• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6E skenar iväg o ger bastuvärme.

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Har ett problem med Truman vid körning, Har värmen inställd på +21 grader på LED displayen. Vid körning vintertid så går Truman igång med full effekt och även om fläkten står på ECO så går den för fullt.Termostaten reagerar överhuvudtaget inte med att stänga av utan det blir säkert +30 grader i bodelen innan vi i förardelen reagerar efter att ha minskat /stängt av värmen i förardelen. Ena gången så stannade inte Truman även om jag ställde ner temperaturen till +15 grader, vilket den gjort tidigare utan jag fick bryta strömmen för att få stopp på den.
Vis av erfarenhet ställer vi ner temperaturen till +15 grader då vi kommer ihåg det, innan vi kör iväg.
Detta är 2:a vinterkörnings-året vi råkat ut för detta. Första gången det hände lämnade vi in husbilen till firman som installerat den nya LED-displayen för felsökning men de hittade inget fel.
Finns det någon mer som råkat ut för detta eller vet vad felet är?
Skain med husbilen på service nu till samma firma igen och så får de göra ny felsökning och kontakta Truma om de inte finner något. Förutom bastu värmen så går det åt väldigt mycket gasol!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Truma 6E skenar iväg o ger bastuvärme.

Vi har råkat ut för samma sak vid flera tillfällen. Problemet uppstår (hos oss) när både luftvärmaren (20 grader) och vattenvärmare (60 grader) är igång. Jag har bedömt "fenomenet" som en bugg i programmet vilket åtgärdas behjälpligt med att reseta inställningar (skiftnyckel symbol) och att stänga av uppvärmning av vattnet.
Ska ta upp frågan med Alde i Vinslöv som sedan kan ta det med Truma experterna. Det finns ytterligare en bugg i samband med dieselvärmaren som jag redan har avrapporterat. Med lite tur får vi kanske en gratis uppdatering av programvaran...

Sätt allt i off läge, välj skiftnyckel symbolen och gör reset. Starta luftvärme men vänta med vattenuppvärmning (om du hade den också igång).

/ranko
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Truma 6E skenar iväg o ger bastuvärme.

Vet inte vem frågan gäller Roine, men kan svara för vår del. Vi har kompressor kyl och diesel värme samt 2 x 100 Ah AGM batterier. Småkörning med korta sträckor gjorde att vi aldrig lyckats fylla batterierna, vilket i sin tur resulterade i att batterierna blev så "svaga" att vi fick byta ut dom efter bara 2 år.

För att komma till rätta med elen, vi kommer att byta våra AGM mot 2 x 100Ah LiFePo4 batterier med tillhörande utrustning. Litium laddas annorlunda än bly batterier vilket är både kostsamt i inköp och kräver en del kunskaper i ämnet. Vill man slippa kostnader och besvär, det enda som återstår är att vara försiktig med hur mycket el man tar ut och att batterierna återigen blir laddade. Ett annat alternativ är att skippa diesel-Truma som kräver mycket kräm vid själva upstarten!
 
Toppen