• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allrounddäck kontra sommardäck

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jagvtycker dessutom att det är respektlöst mot andra trafikanter att sätta på dåliga däck och köra sakta. Det finns faktiskt ganska många som har tider att passa.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Innan lagen om vinterdäck infördes så hade jag lyckats köra 35 vintrar med sommardäck på personbilen utan några missöden. Min far hade också kört på det viset. Undrar hur det kunde komna sig?
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Om du försöker köra efter väglaget med framhjulsdriven husbil en vinterdag på landsvägar i mellersta eller norra sverige med allrounddäck så är det stor risk att du inte kommer fram...

Då är det nog framhjulsdriften som är problemet inte däcken. Häggen i Umeå
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

"Olyckan berodde på den svåra halkan" hör och ser man ofta i radio och tv. Väldigt slarvigt uttryckt och helt galet naturligtvis; halkolyckor beror alltid på föraren! Punkt slut!

Jappe

Klockrent :) I stort sett samtliga "halkolyckor" beror på rent handhavanddefel av chauffören halkan i sig är helt ofarlig men med en dålig ansvarslös omdömeslös förare ja då är det livsfarligt att vistas på samma väg som sådana varelser. Körde tidigare 1000-tals mil årligen och en sak är tämligen klar hade jag varit polis skulle väldigt många ha cyklat idag och knapp det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Willy Pe, det har väl alla gjort som har uppnått en viss ålder, men det är väl inget försvar för att bära sig lika dumt åt i dagens trafik, med en husbil som väger 3 ton och uppåt.
Annars blir det ju en intressant förklaring till de i bilen framför med riktiga däck, som du kör över när du inte kan stanna, det gick alltid bra förr?
Har du prövat att köra husbil på sommardäck i vinterväglag?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

För de som klarar lite tyska tycker jag verkligen att ni skall läsa däcktesten som PeterK länkar till, där finns mycket matnyttigt hur vinterdäck uppträder på sommaren och sommardäck på vintern, de testas naturligtvis när de används på rätt sätt också, även s.k. allrounddäck testas!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jag tror inte det är speciellt farligt att köra med dåliga däck. Man sänker farten och skulle man köra av eller fastna i en backe så händer förmodligen inte så mycket. Problemet är snarare att främst att fordon fastnar och orsakar stopp och trafikinfarkter som vi såg här i stockholm nyligen. De intervjuade en bärgare som hade dragit upp 13 bilar den dagen. Alla utom en med sommardäck. Bussar och lastbilar får stopp. Det är ju av framkomlighetsskäl man måste ha bra däck på tunga fordon numera. Varför skulle detta inte gälla husbilar?

För den som kan välja att åka en annan gång blir ju också valen annorlunda. För oss med 5 vecors semester och små barn så är att komma fram viktigt.

Den som är pensionär och ska till varmare trakter behöver inte vinterdäck. Men för den som ska till fjällen över helgen behöver dem.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jagvtycker dessutom att det är respektlöst mot andra trafikanter att sätta på dåliga däck och köra sakta. Det finns faktiskt ganska många som har tider att passa.

Jag tycker bättre om de förare som anpassar farten till sina däck och väglaget än de förare som kör som om det vore sommarväglag eftersom de har "så bra däck".
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Absolut inte! Jag har nog testat alla "kvalitetsmärken" som finns under årens lopp. Det som inte är positivt är de stora skillnader som finns mellan olika testare och detta gör mig misstänksam.

Jappe

Kan ju vara så att testarna redan har resultatet innan testet börjat.

Sri, såg längre ner i tråden att åsikten redan framförts
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

OK, nu har jag läst allt mellan himmel & jord när det gäller däck för husbilar och har fortfarande inte blivit mycket klokare. Vad sägs att om man bodde i Andorra, vad skulle man då välja för däck. Andorra bor vill också söderut mot värmen samtidigt som dom är utsatta för snörisk betydligt oftare än många andra Europeer.

Vi fick en granne med en plåtis för 30 minuter sen, just från Andorra och jag tog mig friheten att "ta ett smygfoto" på deras framhjulsdrivna åkdon. Om du förstorar bilden ser du att det står Continental Vanco Camper. Ska ta ett snack med dom ikväll, nu är dom säkert trötta efter resan...

Continental Vanco Camper-Andorra.jpg
 
F

Frudden

Guest
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jagvtycker dessutom att det är respektlöst mot andra trafikanter att sätta på dåliga däck och köra sakta. Det finns faktiskt ganska många som har tider att passa.
Att det skulle vara "respektlöst" att sänka farten vid vinterväglag var det dummaste jag har läst på ett forum! Det finns INGA vinterdäck som förvandlar vinterväg till sommarväg - alltså så kör man inte som om det vore sommarväg.

Att sänka farten på vintern är en SJÄLVKLARHET! Oavsett vilka däck man har!!

// Fredrik W
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jag tycker bättre om de förare som anpassar farten till sina däck och väglaget än de förare som kör som om det vore sommarväglag eftersom de har "så bra däck".

Med andra ord " jag kan köra med mina utslitna sommardäck på isgata bara jag anpassar farten efter däcken / att det blir kö efter mig det struntar jag i "
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Med andra ord " jag kan köra med mina utslitna sommardäck på isgata bara jag anpassar farten efter däcken / att det blir kö efter mig det struntar jag i "

Med utslitna sommardäck ska du inte köra en centimeter vare sig det är vinter eller sommar tror den här tråden spårar ur fullständigt :confused: :confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Helt klart skall man anpassa farten efter väglaget & däcken (förutsätter att däcken är godkända för ändamålet). Men att anpassa farten innebär ju inte att man har en sådan hastighet att den hindrar övrig trafik. Är man osäker eller om väder & väglag upplevs som illa så är det nog bättre att avstå från körning. Att välja däcktyp är inte heller så enkelt, man får helt enkelt tänka sig värsta scenariot. Om man har tänkt sig resa genom länder med dubbförbud så är ju valet lite enklare, då är det friktion-, vinter- eller åretruntdäck som gäller.

Bennie
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Men visst är det respektlöst och egoistiskt att köra med skitdäck på vintern och ursäkta det med att man sänker farten för att "anpassa efter väglag".
Diskussionen är ju nästan befängd.

I trafikkaoset i Stockholm som nyligen var så hade massor med bilar "anpassat" sin hastighet till att stå helt still. Ändå kom dom inte fram på sina skitdäck och fick lämna bilarna. Skitkul för alla oss som hade bra däck på bilarna.
Hade dom vetat att det skulle bli sådant väglag hade dom säkert "anpassat" sig och lämnat bilen hemma istället men det vet man ju sällan innan det slår till...

Givetvis kör man med så bra däck man har tillgång till/råd med och anpassar sen sin körning efter väglaget.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Det kanske blev lite missförstånd här..
Jag citerade Håkand med ironi.( jag tolkade det som han skrev med andra ord )
Men iaf här är ngt som vi inte tagit upp om vinter
Körning " Lasta rätt så att 1 framhjulsdriven bil inte blir allt för baktung " gäller både M+S & Dubb.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen