket riktigt blir det ingen debitering om man ligger under 50% under de fyra månaderna och man kan surfa och ringa gratis.

Vi räknar användandet per sim-kort vilket innebär att en person INTE kan vara i EU 100% av tiden medan en annan är i Sverige 100% av tiden. Det är alltså även sim-kortet som är i utlandet för länge som kommer debiteras.

Vi hoppas du fått de svar du behöver, Anders!


Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning
xxxx xxxx

Telenor Sverige AB
Kundservice

Så det vara bara på det igen med följande följdfrågor till svaren på mina tidigare följdfrågor :). Vet inte om det är Telenor eller jag som är ovanligt korkade just nu men klart uttalat vad som gäller anser jag det fortfarande inte vara:

Hej!
Jag vill fortfarande ha mer förklaring.

Om jag är utomlands mer än 4 månader men aldrig surfar mer än 50% av familjepaketets 100gb surfmängd blir det fortfarande stopp efter 4 månader?

Om jag surfar under 3 månader 201 gb blir det då också stopp?

Om något av ovanstående händer, hur många gb kan övriga SIM-kort surfa för utomlands under sina 4 månader?

Låter extremt komplicerat att hålla reda på, både antal resdagar bakåt i oändlighet om man reser mycket och inte nollställer genom 4 månader i Sverige. Dessutom hur mycket man surfat utomlands per resa för att klara 50%.

Helt ohållbart som jag ser det.

Hälsningar/Regards
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ser två stora nackdelar sedan jag läst tråden från början till slut!
1) Man räknar samtal och sms som "roaming", vilket man inte gjorde tidigare! Det innebär att man stängs av från all kommunikation om man överskrider den (komplicerade!) gränsen!
2) För att behålla samma mängd GB när man åker utomlands, måste man höja sin gräns 100% för att kunna utnyttja samma mängd i utlandet som hemma.
Eller har jag fattat fel?
Jag har, för säkerhets skull, behållit mina SIM-kort från de europeiska länder där vi tidigare köpt GB för surf. Inser att jag gjorde rätt!
Till saken hör att vi valde Telenor ENBART av pga "Telenor Frihet"!
Friheten är rejält beskuren redan innan vi hunnit ut på första vårresan!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Har ett likadant abb med fri surf och det gäller enligt kundtjänst inte i Europa. Men de byter gärna abbonemangsform men finns inte en möjlighet att byta bort detta för mig.


Hittade nedan under https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/frequently-asked-questions-roam-home

och det låter lovande :). Vi kommer nog att kunna använda våra unlimited surfabb ute i Europa.

"I have unlimited data at home. How do I know the volume of roam like at home data that I get?

If your national mobile bundle includes unlimited data, your operator must provide you with a large volume of roam like at home data depending on the price of your mobile bundle.

Your operator should clearly inform you of this roam like at home data allowance. In case you use more data while roaming than the data allowance foresees, you may have to pay a small charge (See also question 21).

If you want to check the operator’s calculation, here is how: the roaming data volume must be at least twice the volume obtained by dividing the price of your mobile bundle (excluding VAT) by €7.7. For your information, €7.7 is the maximum price that your operator has to pay the foreign operator for 1 GB of data when you are abroad in the EU during 2017. This means that you may get more roam like at home data than the volume your operator can purchase with your monthly subscription from the foreign operator whose network you are using abroad.

Example: At home, you have a mobile bundle including unlimited calls, SMS and data for €42 (€35 excluding 20% VAT). When travelling in the EU, you get roam like at home for unlimited calls and SMS, and at least 9.1 GB of data (2*(35 / 7.7) =9.1).
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nu gav Telenor upp mailandet och ringde i stället. Lite märkligt när budskapet nu äntligen var enkelt.

Man gör en till pudel. 50% av surfmängden utomlands gäller inte heller utan enbart tid. Så 4 månader har man och då kan man surfa hela sin surfmängd. Därefter tillbaka till Sverige för att tjäna ihop ny tid. Så enbart tidsgräns 4 månader och 1 dag i Sverige sedan ger 1 ny surfdag utomlands.

Jag påpekade deras totala yrsel och han höll med och beklagade.

Så Telenor går nog bort men man kan ju överleva ett tag med flera extra sim-kort. Blir ju dyrt för telenor när man surfar upp 100gb per månad under 4 månader.....

Anders
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Den konspiratoriske (dvs jag) anar nog varför Telenor ringde istället för att ge löften "på papper"!
Hur ska vi, alla andra, kunna hävda detta gentemot Telenor? Särskilt med tanke på alla olika besked, som har lämnats senaste dagarna?
Tror någon att en utskrift av ditt inlägg härovan skulle imponera på Telenor? Tror inte det!
Vi behöver nog mer substantiella bevis i den vägen - ser fram emot det!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Den konspiratoriske (dvs jag) anar nog varför Telenor ringde istället för att ge löften "på papper"!
Hur ska vi, alla andra, kunna hävda detta gentemot Telenor? Särskilt med tanke på alla olika besked, som har lämnats senaste dagarna?
Tror någon att en utskrift av ditt inlägg härovan skulle imponera på Telenor? Tror inte det!
Vi behöver nog mer substantiella bevis i den vägen - ser fram emot det!

Telefonmöte i morgon med Telenor.
Tar upp aktuella frågor då:
Är 50% slopat?
4 månader gäller?
30 dagar Telenor Frihet utanför EU/EES men inom t.ex. Thailand....
Räknar man samtal och SMS som roaming?
Oavsett roaming, gäller fria samtal, SMS inom EU/EES?
Gäller SURF50 1GB/89kr fortfarande och även för Telenor Frihet?

Något mer?
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Den konspiratoriske (dvs jag) anar nog varför Telenor ringde istället för att ge löften "på papper"!
Hur ska vi, alla andra, kunna hävda detta gentemot Telenor? Särskilt med tanke på alla olika besked, som har lämnats senaste dagarna?
Tror någon att en utskrift av ditt inlägg härovan skulle imponera på Telenor? Tror inte det!
Vi behöver nog mer substantiella bevis i den vägen - ser fram emot det!

....... och bäst lämpad är troligen "Arbetsgruppen Mobil Kommunikation" att diskutera/förhandla fram en formel, som alla förstår. Den blir självklart inte heltäckande, men det blir sällan generella regler. Det kommer troligen att finnas en del udda, extrema situationer som faller mellan stolarna.

Att hålla på att ringa kundsupporten och ge dem kvistiga "gåtor" kommer inte att ge något. De som sitter på supporten har ofta inte mera information, än den vi själva kan läsa.

Vår förhandlingsgrupp är troligen på en annan nivå i organisationen och kan påverka besluten.

TommyD
 
Toppen