• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

F

F.d. 29114

Guest
Hej!

Vi är i processen att beställa en ny Pössl Roadcruiser Revolution, förmodligen från Tyskland. Har spenderat lång tid med att fundera över de olika tillvalen och har skapat mig en idé om vad vi behöver.

Vi är en familj på två vuxna och två än så länge ganska små barn. Bilen kommer att användas hela året men helt klart mest när det inte är snö. Vi älskar att vara ute i naturen och kommer ofta att stå på nån grusväg långt bort men inte flera veckor i sträck utan att återvända till civilisationen :)

Vilka tillval måste man ha och vilka tror man att man inte behöver men bör ta ändå? Erfarenheter?

Har också några specifika frågor som jag hoppas nån kan hjälpa mig med:
- Ska man välja en fabriksmonterad solcellspanel (100W) eller är det bättre att välja fördragna kablar för att sen fixa själv? (Jag är hyfsat händig.)
- Hur många Watts paneler behöver man och ska man ta ett extra batteri som tillval? (2x95ah) Eller räcker det med ett?
- Såg att man kunde välja dubbel bladfjäder bak, när kan man behöva det?
- Vad behöver man när det blir kallare? Hela vinterpaketet?(Isolerad/uppvärmd avloppstank, Isolermatta bakdörrar och matta i förardel)

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få, högt som lågt :)

/Jonas
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

Så här skulle jag resonerat i en liknande situation utifrån mina erfarenheter med plåtis i 5 år:

  • Truma DuoControl CS och slangbrottsventiler till gasolanläggningen.
  • Framdragna kablar till solpaneler (enkelt att montera själv 200W)
  • Extrabatteri (2x95Ah)
  • Isolerad spillvattentank.. resten fixar du själv :)

Daniel K
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

Bilen är tung så undvik tillbehör som väger mycket, markis, reservhjul, batteri etc.
Välj fördragna kablar till solcell och köp tunna paneler som väger mindre.
 
F

F.d. 29114

Guest
Hej och tack för bra svar!

Då kommer vi nog att fixa solpanelerna själva. Ett stort plus om man kan får ner vikten genom att limma dem på taket :)
Kanske ska beställa den med ett batteri och köpa ett till när behovet uppstår? Priset för extrabatteri enligt deras prislista: 3500 kr, dyrt/billigt?
Det finns väl inga fördelar med att de är monterade från fabriken och exakt lika?

Jag hade tänkt bygga om gassystemet själv efter leverans och då blir det Duocontroll.
Markis klarar vi nog oss inte utan, får försöka spara vikten på något annat sätt.
När vi ändå är inne på vikten så håller jag med om att det kommer bli ett problem men vi klarar oss knappast med mindre bil :-(
Finns det några andra smarta sätt att spara vikt?

Tänkte köra med Dieselvärmare, Truma D6 + elpatron om det går att få. Någon som har tankar om detta?

/Jonas
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

Ska du köra dieselvärmare så behöver du bara en gasoltub och därmed ingen duocontrol.
 
F

F.d. 29114

Guest
Härligt! Då blir du ju lite mindre vikt där om inte annat :)
Tänkte inte riktigt så långt, antar att man klarar sig ganska länge med en tub för matlagning och kyl.

/Jonas
 
F

F.d. 29114

Guest
Jag har kollat med handlaren och de säger att Pössl inte går att få med Truma D6E utan bara med D6.

Någon som vet om man kan efterinstallera en elpatron eller måste man byta hela pannan då?

/Jonas
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

Elpatron går inte att eftermontera. En vanlig 230v värmefläkt kan du använda istället.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

Man brukar rekommendera att batterierna ska vara lika men min Pössl levererades med ett Banner 95 Ah AGM batteri som var ca. ett år när jag kompletterade med ett Biltema AGM 95 Ah och det har fungerat bra i 4 år nu. Min batteribank har fortfarande bra kapacitet men det hör till saken att jag varit noga med att inte ladda ur dem för mycket vilket kan förkorta batteriernas livslängd avsevärt.

Dieselvärmare förbrukar lite mer el är gasolvärmare så det kan vara en bra idé att satsa på ett extra batteri tror jag.

Har själv aldrig upplevt något behov av elpatroner och om behovet skulle uppstå så kan man, som JonasS skriver, komplettera med en tystgående elvärmefläkt. http://www.husbilsklubben.se/forums/t84834-2/

Daniel K
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

Någon förstärkning av fjädringen bak tror jag inte ni behöver...Det är så kort överhäng så nån hävstångseffekt blir det inte.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

- Truma monocontrol med filter (troligen billigare i Tysklsnd)
- två bodelsbatterier bör man ha köp där billigast
- kablage till elpaneler (panelerna ger inte mycket vintertid)
- tystgående värmefläkt (billigare i Tyskland)
- larm som kan ställas om till skalskydd
- förmodar att all belysning är led annars byt
- vinterdäck?
- uppvärmning av vevhusventilation
- stor dieseltank
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

hej ! är inte uppvärmning av vevhusventilationen original från fiat ? är det x-tillbehör ?
 
F

F.d. 29114

Guest
Hej, har varit på jobbresa en vecka men nu är jag tillbaka :)
Tack för alla hjälpsamma svar!

- Kollade på DREAMER FAMILY SELECT och planlösningen såg riktigt bra ut med våningssängen där bak men lagringsutrymmet i Revolution trumfar nog ändå. Kan hända jag tar en sväng förbi Tumbo husbilar som har den hemma enl. Blocket för att bilda mig en bättre uppfattning.

- Det blir två batterier direkt från tillverkaren!

- Skippar kraftigare fjädring.

- Truma Monocontrol verkar nödvändigt men jag köper nog delarna och modifierar gassystemet själv när bilen är hemma. Tänker mig även extern påfyllning.

- Förberedelse för solceller och så köper jag tunna lätta paneler att limma på taket själv.

- Stor Dieseltank går tyvärr inte att få till Citroen som är den bil vi tittar på. Standard är 90lit så det får lov att räcka.

- Larm och extralås tittar vi på efter att bilen är hemma, tips på bra grejer?

- Har inte ens reflekterat över värme till Vevhusventilationen. Någon som vet om det redan finns eller om det behövs till Citroen´s nya motor: 2.0l Blue HDI 163hk/120kw?

/Jonas
 
F

F.d. 50637

Guest
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

Det kan även vara en idé att kolla på en Clever de har motsvarand modell till Roadcruiser Revolution. Clever går att få med Truma Dieselvärmare med el patron. Jag har själv hyrt en Clever Celebration utanför Hamburg nu i slutet av mars för att test och se hur den ärinnan jag beställer. Clever har 3 modeller som är ganska bra utrustade för ett humant pris. kollade på ett par olika modeller i Düsseldorf förra året och blev intresserad https://www.clever-mobile.de/download/Clever_prospektus_2016_okt_DE_small.pdf
 
F

F.d. 29114

Guest
DanielK:

Hur menar du med att bara ta isolerad avloppstank och fixa resten själv?
Mattor och extraisolering till bakdörrarna förstår jag men du menar också att man fixar uppvärmningen av tanken själv?

/Jonas
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Tillval ny Pössl Roadcruiser Revolution

Du har troligen köpt din Pössl nu, men jag kan säga att jag och min man vet allt om hur det är att bo i en Pössl i +35 grader till -30 grader i snö - jag tror inte det finns någon som använt sin bil så mycket i olika situationer och väderlek som vi har.
Vi älskar vår Pössl.
- ska du vintercampa i -30 går det en gasoltub/dygn P11 med kyl och lite matlagning. Inget vatten i bilen, vi kör med dunk.
- ska du vintercampa i -5 till -10 på natten går det 4 nätter P11 med kyl och lite matlagning.Inget vatten i bilen, vi kör med dunk.
Värmefläkt går inte, då stänger gasolen ner, därför endast köra på gasol, men detta gäller bara om du har vatten i tanken och kan acceptera att det fryser i garaget (kall säng underifrån).Det är byggt för att man ska ha gasol på ger en underbar comfort nattetid. Det räcker att ha gasolen på 1,2 vid -5/-10 grader ute nattetid då blir det en underbar nattsömn.
Spillvattentanken öppen med spann under vintertid/frosttid.
Solpanel är ett måste/kanon. Vi stod 5 dgr i Vemdalen utan ström och utan att starta bilen - solpanelen fixade allt. Vi kör brödrosten på 220V omformaren som sitter under passagerarstolen. Där kör jag även fön.
Kall höst/vinter har vi klarat oss perfekt med Biltema Isolermatta och kjol till den, kanon - samt även foliemattor på alla fönster framtill - detta ger en fantastisk värme. Rejäl tillklippt matta på golvet + små gångmattor.
Sommarcamping I hög värme har vi även då isolermattan + kjol samt övertäckta takfönster. Ska vi stanna 1 v, riggar vi den mer än så för för att inte släppa in värme. Vi har Duokontroll, perfekt då kör vi med gasol öppen och värmen på, med kraschcsensor. Detta är bara en liten idé om vad vi sysslar med och vi har ett patent vid dörren för att inte ta in så mycket kyla när den öppnas och stängs.Det enda jag saknar är en mindre dörr, då den tar in för mycket kyla och för mycket värme vid extrem väderlek.
Vi gillar inte att stå på skogsvägar, däremot vid en fin fiskesjö och man kommer fram överallt. Vi har stått centralt inne i städer och övernattat, men mest gillar vi fina campingar med bra faciliteter-att stå på grusplaner är inget för oss, men än en natt då och då.
Lycka till!
 
Toppen