• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Från det ena till det andra: På FB pratar man om mätare för laddtrycket. Någon som vet om det är en nyttig pryl? Är det värt att investera i en sådan?

:confused:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Skall byta olja i växellådan. Det var så länge sedan att jag glömt hur det ser ut. Kollar från sidan och ser naturligtvis avtappningen men kan inte se nivåpluggen som jag har för mig sitter någonstans på sidan. Iveco 3510 TD 1988. Fiatmotor.

Har för mig att jag sett en bild på motorn här på forumet.

Någon som vet var den fanns?

:confused:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Letade på autodata men det fanns nästan ingenting, men tappar du ur och vet hur mycket som ska fyllas så borde det stämma. Jag gjorde så på en bil där pluggen satt illa till, sen kanske den behövs överfyllas som två lådor jag läst om och haft och då stämmer ju inte nivåpluggen i alla fall.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Enligt oljeguiden som jag hittade på nätet skall den rymma 1,6L. Om jag inte minns fel så fyllde man i nivåhålet också.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

För att få vintern att gå fort planerar jag att montera elhissar, byta framstolar och snygga upp inredningen lite här o där. Tänkte öppna dörrklädseln innan jag beställer prylar. Bror får som vanligt bli min rådgivare. Han brukar ställa upp.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Börjar så smått med vinterterapi. Försöker öppna en dörrsida för att kolla vilken elhiss som kan passa. Har tagit isär och återplacerat flera gånger förut men nu är det tji att komma på vilken typ av klämring som håller fönsterveven.

Inväntar goda råd med tacksamhet.

:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det dröjde ett tag innan polletten ramlade ner. Det var ingen låsring utan en u-formad sträng.

Bilder: 1: elhissarna jag tänker köpa.

2.3 och 4 Dörren avklädd.

image (2).jpg IMG_20171018_153917.jpg

IMG_20171018_153928.jpg IMG_20171018_153940.jpg

Frågar, särskilt Bror som har fixat elhissar: Passar dessa till mina dörrar?

:confused:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det dröjde ett tag innan polletten ramlade ner. Det var ingen låsring utan en u-formad sträng.

Bilder: 1: elhissarna jag tänker köpa.

2.3 och 4 Dörren avklädd.

Visa bilaga 129910 Visa bilaga 129911

Visa bilaga 129912 Visa bilaga 129913

Frågar, särskilt Bror som har fixat elhissar: Passar dessa till mina dörrar?

:confused:

Hej Alve,
dessa är liknande de jag monterade på vårt stölleprov. Fungerar perfekt så köp dessa. Dessutom ganska enkla att montera.
Har du inte centrallås så passa på att montera sådana då du ändå jobbar med kablar och genomföringar i dörrarna. Praktiskt att bara trycka oå en knapp....

Hälsn Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
dessa är liknande de jag monterade på vårt stölleprov. Fungerar perfekt så köp dessa. Dessutom ganska enkla att montera.
Har du inte centrallås så passa på att montera sådana då du ändå jobbar med kablar och genomföringar i dörrarna. Praktiskt att bara trycka oå en knapp....

Hälsn Bror

Hej Bror!

Det medföljer väl en utförlig monteringsanvisning? Ser ju inte så lätt ut att greja bakom plåtarna.
:oops:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Såg på TV, Wheeler Dealers, hur man i en vätsketank förde upp paneldelar under någon slags film och fick ett häftigt mönster. Tror det var kolfibermönster. Grunnar på om man kan åstadkomma något liknande med kolfiberfilm. Någon som har testat??

:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har en kompis på Åland som hållit på med Dipping.

Ett stort kar med vatten o sen lägger man ut ett ark med "färgen" på vattenytan. Sen sänker man ner det man vill ha färg på.

Jag har sett det men ej provat själv. Om man är noga med att tex mönster skall komma precis där man vill kräver det nog en hel del träning. Om mönstret får bli lite som det vill tror jag inte det är så svårt men så klart skall man nog öva på något mindre viktigt föremål först.

När vi i tonåren byggde plastmodeller använde vi ibland en liknande metod. Ett kar med vatten och sen sprayade man på färg på ytan och med olika nyanser kunde man få till rätt spännande psykedeliska effekter på tex bilkarosser.
 
Senast ändrad:
Toppen