• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvertering av Apple tv

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har tänkt att konvertera Apple tv g 4 till 12 v (2A)enligt beskrivning på youtub men den kanske inte tål direkt koppling till bilens 12v som kan vara mer än 14v .. har någon vetskap om det går eller förslag om hur jag kan stabilisera bilens ström till 12v.
https://m.youtube.com/watch?v=cao5UahhN6o
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Apple tv till 12v

Om Apple-tv redan nu går på 12V så kan du ha en transformator
DC/DC 12V-12V 2A. ( 12V likström in och 12V likström ut med styrkan 2A)

Det är inte så lämpligt att koppla direkt på bilens 12V eftersom spänningen där varierar en hel del. Med en transformator så får du ut en jämn spänning på 12V.
Det finns transformatorer som har ställbar A-styrka, annars får du skaffa en som ger 2A.

Jag driver hemrautern med en sådan transformator i husbilen när vi är ute med den.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Apple tv till 12v

Jag har testat en transformator DC/DC 12V-1,5 -12V 2A
och så fort jag ändrade den till 12v så gav den ut 13,6 v vad bilen hade men t.x.e 9v gav 9v...att 12v gick rakt genom utan reglering ...Att "Arkilles" förslag är nog bättre för den är från 1,27 -37v.
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: Apple tv till 12v

Vad tror ni om en växelriktare, enkelt att installera men kanske inte mest energieffektivt att omvandla 12 V till 230 V tillbaka till 12V?
Men med denna får man en ren sinusvåg till ordinarie Apple anslutning.
Jag är osäker men tror att Apple-TV klarar sig på 200W.
Har själv funderat på denna lösning då vi kör Apple-TV 4 i kombination med Telenor Frihet då vi inte kan ansluta till WiFi.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...ts-vaxelriktare-med-ren-sinusvag-200-w-p44242
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Apple tv till 12v

Om du ändå kör en växelriktare så kan du väl lika gärna ge ATV,n 230V direkt och inte krångla?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Konventering av Apple tv

Ändrat länken så nu borde den fungera utan inloggning.
Jag har en ATV2.
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: Konventering av Apple tv

Att: gundj
Jo det var därför jag skrev att man fick en ren sinusvåg till ordinarie Apple anslutning. Blev kanske missuppfattat med 12-230-12 volt.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Apple tv till 12v

Jag har testat en transformator DC/DC 12V-1,5 -12V 2A
och så fort jag ändrade den till 12v så gav den ut 13,6 v vad bilen hade men t.x.e 9v gav 9v...att 12v gick rakt genom utan reglering ...Att "Arkilles" förslag är nog bättre för den är från 1,27 -37v.[/QUOTE

Det här tyder på att transformatorn är defekt eller direkt undermålig. En sådan här transformator används just för att få en stabil 12V utgång och det är också så de normalt fungerar.
Att transformera 12V till 230v och sen till 12V igen är både dyrt och mycket ineffektivt.
Vad det än blir så satsa inte på de allra billigaste prylarna,det brukar ofta att straffa sig.

Meddela gärna sen vilken lösning det blev, det är alltid intressant att få reda hur det gick.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konventering av Apple tv

12V inn og lavere spenning ut bruker annen regulerings teknikk som ikke klarer å justere til 12V ut så baterieliminatorer av denne type har oftest en instilling for direkte uregulert 12V ut.

For stabil 12V ut i bil trenger en å benytte en løsning som kan øke spenningen for så å lage stabil spenning ut, finnes billig som et elektronikk kort som en kan trimme utspenningen på. Oftest er disse specifisert med et stort spenningsområde inn - det en trenger er at 10 til 15 volt er innenfor dette området.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Konventering av Apple tv

Jag har tänkt att konvertera Apple tv g 4 till 12 v (2A)enligt beskrivning på youtub men den kanske inte tål direkt koppling till bilens 12v som kan vara mer än 14v .. har någon vetskap om det går eller förslag om hur jag kan stabilisera bilens ström till 12v.
https://m.youtube.com/watch?v=cao5UahhN6o

Jag har gjort denna övning för en ATV 2 (3,6V) enligt en liknande instruktion, beskrev den steg för steg på svenska..., regulatorn som Arkilles länkar till tar ner spänningen till 3,6V eller vad du justerar den till..., den verkar dock behöva läggas i en apparatlåda men även det har kjell.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/740527

Kanske dags att uppgradera sig till en 4:a :spinny:

Lycka till!
/Tommy
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering av Apple tv

Den ska få plats inne i ATV om man tar ut det gamla nätagget.
 
Toppen