• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rullar vi igen...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

... Jag förmodar att er camping är lyxigare och om jag fattar det rätt lite norr om staden!
Kram tillbaka vänner. Vi vet att ni har det bra hemma, det är bara det att vi saknar er närhet (min vän Dagny också) och den dagliga chatten.

Eden är närmast playan (OBS! ACSI camping), närmast stadens centrum och den dagliga handeln. Där finns flest restauranger att välja på och därför kostar det från ca 19€ och kan bli lägre med längre vistelse. Här gillar vi skarpt deras varma duschar och snäppet godare baguetter på morgonen.

Los Pinos är lite längre ifrån men egentligen ganska lik både Eden och La Volta. Avståndet gör att det kanske är lite billigare, men servicen bör vara på samma nivå.

La Volta har vi redan testat och upplever som "en bit ifrån" och om man lägger 1,5€/pers bussbiljetter (4 x 1,5€ = 6€) då är man nästan uppe i Edens kostnad. Därför valde vi Eden som har mycket bättre restaurang och kanske snäppet godare baguetter med mer skorpa än La Volta.

TIPS: våga testa fler ställen om det finns fler att välja på. Då vet man det till nästa gång. Peniscola ÄR ett ställe dit man gärna återkommer så varför inte testa fler alternativ? Kostar det lite mer då får man troligen också lite mer av någonting som man kanske är värd. Snåla aldrig på dig själv och din närmaste, barnen & barnbarnen får ärva så det räcker ändå.

Los Pinos-Eden-La Volta.jpg

Vi tar längre och längre morgonpromenader med Benicarlo som slutmål nu när min influensa har börjat ge med sig. Ingen feber, ingen lunginflamation, bara lite morgon-hosta, vad kan man önska sig mer efter 6 plågsamma veckor? Idag var vi halvvägs till Lidl i Benicarlo som ligger ca 5,2 km härifrån. Kanske imorgon att vi når hela vägen dit (och tillbaka). 1 mil om dagen skulle sitta fint och troligen minska lite på omfånget också ; )

Ha en trevlig 3:e advent
3-e advent.jpg
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Dagarna går och är sig lika. Enda skillnaden från igår är att idag var det lite kallare och så kommer det att förbli ett tag framöver. Längre söderut lär vara 1° - 3°C varmare men också lite molnigare o.s.v.. Vi stannar och tar det som det kommer, här finns ändå massor att göra och se.

Har du en trasig cykel, eller trampcykel, då kan du ta den till Freddy som fixar det på nolltid. Vet dock inte om han kan fixan el-cyklar:
bicicletas freddy.jpg

På matmenyn är det dags för en äkta Svensk hederlig kossa att bjuda oss på varsin nostalgi-hamburgare (följde med i frysen). Ingen rök utan glöd, eller hur var det nu???
hemmagjorda hamburgare.jpg

Här vill vi visa att vi läser även nyheter hemifrån som t.ex. "Vi som inte flyr vintern" av hansyngve0319 från den 2016-12-07. Hoppas att den dagsfärska bilden nedan kan skänka Er lite värme och lindra längtan efter sommaren.
sommarkänsla.jpg

Dagens resumé inför kvällens TV tittande:
Hamburgarna var perfekta, promenaden ca 1 mil likaså och vi är mycket nöjda med våra grannar. Tänk att ha ett par från Andora vid sidan om, en Tysk (snarare flera), en Belgare, en Fransman, ett par från Isle of Man (GB), några Spanjorer, 4 Svenskar och alla inom vår egen "hörna". Och att allt fungerar!?! Helt underbart!

Ha nu en fin kväll och resten av veckan. Imorgon ska jag berätta hur det gick med vår router som gick sönder och...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nu rullar vi igen...

Hemma i Östergötland är det -10 gr idag i portugal har det varit shorts och tshirt idag också men så fort solen går ner blir det kallt. Det var mycket varmare på solkusten runt Fuengriola på kvällar och nätter men svalare på dagen.
Roligt att ni trivs med livet, själv är jag i mekartagen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Utanför Falesia (Portugal) fanns en husbilsreparatör, faktiskt en Engelsman, som kunde fixa precis vad som helst. Vi såg han då och då på ställplatsen med sin mekar-flakbil och fick reda på av ägaren & personalen att han var duktig. Förutom duktig, han var också billig vilket är inte helt fel heller. Är du i krokarna och behöver hjälp, tag gärna ett snack med honom, du som är bra på Engelska!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Vår router nr 2 (ZTE 910), den senaste vi fick på garantin efter den förra som dog i Braganza, Portugal förra året, nu dog den här också. Vi surfade på kvällen och när jag väl ville kolla läget på morgonen, då var den stendöd! Detta hände konstigt nog 1:a veckan i Spanien. Tur att vi hade en Huawei som backup. Loh Electronic ställde upp direkt och vi skickade vår söndriga ZTE med vanlig post (6,3 € utan kvitto så klart), precis som vi gjorde förra året. Nu 2 veckor senare fick vi reda på att den aldrig kom fram till Loh Electronic på Karlsdalsallén i Örebro!!! ...och det är inte den 1:a som inte kommit fram från Spanien. Ska du skicka något av värde från Spanien, SKICKA REKOMMENDERAT som går att spåra och kräva pengar tillbaka. Vi har åkt på en blåsning pga godtrogenhet till den Europeiska Postväsendet. Kostnad: en ny router (vi beställde en likadan Huawei som vi redan har)

Nu till något helt annat: LUSSEKATTER! Det är ju Lucia idag som ni säkert har märkt. Vi startade med lite glögg hos Margareta & Hans.
glögg time.jpg

Jag stack ut hakan och lovade fluffiga & goda hemmagjorda lussekatter med ÄKTA SAFFRAN (375 mg för 1,7 € är väl något billigare än hemma). Nedan på bilden har dom jäst läääänge och blivit minst dubbelt så stora. Passar perfekt till den lilla plåten vi har:
lussekatter.jpg

Nu kommer problemet med ugnen. Egentligen är det är inte ugnen som är problemet utan det ÄR jag som inte kan hantera ugnen som sig bör. Jag värmer i alla fall stenen till 250°C med grillen i taket:
ugn-250.jpg

Så fort man öppnar luckan till ugnen, sjunker värmen till 200°C men stenen är fortfarande 250°C. Nu gäller det att balansera grillvärmen som "tar med en gång" och bränner ovandelen. Det bästa är att stoppa in en folie över lussekatter (vilket jag naturligtvis glömde denna gången):
200 grader.jpg

Efter att lussekatterna har svalnat lite, då var det dags för matkritiker sittande på andra sidan staketet att framföra sina bedömningar. Mina knän skakade inför Margaretas & Mariannes skarpa blickar. Vinna eller försvinna...???
resultat.jpg

Det blev fullträff! Jag fick så mycket beröm att jag spricker snart... "Hur ofta bakar du lussekatter i husbilen Ranko?" var frågan. Svar: det var världspremiär för mig idag, men jag kan göra nya imorgon! He, he, det blir inga nya imorgon, då är det dags för gambas (stora räkor) + olivolja + torsk + vitlök + persilja + vitt vin och allt samman i mycket tomatsås (obs! utan fiskbuljong).

Hoppas att ni också har haft en trevlig Lucia idag :yes::wub:
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Nu rullar vi igen...

Utanför Falesia (Portugal) fanns en husbilsreparatör, faktiskt en Engelsman, som kunde fixa precis vad som helst. Vi såg han då och då på ställplatsen med sin mekar-flakbil och fick reda på av ägaren & personalen att han var duktig. Förutom duktig, han var också billig vilket är inte helt fel heller. Är du i krokarna och behöver hjälp, tag gärna ett snack med honom, du som är bra på Engelska!

Han heter Wayne och jobbar som "English Mobile Mechanic"

Han nås på 912 400 228 och han är både billig och mycket skicklig! Vi har haft hjälp av honom.

Så om du vill ha en extra hand så ring honom!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Tack Staffan för utförlig info inför framtida behov, du är ju den som verkligen satt i "trångmål" och blev hjälpt av Mr Wayne helt till belåtenhet.

Idag har vi lyckats utöka morgonpromenad mot Benicarlo till 6 km och även kvällspromenad till 6 km, vilket blir totalt 12 km på en endaste dag! Nu bör jag väll kunna betrakta mig som fullt frisk och "arbetsför"?

Dagens höjdpunkt var den lilla Kinesiska butiken mitt i staden. Vi fick tips från Margareta och Hans att vi säkerligen kunde hitta gummiband som vi letade efter. Jodå, där fanns gummiband så klart, men det fanns även ALLT annat också. Du kan inte ens drömma om vad som finns i den "lilla" avlånga butiken som var trång och överfull av precis allt! Behöver du ny slang till gasolflaskan, kanske ett block och pennor, en jacka, förkläde i köket, skruv & beslag av alla slag och dimensioner, glasögon i alla styrkor, köksredskap, pannor, grytor och Gudarna ska veta vad mer. Med andra ord MÅSTE SES i verkligheten, du kommer inte att tro dina ögon (järnbutik, klädesbutik, köksbutik, bokhandel, krims-krams och mycket annat).
bazar jun.jpg

Nu var vi på jakt efter kvällens fullmåne, som inte ville visa sig, men vi såg bussen var 15:e minut:
busslinje.jpg

...och Benicarlo med Lidl som ligger bara 5 km längre bort och väntar på oss:
Benicarlo 5 km.jpg

Ha nu en trevlig fullmåne ikväll, vi kollar igen efter maten om den vill visa sig för oss.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Hejsan Marianne & Ranko ! Ja det verkar som Du/Ni är fullt friska och arbetsföra, trevlig beskrivning av "diversehandeln"

Man undrar om dom har det som fanns i "vedboden" Det var två gubbar som satt vid köksbordet och pokulerade, plötsligt säger den ena, nej vad säger du Tore ska vi gå ut i vedboden och titta, varpå Tore slickar sig om munnen och säger "åhå man tackar"

En fortsatt fin kväll med månspaning hälsar
Hasse & Ingegerd
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Tack Staffan för utförlig info inför framtida behov, du är ju den som verkligen satt i "trångmål" och blev hjälpt av Mr Wayne helt till belåtenhet.

Idag har vi lyckats utöka morgonpromenad mot Benicarlo till 6 km och även kvällspromenad till 6 km, vilket blir totalt 12 km på en endaste dag! Nu bör jag väll kunna betrakta mig som fullt frisk och "arbetsför"?

Dagens höjdpunkt var den lilla Kinesiska butiken mitt i staden. Vi fick tips från Margareta och Hans att vi säkerligen kunde hitta gummiband som vi letade efter. Jodå, där fanns gummiband så klart, men det fanns även ALLT annat också. Du kan inte ens drömma om vad som finns i den "lilla" avlånga butiken som var trång och överfull av precis allt! Behöver du ny slang till gasolflaskan, kanske ett block och pennor, en jacka, förkläde i köket, skruv & beslag av alla slag och dimensioner, glasögon i alla styrkor, köksredskap, pannor, grytor och Gudarna ska veta vad mer. Med andra ord MÅSTE SES i verkligheten, du kommer inte att tro dina ögon (järnbutik, klädesbutik, köksbutik, bokhandel, krims-krams och mycket annat).
Visa bilaga 119644

Nu var vi på jakt efter kvällens fullmåne, som inte ville visa sig, men vi såg bussen var 15:e minut:
Visa bilaga 119645

...och Benicarlo med Lidl som ligger bara 5 km längre bort och väntar på oss:
Visa bilaga 119646

Ha nu en trevlig fullmåne ikväll, vi kollar igen efter maten om den vill visa sig för oss.

Det fins större Kinesisk butik enl kartan..i Peniscõla tillverkas husbil som heter benimar.. Autocaravanas Benimar: luminosidad, habitabilidad, innovación.
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    1,9 MB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

...i Peniscõla tillverkas husbil som heter benimar...
Det stämmer sacce, vi har sett deras lager på utsidan bakom staketet, helt imponerande! Snygga dessutom. Imorgon tror jag det är dags att promenera hela vägen till Benicarlo. Man kan alltid ta bussen tillbaka, hehe.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Jag föreslår att vi ger Peniscola smeknamn sacce's ställe! Allt han säger om Peniscola stämmer, det ÄR en riktig pärla och smultronställe som verkligen har ALLT, förutom lite värme just nu, hehe! Skulle faktiskt spöregnat enligt yr.no, men det är hur fint som helst, bara lite onödig kyla.
Marianne tvättar och jag försöker pussla ihop några bilder att publicera. Tycker att en bild säger så mycket mer än bara text :wideeyed:

Här är naturen verkligen inte som hemma, inte kabeldragning heller: papegojor, enorma kottar och kabel åt alla håll
annorlunda natur.jpg

Efter att ha gått exakt 5,3 km är vi nu äntligen framme vid LIDL (inte för att handla utan enbart för att ha ett mål att gå till):
äntligen.jpg

...och vad är det första man ser i Benicarlo? Kärlek så klart!
kärlek i luften.jpg

Efter ett glas vino blanco och Cocca zerro för 3€ är det dags att åka hem, men vi är inte på någon busshållsplats ännu. Spelar ingen roll, tummen upp i luften och den vänliga chauffören (inte som hemma), öppnar dörren mitt i rusningstiden och släpper in oss. Han vill ha bara 3 € (inte som hemma) för oss båda för att frakta oss till "dörren" i Peniscola: bara i Peniscola ska han passera 13 fruktansvärda gupp till vår camping, resten vet vi ingenting om. Snacka om arbetsmiljövillkor!
lokaltrafik.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Imponerande storlek!!!
Så roligt Jack, tror inte Eva har varit på sjön, att det finns minst 2 killar som konkurrerar med fru Hianders, klubbens flitigaste matskribent! Nu får hon det tufft... :wideeyed:
Marianne har beställt både kanelbullar och kanelskorpor till Jul så det är bara att kavla upp ärmarna. Köpte igår "canela molida" betyder säkert "malen", doftar ljuvligt och bara väntar på att sprida glädje i husbilen. Hoppas att du också har hemliga planer för att överraska din Eva, glöm ej ta foto!

Nedanstående är nte mina, jag vill ha mera färg och knaprighet:
kanelbullar.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Optimistiska yr.no har "klickat" rejält med sin pesimistiska redovisningen av vädret i Peniscola tor-fre, vilket vi tackar för! Fick några smådroppar under natten men inte ett enda (att jämföra med yr.no 3 st.) under dagen, yippiiii. Dessutom 14°C - 16°C på dagarna, kan man ha det bättre?

Morgonen bjöd på himmelsk skådespel medan det utlovade regnet uteblev helt :wideeyed:
skådespel.jpg


Förmiddagens motionsrunda6 km och kvällens på 4 km gjorde att det nu känns hur bra som helst. Nu kan jag unna mig en god bit mat inkl. några flytande kalorier :music-icon:, utan att ha dåligt samvete (OBS! målsättningen är fortfarande att gå ner i vikt under vintern). Lättlagad och billig snabbmat, kanske något för Bengtic att "lära sig" på äldre da'r :swoon:
lättlagad-gambasgryta.jpg


Det pratas så mycket om frikamping, gratis platser osv. Vissa vill inte åka husbil längre pga "överbelastning" och brist på fria ytor. Här finns det plats för säkert 100 bilar, mitt framför näsan på alla som passerar Peniscola. Vi såg bara 2 husbilar på den kommunala gratis-P-platsen, 10 meter bakom vår egen camping. Jag tror att man även kan "köpa" billig tömning, vatten och tvättmaskiner som finns utanför campingen: lämnar tyvärr inga koordinater, det får bli "vår" lilla hemlighet, eller hur sacce? :yes:
0 euro.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu rullar vi igen...

Det pratas så mycket om frikamping, gratis platser osv. Vissa vill inte åka husbil längre pga "överbelastning" och brist på fria ytor. Här finns det plats för säkert 100 bilar, mitt framför näsan på alla som passerar Peniscola. Vi såg bara 2 husbilar på den kommunala gratis-P-platsen, 10 meter bakom vår egen camping. Jag tror att man även kan "köpa" billig tömning, vatten och tvättmaskiner som finns utanför campingen: lämnar tyvärr inga koordinater, det får bli "vår" lilla hemlighet, eller hur sacce? :yes:
Visa bilaga 119722

Där har jag övernattat. Trodde det var slut med gratisparkeringen:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t73312-37/#post630738
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Det var blåsigt idag, riktigt blåsigt vill jag säga! Precis som Jappe minns från sin ungdom i Peniscola.
jappes penioscola-1.jpg

När det blåser riktigt hårt (minst 8-12 m/sec), då ser det ut så här:
jappes penioscola-2.jpg

Till och med cementblock flyttar på sig och kryper upp på land:
betong.jpg

Sparvhöken är en mästare på att hinna ikapp en stare för att få sig en måltid även om det är full storm ute. Att det finns hundratusentals starar i luften verkar inte vara ett hinder. Vi har sett den stilige sparvhöken varje morgon på våra "gå ner i vikt" motionspromenader:
sparvhök.jpg

...och så var det dags att åka buss några stationer eftersom det blåste som bara den i helt "fel riktning":
det har vi alla.jpg
 
Toppen