• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kipor elverk vägrar starta

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej jag har ett Kipor IG2000 elverk som bara har gått på gasol. Det har körts typ 40 timmar i månaden i ett år. Senaste månaderna märker jag att jag från att ha startat det på andra eller tredje draget numera måste dra typ 8-10 gånger för starta. Idag gick det inte att starta överhuvudtaget. Jag tar ut tändstiftet som ser fint ut och ser att de kommer gnista när jag drar. Jag kollar oljenivån den är bra också.
Om det finns tändstift gnista och det finns gasol så borde den ju hosta lite grann men inte ens det. Jag sprutar in startgas i luftfiltret och inte ens det gör att den hostar men jag ser på tändstiftet när jag tar ut det att det är Gnista kan ändå Var tändstiftet är trasigt

Jag gillar att pilla lite själv Så tänkte plocka isär det eftersom garantin ändå har gått ut. Kan det vara till exempel oljenivåmätare som rapporterar fel

Vad tror ni om detta måste jag lämna in den på service
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Men i felsökningssyfte hade du ju kunnat ta vilken tändspole som helst, gräsklippare, gammal Volvo eller något.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Drivstoff: Bensin 95 okt


Ja elverket fungerar om jag kör det på bensin, skulle ha testad med bensin innan jag bytte tändstift och tändspole :twitcy:.
Problemet var den Garretson som matar elverket med LPG.
Jag öppnade den och satte dotterns hårband för att spänna
up en fladdrig packning typ, kolla bild..nu fungerar elverket på LPG igen
om än att det är svårstartat men går igång med startgas, pga av LPG matningen från Garretson(se bild) är svag
 

Bilagor

  • 20170130_160231.jpg
    20170130_160231.jpg
    2,1 MB · Visningar: 12
  • 20170130_160154.jpg
    20170130_160154.jpg
    2,1 MB · Visningar: 6
  • s-l200.jpg
    s-l200.jpg
    12,3 KB · Visningar: 379

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Ja elverket fungerar om jag kör det på bensin, skulle ha testad med bensin innan jag bytte tändstift och tändspole :twitcy:.
Problemet var den Garretson som matar elverket med LPG.
Jag öppnade den och satte dotterns hårband för att spänna
up en fladdrig packning typ, kolla bild..nu fungerar elverket på LPG igen
om än att det är svårstartat men går igång med startgas, pga av LPG matningen från Garretson(se bild) är svag

Var har du fått tag i den där?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Måste säga om du ska montera detta på ett KIPOR elverk så är det en sak som saknades i kartongen. När man har monterat LPG anslutning på förgasaren som bygger 10-15 mm, så måste också skruven som håller luftfilter fodras 10-15mm, annars så när man drar fast allt så spricker luftfilter efter x antal dagar. Jag har E-Mailat Sail and Trail om detta kanske de har fixad det
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Blandningsförhållandet luft/gas är mycket mera kritiskt med gasol än med bensin. Kanske får lite för mycket vid start? En kompis som körde en bil på gas fick köra längre med startmotorn då, tror gasen släpptes på efter startmotorn börjat snurra, men detta är många år sedan...

Med vänlig hälsning, Conny J
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Ja du har nog rätt, saken är ju att med den Garritson som inte släpper igenom någon LPG fören det bildas ett undertryck i Garritsonen, undertryck som skapas när jag drar i snöret för att starta, när jag sprutar in start-gas så går kolvarna 5-10 varv och då har undertrycket i Garritsonen släppt på LPG och elverket blir självgående.

Jag måste köpa en ny Garritson då den har gett upp lite tror jag. Där finns en skruv man kan justera gasolflödet på förgasaren och den verkar var rätt inställd efter lite test.

Funderar på om det kan vara regulatorn vid gasoltuben men jag kan laga mat och köra värmaren på samma regulator och det är bra låga på spisen
 
Senast ändrad:
Toppen