• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duvjakten

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Duvjakten

Har även jag åsikter om duvor men behåller dom för mig själv ikväll,vad som däremot gör mig glad är att Aake är på forumet igen,hoppas det är varaktigt.

lars
Håller med till fullo Startade som ornitolog men med åren tog akvaristiken över Dock är det svårt o ha akvarium i husbilen så nu går jag tillbaka till foto o fågel.
 

Bilagor

  • speckled-dove.jpg
    speckled-dove.jpg
    267,4 KB · Visningar: 1

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Duvjakten

Har även jag åsikter om duvor men behåller dom för mig själv ikväll,vad som däremot gör mig glad är att Aake är på forumet igen,hoppas det är varaktigt.

lars

Av vilken anledning skulle det inte vara varaktigt? Du har åsikter om duvor då detta är vad det handlar om och behåller det för dig själv i kväll ! Aake bestämmer nog själv hur han vill göra.
När det gäller dig så ser jag gärna en förklaring till varför du behåller dom för dig själv.
Är det en dum förklaring för medlemmar i HBK från fredag kväll till måndag morgon ?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Duvjakten

Om jag vill behålla dom för mig själv så får du helt enkelt finna dig i det,har du problem med det kan inte jag hjälpa dig.
Du behöver inte på något vis hetsa upp dig över att jag är glad att Aake är på banan igen,fortsätt du att diskutera duvor och låt inte mig störa.

lars
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Duvjakten

Enkla fobier av detta slag är ett vanligt problem och oftast går det att leva med genom att undvika det som utlöser obehaget, men lyckosamt nog är detta ett av de tillstånd som är lättast att åtgärda med terapi. Mycket god effekt av KBT (Kognitiv beteendeterapi) och sådant går att få hjälp med i strängt taget hela landet. Läs gärna på i boken "Fri från oro, ångest och fobier: Råd och tekniker från kognitiv beteendeterapi." av Maria Farm Larsson och Håkan Wisung. Månpocket 2005.

I detta aktuella fall så tolkades sannolikt din jakt på fåglar som allmän djurfientlighet och inte som någon fobi och så skulle antagligen även min hustru ha tolkat det om någon jagat bort duvorna eller katten hon pratade med.

aake
Många märkliga inlägg har man läst genom åren men detta tar nog priset.
Tycker också att det är bra att du är tillbaka, men med sådana här inlägg
då vette fasen.
Tommy R
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Duvjakten

Om jag vill behålla dom för mig själv så får du helt enkelt finna dig i det,har du problem med det kan inte jag hjälpa dig.
Du behöver inte på något vis hetsa upp dig över att jag är glad att Aake är på banan igen,fortsätt du att diskutera duvor och låt inte mig störa.

lars

Varför överhuvudtaget yttra sig i en tråd som handlar om duvjakt om man tänker behålla det för sig själv, märkligt förfarande.

/Pelle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Duvjakten

Många märkliga inlägg har man läst genom åren men detta tar nog priset.
Tycker också att det är bra att du är tillbaka, men med sådana här inlägg
då vette fasen.
Tommy R
M

Mitt inlägg skrivet i ren välmening och jag har svårt att förstå vad som upprör.
Efter ett helt yrkesliv som läkare, varav många år i nära samarbete med en specialintresserad psykolog så kan jag försäkra att behandling av denna typ av fobier ("enkla fobier", rädsla för något rationellt sett ofarligt, som exempelvis fåglar eller fjärilar) är mycket tacksamt och lättillgängligt att behandla, till skillnad mot mer komplexa fobier, som exempelvis social fobi eller fobier med inslag av realångest, som exempelvis höjdfobi.

Men det kan vara jobbigt att ta itu med KBR och fobiträning och det är naturligtvis på kort sikt enklast att försöka undvika det som utlöser obehaget, men på längre sikt en onödig plåga!

Men du kan i övrigt vara lugn. Detta inhopp i forum var en engångsföreteelse och jag drar mig tillbaka på nytt eftersom debatter här oftast urartar.

aake
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Duvjakten

M

Mitt inlägg skrivet i ren välmening och jag har svårt att förstå vad som upprör.
Efter ett helt yrkesliv som läkare, varav många år i nära samarbete med en specialintresserad psykolog så kan jag försäkra att behandling av denna typ av fobier ("enkla fobier", rädsla för något rationellt sett ofarligt, som exempelvis fåglar eller fjärilar) är mycket tacksamt och lättillgängligt att behandla, till skillnad mot mer komplexa fobier, som exempelvis social fobi eller fobier med inslag av realångest, som exempelvis höjdfobi.

Men det kan vara jobbigt att ta itu med KBR och fobiträning och det är naturligtvis på kort sikt enklast att försöka undvika det som utlöser obehaget, men på längre sikt en onödig plåga!

Men du kan i övrigt vara lugn. Detta inhopp i forum var en engångsföreteelse och jag drar mig tillbaka på nytt eftersom debatter här oftast urartar.

aake
Du tolkade mitt inlägg som att jag var allmänt djurfientlig, har apsolut
inget mot djur.
Vi har snart i 50år rett ut det mesta när det gäller min hustrus "enkla fobi".
Du måste väl förstå att jag blir förbannad när det finns dom som medvetet
vill jävlas med att mata fåglar i vår närhet.
Vill att du blir kvar på forumet.
Tommy R
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Duvjakten

Du tolkade mitt inlägg som att jag var allmänt djurfientlig, har apsolut
inget mot djur.
Vi har snart i 50år rett ut det mesta när det gäller min hustrus "enkla fobi".
Du måste väl förstå att jag blir förbannad när det finns dom som medvetet
vill jävlas med att mata fåglar i vår närhet.
Vill att du blir kvar på forumet.
Tommy R

Uppenbart har jag inte uttryckt mig tillräckligt tydligt. Jag försökte komma med en kvalificerad gissning om hur din hotellgranne tolkade din jakt på duvor och har inte uttalat någon åsikt om din egen inställning till djur:
"I detta aktuella fall så tolkades sannolikt din jakt på fåglar som allmän djurfientlighet och inte som någon fobi".
En rimlig tolkning tycker jag eftersom en fobiker i stället brukar undvika det som ger obehag

Men däremot är det uppenbart att denna tråd har väckt diverse djurhatare till liv. Från diskussion om turkduvor på GC så går det raskt över till inlägg om slakt och jakt på helt andra arter, tamduvor och duvsläktet i allmänhet, där någon likställer dessa fridsamma vegetarianer med gnagande och allmänt destruktiva allätare (råttor). Flertalet arter är faktiskt skyddade utanför legal jakttid och även om damduvan är fredlös så torde alla seriösa jägare hålla med om att det är etiskt förkastligt att skjuta föräldradjuren under häckningstid.

Det tycks inte vara möjligt att skriva på detta forum utan att misstolkas och utsättas för denna lust att ta hem billiga poänger, kanske i hopp om gillanden/tack? Du Tommy skall alltså inte ta det personligt att jag nu på nytt lämnar forumdiskussionerna. Det är du som trådskapare som kan stänga ner tråden om även du känner att du fått nog.

aake

Redigerat: Observera att på bilderna jag lagt ut så kastar inte hustrun mat till djuren utan endast handmatar tama djur
 
Senast ändrad:
Toppen