• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel, hur har du det?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Var är du, vad gör du? Känn dig saknad här på HBK! Det är orättvis att först skapa en relation till sina läsare (dina-tråd-följare) och sedan bara försvinna hux flux. En liten gnutta oansvarigt, tycker jag som nybörjare i det här sällskapet. Som fullvuxen borde du tåla lite mer och inte överge oss, dina läsare. Jag vill gärna läsa dina kommentarer om våra egna resor och inlägg, ty jag har följt dina fantastiska Greklandresor, då kan du väl kommentera våra också ibland!

Så nu är min fråga: hur har du det, var har du för dig och när får vi återigen läsa dina tankar? OBS! behöver inga förklaringar om det förgångna, det som varit är redan passé. Se framåt tillsammans med oss andra!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

Hej Ranko! Det finns ett långt och ett kort svar till dina frågor, du får det korta!:) Du begränsade mitt svar genom att utesluta det förgångna. Det var klokt det, för jag är inte nådig! Det långa svaret kan dessutom bli besvärande för klubben och lämpar sig heller inte för ett öppet forum, vi kan ta det privat vid nåt tillfälle.

Du och jag har faktiskt träffats, även om det bara var en kort stund så är det min förhoppning att jag lämnat ett gott intryck och inte ett oansvarigt? Jag är heller inte känslig för konstruktiv kritik, men blir kritiken cynisk, inskränkt, fördomsfull och anklagande, tar jag mig rätten att sluta argumentera. Att älta, för och emot, rätt eller fel, är inte min melodi!
Jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger att jag har skapat en relation med mina läsare? Jag själv ser och känner det inte som en relation, en enkelriktad i så fall! Jag har berättad om mig, de flesta berättar inget om sig. Nej, jag tackar för dina ord men jag vill inte känna mig saknad. Det finns så många andra som skriver om sina resor.
Utöver vårt korta möte i våras, har jag träffat ytterst få HBK-medlemmar. Trots 8 års medlemskap är de färre än 10 som vi har träffat, jag har pratat i telefon och e-postväxlat med ytterligare ett tiotal. Den HBK-medlem som känner mig bäst huserar på Kreta för tillfället.
Många medlemmar har visat sitt intresse och uppskattning för våra reseberättelser. Jag är tacksam även för det, det motiverar till att fortsätta skriva, men jag har svårt att kalla det relation. Jag är inte skyldig någon, någonting!
Av flera personliga skäl har jag för närvarande, inget att tillföra HBKforum och visst finns frågan där i mitt huvud ibland: "Vem skriver jag för?" Mitt intryck är att intresset för Albanien och Grekland är ljummet i Sverige. Jag skriver numera lite oftare om Albanien och Grekland på ett nederländskt husbilsforum.
Jag har faktiskt inget bra svar på min egen fråga, bekräftelse har jag heller inget större behov av. I min livsgärning har jag bildat och fostrat andras ungdomar i fyrtio år och har väl antagligen svårt att släppa min bildande pedagogiska förmåga, vad vet jag?
Du Ranko, har själv antydd att jag skall skriva en bok! Kanske, vi får se, men jag tänker inte lägga ut den här på detta forum i.a.f. Inte skall väl jag låta allmänheten läsa i förväg vad jag har att berätta i en bok? Då kommer ingen att vilja ha den! "Nej, tack! Den har jag redan läst!"
I våras startade jag vår senaste tråd "Amstel på Kreta" som avslutades lite hastigt p.g.a. flera olika orsaker, en stor orsak signalerade jag redan från början i tråden. Om Bonnie blir dålig, får vi bråttom hem och det fick vi!
Väl hemma blev hon lite bättre men vi vet inget om tiden hon har kvar, några fler utlandsresor med husbil utanför Sverige blir det i.a.f. inte för henne! Hon skall få göra sina sista dagar här hemma i sitt eget revir.

Där är vi nu!
Tack, vi har det bra! Även Bonnie mår efter omständigheterna väl (sparar på detaljerna)!
Numera läser jag mycket selektivt på HBK-forum. De flesta svenska husbilar åker ju till Spanien och dit åker inte vi. Min avatar här bredvid berättar varför. "I have a dream!" Jag skulle lätt kunna fylla en hel sida om djurhållning i Spanien. Men jag skall bespara dig/er det.
Mina tankar? Ja du, vad sägs om följande: "Större delar av befolkningen i Sverige är mera intresserat av Melodifestivalen än att ta reda på vad som är den verkliga orsaken till varför så många människor drunknar i Medelhavet!!!"
Fler tankar: "Inte anade jag förra året att vi aldrig lär komma till Cypern med husbil, p.g.a. Erdogan!!!"
Nästa år kanske vi inte kan åka till Albanien eller Grekland ens! Man vet aldrig i dessa dagar?!?!
Världen är oroligare just nu än någonsin, under min livstid.
Jag drömmer om en fortsättning på Kretaäventyret, just nu verkar den avlägsen! Men planen skall verkställas och då kommer tråden kanske, i en förkortad version, att fortsätta eller så blir det en ny hemsida alt. blogg. Hav tålamod!

Lev väl!
Julian
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Amstel, hur har du det?

Tack för svar Julian, känns bra att ha hört av dig. Väntar på boken med spänning! Mitt riktiga ursprung (ett par hundra år tillbaka i tiden), är från Monte Negro som du passerat på din resa mot Grekland. Den stora planen är att så småningom, när Spanien & Portugal är avverkade, bege oss till Croatien, Monte Negro, kanske Albanien och framför allt Grekland. Saknar otroligt mycket dofter från Adriatiska kusten (cypresskådan, sältan från havet, rosmarin och andra vilda växter), Spanska dofter luktar inte alls på samma sätt...

Ha en trevlig 4:e advent och hälsa din bättre halva :yes::wub:
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Amstel, hur har du det?

Vi åker förmodligen till Albanien i sommar. Jag vill ju helst åka husbil. Men hon som ger mig mat föredrar att åka runt med personbil. Vi får se vem som vinner. För sju år sedan åkte vi en tur till Albanien och på den tiden var det inte enkelt att hitta campingar. Men det löste sig alltid och man ska inte måla fan på väggen. Nu för tiden tror jag att det finns ett betydligt större utbud av campingar. Även rapporter från Amstel gör att jag ser fram emot resan med tillförsikt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Amstel, hur har du det?

Vi åker förmodligen till Albanien i sommar. Jag vill ju helst åka husbil. Men hon som ger mig mat föredrar att åka runt med personbil.
Hej Jimmi, det är inte helt fel att "ibland" lyssna på sin kloka hustru. Det är inte längesen Albanien har öppnat sina gränser och det kan ta tid tills man kan känna sig trygg. Amstel gjorde en beundransvärd bedrift, men jag känner mig fortfarande "omogen" för att följa i hans spår. Hälsa frugan från oss! /Ranko & Marianne
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel, hur har du det?

När man pratar om trollen:)
Vi sa precis för någon vecka sedan:undrar vad Amstel gör?! Vi trodde/tror nog som Jappe att det skrivs på något, men den som väntar på något gott osv.
Vill egentligen bara säga God Jul och ett Gott Nytt Husbilsår med en bild från Albanien i somras!
 

Bilagor

  • IMG_5760.JPG
    IMG_5760.JPG
    951,7 KB · Visningar: 11

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

Kommer just hem från Grekland via Albanien efter ungefär samma vägar som Amstel och kan bara rekommendera. Väldigt många talar lite engelska även i små byar. Maten är god, folk är mycket vänliga, dieseln är billig och solen skiner lika fint som i Spanien.
Vi låg på tre campingar den ena hade fin billig resturang. Den andra var stängd men vi fick komma ändå, allt fanns och var igång utom resturangen det var ju stängt! Och det var GRATIS!
På den tredje var inget igång men den var billig. Sent på säsongen!
Vi nattparkerade på P-plats på kaj med utsikt över havet. Inga problem med något eller någon. Mer nyfikenhet så det finns inget att oroa sig för.
Vi har varit på ställplatser i Spanien o Portugal där vi känt oss mycket osäkra och dragit vidare
Vi tänker åka till våren igen via bl.a Serbien Makedonien Albanien men då blir det i mycket långsam takt och med mycket utvikningar.
Hälsningar Eva och Beppe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

Kommer just hem från Grekland via Albanien efter ungefär samma vägar som Amstel och kan bara rekommendera.
Tack Eva & Beppe, ni kanske var en av de tre svenska husbilar som stod i Nafplion i okt./nov. som jag fick vetskap om?
Samåkte ni och är/var de andra husbilarna också HBK-medlemmar? Jag saknar kommentarer från er, svenska husbilar, som input och stöd för mina handledningar/beskrivningar om Albanien/Grekland.
Hälsningar,
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

Vi trodde/tror nog som Jappe att det skrivs på något, men den som väntar på något gott osv.
Vill egentligen bara säga God Jul och ett Gott Nytt Husbilsår med en bild från Albanien i somras!
Tack Anette och Robert! Jodå jag har pratat en del med Jappe om resehandledningar specifikt för husbil. Mina hinder är tre: 1. Jag har flera olika böcker på gång samtidigt (om olika områden). 2. Jag är feg att göra min "litterära"(?) debut på ett område (husbil), jag inte har sysslat så länge med ännu. 3. Jag vill göra en Greklandsresa till för att kontrollera att alla fakta stämmer.
1 och 2 kan jag nog lyfta mig över men 3.an? Som jag har berättad tidigare: Vi sitter fast! Sänk era förhoppningar, i bästa fall blir det i slutet av 2017!
God Jul & Gott Nyttår! Vi får träffas i grekland kanske?
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

När man pratar om trollen:)
Glömde kommentera bilden! Stranden vid Borsh! Då har ni väl tankat vatten direkt ur berget vid Restaurang "Ujevara" som ligger rakt över en vild strömmande bergsvattendelta. Där fick vi prata högt för att överrösta vattnets porlande brus! Vi var aldrig nere på stranden men där finns många fina nattparkeringar alldeles vi strandbrynet. Vi längtar dit! Lite vått och kyligt dock i december.
VH Julian
 
Senast ändrad:

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel, hur har du det?

Hej igen Amstel!
Visst vore det kul att träffas i Grekland men ni åker ju dit på andra tider än oss! I alla fall än!
Vi hann inte stanna vid någon bergskälla, vi mötte bussen där...
Om allt går som vi vill med jobb, hälsa och semester, så kommer vi nog att samåka med åtminstone två husbilar till Grekland kommande sommar, och vi funderar för fullt vilken väg vi ska ta, vill gärna köra genom Bosnien men är lite fundersam vilken väg som funkar, läser allt som Boo och alla andra skriver, så vi får väl se hur det blir, för den här gången ska vi åka ner till stranden i Borsh!

Vi lovar, vi väntar!

Robert och Anette
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

Hej,vi är inte en av de tre. Vi åkte själva, träffade ingen svensk alls. Knappt någon annan husbil heller under de ca 800 mil vi avverkade. Åker man i nov-dec så är det nog så.
Mycket regn och kallt men inte i bilen, en liten plåtis. Vi vände hemåt i Areopolis då hade det regnat och åskat otroligt och det skulle komma 128mm till det närmaste dygnet enligt väderrapporten.
Hemvägen hade vi tänkt oss genom Makedonien men där blev det rejält med snö och -9 så vi fegade ur och valde kustvägen uppåt.
Ställplatstipsen var toppen att ha tillhands och vi hittade en del fina som vi ska försöka få in på HBK-listan, dock inte nu i juletid.
Må så gott och GodJul från oss.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

Idag fick jag höra det igen, från en annan NL-kanal; Det fanns tre svenska husbilar på Karathonastranden för nån vecka sedan. De tog initiativet att städa upp kring parkeringen och snart deltog även Holländare, Britter och Tyskar, ja alla närvarande husbilar även Greker (finns ofta flera grekiska husbilar där).
Detta värmer mitt hjärta! Jag har för flera år sedan propagerat för detta: Om en person i varje husbil skulle städa i tio minuter när de kommer fram till en plats, skulle Grekland bli skinande ren på två år (i.a.f. på husbilsplatserna)
Det berättas även att en av Svenskarna spelar bra gitarr som blir bara bättre ju mer Ouzo han dricker!:)
:santa1: :bye: Julian
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Amstel, hur har du det?

Hej alla och tack Julian! Vi var de som startade städningen på Karathona Beach! Vi har rest kors och tvärs sedan den 15 oktober på Peloponnesos.
När vi kom till Karathona Beach så såg det så förskräckligt ut, massor av sopor! Beachen är ju underbar, vattnet var varmt och gångvägen till Nafplio är jättevacker! Vi tackar dig för alla inlägg om Albanien och Grekland! Du har väglett och inspirerat oss mycket! Jag är inte någon som skriver så mycket på forumet, men jag kan bara hålla med, vi tycker om Grekland och att köra genom Albanien var bara trevligt och lite spännande!
Förresten du kan hälsa din holländske vän att vår spelande vän bara mår fint!
Nu står vi i Marinan i Kalamata över julen och sedan far vi vidare västerut!
Gott nytt från Anita
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Amstel, hur har du det?

Efter att ha arbetat på fabriksgolvet med flera Grekiska vänner sen 60-talet (Papadopoulos regimskifte) och blivit bjuden till deras hem, det kanske är dags att göra slag i saken och börja planera en resa. Du Julian, du kanske är just den trigger som behövdes i sammanhanget. Har börjat titta på resvägen och ser att det inte är längre än till Spanien. Enda problemet är att välja rätt restidpunkt. Vi ger inget avkall på sommar-Norge för något annat i världen så nu får vi se om det kan finnas en lösning på "problemet" så småningom.. hade varit kul!

grekland.jpg
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

Puss, puss, puss, Anita! Det är precis det jag vill höra!
Inte berömmet om mig, som jag i.o.f.s. tackar ödmjukt för, men dina tankar och åsikter om Albanien och Grekland med husbil.
Jag behöver återkoppling, "feedback", för att få lusten tillbaka att skriva om dessa länder. Utforskandet har nämligen aldrig avstannat men redovisandet blir tröttsam utan feedback.
Jag är ingen Clintan men "You made my day!" Anita! TACK!!!
Puss & Kram från
Julian
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

Hej alla och tack Julian! Vi var de som startade städningen på Karathona Beach! Vi har rest kors och tvärs sedan den 15 oktober på Peloponnesos.
När vi kom till Karathona Beach så såg det så förskräckligt ut, massor av sopor! Beachen är ju underbar, vattnet var varmt och gångvägen till Nafplio är jättevacker! Vi tackar dig för alla inlägg om Albanien och Grekland! Du har väglett och inspirerat oss mycket! Jag är inte någon som skriver så mycket på forumet, men jag kan bara hålla med, vi tycker om Grekland och att köra genom Albanien var bara trevligt och lite spännande!
Förresten du kan hälsa din holländske vän att vår spelande vän bara mår fint!
Nu står vi i Marinan i Kalamata över julen och sedan far vi vidare västerut!
Gott nytt från Anita

Härligt att höra från er. Nu blev vi än mer inspirerade att åka till Grekland. Vi ska ta vår första långtur på vintern i år, åker i mitten av januari. Men då fegar vi och tar Spanien och Portugal. Har dock hela tiden kikat på allt som skrivs om det som ligger mer österut, såväl Sardinien som Grekland. Det senare borde dock ha bättre klimat december och januari... Julian har varit den som gjort att vi fått upp ögonen för Grekland så, TACK... Nu får vi allt tänka till ordentligt inför resa hösten 2017, när vi nu har allt klart så vi kan vara borta ett antal månader...
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel, hur har du det?

Har börjat titta på resvägen och ser att det inte är längre än till Spanien. Enda problemet är att välja rätt restidpunkt.
Som du förstår Ranko vet jag, i mitt tycke, bättre, roligare och mer sevärda (kulturintressanta) vägar och har även en massa åsikter om tidpunkter men vi får återkomma till det vid något tillfälle.
:bye:Julian
PS Nu har du fått mig på "tapeten" som du ville Ranko! :D DS
 
Senast ändrad:
Toppen