• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ladda batteri

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: ladda batteri

hej det är det viktigaste att det var fulladdat ! då ska det klara sig särskilt om bilen ell batteriet står inomhus ! har du möjlighet så kan du ladda det en gång så ska det gå bra om du vill vara absolut på säkra sidan !
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: ladda batteri

Vår bil klarar lite över en vecka utan laddning innan spänningen på batterierna sjunker för lågt, detta trots att huvudströmbrytaren är frånslagen. Moderna bilar har mycket som drar ström fast man slår av huvudströmbrytaren så skruvar man inte bort en av anslutningarna på batteriet så är det nog klokt att alltid ha laddning på
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: ladda batteri

Jag uppfattar det som om Hoffman bara pratar om litiumbatterier och det är ju inte så vanligt i husbilar. Om man t.ex. inte ska ladda kalla batterier blir det svårt att överhuvudtaget köra bil på vintern?

Så är det nog, att han har litiumbatterier i 1:a åtanke, vilket kanske inte är så konstigt då den tekniken är relativt vanlig i mindre prylar idag, jämfört med för 15-20 år sedan då Ni-Me batterier var den senaste tekniken.

Sedan tror jag inte man skall tolka hans svar som svart eller vitt utan som rekommendationer och något att eftersträva. Ock som bekant finns alltid undantag när inget annat är möjligt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: ladda batteri

Ja det verkar som han tror att det sitter litium i alla mindre elprylar nu för tiden. Lite enkelriktad och luddig info faktiskt.

M.v.h. JANKRO.

Jag skulle nog snarare vilja tro att det är läsaren som lägger mer i hans uttalanden än vad han själv hade för avsikt att förmedla. Men vad vet jag, den som verkligen vill försöka förstå, i den mån man har funderingar kring hans uttalanden, kan med all säkerhet kontakta honom och få oklarheter utrett.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: ladda batteri

jag inbillar mig att det är bäst att inget röra på batterierna, mer än att hålla plus och minuspolerna rena.
vi har haft femton husbilar sedan 1988 och vi har aldrig rört något batteri...bara anslutit landström när bilen står hemma och låtit bilens laddare göra sitt jobb.
vi har aldrig behövt byta något batteri på någon bil, så nått bra är det ju:wink:

Om man inte har tillgång till Landström så bör man absolut (precis som flera skriver)koppla bort minuspolen på sina batterier.....kanske helst ta in dem och underhållsladda hemma, bökigt men batterier är dyra.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Sv: ladda batteri

Här finns en riktigt bra och läsvärd artikel från DN där man intervjuat
Lars Hoffman vid Sveriges tekniska forsknings*institut.

Långt ifrån alla batterityper skall vara fulladdade vid långtidsförvaring (ej I bruk).

Batterimyterna som förstör dina prylar - DN.SE

Mvh!
// Niklas

Blybatterier skall alltid hållas på full laddning medan litiumbatterier får bäst livslängd om man inte använder hela kapaciteten. Helst skall man försöka nyttja dem mellan 20 och 80%, och lagring bör ske vid max 50%.
En del i Hoffmans beskrivning är helt galet och fel, många har fått uppleva att litiumbatterier kan explodera eller brinna. Speciellt som de innehåller brandfarlig elektrolyt och går in i termisk rusning om de kommer över en viss temperatur, dvs de brinner okontrollerat utan behov av yttre syre osv.
 
Toppen