• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia roaming Europe

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Kanske inte så bra som man trott, se citat från Telias hemsida nedan;

"Det innebär att du som har mobilabonnemang från Telia ringer, sms:ar och mms:ar från ett EU/EES-land till Sverige samt mellan länderna i EU/EES till samma pris som inom Sverige. För samtal och meddelanden från Sverige till EU/EES-länder gäller ordinarie utlandspriser. Du kan surfa med din månadssurf i hela EU/EES utan extra kostnad, upp till 20 GB/mån. Tar surfen slut kan du köpa extrasurf för samma pris som hemma.

Roaming Europa gäller inte kontantkort eller mobila bredbandsabonnemang."


Innebär - om jag förstått det rätt - att min platta med 4G-anslutning och 6GB surf men utan mobilabonnemang (går inte att ringa) inte ingår och inte heller kan jag plocka med mig min Bredband 30 med 100GB surf......
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

....så här ser Telias Mobilabonnemangserbjudande ut idag. Själv har jag bara Mobil Komplett med 1 GB surf för 199/månad på min mobil och det har jag klarat mig bra på då jag har både platta och Bredband 30 hemma. Men om jag vill kunna surfa på utlandsresan betyder det att jag förmodligen måste köpa upp mig med ett betydligt dyrare abonnemang.....
 

Bilagor

  • Telia.jpg
    Telia.jpg
    182,6 KB · Visningar: 46

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Hej
Tycker ändå att Telias är bättre än Telenor 20Gb/månad och kort räcker långt för mig som kanske gör slut på max 8GB. Hellre en begränsning på GB än 30 dagar utomlands
Gun

Men det som jag stör mig på är att man måste ha ett abonnemang som innehåller samtal, annars funkar det inte...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Men det som jag stör mig på är att man måste ha ett abonnemang som innehåller samtal, annars funkar det inte...

Tidigare kunde man köpa semestervecka Europa, nu verkar enbart semestervecka Världen finnas för surf utanför EU/EES. Mobilt bredband blir oanvändbart i EU förutom i Norden. Märkligt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia roaming Europe

Här kommer nya giv (läste detta för 2 minuter sen):

simkort till platta.jpg

Telia komplett betyder "fri roaming surf" inom EU/EES. Ett SIM-kort som numera kostar bara 29:- (kampanj) löser delningsproblemet så att det går att surfa på plattan också. Detta fick jag veta på chatten igår, men först nu står det på hemsidan!

Jag tror att det tar tid att uppdatera alla sidor så att just nu råder kaos lite varstans...
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Här kommer nya giv (läste detta för 2 minuter sen):

Visa bilaga 123529

Telia komplett betyder "fri roaming surf" inom EU/EES. Ett SIM-kort som numera kostar bara 29:- (kampanj) löser delningsproblemet så att det går att surfa på plattan också. Detta fick jag veta på chatten igår, men först nu står det på hemsidan!

Jag tror att det tar tid att uppdatera alla sidor så att just nu råder kaos lite varstans...

Detta har jag haft i flera år så det är nog inget nytt, dock får jag nog ändå tillfälligtvis ta ut ett telenorabonnemang så barnen kan titta på film som vanligt i Europa till sommaren

//Peter
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Här kommer nya giv (läste detta för 2 minuter sen):

Visa bilaga 123529

Telia komplett betyder "fri roaming surf" inom EU/EES. Ett SIM-kort som numera kostar bara 29:- (kampanj) löser delningsproblemet så att det går att surfa på plattan också. Detta fick jag veta på chatten igår, men först nu står det på hemsidan!

Jag tror att det tar tid att uppdatera alla sidor så att just nu råder kaos lite varstans...

Jag har haft Telia Komplett rätt länge nu, med ett huvudabonnemang för min telefon, med hustruns mobil samt sim-kortet enligt din bild i min mobila router.
Det fungerar helt perfekt, tidigare i SE, Norden och Baltikum - numera i hela EU/EES på exakt samma sätt.

Huvudabonnemanget kostar 399 kr/mån - Telia Komplett med 12 GB surf.
Hustruns mobil (varje tillkommande i familjen) kostar 149 kr/mån.
Sim-kortet till routern kostar alltså 29 kr/mån.
Alla enheter ("slavab.") delar på den surfpott man har för huvudabonnemanget.

Jag har alltså just nu 12 GB, kommer kanske att höja det till 20 GB så småningom.
I nuläget har jag 100 GB i potten, så jag har svårt att förbruka 12 GB/mån i nuläget. Har nämligen fiber i hemmet (VROOOOMM).

PS. Jag har mycket sällan, nästan aldrig, problem med uppkopplingen. Eller farten. DS.
PS 2. Uppgradering till 20 GB kostar ytterligare 30 kr/mån. DS 2.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Som jag tolkar dessa förtidsabb. är det endast ett sätt att binda in nya/gamla kunder som inte kan vänta till sommaren.

När nya lagen väl träder i kraft är det bara att köra på som vanligt med sina MOBIL-abbonemang, det är ju det man förhandlat om, eller?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia roaming Europe

Äntligen klart, vilken lättnad!!! Tack och "adjö" till Telenor som svikt oss och stängt dörren för långliggare samt många pendlare/jobbare inom EU. Samtidigt "Hej" till Telia som räckt oss handen i förtid. All ära till andra operatörer men nu var det tvunget att avsluta samarbete med Telenor innan tidsfristen den 10/5.

Om det sen skulle visa sig att gräsmattan är grönare hos 3, Tele 2, eller vem det nu månde vara, precis som botte42 säger, 30 dagars uppsägning gäller!

nu är det klart.jpg

Det blev 40 GB surf eftersom jag behöver det när vi väl är hemma. Synd att man inte kan ha 40 GB i Norden (det kunde man förr), nu har man bara 20 GB oavsett vilket. Att köpa 10 GB extra surf kostar "för mycket" tycker jag. Hoppas på framtida prisjusteringar, annars får det vara...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia roaming Europe

Stämmer Esbjörn, så var det med Telenor f.d. "Frihet" också. Men om du ringer Svenskt nummer, oavsett var abonnenten befinner sig (kanske Spanien), då borde det fungera utan extra avgifter. Gäller att testa!

Det som förbryllar och skiljer sig från all logik är:
För abonnemang som idag har fria samtal, sms och mms inom Sverige gäller nu även fria samtal, sms och mms från ett EU/EES-land till ett annat EU/EES-land (exklusive Sverige). För abonnemang med rörligt pris gäller samma priser som inom Sverige.

Jag tror att detta är ett FEL som kommer att rättas till så småningom...
 
Senast ändrad:

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Gäller inte mobilt bredband jag ringde idag och frågade ang. mitt abonnemang
Har 20 GB mobilt och det är utanför detta enligt Telia.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Gäller inte mobilt bredband jag ringde idag och frågade ang. mitt abonnemang
Har 20 GB mobilt och det är utanför detta enligt Telia.

Svar från Telia: Norden och Baltikum har vi kvar den fria roamingen för mobila bredband.
PS. det finns ju en gratisvariant som bara funkar i Sverige
 
Toppen