• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regulator mot regulator

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Om man kopplar en regulator från en solpanel och en annan från en annan panel till samma batteribank, motverkar dessa varandra? Kan det bli sämre laddning?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Regulator mot regulator

I vissa lägen kan dom motarbeta varandra, annars känner moderna regulatorer av spänningen och anpassar sig.
Kan du inte använda samma regulator till båda panelerna?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Regulator mot regulator

Jo orsaken är följande.
Min första panel är 100w och en 12volts panel som har Dual 250S som regulator.
Min andra panel är 100w 24 volt via en regulator som tar ner spännigen till 12volt+. Hade den kopplad till 250S men det visar sig inte funka riktigt.Kan det bero på att båda ger en pulsladdning eller booster laddning och inte passar att koppla ihop. När nu dessa är kopplade separat till batteribankrn funkar det bättre men jag vet inte om det är optimalt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Regulator mot regulator

Hejsan, min erfarenhet att ha flera laddkällor kopplade till till samma batteri samtidigt är att det kan reagera på lite olika sätt, i de flesta fall så brukar det inte i alla fall vara optimalt.
En reaktion är nog ofta att båda får svårt att läsa av batteriets status p.g. av den andra, och då har jag upplevt att den ena ger sig först för den tror att batteriet är laddat och stänger helt enkelt av laddningen.
Min förra solcellsregulator funkade bra på alla sätt. Men om jag ex. kopplade in 230V så laddaren hoppade igång så tog det inte lång stund förrän solcellsladdaren var lurad och stängde av laddningen till 0-Amp.

Om du kopplat solcellsladdaren till dual 250s så är det nog högst troligt att det inte funkade så bra för solcellsladdaren känd ju absolut inte av batteriet till att börja med, och sedan fick troligen Ctek'en någon underlig inkommande spänning/ström som kanske var svårhanterad och svår att förstå :confused:.

Det är ju lite synd att Ctek'en inte kan hantera spänningar från 24V solceller, men å andra sidan sett så skulle man nog inte kunna blanda inkommande spänning både från 12V och 24V solceller samtidigt i alla fall.

Jag fick bara en fundering på det här, som jag inte vet om det funkar.
Men om du skippar solcellsladdaren/regulatorn till 24V solcellen och i stället kopplar in en spänningsregulator som den här.......

New DC/DC Stabilizer I/P 8-40V Regulate to 12V – 10A 120W | eBay

....... och sedan kopplar den in på Ctek Duals solcellsingång tillsammans med 12V solcellen. Kan det möjligen funka ok?
10A - 120W max kan vara lite snålt men borde räcka om du inte är väldigt långt söderut i supersol.
Men det kanske finns lite kraftigare DC/DC omvandlare om man letar.

En 24V solcell ligger ju på runt 40V ut helt obelastad men omvandlaren borde klara av den spänningen för den sjunker ju betydligt så fort den blir lite belastad.
Som sagt, bara en fundering som jag tror att jag skulle testa försiktigt om jag hade ditt problem.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det kan ju finnas någon bättre anordning för att få ut lämplig men ej laddreglerad 12V spänning från en 24V solcell.
Det är ju också lite luddigt om man får en "uppväxling" av Amp. på samma sätt som med en MPPT laddare om man drar ner spänningen med DC/DC omvandlaren.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Regulator mot regulator

Ctek är som du beskriver, avsedd för 12v-system.
När jag hade motsvarande 12v+24v på taket, så hade jag en regulator som klarar den totala spänningen och seriekopplade panelerna. Så fungerade det mycket bra! Ctek dual hamnade i källaren:)
 

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Regulator mot regulator

Har du plats på taket montera en 12V panel till i serie med din nuvarande tolvvoltspanel och anslut dem sedan till en regulator. Detta kommer att ge dig bästa effektuttag från dina paneler.
Lycka till!
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Regulator mot regulator

Har du plats på taket montera en 12V panel till i serie med din nuvarande tolvvoltspanel och anslut dem sedan till en regulator. Detta kommer att ge dig bästa effektuttag från dina paneler.
Lycka till!

Ja, eller om du redan har dragit ner kabel från båda panelerna så varför inte koppla ihop båda kablagen från respektive panel in i samma regulator. På så vis utnytjar du en totalt större kabelarea och får mindre förlust om du går på större paneler.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Regulator mot regulator

Ja, eller om du redan har dragit ner kabel från båda panelerna så varför inte koppla ihop båda kablagen från respektive panel in i samma regulator. På så vis utnytjar du en totalt större kabelarea och får mindre förlust om du går på större paneler.

En panel är ju på 12 V och en på 24 V!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Regulator mot regulator

Ja, eller om du redan har dragit ner kabel från båda panelerna så varför inte koppla ihop båda kablagen från respektive panel in i samma regulator. På så vis utnytjar du en totalt större kabelarea och får mindre förlust om du går på större paneler.
Det enda sätt som detta går är att seriekoppla men då blir det 36V. Har en gång lärt mig att det går att parallellkoppla men då ska det vara exakt lika paneler. Annats är det serie som gäller.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Regulator mot regulator

Tänk på att vid seriekoppling av tex en 12V 50 w panel och en 12V 100 w så blir det 24 V 100 w, dvs den mindre begränsar effekten per panel till 50W dvs 50+50W.

Korrigerat för ordningens skull!
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Regulator mot regulator

Det enda sätt som detta går är att seriekoppla men då blir det 36V. Har en gång lärt mig att det går att parallellkoppla men då ska det vara exakt lika paneler. Annats är det serie som gäller.
När man parallellkopplar tex en 24 volt med en 12 volts så man att få ut 24 volt, den på 12 volt gör ingen nytta föränn man lastar/skuggar ned 24 voltscellen till 12 volts nivån då börjar 12 volts panelen jobba också.

Nu var detta ett extremfall men samma sak gäller om det är olika fabrikat/ålder så att en panel ger 17,8 volt och en annan 17,5, eller såklart om en cell blir skuggad.

Optimalt egentligen vore att ansluta alla celler via en egen regulator som är konstruerad för att arbeta ihop med andra regulatorer:)
 
Toppen