• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är klart du har en rätt gammal model på husbil, det tänkte jag inte på... Min är lite flashigare den är från -90 :twitcy:

haha, men precis, du separerar på allt och laddar snyggt.
Generatorerna finns både i 55A och upp till 75A till din motor, mer pallar inte kilremmar då man får spänna för hårt och lagren sticker.

Jag har två bodelsbatterier, ett under varje säte, nackdelen är på vintern då jag såklart har ett tjockt täcke mellan bodelen och hytten vilket gör att batterierna står skitkallt.

Dock har jag som rutin vid fricampning på vintern att starta motorn på morgonen och låta den gå en timme eller två för att ersätta en del av det som gått under dagen innan, man ska undvika att köra ned batterierna bättre att ladda ofta.

Bilden är från Stenbron vid E10 mot Kiruna där ett läskigt mord skedde för några år sedan.
 

Bilagor

  • DSC_0013.JPG
    DSC_0013.JPG
    98 KB · Visningar: 30
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

På min gamla Pilot satt det just en enhet som just fungerar som Bengic säger
Den kopplade över laddningen från från bilens batteri när det blev fulladdat
Till att fortsätta att också ladda bodelsbatteriet. Har en beskrivning kvar hur den fungerar. Fick den från fabriken i Frankrike.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Din hytt ser likadan ut men du har ju fiatmotorn jag har ju citroenmotorn som är klenare och och en äldre konstruktion.
Avskyr att stå på tomgång allt skakar och rystar, blir kanske bättre när växelådsfästet är bytt.
Jag har ju också ett täcke imellan det var Jappe som tipsade om det hade lite andra lösningar på gång. Att täcka rutorna blir inte bra hela hytten och dörrarna är ju oisolerade.
Hade kommit över ett litet honda kraftverk som jag sålde av tyvärr litet och tyst en bra försäkring mot att bli stående någonstans i ödemarken.
Har forskat lite i dieseln som har mer effekt, verkar vara nitro inblandning, sånt använde vi i glödstiftmotorerna för att få dom att starta och gå bättre, dock så rostade lagren om man inte körde runt på lite oblandad soppa sedan är ju dieseln helt annorlunda i tyskland så man kan nog inte blanda in det här det är ju riktigt dyrt också.
Kommer dock testa att slå i en liter bensin och tvåtaktsolja när våren kommer och se om det inte blir lite mer effekt.
Såg inga gamla husbilar söderut bara miljonärer överallt, man tillhör en annan socialgrupp på campingen, även om jag hemma pga mitt jobb hade en lite annan ställning.
De gamla husbilarna har ju helt andra planlösningar de verkar vara mer lämpande för boende inte så mycket bling bling som inte passar i en husbil.
På firmorna så står det alltid några champagneglas och en plastblomma för att visa att här ska man sitta och festa inte köra runt.Man säljer inte med funktion.
Vad ska man ha ett stort garage till om man inte kan bo ordentligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Affe finns beskrivningen på ett vettigt språk skulle jag uppskatta om du kunde ta ett foto och skicka på beskrivningen.
Tror min kusins bil är likadan det är en citroen men fiat en 87 som blev skattebefriad nu vid årskiftet, jag har ju två år kvar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

På min gamla Pilot satt det just en enhet som just fungerar som Bengic säger
Den kopplade över laddningen från från bilens batteri när det blev fulladdat
Till att fortsätta att också ladda bodelsbatteriet. Har en beskrivning kvar hur den fungerar. Fick den från fabriken i Frankrike.
Tillåt mig att säga att jag är tveksam till hur den fungerade, det låter exakt som Volvo Penta sålde sin dubbeldiod, först laddas motorbatteriet sedan förbrukningsbatteriet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Din hytt ser likadan ut men du har ju fiatmotorn jag har ju citroenmotorn som är klenare och och en äldre konstruktion.
Avskyr att stå på tomgång allt skakar och rystar, blir kanske bättre när växelådsfästet är bytt.

Har forskat lite i dieseln som har mer effekt, verkar vara nitro inblandning, sånt använde vi i glödstiftmotorerna för att få dom att starta och gå bättre, dock så rostade lagren om man inte körde runt på lite oblandad soppa sedan är ju dieseln helt annorlunda i tyskland så man kan nog inte blanda in det här det är ju riktigt dyrt också.
Kommer dock testa att slå i en liter bensin och tvåtaktsolja när våren kommer och se om det inte blir lite mer effekt.
Såg inga gamla husbilar söderut bara miljonärer överallt, man tillhör en annan socialgrupp på campingen, även om jag hemma pga mitt jobb hade en lite annan ställning.
De gamla husbilarna har ju helt andra planlösningar de verkar vara mer lämpande för boende inte så mycket bling bling som inte passar i en husbil.
På firmorna så står det alltid några champagneglas och en plastblomma för att visa att här ska man sitta och festa inte köra runt.Man säljer inte med funktion.
Vad ska man ha ett stort garage till om man inte kan bo ordentligt.
Jag har en Peugeot 280L, jag har fått för mig att FIAT Peugeot och Citroen har samma motor och låda, 73 kusar.

Skakar visst men inte så det stör, lite svag kanske men det är nog bra eftersom lådan är den svaga länken, ligga med turbo i uppförsbackarna och hålla 90-100 skapar sina problem till slut:)

Planerad körning inga problem, trean i värsta backarna men det tycker jag inte är ett problem, kanske för dom bakom men inte för mig tom okey när vi drar skotersläpet. Däremot kan man få svårt att komma fram map att den är så lätt fram. SNÖKEDJOR anbefalles och mycket bra dubbdäck!
 
Senast ändrad:

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Fritt översatt från tyska bilorganisationen Adac



Bilister bör i god tid fylla på vinterdiesel inför den kalla årstiden


. Med början vid omkring sju minusgrader bildas också i den så kallade vinterdieseln de första vaxpartiklarna Vinter Diesel säljs från mitten av november till slutet av februari på bensinstationer i Tyskland. För att undvika igensättning av bränslesystemet och bränslefiltret, är vinterdiesel blandad i raffinaderi med speciella tillsatser

Tips för dieselförare

Bilister bör i god tid ladda vinterdiesel inför den kalla årstiden . Den resterande mängden sommar diesel bör vara så låg som möjligt.
Tillverkarens underhållsinstruktioner bör följas - särskilt hur ofta ett bränslefilter måste bytas.

Dieselbränsle bör blandas i något fall med bensin. Endast äldre bilmodeller före 1997 - med uttryckligt godkännande av tillverkaren - är undantagna. tillsatser också för att förbättra flödet bör endast användas om det är godkänt av tillverkaren
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bengt var försiktig med nitrotillsatser! En fd arbetskamrat som jobbat på Malmen med underhåll på bl.a. flygande tunnan berättade att annan underhållare snott med sig nitrometan (?) som normalt användes till att starta tunnan med. Han slog i rejält med nitrometan i tanken på sin gamla trögstartade VW-bubbla (6 volt) för att få igång den lite lättare. Och nog startade den lätt men vad värre var den stannade inte när han vred av tändningen utan varvade upp tills vevstakarna kom flygande genom motorblocket!
//Göte J
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tillåt mig att säga att jag är tveksam till hur den fungerade, det låter exakt som Volvo Penta sålde sin dubbeldiod, först laddas motorbatteriet sedan förbrukningsbatteriet.
Bengtic,jag skall leta fram broshyren på den
Det var ett franskt företag som sålde den bl.a till Pilote med cittramotor
Satt i alla gamla Pilote husbilar enl fabriken
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Han skulle ju bromsat ner motorn med en växel i.
Finns en historia till från malmen där man hällde i nitro i en moppe, det tände både i vevhuset och i toppen samtidigt och motorn exploderade.
Jag lär ju ha vinterdiesel tankade en hel del på preem i närheten av gränna och det var då som den blev riktigt klen mot förut.
I norrland har de tydligen extrem diesel som innehåller fotogen, som ju består av bensin och diesel så en skvätt bensin med tvåtaktsolja för smörjningen hjälper nog om man blandar i innan det bildas vaxutfällningar.
Jag har också 280l motorn min bil tror den satt i lite mindre bilar sen fanns den med turbo också.
De bilar det stod fiat på fick ju fiatmotorn tror jag det blandades tydligen friskt men byggdes visst på samma fabrik.
Pilote 1 har ju en sån motor som han satt turbo i tydligen samma motor som en personbils diesel från citroen.
Förmodligen nästan omöjligt att hitta på skroten numera.
Effekten i tyskland var inga problem vågade inte köra fort pga vägegenskaperna.
På glödstiftsmotorer till modellflyget användes oftst 5% nitro men oftast mer, jag använde aldrig nitrometan enormt giftigt och rostar motorn.
Det är ju på tomgång den rystar så det är säkert motorfästena som inte ska vara så svåra att byta, nu går ju motorn så tyst och fint när man kör som den aldrig gjorde förut.
Nära noll grader här ska koppla in elen och slå på värmen så kanske det ev vatten som är kvar rinner ut men jag tror det rann ut under resan eftersom jag glömde pumpen på och pluggen i avtappningen ramlade bort.
Toan är nog bottenfrusen och det finns ingenstans i finspångs kommun att tömma, blev hänvisad till en toa som lastbils chaufförerna ska använda när de rastar. Den kan man ju inte skita ner då har man ju gjort bort sej, det stänker ju alltid en del när man tömmer, själv brukar jag ta skydd bakom någon mur när jag tömmer
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bengt var försiktig med nitrotillsatser! En fd arbetskamrat som jobbat på Malmen med underhåll på bl.a. flygande tunnan berättade att annan underhållare snott med sig nitrometan (?) som normalt användes till att starta tunnan med. Han slog i rejält med nitrometan i tanken på sin gamla trögstartade VW-bubbla (6 volt) för att få igång den lite lättare. Och nog startade den lätt men vad värre var den stannade inte när han vred av tändningen utan varvade upp tills vevstakarna kom flygande genom motorblocket!
//Göte J

Isopropylnitrat, MC25 En nära kemisk släkting till Nitrometan.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ställ batterierna på den gråa isoleringen som man köper på byggvaruhus och svep den även runt sidorna är bara 8 mm.(används vid markisolering) liknar liggunderlag men billigare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja Mc25 var omskriven i tidningarna många fick skador av det.
Men skulle inte förvåna mej om det inte är det man häller i dieseln söderut.
Vet inte procenten men häller man 12 liter i en tank som rymmer att antal kubikmeter så är det nog en låg inblandning.
Finns ju såna medel som ska sätta sprätt på motorn på mekonomen men då handlar det om väldigt lite till dyrt pris.
Jag vet att de som håller på med dragster köper sånt i mängd.
1 liter lär räcka till några tankningar, men skulle bara fylla på sånt om jag skulle slåss med backarna i tyskland och då finns det ju i macken här hemma finns det inga egentliga behov av sånt och det finns nog risk att det förstör en gammal motor på sikt.
Startade idag och den knattrade igång som vanligt, startmotorn går bra när det är kallt. Rök rätt bra när jag gasade en kall motor det gjorde den inte innan jag ställde upp pumpen. Men det är bara när den är kall och nystartad.
Tar loss den i vårdagar och tittar på den ev beställer jag en ny från tyskland made in china.
Blir samtidigt att beställa alla motorfästen.
Var och ställde på värmen så det skulle gå och sova där ikväll.
Har ju fortfarande problem med att veta om jag är hemma när jag vaknar på natten går upp och tittar ut genom fönstret för säkerhets skull.
Jag tycker fortfarande att allt lutar en aning hemma och även att balansen inte är riktigt Ok. vill gärna trampa snett.
 

olall

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Norrbotten
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

I norrland har de tydligen extrem diesel som innehåller fotogen, som ju består av bensin och diesel så en skvätt bensin med tvåtaktsolja för smörjningen hjälper nog om man blandar i innan det bildas vaxutfällningar.

Dom senaste 20-30 åren har jag inte hört att man blandar fotogen i dieseln.
Men förr gjordes det för att slippa parafin utfällningar.
Däremot så blandar man in mindre vegetabiliska oljor i dieseln på vintern.

Fotogen är inte en blandning utan fås ut vid rafineringen.
Tvåtaktsolja gör ingen nytta i diesel för den blandar sig inte.

Ps Jag har ingen husbil just nu men dieselbilar och traktorer:)
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Han skulle ju bromsat ner motorn med en växel i.
Finns en historia till från malmen där man hällde i nitro i en moppe, det tände både i vevhuset och i toppen samtidigt och motorn exploderade.
Jag lär ju ha vinterdiesel tankade en hel del på preem i närheten av gränna och det var då som den blev riktigt klen mot förut.
I norrland har de tydligen extrem diesel som innehåller fotogen, som ju består av bensin och diesel så en skvätt bensin med tvåtaktsolja för smörjningen hjälper nog om man blandar i innan det bildas vaxutfällningar.
Jag har också 280l motorn min bil tror den satt i lite mindre bilar sen fanns den med turbo också.
De bilar det stod fiat på fick ju fiatmotorn tror jag det blandades tydligen friskt men byggdes visst på samma fabrik.
Pilote 1 har ju en sån motor som han satt turbo i tydligen samma motor som en personbils diesel från citroen.
Förmodligen nästan omöjligt att hitta på skroten numera.
Effekten i tyskland var inga problem vågade inte köra fort pga vägegenskaperna.
På glödstiftsmotorer till modellflyget användes oftst 5% nitro men oftast mer, jag använde aldrig nitrometan enormt giftigt och rostar motorn.
Det är ju på tomgång den rystar så det är säkert motorfästena som inte ska vara så svåra att byta, nu går ju motorn så tyst och fint när man kör som den aldrig gjorde förut.
Nära noll grader här ska koppla in elen och slå på värmen så kanske det ev vatten som är kvar rinner ut men jag tror det rann ut under resan eftersom jag glömde pumpen på och pluggen i avtappningen ramlade bort.
Toan är nog bottenfrusen och det finns ingenstans i finspångs kommun att tömma, blev hänvisad till en toa som lastbils chaufförerna ska använda när de rastar. Den kan man ju inte skita ner då har man ju gjort bort sej, det stänker ju alltid en del när man tömmer, själv brukar jag ta skydd bakom någon mur när jag tömmer
Toan är bara att ta in och tömma hemma!!

Finns ingen anledning att blanda saker i soppan, den är utmärkt som den är från macken. Nitromentan ska man aldrig använda såklart då det rostar enormt efteråt samt vad ska man med den effekten till egentligen!

Motorerna ska vara samma förutom några externa smådetaljer som kan skilja och borde finnas i mängder tycker jag med tanke på alla lätta lastbilar som sålts

Är kanske värre med lådorna, domska man nog renovera om man får problem istället för att strula med utväxlingar mm vid ev byten.

Om det stämmer det som olall säger att tvåtaktsolja ej blandar sig med diesel så kan du ha ett problem beroende på om den är lättare eller tyngre än diesel, dvs om den finns kvar i tanken eller om den gick åt först. Man ska också vara försiktig med tillsatser då filtret kan sätta igen sig, ju mer man ändrar på saker man inte har 100 koll på desto mer problem brukar det sluta med.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det här har jag bara läst mej till, men regeln är lika löser lika och allt är ju petroleumprodukter så man kan blanda tvåtakts olja och även ren motorolja tvåtaktsoljan är ju bara förblandad för att lösa sig i bensin.
Hällde ju själv i en liter motorolja när jag tankat fel. Och den räddade nog insprutningspumpen från att skära.
Jag läste en tråd på natten i tyskland när det var kris och jag satt där utan mat och kanske inte skulle komma från platsen och det fanns en massa folk som påstod samma utan att egentligen veta, varför skriva om man inte vet, det finns det som skriver här som är verkligt insatta det är dem jag lyssnar på.
Man kanske blandar det vid pumpen numera men som jag läste här i tråden finns det en diesel för norra norrland när det är riktigt kallt som innehåller fotogen.
Fotogen är nog svår att få tag på numera så de som har veterantraktorer blandar diesel och bensin för att kunna köra.
Så det slutar med att man ska ha en högre andel bensin i bränslet för att hindra det från att fälla ut parafin.
Startade bilen idag och den startar bra rystar en del första minuten men den blir betydligt bättre ju varmare den blir. Förmodligen helt normalt.
Jag brukar tanka blankdiesel som vi har här i trakten så då slipper jag rapsoljan och terpentinen och motorn går bättre och billigare är den också.
I hela europa kan man köpa diesel som gör att bränsleåtgången minskar markant, även i norge och finland, bara sverige har diesel som fungerar så dåligt att motorn blir kraftlös och drar mycket bränsle alla som kör på europa vet ju det och det är också orsaken till att bränsledeklarationerna inte stämmer i sverige. Dieseln i europa luktar diesel som den gjorde för inte så många år sedan här också. Sedan finns det en dyrare variant som ger mycket mer kraft och som gör att man får en ännu mindre förbrukning.
Jag körde tankade körde tankade osv i mer än 800mil så jag tror mej veta vad jag talar om, det som är intressant är om man kan hälla i något och återskapa dieseln som den är i europa. Som det är nu betalar vi mer och får ut mycket mindre, det är miljöförstöring att ha ett bränsle som gör att bilarna tar mycket mer bränsle än normalt.
De "oljor" man häller i blandar sig mycket sämre med dieseln eftersom de är vegetabiliska jämfört med råolja, allt annat som härrör från råolja blandar sej bra med varandra.
De oljorna har en helt annan flampunkt frityren på pizzerian exploderar ju knappast och innehåller ju samma saker som tillsatserna i vårt bränsle.
Det vi blandar in i bränslet deltar väldigt dåligt i förbränningen som att elda med sur ved eller spånskivor.
För att minska utsläppen ska man ju på nya bilar blanda in urea som ju luktar rent piss, och man blandar in det i avgassystemet och sprider det i naturen och sedan ska man betala en massa pengar för skräpet och fyller man inte på så får man felmeddelanden i datorn osv trots att man egentligen inte kör på det som bränsle det sprutas ju in långt efter motorn och har ingenting med själva motorn att göra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag skulle blanda ev. tillsatser i dagens diesel med mycket stor försiktighet då man med säkerhet inte vet följderna, det är inte som förr i tiden.

Angående Urea eller Karbamid som det också kallas så är det absolut helt luktlöst ämne, så har du fått lukta på Urea som luktar piss, så är det inte Urea.

Urea är det första organiska ämnet som framställdes syntetiskt av människan,
av en tysk i början på 1800-talet.

Många blandar ihop Urea med urin.
Orsaken kan vara att hos alla däggdjur finns små mängder Urea i urinen som bildas i kroppens reningsprocesser.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln

Denna (länk ovan) fantastiska process som sker i våra kroppar
Hade vi på mitt jobb en reaktor som med 200bars tryck och nästan 200grader blandade ammoniak och koldioxid
i en urea-fabrik mellan 1966-1987,
den blev dock olönsam då råolja var grundråvara för ammoniak då.
Dock så tillverkar vi bl.a. Ad-blue idag.

I moderna dieslar med "ad-blue teknik" omvandlar Urea-lösningen de farliga kväveoxiderna i avgaserna till rent vatten och kväve i katalysatorn, så det blir mycket mindre farliga ämnen i vår natur:)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Adblue

Ha en go da i det vackra vintervädret
:cool:Peter
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag vill dock med en dåres envishet att alla som kan ska undvika adblue som skiten så fint heter, den blåa färgen kommer väl från färgämnenen som inte har någon praktisk funktion.
Den fryser ju i minusgrader, en lastbill som nästan inte står still och kan ha värme på till tanken klarar sig, men en personbil eller husbil som inte har någon värme på kommer ju få felmeddelande när det frusit.
Vet inte vad som händer om man inte fyllt tanken men antar att elektroniken kommer straffa bilägaren på något utstuderat sofistikerat sätt som naturligtvis kommer kosta pengar.
Utsläpp kan möjligen vara ett stockholmsproblem men jämfört med europa så är det som att pissa i havet där finns det utsläpp.
Mina rutor var precis fulla av sot och det mesta kom nog inte från min egen bil.
Jag tror också att min gamla dieselmotor tål det mesta jämfört med en modern diesel. Effektuttaget är ju väldigt lågt på 2,5L bränslefiltret sitter lätt åtkomligt och är lätt att tappa av eller lufta. Byta kostar inte mycket och är lätt att göra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Oops, Olall hann före, jag hoppar emellan här då och då när jag skriver ett inlägg, sitter på jobbet.

Har själv aldrig köpt en adblue-dunk, vi hanterar bara tankbilar, som det går åt mycket av nu,
men vår adblue, som heter Air1 är helt färglös, utan tillsatser,
Det är urea i fast form som är utspädd med dejonat till en lösning lämplig för dosering i moderna dieselfordon med SCR-katalysator.
Denna lösning fryser vid -11°C
Nu är kalla Norden en rätt så liten marknad så vi fick nog inte påverka styrkan (fryspunkten) på adblue, men jag gissar att man lade sig på en fryspunkt som fungerar stort i Europa.

Alla bilar med adblue-rening har ett värmesystem på systemet, så fort man startar motorn så vid ev. frysrisk så tinas systemet upp och börjar fungera, är det tänkt :rolleyes:

Fast Urea går annars väldigt bra att smälta is med, håller ner till -17°C, används bl.a. på flygplatser :msn_plane:
 
Senast ändrad:
Toppen