• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljemängd Fiat Ducato 3,0

F

F.d. 55338

Guest
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Hej alla 3,0 motorer, varför är ni EJ lika?? Enligt instruktionsboken skulle jag EJ ha mer i magen än 7,0 lit inkl.filter. Men när min "husse" kollade oljestickan ville jag ha drygt 1,0 liter ytterligar. JAG ÄR SOM "HUSSE"GÄRNA LITE TILL!! VARFÖR??? :twitcy::twitcy:OVE.
 

Jaguar

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
7669
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Det finn en display med fem prickar på intrumentpanelen,
Vad visar den?Kan det vara så att bilen är utrustad med partikelfilter som späder oljan
med diesel så det skall vara en marginal för detta.
Lycka till!
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Har ej någon större tilltro sen tidigare för Fiat och den blir knappast bättre av sådant här svammel av en sån simpel sak som oljemängd. Servade nyligen min husbil och då fylldes 7.0 liter. På instrumentet innan oljebytet markerades fem nollor vilket det skall vara. Nu efter oljebytet endast tre nollor markerade. Ringde och frågade hur det skall vara. Han skulle återkomma med svar. Häggen i Umeå
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

ja det är konstigt....dom fyllde på min fiat med 9,4 liter...det var mycket över på stickan...ringde verkstad det skulle vara så till denna modell..3 liters 08 år........tömde ut 2 liter så nu är det lite över på mitten på stickan,så vill jag ha det i alla fall
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Till alla bilverkstäder som svarar kunden "Det skall vara så" skulle jag vilja ställa en motfråga:
- "Vad skall stricken på oljestickan användas till?"
... alternativt
- "Varför finns det sträck på oljestickorna?"

Det måste ju vara klart som korvspad, så till vida att inte fel oljesticka sitter monterad, att rätt oljemängd innebär en nivå på stickan någon stans mellan nedre och övre markeringen. Allt annat måste vara fel!

Sedan kan ju, som någon skrev, inte oljestickan användas till att veta hur mycket olja som skall köpas in innan oljebytet sker. Den volymen vill man självklart veta när man handlar oljan.

Väldigt olyckligt med så mycket olika information, kanske svårtolkad. Skapar förvirring och osäkerhet.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Har alltid haft 8.5 liter vid oljebyte och filter då visar displayen nästan fullt 4 staplar av 5.

Leif
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Har Fiats 3,0 l årsmodell 2013 i vår husbil. Byter själv olja + filter,har bytt 5 gånger för bilen är körd 9700 mil. Det går 8,7 l olja när man ochså byter filter. Oljan är då strax under övre strecket. Enligt instruktionsboken skall det gå 9,0 l men då går det över övre strecket. Antagligen lämnar det ca 0,3 l gammal olja kvar i motorn !
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Skiter totalt i vad som står....fyller efter stickan, till mitten på den ungefär!
fyller man efter "boken" så blir det oftast för mycket och det kan vara direkt skadligt!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Jag tror trådskapren bla. ville försöka bringa klarhet i hur mycket olja han/hon skall köpa inför ett oljebyte. Jag vill åtminstånde veta det. Därav kan ett intresse finnas av vilken volym som åtgår.

För övrigt fyller jag själv i alla mina fordon jag har/har haft till översta strecket då en motor ibland drar/förbrukar lite olja.
 
Toppen