• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gotland, Sverige eller..

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vi gjorde vår första resa till Gotland den 19 september 2016 vi stannade i 5 dgr. Och det var hur fint som helst man ska undvika Visby de gillar inte husbilar dåligt om man vill parkera och gå in i stan för ett mål mat. Vi åker i höst igen laddar upp med mycket käk åker runt, alla är trevliga där. Finns fina ställplatser Sandkvie som rent snyggt fin service. Fårö Lauters fiskehamn. m.m Det mesta är stängt den tiden på året men ger gott om plats , enda nackdelen är att färjan är dyr.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vad är då problemet när det finns så många platser att fricampa på.
Vi besökte Gotland en vecka 2012, en campingnatt blev det i väntan på
färjan.
Tommy R

Problemet är att om man läser ordningsstadgan så får man inte stå på de här platserna, där stod ordagrant att " camping ( övernattning) endast får ske på för ändamålet avsedda platser", dvs camping eller ställplats.
Sen är det ju upp till var och en att bry sig om det men jag rekommenderar alla som skall dit att först läsa ordningsstadgan.
Den som jag refererar till är 2012 års ordningsstadga och det har kommit fler efter det och ev förändringar där kan jag inte uttala mig om.
Men efter att ha läst den innan vårt besök så stod det helt klart att man inte var välkommen om man inte hade för avsikt att endast använda " för ändamålet avsedda platser" och efter det har vi inte övervägt något besök i varje fall inte med husbil.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Svårt att förstå att man avstår ett vackert resmål på grund av en sopsäck.
Tommy R

Det var inte sopsäcken som sådan som fällde avgörandet. Det är mentaliteten hos kommunen.
Citat:
"enda möjligheten för HB-åkarna att hantera sina sopor var att av kommunen dyrt köpa en 150-liters sopsäck som skulle lämnas på deras återvinningscentral. "
Slut citat.
Av detta drar jag slutsatsen att det inte finns några soptunnor ed på Gotland där man kan göra sig av med matavfall p g a oginhet och för att husbilar inte skall känna sig välkomna.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Jag skall också åka till Gotland och hoppas på vackert väder.
Resten löser sig nog.
Elisabeth
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vill upplysa trådskaparen att kostnaden för en som bor i norra
delarna av landet ligger på ca 6000 kr bara för att ta sig till
Skåne och åter.
Tommy R
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Kanske så här:

Kiruna - Ystad - Kiruna = 185 x 2 = 370 mil = 407 liter (1.1l/mil)
= 407 x 14,74 kr = ~6000 kr

vad vet jag.....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gotland, Sverige eller..

Ett fint ställe att övernatta på är BOTVALDEVIKS HAMN N 57º 35,1' E 18º 48,5'.
En parkeringsplats grus/gräs, ingen avgift eller service. Badar gör man från småbåts piren.

Bennie
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Gotland, Sverige eller..

Ett fint ställe att övernatta på är BOTVALDEVIKS HAMN N 57º 35,1' E 18º 48,5'.
En parkeringsplats grus/gräs, ingen avgift eller service. Badar gör man från småbåts piren.

Bennie

Här följer några fler bra platser i .csv format.

"18.314, 57.01533,""""Hamra"""" "
"18.87566, 57.3875,""""Sysneudd"""" "
"18.3747, 57.7161,""""Brissund"""" "
"18.61333, 57.56111 ""57.56111,""""""""Hörsne smiss"""""""""" ""iss 70:-"""""""""" "
"19.06417, 57.85583,""""Fårösunds båtklubb 100"""" ""00:-"""""""""""
"18.551389, 57.798611,""""Mix Ranch 150:-"""" "
"18.48861, 57.17194,""""Rone hamn 60:-"""" "
"19.08028, 57.95250,""""Lauters hamn 100:-"""" "
"18.31389, 57.01528,""""Sandkvie 100:-"""" "
"18.310555, 56.9425,""""Vändburgen"""" ""Vändburg hamn"""""""""" "
"18.840833, 57.89444,""""Bläse hamn 70:-"""" "
"18.12491, 56.91727, """"Hoburgen"""" "
"18.3835, 57.71983, """"Krusmyntargården"""" "
"18.91731, 57.42286, """"Herrviks hamn"""" "
18.53078, 57.8308, ""Lickershamn""
18.88583, 57.730833, ""Hide""
18.98847, 57.79199, ""Lergrav""
18.495, 57.17555, ""Ronehamn 60:-""
18.69166, 57.34027, ""Ljugarn""
18.12472, 57.29388,""Ekstakusten""
19.10019, 57.933, ""Gamla hamn Lauters""
18.4175, 57.75361, ""Brostugan Lummelunda 90:-""
18.9561, 57.7283, ""Smöjen""
18.76472, 5768416, ""Majas ställplats Slite 25:-""
18.8525, 57.43527, ""Katthammarsvik""
18.6825, 57.37611, ""Ljugarns golfklubb 100:-""
19.02194, 57.90972, ""Norra Gattet Bunge""
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vi har besökt denna fantastiska ö ca 10 ggr! Vi åker över när skolan börjar i mitten av augusti. Vi är ensamma på ön brukar vi säga. Vi har ett tiotal ställplatser, den ena mer fantastisk än den andra. Oftast soligt och vattnet är varmt. Vi lever på rökt fisk och salmbär. I varje fall tidvis!

Vi kan förstå att ön inte är lika ställplatsvänlig under semesterperioden efter att ha sett köfilen till Fåröfärjan med 1,5 h väntetid! När vi kommer är det bara att köra på utan någon större väntan!
ORVAR
PS Har aldrig haft problem med att stå med husbilen någonstans!!! Åk till detta paradis om ni kan!DS
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

För samma summa som det kostar att åka till Gotland, kommer man långt
ner i Europa enl trådskaparen, det måste ha blivit jäkligt dyrt att åka över
till Gotland.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vår stillastående husbil på gårdsplanen, har årskostnader på ca 15 - 18 Tkr/år (skatt, försäkr, besiktn och service) - till detta kommer t.ex ev kapitalkostnader!

Med ett par färjeresor tor (ca 4 Tkr) , drivmedel (1.000 mil/14 Tkr) och camping-/ställplatsservice (100 dgr/15 Tkr), ökar totala kostnaden som tillskrivs husbilen till ca 50 Tkr/år (+ ev kapital- och avskrivningskostnader hur man nu vill/måste räkna detta).

Husbilsinnehav/nyttjande och kostnadsfördelning är sedan var och ens ensak att hantera. Med vår bakgrund och då husbilen ändå kostar då den bara står, så tar vi gärna färjan både till Gotland (= superfin ö, upplevelser och trevliga människor) och Europa (helst då Tyskland med upplevelser som vi saknar i Sverige). Södra Sverige och spec "Bästkusten" är ju inte heller oävet (under skollovet).

Om vi måste "begränsa vår husbilsanvändning/kostnad" pga färje- och kostnader (till ex Gotland och liknande), skulle vår husbilstrivsel avta så att vi helt avstår från husbil och dess fasta kostnader. Varför, jo därför att ca 50 Tkr/år kan lika väl användas till en sommarstuga, resor med p-bil och hyrboenden ... eller rentav till en tryggare ålderdom!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Om vi måste "begränsa vår husbilsanvändning/kostnad" pga färje- och kostnader (till ex Gotland och liknande), skulle vår husbilstrivsel avta så att vi helt avstår från husbil och dess fasta kostnader. Varför, jo därför att ca 50 Tkr/år kan lika väl användas till en sommarstuga, resor med p-bil och hyrboenden ... eller rentav till en tryggare ålderdom![/SIZE]
Instämmer helt i budgeten och tänket. Vill man uppnå sina mål, innebär det ofta dyra färjor men det är en liten post i den totala upplevelsen. Gotlandsfärjan är sannolikt inte dyrare än Sardinien, Grekland, Kreta, m.fl.
Upplevelsen får kosta. Nej, vi har inte varit på Gotland ännu men det kommer, va' så säker, antagligen när vi har tröttnat på resten av Europa.
Eller kanske när Europa stänger helt!:D
VH Julian
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Gotland, Sverige eller..

Problemet är att om man läser ordningsstadgan så får man inte stå på de här platserna, där stod ordagrant att " camping ( övernattning) endast får ske på för ändamålet avsedda platser", dvs camping eller ställplats.
Sen är det ju upp till var och en att bry sig om det men jag rekommenderar alla som skall dit att först läsa ordningsstadgan.
Den som jag refererar till är 2012 års ordningsstadga och det har kommit fler efter det och ev förändringar där kan jag inte uttala mig om.
Men efter att ha läst den innan vårt besök så stod det helt klart att man inte var välkommen om man inte hade för avsikt att endast använda " för ändamålet avsedda platser" och efter det har vi inte övervägt något besök i varje fall inte med husbil.

De allmänna lokala ordningsföreskrifterna säger:
"15 §
Camping i tält, husvagn, husbil, bil eller övernattning utomhus får inte ske på offentlig plats och inte heller på de områden som jämställts med offentlig plats i 3 §".

Det står inget om att man måste stå på camping eller ställplats men om man plockar bort alla *offentliga platser och alla områden som jämställs med offentliga platser så finns väl inget annat kvar?

Dock så finns den här texten på Region Gotlands hemsida som säger att det är fritt fram för fricamping på Gotland:
"Alla husbilsägare är som vanligt välkomna att övernatta i sina fordon på Gotland. Undantag är övernattning på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser såsom på torg och i parker" samt "Sedan länge finns en lokal ordningsstadga för Visby. Förbudet innebär ett totalförbud mot camping i Visby och beror på att kommunen tidigare haft stora problem med dumpning av sopor i och runt papperskorgar och att den allmänna ordningen blivit störd". Hela artikeln finns här:
Husbilsägare välkomna övernatta i husbilen på Gotland

Vad ska man tro på..? :) Personligen blev jag lite mer positiv till att fricampa på Gotland efter att ha grävt lite i regler och annan info :msn_thumbup:

*Offentliga platser i Sverige är enligt 1 kap. 2 § Ordningslagen:

Allmänna vägar, gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål, områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Hoppas att Du har rätt här, de bestämmelser jag refererat till är från 2012 och ändringar kan ju ha skett.
I den version jag läst står det också att " att camping (övernattning) med husbil och husvagn endast får ske på ändamålet inrättad plats". Det har jag tolkat som att det bara är tillåtet att stå på camping eller ställplats.
Där fanns liknande bestämmelser för tält men då är man nog inne och klampar på allemansrätten och hur tolkar man "förbjudet att sova utomhus".
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vår stillastående husbil på gårdsplanen, har årskostnader på ca 15 - 18 Tkr/år (skatt, försäkr, besiktn och service) - till detta kommer t.ex ev kapitalkostnader!

Med ett par färjeresor tor (ca 4 Tkr) , drivmedel (1.000 mil/14 Tkr) och camping-/ställplatsservice (100 dgr/15 Tkr), ökar totala kostnaden som tillskrivs husbilen till ca 50 Tkr/år (+ ev kapital- och avskrivningskostnader hur man nu vill/måste räkna detta).

Husbilsinnehav/nyttjande och kostnadsfördelning är sedan var och ens ensak att hantera. Med vår bakgrund och då husbilen ändå kostar då den bara står, så tar vi gärna färjan både till Gotland (= superfin ö, upplevelser och trevliga människor) och Europa (helst då Tyskland med upplevelser som vi saknar i Sverige). Södra Sverige och spec "Bästkusten" är ju inte heller oävet (under skollovet).

Om vi måste "begränsa vår husbilsanvändning/kostnad" pga färje- och kostnader (till ex Gotland och liknande), skulle vår husbilstrivsel avta så att vi helt avstår från husbil och dess fasta kostnader. Varför, jo därför att ca 50 Tkr/år kan lika väl användas till en sommarstuga, resor med p-bil och hyrboenden ... eller rentav till en tryggare ålderdom!

Även jag håller med dig!
Visst kostar husbilslivet pengar. Mycket pengar dessutom, men det är ju en livsstil som man har valt. Det svider ibland när man kommer ner i sydeuropa och måste betala 5-600:- för en camping när man har huset med sig. Dessutom har man ju alla andra kostnader som beskrivits tidigare. Vägavgifter, broavgifter, tunnelavgifter, färjeavgifter, bränslekostnader, försäkringar, värdeminskning, etc, etc. Det skulle bli betydligt billigare att flyga och ta in på hotell. Fast nu är det ju inte det livet vi har valt. :D Jag har full respekt för att alla har budgeterat olika mycket för sitt campingliv. Så länge det känns bra, och vi har möjlighet, har vi gått "all in" under den perioden vi har vår husbil. Vi vet inte hur länge vi kommer att campa på detta sätt, så gäller det att passa på den tiden vi har bilen till vårt förfogande :) Funderingar finns på att byta ut "henne" mot ett hus i Spannien, eller så. Det får framtiden utvisa:wideeyed:

Må gott där ute!

//Jocke
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

*Offentliga platser i Sverige är enligt 1 kap. 2 § Ordningslagen:

Allmänna vägar, gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål, områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
Efter den uppräkningen finns väl knappast annat än privat och likställd mark, t.ex. bolags- och statsägd skog, kvar och där måste vi ha tillstånd för att få komma in; i alla fall med ett motordrivet fordon.

Enklaste sättet att få det tillståndet är nog på en campingplats......
 
Toppen