• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rullar vi igen...

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

OK, nu hänger jag med. Du har samma Sprinter som en Australiensare (formel 1 mekaniker) + hans Schweiziska fru och 2 barn vi träffade i Norge i somras. Hans Sprinter vägde över 5,5 ton med alla cyklar, motorcyklar m.m... Fin bil, lite lång kanske för en P-ruta, men vadå, det är som dom flesta HB bilar. Det du har till skyllnad från oss är längre avstäng mellan hjulen (hjulbas) och bör tänka på korta och höga gupp som hamnar mellan hjulen. Gäller att vara så hög som möjligt med trappan och eventuella tankar under bilen.

Vi använder sängar som soffor och då fungerar det inomhus for oss. Du har det hur bra som helst i din bil. Om jag ska ge dig lite tips så är det att sätta en vägg mot bakdörrar. Då slipper du damm utifrån och kan ha en vägg att hänga upp möbler, elkablar & vattenslangar på. Du får mycket plats för garage, inte minst under sängar på båda sidor. Där sätter du genomskinliga plastbackar så det blir lätt att "sortera" och se det du har med dig. Lycka till säger vi : )
Tack Ranko
Hade jag inte haft matplatsen så hade det givetsvis gått in lite längre bäddar (180) min bil är också lite smalare än din men kan om det krävs sätta en extra skiva mellan bäddarna också. Då hade sovplatserna blivit 180x180
Bakvägg satte jag i från början. Borde givetsvis iinte störa din reseberättelse
med detta nu. Trevlig resa för Er och kul att läsa om den.
Som vanligt felvänd :mad:
IMG_0024.JPG
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Jag fick plocka bort min bakvägg när jag besiktigade. Det är inte tillåtet att ha vägg ända upp enl besiktningsmannen. Jag har satt tillbaka den igen efter besiktningen :spinny:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Affe, du stör inte, du och alla andra kommentarer ÄR del av resan och berättelsen... Vi hade vår Sprinter reggad som lastbil och fick plocka bort väggen till styrhytten för att det ska kunna bli PB2, vilket det blev med bakväggen.

Många kör regnade som lastbilar vilket jag inte förstår riktigt eftersom vårt dåvarande försäkringsbolag krävde att den måste vara PB2. Tja, reglerna tycks ändra sig hela tiden. Det värsta var Skattemyndigfheten som nu ville ha ytterligare 2 400:- eftersom det "blev" en PB2. Nu frukost...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Konstiga regler hit o dit. Min bil är ju redan reggad som PB2. Givetsvis har jag byggt om den men då var det en delad bakvägg i den. Konstigt.
På Jappes bil som han visat bilder på är det ju en hel bakvägg och har också sett det på en del bilar här på forum som är PB2
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Vi har samma lösning som Jappe och är mycket nöjda med det. Inget damm i sovavdelningen och ett rejält garage för det som vi har med oss. Återkommer med bild snart, kan inte ta det nu för vi är för nära häcken. Det var inga problem med besiktningen. Åk till ett annat ställe och besiktiga där.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Vi har samma lösning som Jappe och är mycket nöjda med det. Inget damm i sovavdelningen och ett rejält garage för det som vi har med oss. Återkommer med bild snart, kan inte ta det nu för vi är för nära häcken. Det var inga problem med besiktningen. Åk till ett annat ställe och besiktiga där.
Ok
Kan jag få en bild bakåt infrån också ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu rullar vi igen...

Den här bilden är tagen på camping Cabopino nära Marbella i dec. 2010 och det har blivit vissa ändringar i garaget men skorven rullar fortfarande.

bak.jpg

2 cyklar går in där bak + mycket annat. Gaspannan, kompressorn till kylen, 4 batterier, 2 gasolflaskor, div pumpar, en vikbar solpanel 2 x 50 w m.m.

På torsdag är det meningen att jag ska sticka till Portugal över vintern och innan jag kommer tillbaka till Sverigelandet ska jag ha skrivit ihop en bok till. Om framtiden veta vi intet dock och omständigheterna finns ju alltid där och sätter käppar i hjulet. Vi får se!

Jappe

PS. Gick ut och tog en bild. Fullt med bråte!

bak2.jpg
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Här kommer några färska foton enligt önskemål, i samband med att jag fick ta ut solsängar (solstolar med benstöd) till Marianne. Snart måste jag också ut och få lite färg & värme. Det sägs att vi skulle få fint väder i hela 2 veckor. Återstår att se!

Bakvägg inifrån med borttagen garderob som satt i mitten och hindrade ögonkontakt med min bättre halva. IKEA bidrog med furuskivan du ser bakom bordet (där satt garderob från början) som distans mot innerväggen. Bordet kan sänkas mellan soffor så det blir dubbelsäng ca 190 x 187 cm. Sängkläder upprullade som ryggstöd, bra när man tittar på SVT Play:
bakvägg-innifrån.jpg

Här har vi "laddstation" med alla kablar (12V & 230V), egen uppfinning där laddas alla möjliga batterityper (Fitbit, telefoner, plattan, dator med 200W inverter från Kjell, Kärcher skrapan, kamerabatterier, osv. Detta är en viktig del med tanke på att helt urladdade batterier kostar pengar!
elavdelning.jpg

Vattenslangavdening (en gul, ca 4 m) och en spiral (blå, ca 10-15 m) + alla tänkbara adaptrar. I nödfall går att koppla ihop båda slangar:
vattenavdelning.jpg

Elkabelavdelning med 10m + 15m, 2,5 mm2 med adapter och skyddskåpa samt vanlig jordkabel för matlagning på induktionsspishällen 230V
kabelavdelning.jpg

Lite oordning i garaget är inte alls konstigt när vi har haft så mycket blåst & regn. OBS! under den ORANGE strappen t.v. sitter jordfelsbrytaren!
garage.jpg

Och slutligen utemöbler vägg med det stora torkstället (hängs annars på cykelstället). Taget från våra trevliga grannars tomt.
utemöbler-avdelning.jpg
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Låter trevligt ser framemot att träffas är i Fungirola på marknadsplatsen.

Vad roligt Pelle, dett låter kul. Nu har vi en hel vecka med fantastiskt väder innan vi sliter oss loss och drar vidare söderut. Ingen har klagat på vår grillning heller så det är bara att "köra vidare" tills brandkåren sätter stopp. Fisken här är suverän OCH billig dessutom. Hemma hade vi knappt haft råd med något liknande. Köpte i somras odlad Dorada hos välsorterade Feskabröderna i Gbg för 80:-/st (styck!!!). Här kostar ett kilo ca 5-6 €.

Idag var vi äntligen på Jubilado, ett ställe som bara är ett måste. Kommunens egen uteservering för pensionärer (tack sacce, det var fullträff!). Imorgon stängt, torsdag helg, på fredag är vi här igen:
Jubilado.jpg

Vi klagar på husbilister med öppna kranar efter en gråvattentömning. Vad sägs om att trampa i något mjukt i sanden istället? ...med eller utan skor?
vilda västern.jpg

Det här kan man inte se hemma. Jobbarna asfalterar under en helg (dygnet runt) och DANSAR när dom har upptäckt vår kamera.Vi fick många leenden mellan runtflytande asfaltångår. Strandvägen blir jättefin för nästa års turister!
dansande jobbare.JPG

Våra Spanska grannar lämnar mat på bordet och går iväg en stund. Tar bara minuter innan Tom kommer, utan Jerry, och är redo att undersöka bordet:
middag serverad.JPG
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

:mad::mad:
Var det en reg.besiktning från lastbil till PB 2 eller var bilen reggad som PB 2 tidigare ?
Det var regbesiktning från lastbil till PB2. Bakväggen sitter ca 15 cm innanför bakdörrarna.
Det var ju ganska snabbt fixat, fram med skruvdragaren och skruva bort den och sen var den godkänd.
Han kunde inte hänvisa till någon regel eller paragraf och jag orkade int tjafsa om det.
Hade jag varit i dina kläder skulle jag kört in till bilprovningen och testat om den gick igenom. Jag har sett bilder på bilar här i forumet med bakvägg strax innanför bakdörrarna, det var därför jag byggde på det viset.

Såg nu att det var många svar om bakväggen :yes:
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Sv: Nu rullar vi igen...

Inför regbesiktningen av vår LT35:a fick vi informationen att om man har en heltäckande vägg i skåpet så är utrymmet bakom det per definition ett lastutrymme. Alltså reggas bilen som lastbil. Lösningen är alltså att man tex har ett stuvutrymme i nedre delen som man sedan skärmar av inifrån bodelen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej igen Ranko med hustru
Fick bl.a en bra ide från dina bilder var att skapa förvaringsfack i bakdörrarna :)
Är det bara matta klistrat mot plåten?. Är bakväggen isolerad och vad har du på väggarna i sovutrymmet. Står just i begrepp med att göra dessa jobb.
Trevlig fortsättning på resan och kör lugnt :):)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej Affe, här kommer svaren:
  • Är det bara matta klistrat mot plåten? Nej, inte plåten utan en tunn plastskiva!
  • Är bakväggen isolerad (nej) och vad har du på väggarna i sovutrymmet? Velour på insidan (Reimo.se), plastmatta utsidan (lätt att torka av)
Jag vill absolut råda dig att sätta någon form av luftspalt under sängdynorna annars riskerar du mögel. Jag har perforerade golvplattor som man har på ute terrasser (Golvplatta Bergo Royal). Vi kan fortsatta om byggandet på din egen tråd, då har du allt under samma tak.

Här kommer en varm hälsning till dig och alla andra HBK-are som kikar i vår tråd:
hälsning.jpg

... och en separat bildhälsning till Knarrevik (iPad & iPhone fotomästare):
stranden.jpg

Äntligen har vi bestämt oss att stanna här tills efter Nyår. Det fattas oss inget och det blir bara billigare per dag ju längre man stannar. Blir det kallare, ja då är det bara att lätta på ankaret. Igår hade vi sol men det är ännu bättre idag, inte ett endaste moln så långt ögat ser. Dagens plan "A" ser ut så här:
  • vi drar till Jubilado och äter något gott
  • sen latar vi oss i solen resten av dagen (då allt annat är stängt pga helgen)
  • imorgon kollar vi Lidl i Benicarlo och sedan Carrefour en bit längre bort, Visaros
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Playa-promenad-med-konstnärliga-foton och vinterns 1:a biltvätt, vad kan man önska sig mer av dagen? Kanske lite varmare när man vaknar?

Snäckor kan man aldrig bli trött på, dom bara finns där på morgonen:
ensam.jpg

Det gäller att gå up i tid då ljuset är som bäst:
ensam-1.jpg

Havsvågor mynnar ut efter sin långa färd:
skum.jpg

...och visar slutligen sitt skumm:
skummt.jpg

För oss var det dags att tvätta "hemmet" för att vara mer representativa...
tvättregler.jpg

Biltvätten kostade bara 4€ (knapp nr 2 = varmvatten med tvättmedel och nr 3 avspolning med riktigt HÖGTRYCK, inte så "mesigt" som hemma!)
myntinkast.jpg

Resultatet får ni bedöma själva. Vi var nöjda i alla fall:
resultat efter biltvätten.jpg
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

En tips till är att Benicarlo som ligger ca 4 km från Eden är absolut värt att besöka där finns också gammal stad och en billig restaurang nere vid hamnen som säljer mat3,50€ /portion på eftermiddagar enl karta ... Man kan cykla på strandpromenaden ända till Benicarlo, där finns också fler matbutiker bl a Lidl
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    551,2 KB · Visningar: 19

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej på er i södern.

Vi var en vecka i Peniscola på Camping Los Pinos. Trivdes bra där och det var ett fint pris för vistelsen. Jag förmodar att er camping är lyxigare och om jag fattar det rätt lite norr om staden!

Ha det bra ! Vi följer er!!
KRAM
 
Toppen