• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CoPilot, nyfiken fråga/frågor

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag har testat den androida varianten av CoPilot och jag tycker den är intressant.
Min gratisvecka har tagit slut nu och en sak jag missat att kolla upp och jag kan inte hitta något om det i min app som nu är ganska hårt begränsad i funktion:

Har CoPilot körfältsguidning/assistans? (eller vad det nu heter)
Det jag undrar över är om det dyker upp bilder som visar vilken fil jag helst borde använda för att det inte ska köra ihop sig...

mvh jocke
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

Ja det gör det men "skyltarna" dyker bar upp när du skall svänga om jag minns rätt. Om du bara skall åka rakt fram får du ingen skylt som visar att du skall ligga i vänster fil och fortsätta rakt fram. Copilot (husbilsvarianten) är den bästa navigatorn i min Ipad hittils. Har kört Igo innan.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

Under inställningar väljer man "Visa tydlig sväng". Man kan välja om den skall börja visas 0,5 km, 0,7 km, 1 km eller 2 km före svängen. samt om den skall döljas 0,1 km, 0,2 km eller 0,3 km före svängen.
Leif Torså
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

Tackar, jag gillar funktionen med filassistans, speciellt utsocknes i större städer.
Nu har jag ordnat det sista irritationsmomentet genom att slå av "svängbegränsningar"
Jag lyckades få bort allt annat onödigt bjäfs från kartan men hade lite svårt att få bort svängbegränsningarna. Nu är min CoPilot en trevlig app utan massa förvillande skräp på kartan och endast stjärnor vid husbilsplatser, som jag vill ha det.

CoPilots autozoom är dock inget vidare då den zoomar ut alldeles för mycket, enligt mig, den går att justera men alternativen ligger käpprätt fel ändå.. Min lösning blev att köra med fast zoomnivå med två tryck på minus, fungerar väl okej men inte riktigt som jag vill ha det.
Fast jag har inte hittat någon navigeringsapp som beter precis som jag vill på alla områden som är viktiga för mig, så det gör inte copilot på något sätt dålig, och man kanske skulle undersöka problemet från en annan infallsvinkel... :D

Jag har inte köpt den ännu då jag har svårt att bestämma mig, vi får se.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

Nej, min Garmin klarar av saker som apparna inte klarar av, samtidigt har apparna funktioner som min Garmin inte har, så jag hoppar runt lite.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

En egenhet som Co-pilot har är att den visar rutter över betalvägar trots att jag aktiverat "undvik betalväg".
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

I CoPilot kan man för betalvägar välja mellan: Undvik alltid, Undvik om möjligt och använd.
Om man väljer "Undvik om möjligt" så väljs en del betalvägar. Ofta är det enligt min erfarenhet kloka val med avseende på tidsåtgång och avstånd.
Om man väljer "Undvik alltid" så slipper man betalvägar.

Enligt min smak så är CoPilots utzoomningsfunktion överlägsen andra navigationsappar som jag provat t.ex. IGO. Att få en översikt över resvägen när inget händer tycker jag är perfekt. Alternativet att som i många navigatorer visa en oftast rak linje över de närmaste kilometrarna känns trist.
Det kan dock vara problem om man följer en väg som slingrar sig genom mindre samhällen där vägvalet inte alltid är självklart. Eftersom man följer samma väg anser navigatorn att inget händer och zoomar ut. Ett knep för att undvika detta är att gå över till 3D-visning eller helt enkelt följa skyltningen.

Det som kan vara lite störande är att CoPilot beroende på utzoomningsgrad växlar mellan att visa kartan med norr uppåt respektive körriktningen uppåt.

Enligt min erfarenhet är den beräknade körtiden ofta för låg hos CoPilot medan den i regel är för hög hos IGO och Sygic. Hos CoPilot kan man dock själv ställa in sin hastighetsprofil och kanske gör man lite för optimistiska inställningar. Det är viktigt att tänka på att hastighetsprofilen också påverkar vägvalet.

Leif Torså
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

I CoPilot kan man för betalvägar välja mellan: Undvik alltid, Undvik om möjligt och använd.
Om man väljer "Undvik om möjligt" så väljs en del betalvägar. Ofta är det enligt min erfarenhet kloka val med avseende på tidsåtgång och avstånd.
Om man väljer "Undvik alltid" så slipper man betalvägar
Leif Torså


Nja, trots att den är ställd i "undvik alltid" så visar den in på betalvägar, t.ex visar den alltid genom Göteborg, något som navigatorerna aldrig gör.
Efter den senaste uppdateringen kan jag inte ens hitta funktionen att undvika betalvägar men det kan ju vara att jag inte hittat den.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

Tydligen fungerar detta inte för vägtullarna i Göteborg. Jag har bara använt CoPilot i ca 3000 mil söder om Öresund och där har det fungerat.
Anledningen till att det inte fungerar i Göteborg kan man ju bara spekulera i. Det kan ju antingen vara brister i kartunderlaget eller att CoPilot inte behandlar de svenska vägtullarna korrekt eftersom de bara gäller för svenskregistrerade fordon.

I senaste versionen av CoPilot väljer man undvik betalvägar så här:
... - tre streck - Inställningar - Ruttprofiler för fordon - välj fordonstyp - Visa/redigera - Tullbelagda vägar - välj: Undvik alltid.

Leif Torså
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

Jag testade i nya CoPilot med att planera en resa från Kungsbacka till Kungälv och fick då upp följande information oavsett om jag valt betalvägar eller ej:

Vägavgiftsområde
Din rutt går igenom ett område med begränsad genomfart. Vill du beräkna en omväg?
Ja/Nej

Om man väljer Ja så planeras en omväg där Göteborgs biltullar undviks.

Problemet med Göteborgs biltullar verkar således åtgärdat.

Leif Torså
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

Man är inte sämre människa utan man kan ändra sig - nästan
Som en sann Garmin användare luft-väg- hav har jag nu sällat mig till CoPilot Caravan / Android. Införskaffades igår till det facila priset 529 kr.

Något som jag störde mig på direkt var att det gick inte att Zooma ut mer än ca 2 km omkrets. Efter ett antal justeringar? i menyn måste man ställa om till 2D. När plattan Samsung S2 ligger helt still förflyttar jag mig med 7 km/h !
Men jag får ge det en chans.

Dock vill jag ha lite hjälp. Alla WP som jag har och som HBK har, ställplatser m.m.
Var lägger jag in dessa och hur?

Finns det ett program som till Garmin typ POI Loader att plocka in WP.

Är det samma csv som till Garmin? Vissa program lägger till på rad 1 datum lat lon beskrivning osv. som jag måste plocka bort.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

Viggoboy, kolla i högerkanten på startsidan.
Poi till gps och ca 8 trådar ner hittar du en strålande tråd skapad av Botte42, där finns nog det du söker.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

OK Sjöberg. Det skall nog lösa sig.
Några frågor till.
Men skall man skapa en ikon med samma namn som till Garmin?
bmp?
storlek?

Jag stör mig på att inmatning av koordinater att man skall behöva välja East. Den startar alltid i West. Borde känna av vart man rör sig normalt.

Klockan visar UTC tid ! märkligt att den inte då också kan ha lokal tid.
 

Bilagor

  • Screenshot_20170307-131923.png
    Screenshot_20170307-131923.png
    66 KB · Visningar: 2
F

F.d. 14324

Guest
Sv: CoPilot, nyfiken fråga/frågor

För bästa tänkbara support så ska du nog fråga Botte direkt i tråden jag tipsade om tidigare. Det var ett par veckor sedan jag la till Hbk i copilot men om jag minns rätt så ska det fungera med "Samma namnprincipen" men att det just nu var nåt tjall med copilot som gör att det inte fungerar med ikoner som det ska.
Själv fick jag in platserna i nån kategori och fick då en liten stjärna på kartan för husbilsplatserna, det räckte för mig för test men om jag väljer att köpa copilot så tar jag nog tag i det då lite mer på allvar.
Bosse har dock full koll på copilot och räkna med att allt han säger trumfar över det jag säger.
 
Toppen