• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överviktsberäkning ändras

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Såg på RMF:s hemsida där Utredare BO Göingberg, Transportstyrelsen skriver att dom(TS) har eller inom kort kommer att skriva till regeringen för att få göra en ändring i Trafikförordningen så att övervikt skall beräknas på Totalvikten och inte som nu på Maximilasten.
Åke:)
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Överviktsberäkning ändras

Vilken beräkning används av myndigheterna utomlands, framför allt Europa, Slovenien o Kroatien?
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Överviktsberäkning ändras

Såg på RMF:s hemsida där Utredare BO Göingberg, Transportstyrelsen skriver att dom(TS) har eller inom kort kommer att skriva till regeringen för att få göra en ändring i Trafikförordningen så att övervikt skall beräknas på Totalvikten och inte som nu på Maximilasten.
Åke:)
Vad blir skillnaden, billigare överlast ?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Överviktsberäkning ändras

Jag säger bara TACK då vi var nära gränsen (405 kg lastvikt och vi hade 545 kg förra året). Nu är vi lagliga men jag saknar en hel del bra-att-ha "prylar"...
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Överviktsberäkning ändras

man kommer då även ändra procent av övervikt, hur ser exakt förslaget ut?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Överviktsberäkning ändras

Vi har aldrig under våra år med husbil råkar ut för vägning vare sig i Sverige eller annorstädes hur vanligt är det egentligen med kontrollvägning , har heller aldrig sett en husbil på vågstationerna där polisen vinkat in långtradare, intressant att höra hur många som råkat ut för detta ?????
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överviktsberäkning ändras

Det finnes flere tråder om dette problemet, og fra kommentarer i disse trådene er det tydelig at risikoen for å bli stoppet i vektkontroll er vesentlig større i andre land enn Sverige. Selv ble jeg stoppet nesten ukentlig på en kontrollpost i Norge som jeg passerte torsdag kveld - inntil vakten ved veien kjente igjen oss og visste at vi alltid hadde god margin så vi ble vinket forbi. Men det ble nesten 10 turer over vekta før dette.

Tyskland holder fra tid til annen spesialkontroll av husbiler. Motorvei kontrollene i Østerrike er og høyrisiko, spesiellt for 3500 kg totalvekt biler kan disse fort bli veldig dyre!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Överviktsberäkning ändras

Som redan nämnts blir konsekvenserna allvarligare i Sverige än utrikes pga olika beräkningsmetoder. Det enklaste knepet är att anpassa vattenvolymen i färsk- och gråvattentanken, det mest ödesdigra är att vara tvungen att lasta av passageraren.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Överviktsberäkning ändras

Frågar du mig LenaoLarsGöran? Idag är det 405 kg, men jag tycker att man ska räkna på totalvikten 3,5 ton.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Överviktsberäkning ändras

Vi har aldrig under våra år med husbil råkar ut för vägning vare sig i Sverige eller annorstädes hur vanligt är det egentligen med kontrollvägning , har heller aldrig sett en husbil på vågstationerna där polisen vinkat in långtradare, intressant att höra hur många som råkat ut för detta ?????

Hejsan

Vi blev kontrollerade dagen före midsommar 2016 vid nyängen (Grums)
Och bilen var fullastad och den vägde exakt 3500kg vilket jag visste
för jag brukar väga bilen då och då när vi kommer förbi vågstation

Puss o Kram
johnny
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Överviktsberäkning ändras

Att hamna på exakt 3,5 ton går bra i Sverige men i Tyskland blir det svårare då man ska klara axel för axel dvs fördelningen måste vara 100% om man ligger på max totalvikt.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Överviktsberäkning ändras

Att hamna på exakt 3,5 ton går bra i Sverige men i Tyskland blir det svårare då man ska klara axel för axel dvs fördelningen måste vara 100% om man ligger på max totalvikt.

Det är inget problem med det heller för jag brukar väga 1a axel och totalvikt och sedan axel 2 och vi överstiger inte axeltrycket

Puss o Kram Johnny
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Överviktsberäkning ändras

Jag skrev tidigare att konsekvenserna för övervikt är lindrigare på kontinenten än i Sverige.
Dock inte i Österrike där överlast kan kosta över 2000€!

IMG_7529.PNG
 
Toppen