• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ej husbilsrelaterad datafråga

F

F.d. 52943

Guest
Jag har, i Win 10, lyckats med konststycket att låsa en excelfil (via LibreOffice) så väl att jag inte kommer åt den själv.
Nu vill jag radera eller flytta bort filen eftersom jag behöver använda samma filnamn till en ny fil. Hittar inget sätt att ta bort den - får bara svar att jag inte är behörig (inloggad som administratör).
Det verkar inte finnas någon dos eller commandfuntion på denna dator, så att jag kan runda windows.

Förslag till lösning?
Skulle jag komma åt den om jag skaffar en dosskiva, och bootar från den?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Ej husbilsrelaterad datafråga

Kommandoprompt finder du ved at klikke på:
Windowsknappen
Scroll ned til Windows System og klik
Så finder du et stykke nede Kommandopromt

Jeg ville have taget et billede af skærmen, men det kunne jeg ikke lige finde ud af.

(edit: stavefejl)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ej husbilsrelaterad datafråga

Kommandoprompt finder du ved at klikke på:
Windowsknappen
Scroll ned til Windows System og klik
Så finder du et stykke nede Kommandopromt

Jeg ville have taget et billede af skærmen, men det kunne jeg ikke lige finde ud af.

(edit: stavefejl)

Tack,
jag hade letat under Windows System, fattar inte hur jag kunde missa kommandotolken.

Tyvärr hjälpte det inte. även obehörig i Dos.
Jag får väl ge upp och bygga om applikationen som använder det aktuella filnamnet, om ingen annan har något tips om hur man kan komma åt filen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Ej husbilsrelaterad datafråga

Utan att svara på vad som är problemet med Excelfilen;

För att köra kommandotolken som administratör (om du söker fram den via sökfunktionen, det finns flera sätt att hitta kommandot), dvs., sökknappen bredvid Windowsflaggan längst nere till vänster i aktivitetsfältet:

I den resultatruta du får fram, högerklicka på Kommandotolken och välj "Kör som administratör"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ej husbilsrelaterad datafråga

Høres ut som windows tror du fortsatt har filen åpen i et program. Restart windows og filen skulle fungere som normalt. Har selv hatt samme problem et par ganger. En åpen fil kan ingen fjerne eller endre namn på, en lukket fil kan en alltid endre som administrator.

Og raskeste måte å få opp et kommandovindu er høyreklikk på vindusikonet nede til venstre og velg rett menyvalg - det er omtrent midt i menyen. Om du bruker touch screen så er høyreklikk å holde fingeren på ikonet i noen sekunder i stedet for et kort trykk.

Selv kjører jeg hovedsakelig i tablett mode med touch screen og onscreen tastatur. Kun noen få desktop programmer krever at jeg fisker fram et fysisk tastatur og mus.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ej husbilsrelaterad datafråga

Tack för hjälpen. Högerklick och "Kör som administratör" fungerade!
 
Toppen