• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Ja jag känner mig inte heller som en "missbrukare" då vi har utnyttjat max 8,5 GB som mest.:wideeyed: Har campingens wifi på datorn . Men har nu tyckt till på både Aftonbladet&Expressens artiklar om
fri rooming, som innebär ett steg tillbaka. Får se om jag får nåt svar från dom
Gun
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag får svar från min kontaktperson på Telenor under va 15.
Gör inget förhastat!
Varför inte vänta på korrekta besked.

Telenor är väl medvetna om konkurrenssituationen med bl.a. Telias utspel och jag har informerat dom om medlemmarna i Husbilsklubbens reaktion genom att ge dom en ordentlig bredsida.
Jag återkommer så snart jag har något att informera om.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Det är otroligt många främst pensionärer som bor utomlands i Husbilar, husvagnar, lägenheter, hus, hotell över hela vinterhalvåret som nu är LURADE.

En stor andel band sina abonnemang på 2 år i höstas efter kraftig marknadsföring. De flesta följer inte dessa forum utan kollar mest fakturorna. Dom kommer att få en chock när fakturorna kommer nästa höst. Dom kan inte heller säga upp de bundna abonnemangen för då är det försent. TELENOR har LURAT en massa PENSIONÄRER med specialerbjudanden att binda sig i 2 ÅR som nu är VÄRDELÖST att ha med sig ute i Europa om man är borta längre tid än 30 dgr.

Det här är DÅLIG marknadsföring av TELENOR. Hoppas många säger upp sig före 10 maj som är sista dagen. Dessutom har dom lagt den dagen så att det är en månad före den formella regeländringen. Många kommer att märka detta först nästa övervintring när räkningarna blir konstiga och abonnemanget VÄRDELÖST.


Största pressen är att säga upp abonnemangen. Det är lätt att teckna nya.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Så här står det idag på Telenors hemsida: (känns som ett slag under bältet med "missbrukare" stämpel...)

Nya särskilda villkor gäller från den 10 maj 2017.
...
Vi har även uppdaterat villkoren gällande tillfälligt användande av roamingtjänsten. Med tillfällig användning avser Telenor användning i en annan operatörs nät som inte överstiger 30 dagar i följd. Missbruk av roamingtjänsten avser att tjänsten exempelvis använts till övervägande del (mer än 50%) inom EU/EES och utanför Sverige under en period överstigande fyra månader.


Telenor talar sanning, allt stämmer, det finns inga som helst oklarheter! Vi har faktiskt använt deras Telenor Frihet (fri roaming) tjänst inom EU i mer än 4 månader. Om med "Frihet, eller "fri roaming" menas med att vi skulle använt tjänsten i mindre än 4 månader, i så fal har vi missbrukat tjänsten och då är det väl lika bra att Telenor blir av med oss?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag har skickat en artikel till Aftonbladet med denna rubrik:

TELENOR LURAR TUSENTALS PENSIONÄRER. Avtals ändring i Telenor Frihet

Tack!

Vi läser alla tips. Om vi använder ditt tips, din bild eller film för
publicering kan vi komma att ta kontakt för mer information.

Hälsningar
Redaktionen
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Är det inte Post & telestyrelsen som ansvarar att EU direktiv eller andra beslut efterlevs för operatörer i Sverige? Försökte läsa på deras sida men hittar inget om denna fråga. Om någon ska veta vad som gäller så måste det vara Post & telestyrelsen.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Bra! Det är ju så att den sk 30-dagars regeln slopades efter hård kritik redan i höstas.




Jag har skickat en artikel till Aftonbladet med denna rubrik:

TELENOR LURAR TUSENTALS PENSIONÄRER. Avtals ändring i Telenor Frihet

Tack!

Vi läser alla tips. Om vi använder ditt tips, din bild eller film för
publicering kan vi komma att ta kontakt för mer information.

Hälsningar
Redaktionen
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Om vi istället vänder på problemet och formulerar våra önskemål så har vi något att presentera för Telenor.

Förutsättning:
Generellt vill operatörerna förhindra att någon tecknar ett abonnemang i ett land för att huvudsakligen använda det i ett annat land.

Var går gränsen för "huvudsakligen"?

Vårt förslag?
Med huvudsakligen avses att användandet mäts under en 6-månaders period istället för föreslagen 4-månaders period.
Att gränsen för 30 dagar utan att återigen användas inom Sverige slopas.
Det innebär att abonnemanget används utanför Sverige men inom EU/EES mindre än 6 månader för att fri roaming skall gälla.

Lämna synpunkter och förslag.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Telenor frihet som försvann

Vår utlandsvistelse brukar bli sju månader. Det tror jag även andra övervintrare har.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

6 månader är bra för våran del eller att åtminstone HBK medlämmar kan säga upp hela avtalet som vi blev lurat till av Telenor ..
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag skulle helst inte vilja ha nån gräns alls. Ser hellre en begränsning i GB som Telia har presenterat 20/GB per simkort och månad.
Kan då Telenor kontra med lite mer GB så är det klart för mig vilka jag väljer.
Gun
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Vad kommer det att kosta när de 30 dagarna är förbrukade, hoppas någon kan svara på detta.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Tycker Telenor har missbrukat sitt förtroende.

Man lurar in massor av äldre som övervintrar in i ett abonnemang med makalös massiv marknadsföring, som dom inte kommer ur när dom upptäcker att fakturorna blir höga, eftersom då är det redan försent.

Det är ju inte bara HBK:are som är LURADE. Alla svenskkolonier i Spanien, Portugal, m.m.. För att inte tala om alla studenter ute i Europa. Men det är klart ungdomarna har nog koll på förändringarna.

Jag ser ute på olika internetforum nu att folk tror inte på att Telenor har begränsat till 30 dagar trots att det står i klartext.

Telenor håller inte vad man avtalar. Varför ska dom hålla nästa avtal???

Dessutom kallar dom oss som har avtal för missbrukare om vi använder det mer än 30 dagar. Det ser jag som en förolämpning.


Undrar hur många kunder dom fick i FRIHET i höst som band i 2 år? Kan det vara 50000 st? Hur många kommer att upptäcka och hinna säga upp abonnemanget före 10 maj?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Om vi istället vänder på problemet och formulerar våra önskemål så har vi något att presentera för Telenor.

Förutsättning:
Generellt vill operatörerna förhindra att någon tecknar ett abonnemang i ett land för att huvudsakligen använda det i ett annat land.

Var går gränsen för "huvudsakligen"?

Vårt förslag?
Med huvudsakligen avses att användandet mäts under en 6-månaders period istället för föreslagen 4-månaders period.
Att gränsen för 30 dagar utan att återigen användas inom Sverige slopas.
Det innebär att abonnemanget används utanför Sverige men inom EU/EES mindre än 6 månader för att fri roaming skall gälla.
Lämna synpunkter och förslag.

Enkelt.

HBK behöver två avtal.

1. För sådana som åker på sommaren i Europa. 1-3 månader
2. För sådana som övervintrar i Europa 5-7 månader.

För kortare perioder handlar det bara om pris.

Men för min del har Telenor missbrukat sitt förtroende.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor frihet som försvann

Lugna ner dig! Du är HBK:s Trump! Ge det lite tid! Giv dig styrka! :D

Om framtiden veta vi intet! :rolleyes:

Jappe
 
Senast ändrad:

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

När man läser vad EU skrivit så står det att de överlämnat till operatörerna att hålla koll. Det de menar med missbruk är att man ex vis köper sitt simkort i det billigaste landet och använder det även hemma. Man ska alltså använda sim-korten mest i Sverige sett över året.

Det är nog bara att se till att säga upp det fasta nu och ta något obundet under tiden detta sätter sig. EU har ju även krav på Max kostnad som sker i flera steg.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag har inte Telenor, men ni som drabbas. Kan Telenor ensidigt ändra villkoren ? Om det inte uttryckligen står så i deras allmänna villkor är det väl bara att kliva av och välja någon annan.
ERIKPER
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Nej, 30-dagars regeln bryter mot detta tex:
3. How long can I roam like at home when I am abroad?

The general rule is that as long as you spend more time at home than abroad, or you use your mobile phone more at home than abroad, you can roam at domestic prices when travelling wherever in the EU. This is considered a fair use of roaming services.

If this is not the case, your mobile operator may contact you. Operators can detect possible abuses based on the balance of roaming and domestic activity over a fourmonth period: if you spend a majority of your time abroad and consume more abroad than at home over the four months, the operator can ask you to clarify the situation within 14 days. If you continue roaming more than you are at home, your operator may start applying a small charge to your roaming consumption. This will be capped at 3.2 cents per minute of voice call and 1 cent per SMS. For data, the maximum surcharge will be €7.7 per GB (as of 15 June 2017), falling to €6 per GB (as of 1 January 2018), €4.5 per GB (as of 1 January 2019), €3.5 per GB (as of 1 January 2020), €3 per GB (as of 1 January 2021) and finally €2.5 per GB (as of 1 January 2022).
 
Toppen