• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CTEK DUAL

F

F.d. 14324

Guest
Sv: CTEK DUAL

Här har jag försökt rita en enkel principbild på hur en Dual fungerar samt laddströmmens väg genom en Dual.
Första bilden visar en Dual när motorn inte är igång och således ingen laddning från bilens generator.
Då fungerar en Dual, mycket enkelt uttryckt, som en "Strömbrytare" som brytit strömmens väg genom Dualen.

ctek1.png



Motorn har startat, bilens generator alstrar ström, nu släpper Dualen igenom laddström och den aktiveras när en viss spänning uppnåtts.
Det är alltså strömkabeln på plussidan som kopplats ihop i Dualen, kabeln på minussidan går inte genom Dualen och man använder alltså separat ledning, eller bilens chassi, för att leda laddströmmen på minussidan.

ctek2.png

Den lilla kabeln på Dual som måste anslutas till minus arbetar alltså inte med själva laddströmmen som ska gå från bilens generator till bodelsbatteriet, den måste anslutas för att Dualen ska fungera och det är elektroniken i Dualen som kräver denna anslutning till minus.
Den kabeln behöver inte vara grov, jag har själv använt 1,5mm2 utan bekymmer.
Däremot bör man tänka till, om man som ctek skriver i sina manualer att man kan göra, använda minusanslutningen uppe till höger på Dual för en solpanels minusanslutning! Då bör kabeln mellan Dual och Chassi/Minus vara dimesionerad för att klara av strömmen från solpanelen och i det läget skulle min 1,5mm2 kabel bli underdimesionerad.


mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: CTEK DUAL

Finnes mange Dual tråder her på forumet med ALLE fine svar og masse info.
Dual er i mine øyne Ladeforsterker.

Jeg har laget dette diagram slik jeg kobler.

CtekDual1114skisse_zps79c6fcaf.png



Blir forskjellene indikert slik, Exide bly/syre 115Ah batt.


Ctek%20Dual%20tabell_zpscaajifwe.png



Med LiFePO4 og Dual har jeg klippet bort temp.sensor, dvs 14,4V er maks fra Dual. Den lader nå konstant 20A fra jeg starter motor til batteri er fulladet.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: CTEK DUAL

Här har jag försökt rita en enkel principbild på hur en Dual fungerar samt laddströmmens väg genom en Dual.
Första bilden visar en Dual när motorn inte är igång och således ingen laddning från bilens generator.
Då fungerar en Dual, mycket enkelt uttryckt, som en "Strömbrytare" som brytit strömmens väg genom Dualen.

Visa bilaga 122281



Motorn har startat, bilens generator alstrar ström, nu släpper Dualen igenom laddström och den aktiveras när en viss spänning uppnåtts.
Det är alltså strömkabeln på plussidan som kopplats ihop i Dualen, kabeln på minussidan går inte genom Dualen och man använder alltså separat ledning, eller bilens chassi, för att leda laddströmmen på minussidan.

Visa bilaga 122282

Den lilla kabeln på Dual som måste anslutas till minus arbetar alltså inte med själva laddströmmen som ska gå från bilens generator till bodelsbatteriet, den måste anslutas för att Dualen ska fungera och det är elektroniken i Dualen som kräver denna anslutning till minus.
Den kabeln behöver inte vara grov, jag har själv använt 1,5mm2 utan bekymmer.
Däremot bör man tänka till, om man som ctek skriver i sina manualer att man kan göra, använda minusanslutningen uppe till höger på Dual för en solpanels minusanslutning! Då bör kabeln mellan Dual och Chassi/Minus vara dimesionerad för att klara av strömmen från solpanelen och i det läget skulle min 1,5mm2 kabel bli underdimesionerad.


mvh jocke
Jättefin bild!!

Jag rätt digital i mina kunskaper inom elektronik och pga av det kan jag inte förstå hur man kan generera en högre spänning än den som kommer in utan en riktig jord, måste nog surfa lite eller prata med några kolleger om det för jag tycker det låter superkonstigt.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: CTEK DUAL

Kanske en variant på Ctek Dual...

"Sterlings ”generator till batteri laddare” lurar regulatorn så att generatorn lämnar upp till 90% av sin märkström (A) allt i en sofistikerad 4 stegs laddcykel."

Källa: Sterling
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: CTEK DUAL

Finnes mange Dual tråder her på forumet med ALLE fine svar og masse info.
Dual er i mine øyne Ladeforsterker.

Jeg har laget dette diagram slik jeg kobler.

CtekDual1114skisse_zps79c6fcaf.png



Blir forskjellene indikert slik, Exide bly/syre 115Ah batt.


Ctek%20Dual%20tabell_zpscaajifwe.png



Med LiFePO4 og Dual har jeg klippet bort temp.sensor, dvs 14,4V er maks fra Dual. Den lader nå konstant 20A fra jeg starter motor til batteri er fulladet.
En fråga då.
Relät måste väl vara väl kraftigt för ta hand om laddströmmen?
Vanliga reläer brukar ju bara vara dimensionerade till 30A
Eller ?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: CTEK DUAL

Hei AffeZell!

Bruker rele Biltema Art. 42-134. Ett 40A rele.
I forrige husbil fungerte det perfekt i ca 50000 km og da solgte jeg husbilen. I nåværende husbil har det fungert perfekt i ca 42000 km og gjør det fortsatt.
:)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: CTEK DUAL

Hei AffeZell!

Bruker rele Biltema Art. 42-134. Ett 40A rele.
I forrige husbil fungerte det perfekt i ca 50000 km og da solgte jeg husbilen. I nåværende husbil har det fungert perfekt i ca 42000 km og gjør det fortsatt.
:)
Ok intressant inkoppling
Hur grov kabel har du mellan generatorn till reläet ?
Tror du att det också fungerar med biltemas AGM batterier ?
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: CTEK DUAL

INDUKTION! Nu vet jag inte hur Ctek Dual ser ut invändigt men att det handlar om att hacka upp en likström lagra energi i en drossel och med hjälp av dioder och kondensatorer återskapa en likspänning. Och då gäller:
Pin-förluster=Put,
alltså
UinxIin-förlust=UutxIut.
// Göte J
 
Toppen