• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa solpanel i Spanien/Portugal jan -17

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Hej!
Min Pössl 2016 (Citroen Jumper med behöver mer ström till förbrukarna. Var i södra Spanien och/eller Portugal finns reko firmor där jag kan köpa komplett installation av fast och/eller flyttbar solpaneler med utrustning anpassad till Pössl's elektronik? Dvs där kompetent personal finns som kan elektronik?
Tacksam för svar.
Best regards
Olof
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solpanel i Spanien/Portugal jan -17

Varning , jag har sett Portugal monterade solpaneler där man borrade vanliga vinklar rakt ner i taket! Det blir en jättestor risk för skada!

Bättre att klistra!!!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Köpa solpanel i Spanien/Portugal jan -17

Varför inte skicka efter en lös uppfällbar som jag gav adresser till i den andra tråden med din fråga om lösa solceller, och greppa fasta installationer på hemmaplan i stället.
Enklast är nog från någon av eBay adresserna när du är i Spanien.

M.v.h. JANKRO.
 

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solpanel i Spanien/Portugal jan -17

Tack för svar, varning och tips.
Nu är jag mer inne på bärbar solpanel. Men jag vill handla över disk - och få hjälp med inkoppling. Jag vill inte äventyra garantin eller att min el-låda förstörs. Ett alternativ är ju att koppla direkt på batteriet istället för i ellådan. Jag är inte el-ingenjör så jag får lita på levaerantör och er i klubben.
1. Aljezur är ca 550 km bort. Har ingen någon erfarenhet av något företag i t ex Malaga?
2. Val av panel avgörs av Watt och hanterbarhet, mått. Monokristallin är tydligen bra. Nåt mer att beakta?
3. Regulator - hur väljer man såden?
4. För- resp nackdel att koppla på ellådan ellr direkt på batteriet?

Mvh
Olof
Nu i Nerja
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Köpa solpanel i Spanien/Portugal jan -17

Hej Olof!
Såg att du var ute efter solceller med monteringshjälp. Kan varmt rekommendera Alamar Centro Nautico i Almerimar. Fick 400 Watt, ny regulator samt montering till ett bra pris. De tog en dag att montera. Helt perfekt. Fungerar utan problem. Befinner du dig i Nerja så är det inte så långt till Almerimar.
De finns på Plaza Varadero, 2, Puerto Deportivo Almerimar.
Lyck till
Charlie B:)
 
Toppen