• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det värt pengarna???

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ibland funderar man om det är värt pengarna för paraboler och all kringutrustning för att kunna se svensk tv utomlands ??? Det handlar om tusentals kronor för att glo på halvtaskiga program med ett filmutbud som sänds för femtioelfte gången i repris ???Man har på de flesta ställplatser wifi (om än med skiftande kvalite) så man någorlunda följer med vad som händer hemma och kan läsa dagstidningar någorlunda , tycker faktiskt det är befriande att ta sig ur tv-gloendet :):):):) varför inte börja prata med varandra :):):):)hon till vänster kan faktiskt vara din fru och mor till dina barn :):):):)
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Är det värt pengarna???

Helt rätt elegance, men när "hon till vänster" vill se något romantiskt (utöver undertecknad, dvs mig själv), då tar jag fram dator och hittar en bra film. Har aldrig gillat parabol pga vikt, kostnader, platsbrist och inte minst en källa till ytterigare nya problem.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Är det värt pengarna???

Vi har ingen parabol, och tittar nästan aldrig på tv när vi är ute och far. Naturligtvis finns det undantagskvällar. Vi har tv hemma via Telia och har då laddat ner appen så vi kan se samma tv utbud som hemma via chromcast. Detta tror jag är det billigaste alternativet för oss i vart fall. Detta kräver iofs en uppkoppling mot internet värt namnet, därför har vi en egen bärbar router i bilen som fungerar helt oklanderligt var vi än är.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är det värt pengarna???

Jag tror att många ännu inte upptäckt hur bra SVT Play är!
Att kunna se svenska program när man själv önskar är en oerhörd lättnad.

IMG_7751.PNG

SR Play för att lyssna på den lokala radiokanalen eller Dagens Eko till morgonkaffet när man befinner sig utrikes är också en fördel.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Är det värt pengarna???

Inte för att SVT-World är någon höjdare med ständiga repriser. Vem vill se Bollibompa 4 ggr om dan?
Nu när World skall läggas ned försvinner, trots usla program, en anledning till att skaffa parabol.
I Spanien t ex finns fler TV-kanaler som sänder filmer på originalspråk (engelska oftast), så vid otjänligt väder od händer det att vi då tittar på en sådan film.
Man letar upp någon lämplig film bland utbudet på den lokala sändaren. Sedan trycker man på NI-CAM på fjärrkontrollen och väljer språk.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Är det värt pengarna???

med telenor frihet ser du alla svenska program på svt play el tv4 det är alla program som du kan se i sverige eftersom jag har svenskt abonemang köper du ett utomlands får du inte allt har 50 gb har bara använt 26 denna månaden det är bra så man får lite sällskap när man kör ensam god jul och gott nytt år på er från portugal
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Är det värt pengarna???

Vi tar med vårt programkort som vi har hemma, och då kan vi se samma kanaler som vi har hemma, parabolen funkar ner till Bordeaux och stora delar av Tyskland, Finland, Norge, Danmark m.m.
Självklart är det så att den väger något tror att det är 25 kg.
Parabolen funkar på dom flesta platser där man har fritt mot satelliterna, väljer man att förlita sig till internet så är det inte alltid att det finns tillräcklig uppkopplingshastighet så att man kan streama program.

Mvh
Bosse
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Är det värt pengarna???

När vi är utomlands har vi semester (hustrun jobbar fortfarande) då ser vi inte på TV, läser böcker, upplever saker, pratar med varandra osv. När vi har tillgång till internet på någon camping, kollar jag vädret på plattan och läser jag lite nyheter på svenska tidningar. Svensk TV kan jag se när jag är i Sverige. Uppkopplad behöver jag inte vara har ingen utrustning för det. Livet och resan blir lite mer spännande om man inte vet allt innan det sker.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Är det värt pengarna???

Jag har ingen parabol, Tycker inte det är värt pengarna.
Däremot har jag en hårddisk med 300 filmer som jag kopplar in på TV. Det bör räcka ett tag för mig.

Men vi är olika - som tur är
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Är det värt pengarna???

Ibland funderar man om det är värt pengarna för paraboler och all kringutrustning för att kunna se svensk tv utomlands ??? Det handlar om tusentals kronor för att glo på halvtaskiga program med ett filmutbud som sänds för femtioelfte gången i repris ???Man har på de flesta ställplatser wifi (om än med skiftande kvalite) så man någorlunda följer med vad som händer hemma och kan läsa dagstidningar någorlunda , tycker faktiskt det är befriande att ta sig ur tv-gloendet :):):):) varför inte börja prata med varandra :):):):)hon till vänster kan faktiskt vara din fru och mor till dina barn :):):):)

Jag har Parabol, nästan aldrig använd, AC i bodelen som kräver 220, nästan aldrig använd, det blir en del onödig vikt. Tillbringar nästan var vinter i Spanien o Portugal. Nästa bil blir utan prabol o Ac.
Lasse
 

möllergren

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
23027
Medlemskap
2021
Sv: Är det värt pengarna???

Vi tänkte först skaffa parabol på bilen som vi beställt, men vi har tänkt om.
Eftersom vi har Canal Digital som leverantör av tv-utbudet hemma, så har vi även möjligheten att se alla kanaler som vi abonnerar på via deras hemsida.
Så vi har införskaffat en mobil router som vi kommer använda i husbilen, och via den kommer via streama vald kanal direkt till tv'n med hjälp av en Chromecast.
Det blir två tv-apparater och två Chromecast-enheter i bilen, det är ju inte alltid som man vill se samma sak som barnen. Och på detta sättet kan man se på olika kanaler. Det hade iofs funkat även med en parabol, men då hade vi behövt ytterligare en mottagare samt ett till huvud till parabolen. En betydligt dyrare lösning med andra ord.
 

Martin.M.A

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Västervik
Sv: Är det värt pengarna???

Där säger du en intressant fråga !
Står just nu i valet med en ny husbil om man ska parabol eller inte ?
Finns fördelar och nackdelar med allt . Fördelen med parobol är ju enkelheten att bara sätt i sitt förhyrda kort hos någon operatör och se sin svenska tv när man campar i Sverige och utomlands .
Den kostar ju en del och när roaming och mängd data hela tiden blir billigare så är det faktiskt ett svårt beslut . Att ha en internet lösning med router och streamingmetoder och sedan ev lösa kostnader för ev SVT play och liknade tjänster är ju inte gratis det heller ! Framför inte för oss som är mycket i Danmark och Tyskland . Och sedan enkelheten med allt detta när man ska be frugan sätta på allt och lösa detta då jag kanske inte är i husbilen ger ju inga pluspoäng för internet lösning ....hon hatar nämligen allt med teknik
Så fram med era tipps till en som snart blir tokig i valet
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Är det värt pengarna???

Ja, det är värt varenda krona!!!
Varför ifrågasätta?
Vi gör olika val.
Vi lever tack o lov olika liv. Vi har olika bilar, olika utrustning, olika fruar. Tänk om alla skulle ha samma?
Varför frågasätta o värdera andras val?
Undrar Björn o Lena

Det är väl ingen som ifrågasatt andras val ??? Det var en allmän fundering från min sida :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är det värt pengarna???

Slik Telenor Frihet fungerer i dag har dere svensk ip-adresse i hele Europa, og ingen behov for VPN :D. Et lite problem kan være båndbredden, den er ikke god nok for HD*TV.
 
Toppen