• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

svt nyheter

P

Peter Pettersson

Guest
Sv: svt nyheter

På den tid "det begav sig" och då inte veckopengen räckte till inhandlande av
fyrverkerier så räckte pengarna till en burk Klorex (Natriumklorat).
Socker hade morsan och med det tillsammans med Klorex i rätt proportion gjorde vi bomber som en fyrverkeritillverkare aldrig skulle våga göra.
En sådan var nära (5 mm) från att göra kompisen enögd.
Klorex finns inte att köpa idag, men det finns andra, och mycket farligare preparat, att köpa i livsmedelshandel och färgaffärer som rätt blandat är absolut livsfarliga.
Förbjuds fyrverkerier finns risk att ungdomarna börjar experimentera själva. Alla recept finns en knapptryckning bort på Internet.

OBS därmed försvarar jag inte dessa idioter som riktar raketer o.d. mot folk och egendom. T.e.x den stolle i Malmö som gick omkring med en bombtårta i nävarna och skickade raketer mot folk.
Vi får hoppas att Polisen (om de har tid) sätter dit idioterna för allmänfarlig vårdslöshet, eller, ännu hellre, något högre i straffskalan.

Helt rätt skrivit. Många verkar inte varit unga. Förbjud och förbjud.
Tror det är i Finland som dom satt en tid på ny år som man får skjuta och smälla raketer.Typ mellan kl 20-01 på ny år Kanske en bra lösning
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: svt nyheter

Norge har fritt bruk noen få timer rundt midnatt nyttår, og salget er begrenset til et par dager mellom jul og nyttår. Resten av året er fyrverkeri kun for profesjonelle både salg og bruk.
 
Toppen