• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig lukt i toa

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: dålig lukt i toa

Det fungerar sannolikt alldeles utmärkt, jag har inte använt det själv men använder liknande produkter dvs tillsättande av bakteriekultur och det funger bra. Fördelen med användande av bakteriekulturer är man kan tömma kassetten i vilken toalettstol som helst.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: dålig lukt i toa

Det fungerar sannolikt alldeles utmärkt, jag har inte använt det själv men använder liknande produkter dvs tillsättande av bakteriekultur och det funger bra. Fördelen med användande av bakteriekulturer är man kan tömma kassetten i vilken toalettstol som helst.

Vad menar du med att "kan tömma i vilken toastol som helst"?
Det är väl inte någon skillnad på avloppet till en utslagsback och en toastol på en ställplats, camping etc dom är ju ihopkopplade och går till samma ställe. Så ditt påstående får du utveckla. Innehållet spelar inte någon roll, avfallet åker iväg i samma rör till samma anläggning.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: dålig lukt i toa

Vad menar du med att "kan tömma i vilken toastol som helst"?
Det är väl inte någon skillnad på avloppet till en utslagsback och en toastol på en ställplats, camping etc dom är ju ihopkopplade och går till samma ställe. Så ditt påstående får du utveckla. Innehållet spelar inte någon roll, avfallet åker iväg i samma rör till samma anläggning.

Nu var jag nog otydlig i mitt svar. Med alla toastolar menar jag då även dem som inte är kopplade till något avlopp utan de som som går till trekammarbrunn eller sluten septictank.
Det jag använder är SIS och ISO certifierat för att användas i trekammarbrunn och i nödfall så kan man även gräva eller mylla ner det på lämplig plats.
Det finns ett flertal tillverkare med certifierade produkter bl.a Thetford men det är betydligt billigare om man köper det på andra ställen än tillbehörsaffärer för husbil.
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Sv: dålig lukt i toa

Vore bra om någon hade svar på Leifs fråga, då jag själv vill veta om OxyG är så bra som utlovas. Skall ju fungera både i toa tank och gråvatten samt hålla avloppen rena från fett m.m, dessutom utan att behöva fylla i vatten i toatanken för att medlet ska fungera.

Så är det någon som hunnit prova OxyG?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: dålig lukt i toa

Nu var jag nog otydlig i mitt svar. Med alla toastolar menar jag då även dem som inte är kopplade till något avlopp utan de som som går till trekammarbrunn eller sluten septictank.
Det jag använder är SIS och ISO certifierat för att användas i trekammarbrunn och i nödfall så kan man även gräva eller mylla ner det på lämplig plats.
Det finns ett flertal tillverkare med certifierade produkter bl.a Thetford men det är betydligt billigare om man köper det på andra ställen än tillbehörsaffärer för husbil.

Om avloppet är kopplat till en enskild anläggning typ en trekammarbrunn så tömmes denna av en slambil som i sin tur tömmer den på ett avloppsreningsverk. Detta är samma ställe som om du skulle tömt i en vanlig toalett, alltså ingen skillnad.
Men om du däremot tömmer till en enskild anläggning som är kopplat till ett minireningsverk, då kommer hela processen att dö av och bakteriefloran kommer att "mördas" av kemikalierna. Ett minireningsverk fungera endast om det får tillskott av "mat" till bakteriefloran på ett riktigt sätt, där är kemikalier bannlysta.
Det är väl bara att inse att de produkter som Thetford tillhandahåller som innehåller formaldyder inte är värdens bästa medel, så om alla hade slutat med att använda dessa hade den totala exponeringen minskat miljöförstöringen en hel del.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: dålig lukt i toa

Vore bra om någon hade svar på Leifs fråga, då jag själv vill veta om OxyG är så bra som utlovas. Skall ju fungera både i toa tank och gråvatten samt hålla avloppen rena från fett m.m, dessutom utan att behöva fylla i vatten i toatanken för att medlet ska fungera.

Så är det någon som hunnit prova OxyG?

Var ska medlet "appliceras" för att hålla avloppen (slangarna)rena?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: dålig lukt i toa

Jodopax är ett läkemedel och får inte slängas i avloppssystem :oops:

För övrigt var det märkliga svar på en enkel fråga av vår nya medlem LEIFJ :rolleyes:

Jodopax är ett desinfektionsmedel som används främst inom lantbruk för att rengöra sår od på boskap. Det används också att "bada" stövlar od för att inte föra in smitta till besättningar av kreatur.
Ett par matskedar i ett par liter vatten som sedan blir 10 l när kassetten är full tror jag inte påverkar något reningsverk.
Jag undrar var lantbrukarna gör av sina stövelbad när de är förbrukade??
Jod används i bassänger i en del badhus istället för klor som är mer allergiframkallande. Jag undrar var badhusen gör av ett antal hundra (tusen?) kubikmeter vatten?

Man kan köpa en halv liter för strax över hundralappen, och vi har haft vår i tre år. Man behöver inte använda de varje gång utan när kassetten blivit "inpyrd".
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: dålig lukt i toa

Om avloppet är kopplat till en enskild anläggning typ en trekammarbrunn så tömmes denna av en slambil som i sin tur tömmer den på ett avloppsreningsverk. Detta är samma ställe som om du skulle tömt i en vanlig toalett, alltså ingen skillnad.
Men om du däremot tömmer till en enskild anläggning som är kopplat till ett minireningsverk, då kommer hela processen att dö av och bakteriefloran kommer att "mördas" av kemikalierna. Ett minireningsverk fungera endast om det får tillskott av "mat" till bakteriefloran på ett riktigt sätt, där är kemikalier bannlysta.
Det är väl bara att inse att de produkter som Thetford tillhandahåller som innehåller formaldyder inte är värdens bästa medel, så om alla hade slutat med att använda dessa hade den totala exponeringen minskat miljöförstöringen en hel del.

Om trekammarbrunnen har infiltreringsbädd med biologisk nedbrytning vilket många nya har blir det problem i infiltreringsbädden enligt folk i avloppsbranchen... Installerade sådan hemma i somras och det var en del restriktioner för att bädden ska fungera i längden...
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: dålig lukt i toa

Om trekammarbrunnen har infiltreringsbädd med biologisk nedbrytning vilket många nya har blir det problem i infiltreringsbädden enligt folk i avloppsbranchen... Installerade sådan hemma i somras och det var en del restriktioner för att bädden ska fungera i längden...

Du har helt rätt Bengt, det du beskriver är nog en markbädd med biologisk rening i markbädden. Det finns en modell markbädd "på burk". Skillnaden är att markbädden är utbytt mot en "burk" med biologisk rening. Ett avloppsreningsverk är också en biologisk rening av avloppsvattnet.
Kan i tillägg nämna att jag beställde en burk OxyG Camper i går kväll , med rabatt och frakt 349:- nu återstår bara att se om den håller vad den lovar.
 
Toppen