• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigon, Sygic eller CoPilot?

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej
Nu har vi bara några veckor kvar till avresa, det skall bli jätteskönt att möta värmen i Grekland. Men det är ju det här med Navigationen...

Våra Ipads och Igo har fungerat mycket bra men det känns inte bra att köpa den nya versionen, med kartor från 2015, för 300:-.

Så, vilka andra är att föredra? Vad skall vi köpa i veckan som kommer? Har tankat ner IGOs karta men den spårade ju ur ordentligt redan i Ulricehamn...
Ikväll testar jag Sygic men nu vänder jag mig till er andra. Vad finns det för plus o minus på de vanligaste navigationsapparna undrar Björn o Lena.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Jag valde Co-pilot när Igo inte kom med regelbundna uppdateringar.
Col-Pilot har funger problem fritt fram och till baka genom Europa förra sommaren. Jag är nöjd med att man kan ställa in höjden på fordonet och andra personliga val för motorvägar mm.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Inget svar på er fråga, men har ni tittat på camper-varianter av navigation? Är själv sugen på det nu när jag gett upp iGO så följer tråden med spänning.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Off topic kanske?
Men jag måste hålla med Knarrevik angående HereWeGo.
Förra vårens 3 mån. resa i Östeuropa använde jag huvudsakligen Here, även i Montenegro och Albanien gjorde den jobbet, enkelt men ändå noggrant exakt på en 10" Sony-androidplatta!
Jag gillar det enkla och att den är gratis gör den inte sämre.
Alltså är jag nöjd med Here men startar samma resa igen om någon dag och tänker då även använda TomTomGoMobile på samma platta. Nackdelen med den hittills är att kartorna är väldigt stora. Here använder mindre kartbitar.
Båda appar kan användas "offline", jag har just idag uppdaterat kartorna för hela resan i förväg tillsammans med Campercontacts husbilsplatser.
Kan alltid falla tillbaka på Here som jag vet fungerar ypperligt i Östeuropa.
Skall också erkänna att jag aldrig fastnade för varken Navigon, Sygic eller Copilot. Har jag missat något?
VH Julian
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Håller med Håkan, Navigon med husbil/lastbil och automatiska kartuppdateringar.
Då kan man lägga in längd, höjd, bredd, totalvikt och axeltryck.
IMG_0190.PNG

//Klasse
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Tackar, men fortsätt gärna med synpunkter.
Here WeGo har jag testat. Tycker kartorna är utmärkta men Appen klen.
Mått o vikt har vi inte sett behov av, bilen är liten o tar sig fram bra.

Klaver o Håkan förordar Navigon. Den får jag titta närmare på. Är den verkligen bäst av de tre, undrar Björn
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Har dessa mått och vikter haft betydelse någon gång?

Ja, faktiskt flera gånger när det gäller höjd och totalvikt.
Hade förut Navigon utan tillägget och blev "inlurad" på flera ställen
där vår bil inte fick köra. Jag är än så länge helnöjd med tillägget.
//Klasse
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Har en iPad med Navigon som huvudnavigator. Dessutom har jag en Garmin 760 Camper men jag litar mest på Navigon. När de två inte är överens kör jag på Navigons anvisningar :) Får uppdatering av kartor och programvara minst 4 ggr/år.

Jag har kört Navigon på mobiltelefonen i många, många år och tycker den fungerar mycket bra. Har även tillägget för vikt, höjd mm
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Svårt att veta vad man undvikit, meningen med inställningarna är ju just att undvika låga broar, sträckor med begränsade vikter mm.

Kjört N+B på 8,36meter ock 5 tonn Europa rundt ideligen,men det
enda man upplevt,är att dom här innstälningarna drar en långa omvägar
utan att det är nödvändigt.Har utav den orsaken hellre följd Garmin
vicken är instalerad i instrumentlådan i bilen.Den är helt Ok.
Kommer varubilar fram,kommer husbilar fram.

Det enda må vara trånga tillfälliga småstadsvägar i Italien,att detta
kan komma till nytta.Det är iaf min erfarenhet.

Har man "lastbilshöjd"/längd/vikt kan det sef va anorlunda!!!
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Jag har Sygic, IGO Navigation, TomTom och CoPilot.

Sygic drar för mycket ström, tar lång tid på sig att hitta satellit, har bara halvbra gränssnitt för reseplanering.
IGO Navigation har ballat ur, ett går gamla kartor, gör inget bättre än CoPilot
TomTom åkte ut på ett tidigt skede, kommer faktiskt inte nu ihåg exakt varför.

Överlägset bäst är CoPilot, drar lite A, snabb satellituppkoppling, mycket bra reseplanering, hittar bra, ger bra alternativa vägar, kan styras av användaren på alla sätt jag kan tänka mej/har behov av.
Och gränssnittet har förbättrats i senaste versionen.
Den finns även i en "truckversion".
Min favorit helt enkelt.

PS. En bug finns dock i den senaste versionen av CoPilot, den klarar inte av att ta emot egna ikoner för egna POI-filer. Ska korrigeras till nästa version enligt uppgift. DS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

image1-794792.PNG

Copilot ger lite underliga ruttval

image2-796562.PNG

iGO ger upp till 7 ruttval men har fortfarande gamla kartor.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Kan man få Here att konsekvent visa hela appen i Landscape-format på androidplatta?

För mig startar den alltid i Portrait-format för att skifta till Landscape vid navigering...
Upplever det lite knöligt när jag har plattan monterad i bilen.

I övrigt har jag goda erfarenheter både av Co-Pilot och Sygic även om jag håller med om att Sygic slukar ström fortare än vad plattan laddar.

/Lars Erik
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Funderar på att skaffa Sygic eftersom iGO som jag har idag inte håller måttet längre eftersom de inte är intresserade av att uppdatera kartorna. Men blir lite fundersam när ni säger att Sygic drar mycket ström.

Har det alltid varit så eller är det någon form av bugg som kanske kommer rättas till?
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Jag har tre navigationsappar installerade. CoPilot, IGO och Sygic. Ofta kör jag två parallellt. Enligt mina erfarenheter är CoPilot klart bäst av dessa. IGO når nästan upp till samma klass som CoPilot medan Sygic är klart sämre när det gäller ren användbarhet.
Sygic har de snyggaste kartorna men om man vill göra något annat är att navigera från befintlig plats till ett mål (t.ex. planera en rutt) så blir det svårt. Den i mitt tycke viktigaste informationen: när är nästa sväng och därefter följande sväng, min hastighet samt gällande hastighetsbegränsning visas i Sygic med alldeles för små symboler. En annan irriterande egenskap är att en del POI-kategorier kräver nätåtkomst.
Sedan är det ju upp till var och en vilka egenskaper man vill få ut av en navigator. Är dashcam och head-up display ett måste då är det ju Sygic som gäller.
Leif Torså
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Tack för alla synpunkter.
Nu har vi köpt CoPilot som omgående får navigera oss runt i Europa.
Vi älskade vårt Igo men nu skall det bli spännande att jämföra.
Hälsar Björn
 
Toppen