• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

På de husbilar jag tittat på så brukar man ha upprätt sittställning och nästan rät vinkel på ryggdynan och säkerhetsbälten för att få sittplatser under färd.
Det verkar väldigt obekvämt att sitta så skulle hellre ha något fåtöljliknande annars kommer de enda bekväma sittplatserna bli i framstolarna och är det inte bekvämt att sitta blir soffan vid bordet mest skådebröd.
Höjden måste ju vara så det passar bordet och framstolarna så den borde bli lika och helst med ordentligt sitsdjup.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Affe, vad du än gör så tänk lite på vikten i slutändan. Vi tänkte inte så mycket på det för vi utgick ifrån behoven, men med tiden visade det sig att vårt största behov var faktiskt att INTE ÖVERSTIGA 3,5 TON!!! Hinner inte förklara varför just nu...

Ett tips i all välmening och pga egen erfarenhet är att om du ska uppgradera till mer än 3,5 ton då spelar det ingen roll. Vi har däremot gått på "pumpen" pga alla tillbehör som vi ville ha (ugn, dubbla batterier, dubbla solceller, fekaliekvarn, större tankar, mera gasol till matlagning, dieselvärme, verktyg med alla "bra att ha" tillbehör/kablar/reservdelar, grill & annat nödvändigt, TV, dator, paddan, mobiler, kameran + alla kablar + laddare (12v & 230V), extra kuddar + lakan & övriga sängkläder, hmmm..., listan är låååång...

Nu är vi i "down-sizing" fasen, dvs. tar bort allt vi kan leva utan och eventuellt kan köpa/hyra på plats. Man behöver faktiskt inte ens ha cyklar med sig då det går utmärkt att hyra i Spanien/Portugal för billig peng. Hittills har det fungerat rätt så bra, nu gäller det bara att förfina det yttersta med bl.a. kläder (Marianne vill ha massvis med skor & jackor som HON ALDRIG NÅGONSIN har haft användning för på våra tidigare resor, men kände sig trygg att ha det med sig :) Nej, vi behöver inte ha samma upplag av allt som vi brukar ha på vår fasta adress...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Affe, vad du än gör så tänk lite på vikten i slutändan. Vi tänkte inte så mycket på det för vi utgick ifrån behoven, men med tiden visade det sig att vårt största behov var faktiskt att INTE ÖVERSTIGA 3,5 TON!!! Hinner inte förklara varför just nu...

Ett tips i all välmening och pga egen erfarenhet är att om du ska uppgradera till mer än 3,5 ton då spelar det ingen roll. Vi har däremot gått på "pumpen" pga alla tillbehör som vi ville ha (ugn, dubbla batterier, dubbla solceller, fekaliekvarn, större tankar, mera gasol till matlagning, dieselvärme, verktyg med alla "bra att ha" tillbehör/kablar/reservdelar, grill & annat nödvändigt, TV, dator, paddan, mobiler, kameran + alla kablar + laddare (12v & 230V), extra kuddar + lakan & övriga sängkläder, hmmm..., listan är låååång...

Nu är vi i "down-sizing" fasen, dvs. tar bort allt vi kan leva utan och eventuellt kan köpa/hyra på plats. Man behöver faktiskt inte ens ha cyklar med sig då det går utmärkt att hyra i Spanien/Portugal för billig peng. Hittills har det fungerat rätt så bra, nu gäller det bara att förfina det yttersta med bl.a. kläder (Marianne vill ha massvis med skor & jackor som HON ALDRIG NÅGONSIN har haft användning för på våra tidigare resor, men kände sig trygg att ha det med sig :) Nej, vi behöver inte ha samma upplag av allt som vi brukar ha på vår fasta adress...

Tack för omtanken Marianne & Ranko
Har också funderat på detta
Bilen vägde totalt då jag fick den med förare 2900kg
Var då delvis inredd med tunga IKEA skåp. Väggarna var utförda med dubbla 7 mm plywood plus 2 sängstommar i plywood och ett påbyggt elverk hängande längst bak i en kraftig konstruktion med balkar o dyl.Beräknade vikten på det jag tog bort till c:a 230kg. Har förbrukat 10 skivor med total vikt av 250kg men väldigt mycket spill blev kvar. Skulle helst vilja väga bilen nu men står i en lokal och ej flyttbar nu. Helst skulle det gå att hyra el låna sådana vågar som Sjöberg använde så att man fick lite hum om nuvarande vikt. Får väl i nödfall väga upp bilen eftersom totalvikten är 4600kg.
Nu är den ju omtypad til PB2 och 3500kg
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Bordet är från en Eriba. Alltså Fransk. Jag hade en Puck med identiskt bord. Bra prylar. Skivan tål 80% äppelsprit utan rökbildning eller missfärgning.

Ser kanten på stolsidan och framförallt den kanten som bildar ryggstödet. Vill du fläska på och få det riktigt fint så köper du kantlist från någon marinbutik, kanske har Biltema också något, fast deras sortiment är mindre. Kantlisten jag talar om är urkröpt så det finns en ca 10mm djup spår för plywood och man limmar fast den med PU lim. Har du inte precis rätt mm tjocklek i plywood, så fixar du det med faner distans i själva spåret. Syns inte.

I det här läget borde du fundera julklappar till frugan. Det räcker inte en ny damsugarslang, utan något personligt och naturligtvis totalt onödigt. Väl placerare pengar. För snart krävs kvinnligt sinne för dynor och gardiner och att köpa sådana tjänster kostar skjortan. Dynorna skall också planeras i fasthet och hur man sätter dem fast. De skall också vara vändbara. Med dragkedja så man kan lätt koktvätta sönder dem...

Gardiner skall vara två lager, en som är nästan genomskinligt, och en för total mörker. Sidorna lutar ju lite inåt, så man får ha en extra band där nere som håller dem mot sidan... Möe är det me bilen... Alla dessa detaljer. Men jag tror du blir stolt över ditt verk....Lycka till och god jul..;)
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det låter bra med en dieselvärmare för det är lätt att timmarna flyger iväg och man blir helt genomfrusen.:) Som bänkskiva använde vi 1 cm tunn formplyfa Den väger lite och klarar både värme och vatten. Eftersom vårt kök är illrött så smälte den vinröda färgen in finfint. Jag bifogar en bild på köksmodulen där man skymtar bänkskivan. Det var dock svårt att såga till formplyfan eftersom den lätt får såriga, trasiga kanter. Man måste ta till lite på yttermåtten och vara beredda att slipa kanterna. Vi använde en fintandad såg, kapsåg, bandslip och massor av tålamod.:wink: Roligt att följa ditt bygge!
 

Bilagor

  • Köksmodul.jpg
    Köksmodul.jpg
    462,7 KB · Visningar: 26

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Angående bänkskiva så söker jag någon firma som kan tillverka en sådan åt mig
Krav:Laminat, minst 20 mm tjock,kantlist i trä med rundade hörn och en urfräsning för diskbänk
Någon som vet om en firma som gör detta ?
Skulle kanske gå enligt ovan inläggs förslag för där var ju en kantlist i trä såg nu
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Var faktiskt en bra ide och skall kanske testa själv och då försöka få tag i en bit 16 mm formplyfa och kanta med teakhörn och kantlist som jag kan ev måla
Dessa säljs ju bara i storformat
 
Toppen