• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser/camping

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser/camping

Fick för mig att man bör ha 4meter mellan bilarna! Jag kanske har fel

Det stämmer bra, i Svedala iaf.

"Riktlinjer som finns är utfärdade av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap säger att det rekommenderade avståndet mellan campingfordon (inkl. förtält) bör vara minst 4 meter. Campingplatsen i Tandådalen har sedan tidigare en dispens från detta och Räddningstjänsten i Malung/Sälen har accepterat ett avstånd på minst 3 meter. Dispensen grundar sig på att det är en vintercamping och normalt finns det inte så mycket brännbart i ett vintertält som i ett sommartält. Med dispensen följer då också att samtliga som står på campingen ska följa reglerna och uppträda med sunt förnuft om vad som förvaras i förtältet."

Och betalar man 100-200kr för en ställplats borde det ingå plats för bord o stolar.
Har man 3-4m mellan bilarna så får man ju plats, och är det nån enstaka som brer ut sig får man väl säga åt vederbörande och inte beklaga sig här..

God tur på er alla o visa hänsyn...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser/camping

Det här ämnet är på intet vis nytt. Det avhandlas varje år. Camping eller inte, 4 meters avstånd, möbler & markis, hjulen inom rutan etc. Tyckandet är stort & ideerna många. Vi får nog finna oss i detta eftersom begreppet ställplats inte existerar i Sverige & det vi HB-åkare anser vara ställplats vitt skiljer sig från stellplatz i ställplatsens ursprungsland Tyskland. Intentionen med en ställplats skiljer stort mellan Sverige & övriga Europa.
Det är ju bara att läsa våra egna åsikter, vi är ju själva inte överens om vad som gäller & vad begreppet "ställplats" innebär, hur ska då samhället & alla andra veta? En sak är säker, det är inte lätt att som utlänning gästa vårt land med HB.

Bennie
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Jag håller med Bennsan i hans sammanfattning. Dock vill jag påstå att även i ställplätzarnas hemland råder det delade uppfattningar vad en sådan är. Jag är inte vida berest med husbil i Tyskland eller andra delar av Europa, men så mycket har jag uppfattat att på en del ställen i Tyskland benämner de platser som i stort sett är identiska med campingplatser med ställplatser, medan de på andra håll kallar rena parkeringsrutor för ställplatser. Någon global definition på begreppet ställplats kommer vi säkert aldrig att kunna göra, inte i Europa, Sverige eller ens här i HBK. Vi får dessutom vara vaksamma på att inte någon aktör i campingbranschen försöker "kidnappa" begreppet. För mig kan en ställplats vara en uppställningsplats för en husbil, med variation på tillgänglig service i anslutning därtill.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Jag tycker det är dålig stil att när man kommer till en Ställplatser så finns det tydligen husbilsägare som tror att detta är en camping...ut med markisen i hela sin längd..och allt annat stolar bord mm. Det är väl okej om man framför eller bakom bilen tar ut ett lite bord och stolar..Sista åren är det verkligen illa mer och mer sådant har det blivit.

Tack..tack..Det glädjer mej att se, så brännbart detta ämne var om STÄLLPLATS.
Jag har bara haft husbil i 10 år kört 15000 mil.. hel del i europa..
Sverige är ett U-land när det gäller STÄLLPLATS...och att "så" många husbilsägare,
har så olika synpunkter på detta, (de är okej, detta är ju ett fritt forum)
Men som en del skriver här..så håller jag med Ställplats är ju en parkeringsplats för husbilar.
Med chans att övernatta ..en eller ett par nätter.
Då är frågan ?? Är det då lämpligt att campa på en parkeringsplats..och plocka ut alla prylar.?
Åker man in på ett område där skylten markerar Ställplats och inget annat..
Då är det inte campingplats.
Sen kanske de kan finnas lokala regler på just denna Ställplats..självklart får man väl rätta sej efter detta.
Lev väl och var rädda om varandra..Husbilslivet är här och nu.
Leffe
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Ställplatser/camping

Om vi står några dygn på en plats där det inte finns någon service, ingen avgift, det är fritt så vi kan ta ut hela bohaget utan att det stör någon.
Vad kallar ni en sådan plats?
Tommy R
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser/camping

Om vi står några dygn på en plats där det inte finns någon service, ingen avgift, det är fritt så vi kan ta ut hela bohaget utan att det stör någon.
Vad kallar ni en sådan plats?
Tommy R

Mest troligast är det en parkeringsplats, men det kan också bara vara en lämplig plats att stanna på. Att sova över är ok. Campa får man göra ett dygn om man har markägarens tillåtelse.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Det stämmer bra, i Svedala iaf.

"Riktlinjer som finns är utfärdade av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap säger att det rekommenderade avståndet mellan campingfordon (inkl. förtält) bör vara minst 4 meter."

Det stämmer bra för en camping, men ställplats finns inte reglerat och brandmyndigheterna i landet har olika uppfattning. En del anser att det är ok med mindre avstånd medan andra vill ha samma på ställplats också...
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Då är det något annat än ställplats.
Mitt inlägg handlar bara om, där en skylt visat STÄLLPLATS.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Jag tror inte man behöver fråga någon markägare..allemansrätten gäller ett dygn.
Leif
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser/camping

Då är det något annat än ställplats.
Mitt inlägg handlar bara om, där en skylt visat STÄLLPLATS.

Hur ser en skylt ut som är gällande i Sverige som "ställplats"?
Vore bra om du kunde visa var vi hittar den.
I Sverige har vi inget som heter ställplats enligt lagstiftningen, då går det heller inte att skylta lagligt för en sådan.
Det förekommer på många ställen att det sätts upp skyltar som ska få oss att tro att det är en ställplats. Men i själva verket är det en parkering för Pb II.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser/camping

Jag tror inte man behöver fråga någon markägare..allemansrätten gäller ett dygn.
Leif

Nä det behöver du inte om du cyklar och vill resa ett tält, förutsatt att du inte förstör och skadar naturen.
Men kommer du med en husbil så förutsätter jag du håller dig till skyltade parkeringsplatser eller andra anvisade platser. För du vet väl vad terrängkörningslagen säger om att köra husbil utanför väg och vägområde!!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser/camping


Du kan börja med att läsa vad MSB tycker att vi borde göra när vi campar. När du sedan läser om avstånden mellan vagnar/bilar ser du också att det är något som MSB rekommenderar att avståndet ska vara 4,0m. Kan tyckas anmärkningsvärt att en myndighet inte kan bestämma/besluta detta, men så är det. Det är den lokala räddningstjänsten i kommunen som beslutar om hur avstånden ska vara. I Tandådalen finns inte någon dispens om avståndet det är bara att man accepterar kortare avstånd än 4,0m (där har det lobbats hårt för att få in så många som möjligt). Alla campingplatser som Orsa Grönklitt koncernen äger har en 5,0m regel.
http://caravanclub.se/images/sektioner/riks/campingkommitte/Brandsaker-2015.pdf
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping


Erfarenhet från att jobbat med många kommuner i Ställplatsgruppen under några år säger mej att brandmyndigheterna bedömer olika. Sen att ställplats inte finns reglerat i svensk lag någonstans är helt klart, men källa, ja för att det inte finns...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Hur ser en skylt ut som är gällande i Sverige som "ställplats"?
Vore bra om du kunde visa var vi hittar den.
I Sverige har vi inget som heter ställplats enligt lagstiftningen, då går det heller inte att skylta lagligt för en sådan.
Det förekommer på många ställen att det sätts upp skyltar som ska få oss att tro att det är en ställplats. Men i själva verket är det en parkering för Pb II.

Visst är det så att det i de svenska regelverken inte finns någon definierad ställplats och inte heller någon fastställd ställplatsskylt. Detta har betydelse för hur regelverken ska tolkas. En ställplats som är av den omfattning i form av storlek och tillgång till service att den betraktas som bygglovspliktig, har tillsynsmyndigheten (kommunen) möjlighet/skyldighet att besluta om brandskyddet. Platsen kan då betraktas som en camping. I annat fall kan den, precis som Tommy & Elisabeth skriver, betraktas som en parkeringsplats. Då är det den som upplåter platsen som bestämmer om hur den ska användas. Vill upplåtaren kunna ta ut avgifter för parkering och framför allt felparkeringsavgifter, måste denne hålla sig till regelverken för detta. Då kan upplåtaren inte använda sig av "ogiltiga" skyltar. När upplåtaren däremot, i positiv bemärkelse, använder sig av skyltar för att erbjuda möjligheter till parkering eller annan uppställning ställer lagstiftningen inte alls lika höga krav. En "husbilskylt" kan därför markera antingen en ställplats med ingående service, men även bara en ren parkeringsplats.En "husbilsskylt" är därför helt ok, med en sådan skylt överstruken är juridiskt omöjlig.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Det stämmer bra för en camping, men ställplats finns inte reglerat och brandmyndigheterna i landet har olika uppfattning. En del anser att det är ok med mindre avstånd medan andra vill ha samma på ställplats också...
4 meter mellan fordonen är bara en rekommendation som mig veterligen inte har anammats som krav i någon kommunal ordningsstadga eller av lokal brandmyndighet. Däremot finns det campingplatser där det krävs 4 m mellan fordonen, men då det gäller endast inom den enskilda campingens gränser.
 
Toppen