• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering solceller

R

Rolfevert

Guest
Har läst en hel del inlägg om solceller men vill inte montera själv.
Var kan man lämpligen köpa solceller monterade på en Knaus Van i i södra delen av Sverige. Bra grejer och moderata priser.
Tänker mig 100-150W!
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Rolf
 
J

Jarn

Guest
Sv: Montering solceller

Observera att det bara är företag som kan köpa från preVent (om de inte ändrat sig från när jag köpte våren 2016). Dom jämförelser jag gjorde då var att det gick att köpa för ca halva priset mot att köpa motsvarande i Sverige.

Hälsar Kjell
Det går bra att handla av dem på plats som privat person men de skickar inte längre till privatpersoner i Sverige.
Jag har handlat av dem och det ligger strax utanför Frankfurt a Main.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Jag kan visa en länk till en lokal firma som både jag och andra har handlat av men som även säljer på nätet.
Jag vill varken säja bu eller bä :p:, men de är billiga och utan att ha mätt eller jämfört mot dyrare paneler så verkar det att komma så mycket ström från dem som man kan begära i alla fall :D.

Search - IMPORTÖREN

M.v.h. JANKRO.

Tack, men bara 1års garanti lutar väl mot "Kina-skräp" (?)
Jag söker efter erkänt högsta kvalitet, men vill självklart inte betala överpris.
Tanken är ju att de nya solcellerna ska överleva husbilen :oops:
Edit: Jag söker paneler med minst 15 års effektgaranti
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Hmm, de uppgifter jag fått från flera säljare är att varken
LR1218 eller LRM1218 funkar att koppla in i solar-ingången på EBL99,
hade gärna gått på deras mppt-regulator.
Jag kanske får fråga direkt hos Schaudt.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Montering solceller

Du behöver inte fråga Schaudt :), så här anger Schaudt i sin manual.

"The following electroblocks (as of April 2008) can be used with the adapter:
F EBL 99
F EBL 100
F EBL 264-9
F EBL 240
F EBL 269"

Se manualen (klicka på nerladdningar): LRM 1218 manual
 
Senast redigerad av en moderator:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Hmm, de uppgifter jag fått från flera säljare är att varken
LR1218 eller LRM1218 funkar att koppla in i solar-ingången på EBL99,
hade gärna gått på deras mppt-regulator.
Jag kanske får fråga direkt hos Schaudt.

Ojdå men det fungerade utmärkt på vår förra husbil. Kopplade till en analog display Schaudt IT 300 Solar
Lennart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Du behöver inte fråga Schaudt :), så här anger Schaudt i sin manual.

"The following electroblocks (as of April 2008) can be used with the adapter:
F EBL 99
F EBL 100
F EBL 264-9
F EBL 240
F EBL 269"

Se manualen (klicka på nerladdningar): LRM 1218 manual

Stort tack till alla,
Tur man inte lyssnat på säljare o köpt, utan att först kolla med HBK-forumet :):):)

EDIT: Läste nog lite slarvigt, det står ju i klartext elblock f.o.m april-2008.
då har jag kanske fått rätt uppgift ändå, mitt EBL99 är ju från 2005 :(
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Montering solceller

Hej alla i tråden ! Vill bara berätta att jag i december köpte en komplett anläggning på nätet "amazon.de" skriv in i sökrutan "solaranlagen" så kommer det upp en massa anläggningar, köpte en på 120 W med regulator och takgenomföring samt kablage från solpanelen för 2.275:- med den kurs som gällde vid tillfället, man hade dessutom gratis frakt till Sverige, att sedan montera själv ser jag inte som nåt problem, detta bara som ett tips lycka till alla önskar

Hasse
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Ojdå men det fungerade utmärkt på vår förra husbil. Kopplade till en analog display Schaudt IT 300 Solar
Lennart

Bra,
Fick du då visning på all laddning, eller bara från solceller?

Har själv nåt liknande, Hymer originalmonterad Amp-meter som mäter all ström som passerar via elblocket både in och ur, fast den går bara till 30A, och det kan jag passera både in och ur :rolleyes:
 

Bilagor

  • 2016-05-10 18.22.47.jpg
    2016-05-10 18.22.47.jpg
    2,9 MB · Visningar: 5

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Hej alla i tråden ! Vill bara berätta att jag i december köpte en komplett anläggning på nätet "amazon.de" skriv in i sökrutan "solaranlagen" så kommer det upp en massa anläggningar, köpte en på 120 W med regulator och takgenomföring samt kablage från solpanelen för 2.275:- med den kurs som gällde vid tillfället, man hade dessutom gratis frakt till Sverige, att sedan montera själv ser jag inte som nåt problem, detta bara som ett tips lycka till alla önskar

Hasse

Hej Hasse,
Kommer du ihåg ifall du fick någon effektgaranti, och isåfall hur lång?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Det är väl bara att hoppas på det bästa när man handlar från utlandet och att man kollat att säljaren har höga betyg.
Effektgaranti behövs väl knappast, brukar ju vara 80%/25år eller något sådant. Husbilen är väl skrotad långt tidigare eller har ny solcellsteknik gjort att man bytt panelerna innan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montering solceller

Tack, men bara 1års garanti lutar väl mot "Kina-skräp" (?)
Jag söker efter erkänt högsta kvalitet, men vill självklart inte betala överpris.
Tanken är ju att de nya solcellerna ska överleva husbilen :oops:
Edit: Jag söker paneler med minst 15 års effektgaranti
--------------------------------------------------
Hejsan igen, nja jag vet inte direkt om massor med års effektgaranti har någon större betydelse. Det måste ju till seriösa mätningar under samma förhållanden för att kunna bevisa att de har blivit mätbart sämre, och då också sämre än vad som garanteras vartefter åren går. Det intressanta är väl mest om de är ok. från början och att det inte kommer in fukt i konstruktionen första tiden.
Så är panelen bra byggd så är det väl liknande plattor inne i alla paneler. Kanske någon klassning sker på dem efter tillverkningen. Efter en längre tid så finns det troligen inte ens någon firma kvar som fortfarande har ansvar för cellerna. Allt utvecklas ju också, det kanske är dags att byta ut panelerna mot något bättre innan de ger upp.
Om man tittar på de billigaste panelerna, matererial, kopplingsbox, fastklistrade märkningar m.m. så brukar man faktiskt se att det finns inte så många varianter på delarna den är byggd av och klistermärken från tillverkaren även om priset på olika firmor som säljer skiljer hundratals procent.
Åter är det väl möjligt att det kanske finns någon klassning efter tillverkning som inte syns för ögat, men som sagt, efter en solig dags laddning så gör väl inte några Amp. laddning mer eller mindre någon större skillnad.

Det är väl kanske samma sak som verktyg m.m. som säljes med 10 års garanti, eller t.o.m. livstids garanti. Firmor skulle knappast kunna lova något sådant om kunder hade sådan ordning på sig och sina verktyg så att allt som gick sönder blir återlämnat senare än efter de första åren.

Något som ändrar priset i Sverige är ju att många delar inom bl.a. camping först tas hem av en importör, sedan så hamnar delen hos KAMA som sedan levererar till campingfirman, så då är det tre mellanhänder som skall leva på kakan innan man som konsument får prisuppgift.

En tydlig prisbild är på just Ctek 250 dual, som ibland kan köpas runt 1700:- på en del firmor. Det låg några på en hylla hos en campingfirma i höstas, först trodde jag att märkningen inte hade hamnat korrekt.... Men priset på hyllkanten var faktiskt 3700:-

Ja jag vet, jag vill kalla mig ekonomisk även om en del tycker jag är snål :D.
M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.688
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Montering solceller

Jag kan tänka mej att betala mera för att få effektivare solceller och kanske därigenom ha färre istället, sedan är det ju inte när solen skiner för fullt man behöver högre effektivitet, utan vid det helt motsatta förhållandet, d.v.s. när det är mulet eller höst, vinter eller vår, när förbrukningen p.g.a. värme, belysning, tv m.m. är som högst, och solen/ljuset står lågt och utbytet därigenom är lågt. Det är under dessa förhållanden som skillnaderna märks. Därtill en bra MPPT regulator som man vet att den verkligen har den funktionen och inte bara etiketten?! Alltså inte bara det billigaste från EBay eller Alibaba.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Montering solceller

Jag kan visa en länk till en lokal firma som både jag och andra har handlat av men som även säljer på nätet.
Jag vill varken säja bu eller bä :p:, men de är billiga och utan att ha mätt eller jämfört mot dyrare paneler så verkar det att komma så mycket ström från dem som man kan begära i alla fall :D.

Search - IMPORTÖREN

M.v.h. JANKRO.

Inlagd som favorit. Stämmer bra pris för nya tekniken och verkningsgraden.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Montering solceller

--------------------------------------------------
Hejsan igen, nja jag vet inte direkt om massor med års effektgaranti har någon större betydelse. Det måste ju till seriösa mätningar under samma förhållanden för att kunna bevisa att de har blivit mätbart sämre, och då också sämre än vad som garanteras vartefter åren går. Det intressanta är väl mest om de är ok. från början och att det inte kommer in fukt i konstruktionen första tiden.
Så är panelen bra byggd så är det väl liknande plattor inne i alla paneler. Kanske någon klassning sker på dem efter tillverkningen. Efter en längre tid så finns det troligen inte ens någon firma kvar som fortfarande har ansvar för cellerna. Allt utvecklas ju också, det kanske är dags att byta ut panelerna mot något bättre innan de ger upp.
Om man tittar på de billigaste panelerna, matererial, kopplingsbox, fastklistrade märkningar m.m. så brukar man faktiskt se att det finns inte så många varianter på delarna den är byggd av och klistermärken från tillverkaren även om priset på olika firmor som säljer skiljer hundratals procent.
Åter är det väl möjligt att det kanske finns någon klassning efter tillverkning som inte syns för ögat, men som sagt, efter en solig dags laddning så gör väl inte några Amp. laddning mer eller mindre någon större skillnad.

Det är väl kanske samma sak som verktyg m.m. som säljes med 10 års garanti, eller t.o.m. livstids garanti. Firmor skulle knappast kunna lova något sådant om kunder hade sådan ordning på sig och sina verktyg så att allt som gick sönder blir återlämnat senare än efter de första åren.

Något som ändrar priset i Sverige är ju att många delar inom bl.a. camping först tas hem av en importör, sedan så hamnar delen hos KAMA som sedan levererar till campingfirman, så då är det tre mellanhänder som skall leva på kakan innan man som konsument får prisuppgift.

En tydlig prisbild är på just Ctek 250 dual, som ibland kan köpas runt 1700:- på en del firmor. Det låg några på en hylla hos en campingfirma i höstas, först trodde jag att märkningen inte hade hamnat korrekt.... Men priset på hyllkanten var faktiskt 3700:-

Ja jag vet, jag vill kalla mig ekonomisk även om en del tycker jag är snål :D.
M.v.h. JANKRO.

Så sant KAMA är inget billigt ställe.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Montering solceller

--------------------------------------------------


Om man tittar på de billigaste panelerna, matererial, kopplingsbox, fastklistrade märkningar m.m. så brukar man faktiskt se att det finns inte så många varianter på delarna den är byggd av och klistermärken från tillverkaren även om priset på olika firmor som säljer skiljer hundratals procent.
Åter är det väl möjligt att det kanske finns någon klassning efter tillverkning som inte syns för ögat, men som sagt, efter en solig dags laddning så gör väl inte några Amp. laddning mer eller mindre någon större skillnad.

Något som ändrar priset i Sverige är ju att många delar inom bl.a. camping först tas hem av en importör, sedan så hamnar delen hos KAMA som sedan levererar till campingfirman, så då är det tre mellanhänder som skall leva på kakan innan man som konsument får prisuppgift.

En tydlig prisbild är på just Ctek 250 dual, som ibland kan köpas runt 1700:- på en del firmor. Det låg några på en hylla hos en campingfirma i höstas, först trodde jag att märkningen inte hade hamnat korrekt.... Men priset på hyllkanten var faktiskt 3700:-

Ja jag vet, jag vill kalla mig ekonomisk även om en del tycker jag är snål :D.
M.v.h. JANKRO.
Beträffande priser så är campingföretagen(och mekonomen mfl) där båtfirmorna var för 15-20 år sedan dyra... idag är båtaffärerna som en stormarknad med oftast mycket bra priser, så till er som ej har båtbakgrund jämför innan ni shoppar med tex följande.
www.erlansonsbrygga.se www.Hjertmans.se, www.benns.se och www.SeaSea.se
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montering solceller

Hejsan, ja det är ju bl.a. båtfirmorna som har bra priser och t.o.m. extrapriser ibland över disk på Ctek, och även ganska skapliga priser på de "vanliga" solcellerna med aluminiumram m.m. Även mindre kylskåp ligger skapligt i pris om man jämför med de modeller som är helt kopplade till campingfordon, och som tyvärr inte finns i båtvärlden.
Man kan väl se tror jag, att det har bildats flera olika större föreningar eller kedjor inom båtvärlden som de flesta butikerna är kopplade till, vilket i sin tur innebär konkurrens om kunderna, och som genast konkurrerar bort fantasipriser på tillbehör och reservdelar.
Vi får väl se om campingvärlden går samma väg så småningom.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montering solceller

Jag kan tänka mej att betala mera för att få effektivare solceller och kanske därigenom ha färre istället,................ .......................................... Därtill en bra MPPT regulator som man vet att den verkligen har den funktionen och inte bara etiketten?! Alltså inte bara det billigaste från EBay eller Alibaba.
--------------------------------------------------------

Ja absolut, att handla billigt och till bra priser handlar ju om att undersöka varianterna som finns att välja på, och sedan handla de bra sakerna till de vettigaste priserna på rätt ställe.
Som exempel så får man nog med största säkerhet samma Ctek dual antingen prislappen är 1700:- eller 3700:-.
Likaså när man köper däck på internetfirmor, att man då köper bra märkesdäck till bra priser, och inte något udda skräpdäck som många verkar tro.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen