• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blåtandsfråga

F

F.d. 53585

Guest
Finns det någon med Kenwood DNX4250DAB eller liknande och som lyckats att ansluta (och få ljud ur) blåtandshögtalare till denna? I så fall hur?
Jag kommer så långt som att radion hittar min högtalare och i BT Connection Settings dyker den upp som Audio (A2DP) Disconnected och "knappen" ON är nerdimmad så den inte går att selektera, men det kommer inget ljud ut ur högtalarna.

Hälsningar
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Blåtandsfråga

Se min tidigare tråd "Bluetooth högtalare i sovdelen".

Verkar inte som att radion innehåller någon bluetoothsändare och det behövs för att kunna skicka ljudet från radion. Däremot fungerar det utmärkt att skicka ljudet från en telefon/padda till radion.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Blåtandsfråga

Se min tidigare tråd "Bluetooth högtalare i sovdelen".

Verkar inte som att radion innehåller någon bluetoothsändare och det behövs för att kunna skicka ljudet från radion. Däremot fungerar det utmärkt att skicka ljudet från en telefon/padda till radion.

Hälsar Kjell
Fast, å andra sidan fungerar ju Smartphone Link via trådlös Bluetooth-teknik?
Så någon typ av sändare finns ju
Jag har ställt frågan till Kenwood, men de har inte behagat svara ännu!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Blåtandsfråga

Se min tidigare tråd "Bluetooth högtalare i sovdelen".

Verkar inte som att radion innehåller någon bluetoothsändare och det behövs för att kunna skicka ljudet från radion. Däremot fungerar det utmärkt att skicka ljudet från en telefon/padda till radion.

Hälsar Kjell

För att parkoppla enheterna måste väl båda vara utrustade med Bluetooth? eller??
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Blåtandsfråga

Jag ställde frågan till Kjell1351.
Han menar att det inte finns någon sändare i din radio men det går bra att sända från telefon/padda till radion. Antingen har apparaten Bluetooth eller inte. det finns inte endast en sändare eller bara mottagare.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Blåtandsfråga

Jag ställde frågan till Kjell1351.
Han menar att det inte finns någon sändare i din radio men det går bra att sända från telefon/padda till radion. Antingen har apparaten Bluetooth eller inte. det finns inte endast en sändare eller bara mottagare.

Hej. Jag är ju ingen expert i ämnet som har någon egen kunskap utan jag har bara frågat mig fram. Frågade firman som installerat min Kenwood och de sa att det inte fanns någon sändande funktion för bluetooth i radion.

Den lilla manicken som jag köpte har en funktion för sändning och en annan för mottagning. Den är omställbar mellan dessa funktioner.

Så lång som jag förstått det hela hälsar

Kjell
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Blåtandsfråga

Man kan börja läsa här https://sv.wikipedia.org/wiki/Bluetooth så inser de flesta att det inte är så enkelt som att blåtand alltid är blåtand och allt funkar.
Om inte bilstereon i detta fallet har rätt protokoll kan den aldrig sända musik tll högtalaren.
Den hittar den och förstår vad det är men där slutar det.
Samma bekymmer med äldre BT-enheter mot nyare.
Googlar man sedan vidare och tittar i standarder och kursmaterial så hittar man mycket kul.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Blåtandsfråga

Oavsett hur det fungerar rent tekniskt (vilket de lärda kan tvista om) så är det ju faktiskt en relativt billig investering att man för ca 150:- kan få en fungerande blåtandslösning. I mitt fall kostade sändaren/mottagaren ca 95:- och anslutningskablar ca 40:-.

Hälsar Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blåtandsfråga

Blåtann er en trådløs protokoll tilsvarende wifi, som kan benyttes til mye forskjellig. Det er programvaren i enheten som avgjør hva som kan gjøres og hvilke andre typer enheter en kan koble seg til. De enkleste implementasjonene er den som benyttes i en hodetelefon eller i et tastatur - mus. Her er enheten en enkel perifer enhet til en hovedenhet telefon eller pc. Mer komplisert blir det når en samtidig skal være hovedenhet og perifer enhet. Det er i dag normalt at bilradioer er perifer enhet for mobiltelefoner, men for trådløse høytalere må radioen være en hovedenhet.
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Blåtandsfråga

Hej. Jag är ju ingen expert i ämnet som har någon egen kunskap utan jag har bara frågat mig fram. Frågade firman som installerat min Kenwood och de sa att det inte fanns någon sändande funktion för bluetooth i radion.

Den lilla manicken som jag köpte har en funktion för sändning och en annan för mottagning. Den är omställbar mellan dessa funktioner.

Så lång som jag förstått det hela hälsar

Kjell
Var på radion kopplade du in sändaren? Min radio har ju ingen hörlursingång på fronten. Däremot en massa lediga uttag på baksidan, men jag vet ju inte vilken av dem som är den rätta i detta sammanhang.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Blåtandsfråga

Var på radion kopplade du in sändaren? Min radio har ju ingen hörlursingång på fronten. Däremot en massa lediga uttag på baksidan, men jag vet ju inte vilken av dem som är den rätta i detta sammanhang.

Vet inte heller vilket som är det rätta men om du tittar noga på mina bilder så tror jag att du ser var jag kopplade in. Klicka på bilden så kan du förstora den.

Om du inte hittar rätt så kan jag återkomma och beskriva mer exakt.

Hälsar Kjell
 
Toppen