• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rullar vi igen...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Inte läst detta men tyvärr fått erfara just det som skrivs varvid anledning att gå vidare med LiFePo4:

Spenningen på LiFePO4 batterier holder seg mye høyere enn AGM og GEL batterier under utlading
Med AGM og GEL batterier synker spenningen jevnt og trutt under utlading, det vil så når du bruker strøm. Ofte kan spenningen bli så lav at varmeapparatet, som krever mye strøm under oppstart, ikke lar seg starte. Annet elektrisk utstyr kan også feile når spenningen synker. LiFePO4 batterier har ca. 0,6 volt høyere spenning enn AGM og GEL batterier. Spenningen holder seg nesten konstant og høy til batteriet nærmer seg utladet. Det gjør at du kan starte varmeapparatet når du trenger det mest.


Vi frös då Truma värmaren inte kunde starta pga låg spänning eftersom kylen var igång (mitt i natten så klart)! Truma-diesel har ingen "återstart" även om spänningen kommer tillbaka. Hade kylen inte varit igång, då hade Truma-brännaren startat som vanligt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Rullandet fortsatte vidare efter 2 veckor i Bolnuevo vilket känns väldigt skönt. Det känns som att när man lämnar kylan, regnet och blåsten som en befrielse. Man skapar nya förväntningar med kommande förbättringar och ser en glimt av "ljuset" i nästa tillvaro. Och ljusare blev de, varmare också även om sträckan var knappt under 20 mil.

Resan till övernattning i Cabo de Gata var fantastisk. Vi valde kustvägen med alla genvägar, ibland oasfalterade sådana eller mitt i småställen cirklandes mellan stolar & bord på uteserveringar som dök upp lite här och där. Ångrar inte en sekund att plåtisen är smal som den är annars hade vi missat den del av Spanien som inte finns på vykorten.

Några bilder från själva resan:
resvägen.jpg

Nu är vi här: Cabo de Gata 7€ utan el (3€ för el)
Cabo De Gata.jpg

...mitt i "Plastico" området: det är bara plast runt om men också fantastisk vy åt andra hållet
El-Plastico-ställplats.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Tack fantastiska vänner, det värmde i årets kyliga SPAin... Nu är vi på en ny ställplats utanför Almiramar och njuter av värmen. Helt andra bollar än i Peniscola eller Puerto de Mazarrón! Att det kan skilja så mycket på så pass kort sträcka? Enda förklaringen kan vara Sierra Nevada som "skyddar" mot kalla nordliga vindar, vad vet jag? Bilderna kommer imorgon, kramar tillbaka : )

mvh
/dubbel 6:a, snart dubbel 0 & "seven", haha

Ha en bra vecka
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nu rullar vi igen...

Jappe gav mej rådet att man måste runt hörnet på Spanien för att vädret ska bli bra, och det stämde på nervägen.
Om det inte blåser från havet så kan det bli sommarvärme därnere om ni har tur, det har ju varit eländigt i år.
Annars går det dåligt med skidförsäljningen här hemma och det är rea på vinterkläder redan.
Trots att du blivit ett år äldre har väl Marianne fortsatt framgång med din föryngring, fast nu får hon släppa lite på tyglarna nog har du gjort dej förtjänt av lite avslappnande medicin!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Vi är på en helt ny ställplats en bit efter Almiremar (gångavstånd till hamnens ställplats). Hamnen verkar vara helbokad, inte en millimeter kvar att parkera på. Där vi är nu finns bara 6 platser med el, men säkert minst 50-tal för bilar med egen elförsörjning. Polisen kör bort frikamparna från strandens parkeringsplatser så snart är dom väl här allihop!

Ett foto från "plastico-stradan", strax innan vi körde in i Almiremar med en lustig hastighetssänkning, ha,ha :
sänk farten.jpg


En dag ska vi dra vidare mot Sierra Nevada för att se berg högre än något annat vi är vana med från Norge. Några toppar lär vara över 3 000 m.ö.h. Det vita ÄR snö, inte moln!
Sierra Nevada-1.jpg
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Tack... För Er fina reseberättelse...
....och grattis får man väl säga också....:msn_highfive:

Har följt Er och några till här på forumet under höst/vinter, ni har verkligen sått ett frö här..
tyvärr har vi inte pensionsåldern inne.. men har jobbat inom bygg o sjukvård i 35 år så det e kanske dags o tänka om :rolleyes:.. att uppfylla sin dröm nu och inte sen..för då kanske man inte orkar..
Såå.. gumman o jag har bestämt oss för att hoppa av ekorrhjulet till hösten och övervintra med husbilen i Spanien/Portugal.

Lite tips från er "gamla rävar" skulle sitta fint.

- Vad har man för budget per månad Ca?
- Vilka vägar?, betal eller fria.
- Östra eller Västra nedfarten.


Hoppas ni får en fortsatt trevlig vistelse i ljuset.. för värme har det ju inte varit denna vinter..:twitcy:

//Klasse
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Kommer just ifrån Granada och Beas de Granada med underbar utsikt över Sierra Nevada. Hade några underbara dagar däruppe som avslutades med en eftermiddag i Alhambra, rekommenderas verkligen...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

?...Lite tips från er "gamla rävar" skulle sitta fint.
- Vad har man för budget per månad Ca?
- Vilka vägar?, betal eller fria.
- Östra eller Västra...
//Klasse
Tack Klasse för förtroendet att fråga "oss" nybörjare som varit ute bara 2:a året. Det finns säkert många fler som kan det här betydligt bättre. Om jag ska gie dig ett svar ur vår perspektiv så ser det ut ungefär så här. Resandet vilar på 3 ben:
  • DRIVMEDEL (inkl. värme)
    Om du vet ditt fordons förbrukning, då är det bara gånger km & dieselpriset (billigare utanför Sverige), så har du svaret. Gasol för uppvärmning beror på klimatet (ingen dyr post söderut), alternativt ställplatser (6-7€/dygn) med el (ca 3 € dygn). ACSI campingar kostar ca 17€ men kan vara betydligt billigare ju längre man bor, ingenting för dig ännu på ett tag!
  • MAT
    Beroende på vilket land, men rent allmänt på Iberiska halvön lär det vara billigare med både mat & dryck. Frankrike = ungefär som hemma. OBS! hemma blir det så mycket mer annat man köper så med husbilen klarar ni er bättre. Vi gör det i alla fall. Restaurangbesök med mat händer inte så ofta, jag fixar många gånger bättre käk själv, men ett glas vin för 1,5€ och Coca-Cola zerro på flaska för 2€ är standard här nere...
  • HYGIEN
    Nu kommer det roliga, en post som inte många nämner här på forumet dock lika viktig som allt annat. Tvättmaskiner hittar man i princip överallt (ACSI campingar, ställplatser, publika sådana lite varstans, hamnar, parkeringar utanför köpcentra, osv...). Och vad kostar det då? Ca 4€ tvätt och lika mycket för tumlare. Priset kan variera 0,50 € upp eller ner, men inte mycket mer! Är det soligt häng tvätten på tvättlinan (OBS ej på P-platser, haha... vilket man kan läsa här på forumet ibland).
    Vi brukar ha med oss en hel del våtservetter (med lock på), en fantastisk uppfinning, jag tror med rötter i Mölndal... I Spanien ska du köpa "Dodot" märke, alla andra märken är inte mycket att ha, tro mig, vi har testat alla.
    Och så engångshandskar när man tömmer kassett eller håller i något annat skitigt. Jag använder engångshandskar om jag bakar lussekatter, kanelskorpor eller egen pizzadeg, klibbar inte alls mellan fingrarna. Det där med bakning har viss anknytning till vad min bättre halva gillar men inte är i stånd att göra själv, hehe...

Eftersom vi har gott om tid då behöver vi inte ta betalvägar alls. Vi har åkt 2 korta sträckor betalvägar men tyckte att farten var alldeles för hög och för många lastbilar, så nej tack för vår del. Du kanske är tvungen med tanke på begränsad tid och då är det bara att lägga upp en budget och jobba av det hemma. Läs lite på forumet vad det kan kosta i Frankrike t.ex.. (liten eller stor husbil?)

Östra eller västra, beroende på om du vill se mera av Frankrike eller bara brassa på söderut. Beror lite på årstiden också, besöka Portugal först (höstkanten) för att sedan leta sig till lite varmare klimat i Spanien. En sanning med modifikation för vi frös (& fryser fortfarande i skuggan) häcken av oss här i Spanien i år!

OBS! Ovanstående är våra egna erfarenheter och inte att förväxla med att det behöver vara så. Det finns säkert många bra lösningar och svar, men jag kan inte komma på något annat just nu. Snart dags att sova lite också : )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej M & R ! Men Ranko vad gör Du uppe mitt i natta, eller är det en sån där natt då det bara kryper i hela kroppen, som även en gammal "Gube" som jag kan känna av ibland ?
I alla fall ha det bra hälsar
Hasse & Ingegerd
Man är inte äldre än vad man känner sig! Ge inte upp Hasse i förtid, du har alla förutsättningar att hålla dig "ung" i många år till (det sitter i "knoppen", har jag äntligen förstått). Här kommer plåstret på såret från en tid som behöver "förlängas" ytterligare ett tag till:
[YOUTUBE]RCNacZRVWWw[/YOUTUBE]
Känner du igen vibbarna?

Här vräker det från bar himmel, åska, hagel och vatten överallt. Takläckan är täppt (det rann bakom kylen), vi har elanslutning på ställplatsen då batterierna är slut och det ser bra ut med att installera LiFePO4 med några switch modifieringar (tack vare en duktig Waeco Dometic servicekille). Kvinnan är lycklig så vad mer man kan önska sig? Kanske en bra låt som splittrar allt det gråa tills solen återigen värmer oss ; )
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej M & R ! Det är klart man känner igen Middle of the road med Sally Carr, dom stod på hög volym i tradaren som bra sällskap när tröttheten kröp sig på, likaså Agnetha Fältskog med tio mil kvar till Korpilombolo + många andra klassiker
Tråkigt med läckage och batteriproblem, men hoppas det löser sig till det bästa och hoppas att hälsan har återvänt, här hemma har det varit en riktigt "murrig" dag, så nu kan det bara bli bättre
Hoppas Ni får lite sol önskar
Hasse & Ingegerd
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Jag har läst på forumet om människors konstiga beteenden på ställplatser m.m. men aldrig råkat ut för något själv. Och så tänkte jag/vi, tja, det ska gå att prata med människor och reda ut missförstånd på ett ödmjukt och vänligt sätt...
Idag var det dags för en omvärdering av ovanstående inställning. Det går nämligen INTE att prata med vissa "människor" för vissa uppför sig som ociviliserade, respektlösa "vildar".

Vår senaste granne har parkerat längs P-rutans kant intill vår P-ruta. Det 1:a dom gör var att släppa ut gråvatten som rinner hela vägen ut till huvudgången. När ägaren ser detta strax efter och påtalar att tömning skall ske på en anvisad plats, då får han kommentar "accident, accident"... Hur gör man "accident" med ett spak som måste dras i för hand?

Eftersom det inte gick att tömma på P-rutan, nu tar damen en spann och bär bort den till närmsta träd där hon konstant heller ut köksvatten. OBS! det är nästan lika långt till den anvisade platsen där ALLA andra tömmer sitt gråvatten. Ägaren har inte sett detta ännu, annars hade dom garanterat fått lämna ställplatsen pga upprepade gråvattenutsläpp.

Och nu till dagens höjdpunkt när dom satte ut sina stolar och bord PÅ VÅR P-ruta. Ja, du läser helt rätt, 2 liggstolar med benstöd, bord, tidningar, sidobord osv. och allt detta mellan våra bilar nästan ända fram till vår passagerardörr! När jag visade P-platsens markeringar och var gränsen gick fick jag kommentar på knackig engelska "ni har så mycket plats här ändå...?" Damen flyttade sitt efter ett tag men mannen satt kvar ända tills vi skulle ut själva med våra egna grejer på vår egen P-plats.
Att vi har smalare husbil ger ingen rätten att breda ut sig på detta sättet. Hade dom åtminstone frågat! Mycket respektlöst och skamligt när vuxna människor uppför sig på detta sättet! Jag brukar vara tålig och delar gärna med mig, men dagens händelser tar verkligen priset! Nu undrar vi, vad har vi att vänta oss imorgon, kanske att deras "snälla" och väluppfostrade hund (utan koppel) ska uträtta sina behov utanför vår trappa (vilket har faktiskt hänt i Peniscola)? :swoon:

Snart drar vi på utflykt till Sierra Nevada och rapporterar betydligt trevligare saker med massor av fina foton :yes::wub:
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej M & R ! Tråkigt med en del människor som inte har lärt sig vanligt "hyfs" men ibland får man sluta att fövånas över en del folks beteende :twitcy:

Hoppas Ni får några trevliga dar med fina upplevelser i bergen hälsar
Hasse & Ingegerd
 
Senast ändrad:

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej M & R ! Tråkigt med en del människor som inte har lärt sig vanligt "hyfs" men angående hunden om det är en liten "trasselsudd" gör som i filmen En man som heter Ove, ge den känga så den far in i omloppsbana runt jorden, nej det var kanske lite dumt sagt men ibland får man sluta att fövånas över en del folks beteende :twitcy:

Hoppas Ni får några trevliga dar med fina upplevelser i bergen hälsar
Hasse & Ingegerd

Ja- Hasse o Ingegärd ,det där om hunden,håller med- det var nog något av det stolligaste vi läst på Forumet!!!!

Lasse W
 
Toppen