• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fartkamaravarning!

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Har en fråga till er som brukar åka i Europa, där ju ett flertal länder har förbud mot användande av GPS med fartkameravarning.

1 Stänger ni av GPSen och låser in den någonstans?
2 Bockar ni av funktionen kameravarningen och kör?
3 Kör ni med varningen på?



Verkar ju vara höga böter om man gör fel,
Vore intressant att få lite synpunkter på detta!

Kurt
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Fartkamaravarning!

Så vidt jeg ved, er det kun advarsler om fartkameraer, som er forbudt i visse lande. Ikke visning af den hastighed, som du kører med. Du har jo også speedometer i bilen.

Garmin har for flere år siden i deres kortopdateringer, taget advarsler om fartkameraer bort i de lande, hvor dette er forbudt.

Jeg tror også at dette gælder for TomTom.

Så har du opdaterede kort, kan du roligt køre rundt i Europa med din GPS.

Edit:
her er link til TomTOM der viser at Schweits mangler og at Frankrig er begrænset TomTom Support
Her er link til landefortegnelse med Garmin https://buy.garmin.com/da-DK/DK/p/68098#features
 
Senast ändrad:

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Fartkamaravarning!

I garmins gps finns inte fartkameravarning inlagt i de länder som inte tillåter detta, som t.ex. Tyskland o Frankrike. I Tyskland får man inte ha det i gps även om den är avstängd.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fartkamaravarning!

Även hos navigeringsapparna saknas fartkameravarningar i de länder som har förbud.
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Fartkamaravarning!

Var i norra Tyskland i somras med vår husbil och min Garmin varnade för fartkamera där, säkert inte tillåtet men den gjorde vad jag önskade.

leihag
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fartkamaravarning!

Inte lägger jag ner någon möda på att stänga av den funktionen. Inressant information och att även se område med rörliga fartkameror som det varnas för på GPS.en i Tyskland då o då. Tyvärr finns det några gamla kamera"holkar" i Tyskland där det inte varnas.
Bengt
Vem kan se vad jag har för program på i min GPS?
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Fartkamaravarning!

Inte lägger jag ner någon möda på att stänga av den funktionen. Inressant information och att även se område med rörliga fartkameror som det varnas för på GPS.en i Tyskland då o då. Tyvärr finns det några gamla kamera"holkar" i Tyskland där det inte varnas.
Bengt
Vem kan se vad jag har för program på i min GPS?

Och i telefonen
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Fartkamaravarning!

Inte lägger jag ner någon möda på att stänga av den funktionen. Inressant information och att även se område med rörliga fartkameror som det varnas för på GPS.en i Tyskland då o då. Tyvärr finns det några gamla kamera"holkar" i Tyskland där det inte varnas.
Bengt
Vem kan se vad jag har för program på i min GPS?

Det är det jag funderar på ,kan polisen gå in i min bostad alltså husbilen och söka i min gps eller leta efter den.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fartkamaravarning!

I Sygic får man inga kameravarningar där det är förbjudet. Däremot säger den "Tänk på hastigheten" när en kamera närmar sig.
Ett sätt att gå runt förbudet??
Det kan väl inte vara förbjudet att uppmana att inte köra för fort?
:p:
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fartkamaravarning!

Min Gps är en Gardin 2595 o den visar kameravarningar i Tyskland, Luxenburg o Frankrike. Hur det var i Italien, Österrike minns jag inte. Jag har även en gammal Garmin 760 som jag tror visade kameravarningar.
Varningen som säger att det finns rörliga kameror i en sträcka är ju ett smart sätt att få ner farten. Första gången vi träffade på det var Bremen.
Bengt

 
Toppen