• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allrounddäck kontra sommardäck

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Ni som säger att ni har så bra grepp och bromsförmåga mm, har ni verkligen provat? Eller är det bara för att inget hänt som ni säger så?
Alla seriösa tester visar att åretruntdäck är sämre på det mesta, året runt.

Hoppas ni inte råkar illa ut för att ni snålar på däck.

Här snålas det inte på däck, däremot är jag lite bekväm. Åker året runt på året runtdäck. Funkar jättefint både på is och i snö. Skulle det köra ihop sig så lägger vi på kedjor.
>Blasse
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Kör på Michelin friktionsdäck året runt. Fungerar utmärkt och framförallt i regn under sommartid. Betydligt kortare bromssträcka och klart minskad risk för vattenplaning. Åker ofta över alperna tidig vår eller sen höst då du måste ha godkända vinterdäck i tex. Tyskland/Österrike. Slits något fortare än sommardäck men friheten att veta att man alltid har rätt däck på bilen uppväger.
I dom farter man normalt kör husbil så bedömer jag att dessa däck är inte utgör någon fara under sommartid såsom många försigpåare påstår.

Hur har du konstaterat kortare bromssträcka ? Och hur har du konstaterat mindre risk för vattenplaning ? För att påstå detta måste du nog komma med lite mera "kött på benen" ???
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Har provat och mätt på min teststräcka mot mina tidigare sommardäck som också var Michelin men camperdäck. Om du inte tror på mig så skyll dig själv.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Har provat och mätt på min teststräcka mot mina tidigare sommardäck som också var Michelin men camperdäck. Om du inte tror på mig så skyll dig själv.

Tror jag inte ett ord på , och hur testade du den mindre risken för vattenplaning ? Vill inte på något vis verka vrång men att sprida ut " kunskaper" om olika däcksfabrikat egenskaper tycker jag är vansklig och kan vara vilseledande för dom som står i begrepp att köpa nya däck. Men besitter du kunskaperna om däck så att du kan påvisa dina teser så viker jag mig :)
 
Senast ändrad:

Pellan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3081
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Hej,
på förra husbilen, en Mobilvetta med vikt av 4000 kg, hade vi Michelin Agilis M+S,(alrounddäck),gick som en dröm hela tiden- körde vår,sommar o höst. Efter 9700 mil!!! såg däcken nästan oslitna ut - vår däcksfirma på hemorten hade aldrig hört något liknande..
Pellan
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jag vill egentligen ha något som jag kan köra lagligt med till färjan i Sverige och vidare i eventuellt vinterväglag Tyskland Frankrike. Bättre att de är hyfsade sommartid än de få tillfällen då de med stor försiktighet skall användas i vinterväglag.Om jag skulle göra en vinterresa i norra delen av Sverige skulle jag givetsvis välja de bästa dubbdäcken .
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Tror jag inte ett ord på , och hur testade du den mindre risken för vattenplaning ? Vill inte på något vis verka vrång men att sprida ut " kunskaper" om olika däcksfabrikat egenskaper tycker jag är vansklig och kan vara vilseledande för dom som står i begrepp att köpa nya däck. Men besitter du kunskaperna om däck så att du kan påvisa dina teser så viker jag mig :)

Det är precis det här jag menar, det är så många som hävdar att deras däck minsann är lika bra som speciellt utprovade vinter respektive sommardäck.
Däcktillverkarna och oberoende testare lägger ned miljoner på utveckling och provning för att få säkra resultat.
Sen sitter privatförare som har vickat lite på ratten i 70kmh och bromsat lite halvhårt på fuktig asfalt och säger att dessa däck är jättebra på alla underlag året om, ju jävligare underlag ju bättre verkar man tycka ibland.
Har någon av er verkligen bromsat med husbilen, och då menar jag bromsat så ni hänger i bältet utan att orka hålla emot, fullt stamp på bromsen och hålla kvar. Jag vet att inredningen och blomkrukorna åker i golvet om ni gör provet, men i en krissituation så är det så man bromsar, och då skiter det sig med allrounddäck utom vid några få tillfällen.
Samma sak med undanmanöver, har ni verkligen gjort det?

De fyra handflatorna som ska hålla mig vid liv är viktiga, jag skulle aldrig våga köpa däck efter ett råd på ett forum, och jag skulle aldrig våga råda någon mer än att läsa många tester gjorda av seriösa testare.

Men, man kan tycka, jag tycker mina däck är bra.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Det viktigaste är att man anpassar hastigheten efter väglaget och inte tror att bara för att jag har dubbdäck kan jag köra som om det vore sommarväglag.
Jag kör buss och får förlita mig på vintermönstrade däck på drivhjulen och sommardäck på övriga axlar. Det har funkat för mig i snart 39 år, varit av vägen en gång och då pga att plogbilen hade plogat utanför vägbanan, där hade inga dubbade däck hjälpt.
Jag har alltid haft dubbfritt på mina bilar och det har gått bra hittills.
Anpassa hastigheten är det viktigaste!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jag har läst många "seriösa tester" och det är inte positivt!
Det verkar som om testresultaten beror på vem som har mutat vem.

Jappe

Det vanligaste problemet för några år sedan var att det fanns testversioner av däcken. Numera köps däcken oftast i butiken och om inte så brukar det anges.
Mutor är nog en skröna, testanläggningarna lever ju på detta.
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Det är ingen tvekan, odubbade vinterhjul, Michelin. En helt annan bil att köra, jämfört med dom stenhårda sommardäcken. Jag snålar inte på däck, utan väljer alltid det som för mig verkar bäst. På personbilen dubbade vinterhjul, då den oftast körs lite fortare. Sen har vi det här med lufttryck. Känn på däcken så att dom inte går varma! Lufttrycket kan sänkas, för bekvämare gång. Ganska mycket!
Thomas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jag litar mer på egna erfarenheter än andras, i synnerhet sådana som är beställningsverk.

Jag har kört bil i snart 60 år och har viss kunskap i ämnet.

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Vad är det som inte är positivt?
Att den däcktyp du brukar köra på inte får bra resultat? ;)

Absolut inte! Jag har nog testat alla "kvalitetsmärken" som finns under årens lopp. Det som inte är positivt är de stora skillnader som finns mellan olika testare och detta gör mig misstänksam.

Jappe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Hejsan, att tillverka det optimala åretruntdäcket kan väl inte heller vara något som däckstillverkarna lägger allt för mycket energi och möda på.
Det skulle ju förmodligen innebära en betydande skillnad i försäljningen om valet till bilar mest skulle vara mellan enbart åretruntdäck eller dubbade däck som extra tillval på vintern. Dessutom börjar det ju vara straffbart med dubbdäck på vissa platser under vintern, som kan minska intresset för dem.
Att bara få sälja jättebra åretruntdäck i stället för två uppsättningar däck till bilar är nog inget som däckstillverkarna är så intresserade av.

Min uppfattning just om de dyraste däckvalen av specialdäck för varje enskilt tillfälle är nog att det är ytterst sällan eller aldrig som både normalbil och normalförare har nytta och användning av de dyraste och finaste superdäcken, det finns andra svagare länkar.

M.v.h. JANKRO.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Om du försöker köra efter väglaget med framhjulsdriven husbil en vinterdag på landsvägar i mellersta eller norra sverige med allrounddäck så är det stor risk att du inte kommer fram...
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jag förmodar att du aldrig har försökt köra din husbil i vinterväglag på sommardäck?
 
Toppen