• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fordonsskatt

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

KOmmer detta även gälla import husbilar?
Om jag importerar en ny husbil?
Om jag importerar en 1 år gammal husbil?
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: fordonsskatt

Skall man betala efter utsläppsnivåerna skall väl inte en tung husbil med mera utsläpp vara skattebefriad? Kom till rätta med de orättvisa reglerna till börja med.
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Dessa straffskatter hjälper inte mot den så kallade globala uppvärmningen. Inte ens om alla i Sverige skulle skrota sina fordon och börja cykla istället så skulle inte det hjälpa. Detta handlar bara om att få in mera skattepengar samt att vissa politiker kan skaffa sig några extra godhetspoäng till sitt samvete.

Så länge man silar mygg (straffar svenskarnas utsläpp) och sväljer elefanter (låter kolkraftverk byggas etc) så kommer inte detta hjälpa miljön.

Vattenfalls 13 kolkraftverk släpper redan ut mer koldioxid än hela Sverige...

Det vet du? Många bäckar små osv....alla måste vi nog bidra på något sätt, Det här är ett. Men att dessutom gå på med "förbannade miljötalibaner" och liknande invektiv tyder väl mest på primitiv uppfattning om hur omvärlden ter sig för närvarande.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Kan ju vara bra att få information från den andra ytterligheten, sanningen får väl ingen nu levande reda på.

Enligt DN inleds nu USA:s klimatreträtt.....

Får nog flytta dit. Där råder ju numera ordning och reda och onödiga skatter och pålagor tas bort. Fina husbilar har dom ju också. Har vi tur kanske vi också får det så
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Det vet du? Många bäckar små osv....alla måste vi nog bidra på något sätt, Det här är ett.

Hur mycket kommer utsläppen minska med denna höjning av skatten?

Denna chockhöjning av fordonsskatt på nya husbilar kommer göra det mer attraktivt att köra runt med gamla husbilar med lägre fordonsskatt och som släpper ut mer koldioxid än nyare och miljövänligare modeller!!? :twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Hur skatten blir på husbilar är ingen som vet ännu men tanken är att få folk att köpa nya miljövänliga personbilar till reducerat pris.
Bonus-malus (bra-dåligt)!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Givetvis skall vi ha bra miljöteknik det tycker nog alla. Vad vi nu ser är något helt annat och har mycket litet med miljö att göra. Förslagets verkliga grund är att ta in mera skatt till statskassan och det beräknas ge ett plus på 2,8 miljarder.
Bilägare är en tacksam skattebas och nu skall mera kostnader täckas så då slår man till som så många gånger förr.
Förslaget är olyckligt på många sätt då det missgynnar barnfamiljer och folk i glesbyggd som behöver större bilar samt sällan har råd med annat än äldre teknik som nu straffskattas trots att man ligger mycket lågt i det ämnet.
Ett typiskt storstadsförslag där laddstationer går att bygga ut då elnäten klarar det och kollektivtrafik finns för alla. Vi andra får bara betala och ta stryk som vanligt. Det kommer dock ett val och det finns minst ett parti som är emot dessa talibanpåhitt. De har självklart min röst. Agenda 2030 är det största tokeri vi gjort sedan Karl den tolfte anföll Ryssland och detta vi nu ser är första steget.
Vi får nog en kalabalik i Bender som avslutning här också när vi måste slå till reträtt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: fordonsskatt

Trodde att politiska inlägg inte var tillåtna här på forumet.
Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Re: fordonsskatt

Jag vet inte heller vilka partier som har regeringsmakten där förslaget kommer ifrån.
Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Re: fordonsskatt

Tråden handlar ju om ett politiskt skatteförslag som också påverkar husbilar.
Det måste man ju kunna skriva om. Inga namn på partier har nämnts.
Enbart att det står var och en fritt att rösta i frågan

Jag har problem med alla dessa jäkla smygpolitiska inlägg här på forumet.
Själv är jag nöjd över att ratten sitter på rätt sida av bilen, visst skulle
det bli bekvämare i bilen om den satt mer åt förardörren men man kan
inte få allt.
Ursäkta urspårningen.

Tommy R
 
F

F.d. 53399

Guest
Sv: fordonsskatt

Vägavgift ska betalas för alla lastbilar och lastbilsekipage som används för godstransport och som har en totalvikt av minst 12 ton.


Vägavgift ska betalas på alla motorvägar, ... samt E 4 mellan Gävle och Finska gränsen...
Var finns den betalstationen då för alla lastbilar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Den nuvarande beräkningsformeln ger för min husbil
(((219-111)*22)+360)*2,37+250 = 6 734

och den nya
((219-95)*22)+360+(12,88* 219)+250 = 6 158

Om jag räknat rätt betyder det att skatten för min husbil sjunker från 6734 till 6158, eller i reda siffror med 576 kronor. Den nya formeln kommer, enligt Transportstyrelsen, att börja användas samtidigt som bonus - malus-systemet börjar gälla.

I så fall får man tacka!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: fordonsskatt

Men Knarrevik, du är altså med på att CO2 beräkningsformeln är helt OK i.o.m. att du och en del andra har fått några hundralappar lägre årskostnad. Det kallar jag för att blunda/strunta i det verkliga problemet.

Formeln missar, t.ex. bilar med start-stop funktion jfr med andra som "brummar" hela tiden (handlar faktiskt om CO2 utsläpp), A7 växellådor som är skonsammare än manuella (finns siffror på), strömlinjeformade bilar jfr med alkovbilar, lätta bilar jfr med tungviktare, NOx rening dvs. Euro VI (samma effekt som CO2) + mycket annat, listan är lång... Alla kör faktiskt inte enbart med Fiat motorer och ska inte behöva hamna i samma "påse". Vi köpte vår bil just med tanke på miljön och betalade rejält för det. Ska vi nu behöva skylla på MB & Hedin bil för falsk marknadsföring eller skattemyndigheter som gör lite som dom vill (med hjälp av TS expertisen)?

Vi köpte en 3,5 ton bil med specificerad Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning 183 g/km vilket skattemyndigheten har utökat med 50 g/km helt godtyckligt! Vem skulle inte bli förbannad, rent ut sagt?
 
Toppen