• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Instrumentbelysning Ducato 2014

B

Brincken

Guest
Jag har en 2014 Fiat Ducato med den nya instrumenteringen. Som alla ägare till motsvarande bil så har det säkert konstaterats att det är helt omöjligt att läsa av instrumenten i dagsljus om man har ledslingorna fram tända. Enda möjligheten är att slå på halvljuset. Är det någon som fått detta omprogrammerat på en fiatauktoriserad verkstad ? Jag vill Mao. att då man vrider om startnyckel så skall ledslingorna tändas fram tillsammans med bakljusen och ljuset i instrumentpanelen.

Ett annat alternativ är om någon själv gjort om detta genom någon form av ombyggnad. Tacksam i så fall för en exakt beskrivning steg för steg.
Mvh Bosse
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Jag har samma problem med vår -13. Jag var inne på att be någon att koppla om det men anser inte längre att jag behöver se instrumentet, eftersom jag kör hastigheten efter GPS-värdet. Sedan tror jag det är bra att man vet när man har belysningen på när det börjar skymma.
Bengt
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Har byggt om på vår -15
Startar bilen och trycker på en knapp (knappen för bakre dimljus) så har jag DRL, bakljus och instrument tända.
Ett nytt tryck på samma knapp så lyser halvljus, bakljus och instument.
DRL:en sitter i dimljusens uttag men det spelar ju ingen roll i detta fallet.

Lätt som en plätt :cool:
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Har byggt om på vår -15
Startar bilen och trycker på en knapp (knappen för bakre dimljus) så har jag DRL, bakljus och instrument tända.
Ett nytt tryck på samma knapp så lyser halvljus, bakljus och instument.
DRL:en sitter i dimljusens uttag men det spelar ju ingen roll i detta fallet.

Lätt som en plätt :cool:
"Ett annat alternativ är om någon själv gjort om detta genom någon form av ombyggnad. Tacksam i så fall för en exakt beskrivning steg för steg.
Mvh Bosse"

Med vänlig hälsning,
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

På vår -14 är det svårt läsa av t ex yttertemparaturen. Bakgrundsfärgen är rödbrun (?) och med ljusa siffror därpå gör det hopplöst. Använder man solglasögon så är det omöjligt.

Ingvar
 

Conny 4333

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Hjo
HBK-Nr
4333
Medlemskap
2024
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Hej. Vi har en 15 års modell. Vid service i höstas gjorde Fiat en omprogramering som gjorde att instrument, bakljus och DRL belysning tänds då bilen startar. Vi kunde heller inte se instrumentbelysningen tidigare i dagsljus.Conny
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Jag har samma problem med vår -13. Jag var inne på att be någon att koppla om det men anser inte längre att jag behöver se instrumentet, eftersom jag kör hastigheten efter GPS-värdet. Sedan tror jag det är bra att man vet när man har belysningen på när det börjar skymma.
Bengt

Poäng!

Alldeles för många amatörer som åker omkring med enbart DRL fram och helt mörka bak, speciellt riskfyllt denna mörka årstid.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Hej. Vi har en 15 års modell. Vid service i höstas gjorde Fiat en omprogramering som gjorde att instrument, bakljus och DRL belysning tänds då bilen startar. Vi kunde heller inte se instrumentbelysningen tidigare i dagsljus.Conny

Intressant vad heter Fiat verkstaden ock var?

Leffe
 

Conny 4333

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Hjo
HBK-Nr
4333
Medlemskap
2024
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Vi servar vår bil hos Lidköpings Biltjänst som är en Fiat verkstad. Eftersom detta är en ny uppdatering på bilens dator borde alla Fiatverkstäder kunna fixa detta. Conny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Poäng!

Alldeles för många amatörer som åker omkring med enbart DRL fram och helt mörka bak, speciellt riskfyllt denna mörka årstid.

Tyskland införde att bakljus inte skulle vara tända samtidigt som DLR för att bromsljusen skulle synas bättre och inte "försvinna i mängden" av tända bakljus. Och det ligger en hel del i detta, speciellt i Tyskland med mycket inbromsningar från höga hastigheter på motorvägarna.
Att några sedan inte har vett att sätta på halvljus och bakljus vid skymning eller dimma är en annan sak.
Det där med "amatör" får stå för dig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Tanken med släckt instrumentbelysning är väl att man ska tända lyset när det blir för mörkt att se instrumenten.
Har inte sett några problem med släckt instrumentbelysning på min -15 dagtid.
 
B

Brincken

Guest
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Tack Conny för ett seriöst svar. Det var detta jag väntade på och som vanligt en del oseriösa förståsigpåare som bara skulle vara med och kommentera för att förmodligen försöka göra sig roliga. Man blir bara trött. Vad har dom på forumet att göra ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Tack för det påhoppet! Följer bara de nya reglerna.
Hälsar amatören

Ursäkta,
Det var inte menat som ett påhopp, tvärtom, lyser instr.belysningen tillsammans med DRL så kan det misstolkas av föraren som att man har ordinarie belysning på, som du skrev, därav min poäng.
Jag kanske missförstod dej :oops:

Idag har väl de flesta(?) med DRL automatiskt halvljus som startar när fullt dagsljus inte råder, eller vid regn.
Jag har en gammal Chrysler(2008) den tänder halvljus i typ tunnlar och vid regn.

Dock verkar det som att på vissa modeller med DRL måste halvljuset startas manuellt,
troligen dessa som ibland åker mörka bak i icke fullt dagsljus.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Tyskland införde att bakljus inte skulle vara tända samtidigt som DLR för att bromsljusen skulle synas bättre och inte "försvinna i mängden" av tända bakljus. Och det ligger en hel del i detta, speciellt i Tyskland med mycket inbromsningar från höga hastigheter på motorvägarna.
Att några sedan inte har vett att sätta på halvljus och bakljus vid skymning eller dimma är en annan sak.
Det där med "amatör" får stå för dig.

Här finns lite mer fakta om DRL, eller som det kallades här "Varselljus"
Vi i Skandinavien var faktiskt först med dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp#European_Union
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

"Ett annat alternativ är om någon själv gjort om detta genom någon form av ombyggnad. Tacksam i så fall för en exakt beskrivning steg för steg.
Mvh Bosse"

Med vänlig hälsning,

Steg för steg är inte lätt att skriva här, men använde 2st växlande relän, tog styrspänning från bakre dimljusen då de ändå aldrig används.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Instrumentbelysning Ducato 2014

Hej
Här verkar vara ett ljus i mörkret
Läste bifogad artikel i Auto Bild Reisemobil
Finns en mjukvaruuppdatering som löser problemet
Verkar som Fiat-verkstäderna är dåligt informerade även i Tyskland
/ Thomas
 

Bilagor

  • Instr-bel Fiat.JPG
    Instr-bel Fiat.JPG
    38,7 KB · Visningar: 331
Toppen