• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning Biltema kabelsko

F

F.d. 50104

Guest
Hej vill ge en varning för Biltemas röda kabelsko den vänstra på bilden.
Har ett längre tag märkt att den är svår att få kabeln att fastna riktigt bra
Så beställde från ahlsell i fredags som jag gjort en test i kväll på.Den högra på bilden Dom var av märket ,elpress
Tog en vanlig Rk1,5 och testade på båda. Biltemas kunde jag dra lös med två fingrar lätt. Den från ellpress fick jag ta båda händerna och dra riktigt hårt då släppte den.Ricktig tång är använd för ända målet

Man brukar ju få sortera vad som är bra o dåligt på biltema
Men det här kan ju få enallvarlig brand som följd
 

Bilagor

  • IMG_4085.JPG
    IMG_4085.JPG
    1,5 MB · Visningar: 178
  • IMG_4086.JPG
    IMG_4086.JPG
    1,5 MB · Visningar: 148
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Varning Biltema kabelsko

Skit rakt över trodde ett tag att det var tången men efter att jag köpt en proffstång blev det att löda för säkerhets skull, sen ok. Vet ej var det finns kvalitetsskor får ta kontakt med SAAB i stan dom köper väl inte dåliga saker.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Varning Biltema kabelsko

Det finns för det första olika "proffs" tänger, som jag skrev så kostar en riktig proffstång flera tusen, den som jag länkade i ett tidigare inlägg kostar runt 5000 + moms.
Biltema "proffs" kostar 199 kr inkl moms Kabelskotång - Biltema

En SAAB verkstad har nog ingen större koll på kvaliten på kabelskor.

Men Elfa är en bra start, dom har ytterst lite junk.https://www.elfa.se/
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Varning Biltema kabelsko

haha, det tänkte jag inte på men Elfa är fortfarande lika aktuellt samt min länk till "proffstång" om vi pratar försvars SAAB eller gamla SAAB nuvarande NEVS.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltema kabelsko

Löda innan krympslang är väl inte heller så dumt om man vill vara säker?

Nej, det är inget bra råd. Då blir det en spröd övergång mellan tråden och kabelskon. Det är istället viktigt att övergången mot kabelskon är mjuk. Dessutom kan lödresterna skapa korrosion i samband med fukt.
Gör rätt från början, kassera en misslyckad crimpning istället för att löda på den.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Varning Biltema kabelsko

Nej, det är inget bra råd. Då blir det en spröd övergång mellan tråden och kabelskon. Det är istället viktigt att övergången mot kabelskon är mjuk. Dessutom kan lödresterna skapa korrosion i samband med fukt.
Gör rätt från början, kassera en misslyckad crimpning istället för att löda på den.

Tänker mig inte en lödning som ersättning för crimpningen utan en liten pärla längst fram som extra förstärkning av kontakt. (Dock ingen kallödning).
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Varning Biltema kabelsko

Man ska aldrig förtenna trådändar som ska skruvas fast i kontakter. Tenn är mjukt och tenderar att sjunka ihop under skruven och ger glappkontakt med risk för ljusbåge och upphettning. Jag antar att detta kan inträffa även i en pressad kabelsko.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Varning Biltema kabelsko

Man ska aldrig förtenna trådändar som ska skruvas fast i kontakter. Tenn är mjukt och tenderar att sjunka ihop under skruven och ger glappkontakt med risk för ljusbåge och upphettning. Jag antar att detta kan inträffa även i en pressad kabelsko.
Förtennta trådar får aldrig crimpas ej heller solida trådar.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltema kabelsko

Hej. från min tid som truckreparatör med mycket kabeljobb lärde man sej skillnad på bra och dåliga kabelskor. ELFA säljer bra kabelskor.
Inte bara Biltema som har dålig kabelskor samma sak med kabelskor från SVEDOL. Har lärt mej att med dom billiga kabelskorna rundpressar jag inte utan använder tången så att den trycker in en punkt i kabelskon.
AMP har bra kabelskor.

Jägarn.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Varning Biltema kabelsko

Och jag som just monterat extraljus köpte på Svedol för jag trodde de var bättre. Använde tången med piggen och då satt de som berget.
Bättre än vadå, Biltema? Det är dom absolut.

Det är inte bara klämningen, viktigt om det är flatkabelskor är att dom klämmer åt runt stiftet och har lite "fjädring" i sig, gärna med låsfjäder.

Detta är speciellt viktigt ifall man har grova styva ledningar som känner på anslutningen ganska bra ifall något rör sig.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Samma med säkringshållarna från Biltema.
Monterade deras hållare för 3-4 år sen.
Jag fick knappt dit säkringarna. Blecken för säkringarna är inte i linje. Anläggningsytan är även ganska liten mot säkringarna.
Jag borde sett det redan i butiken.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Ja dagens kabelsko satser är skit vare sig de kommer från Biltema eller Jula. Jag har en äldre kabelskosats från Biltema från slutet av sjuttiotalet. Där var förvarings asken i plåt och kabelskorna satt betydligt bättre än dagens. Den del som man pressar är väsentligt kortare än vad den var förr.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja dagens kabelsko satser är skit vare sig de kommer från Biltema eller Jula. Jag har en äldre kabelskosats från Biltema från slutet av sjuttiotalet. Där var förvarings asken i plåt och kabelskorna satt betydligt bättre än dagens. Den del som man pressar är väsentligt kortare än vad den var förr.

Allt för att få ned priset! Lättare att sälja så än på kvalitet..!
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Ja dagens kabelsko satser är skit vare sig de kommer från Biltema eller Jula. Jag har en äldre kabelskosats från Biltema från slutet av sjuttiotalet. Där var förvarings asken i plåt och kabelskorna satt betydligt bättre än dagens. Den del som man pressar är väsentligt kortare än vad den var förr.
Jag köpte lite för skoj skull ringkabelskor från Jula och jämförde med dem jag köpte hos ex Hjertmans, och kvalitén var densamma när jag undersökte dem. Extremt kort område på båda där man ska fästa kabeln mot metallen, men med ett väl tilltaget plasthölje för att dölja den korta metallstumpen..

Har en annan tråd om 12v-system där jag skaffat en säkringsbox. Skrev i denna tråden eftersom denna mer specifikt inriktar sig på kabelskor.

 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sutars har mycket bra grejjer tycker jag. Men tänger är mycket viktigt då dom ej får glappa eller svikta det minsta, det är anledning till att proffsverktygen är så klumpiga, speciellt de som är avsedda för produktion, för fältbruk/reparation finns lite enklare som ser ut ungefär som Biltemas men såklart fungerar :)
 
Toppen