• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Snart sticker vi från Trelleborg Bengtic, Plastpelle och jag. Jag har också köpt biljett till färjan. Ett problem har uppenbarat sig som kan äventyra resan. Cirkulationspumpen till gaspannan fungerar bara ibland men jag tror mig veta var felet ligger. En kopplingsdosa har legat öppen länge så jag ska göra om den installationen för att "släppa fram strömmen". Det hela ser väldigt slarvigt ut och där är mycket korrosion på kablaget.

Det är kallt och jobbigt att stå utomhus och pilla med detta. Känner någon till en uppvärmd hall som man kan hyra eller låna i Alingsåstrakten? Bilens höjd c:a 2,8 m.

Jappe
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack för info om fläkten får fixa det lite längre söderut men det är nog stor risk att lagren är dåliga det låter som lagerljud om man lätt kom åt att spreja wd40 så skulle det nog bli bättre.
Den lät ännu värre i början har säkert inte gått på ett antal år och när jag köpte bilen saknades en viktig säkring så inte mycket fungerade.
Klarar jag mej bara ner till värmen så kan jag fixa en del på en camping i lugn och ro något måste man ju ha att dona med blir lite trist i längden att sitta i solen med en öl eller hur?
Går nog att sova ändå har ju riksväg 51 med lastbilar som kör dubbla tillåtna hastigheten med polisens goda minne, så oväsen är jag van vid.
en granne väckte mej tidigt med musik men en gammal signalgenerator på samma frekvens rådde bot på det.
Kanhända blir det tystare när den få gå lite ska sätta på den nu när den står på el.
Trodde i min enfald att fläkten inte behövde användas vid låg värme men det behöver den tydligen, trodde värmaren fungerade som på min gamla husvagn, det är en truma 3002.
Blir ju dyrt att stå på elplats hela vägen ner.
Jappe spraya lite kontaktspray och känn på skruvarna till dosan så kan det kanske klara sej till värmen sen kan vi hjälpas åt att fixa det el har jag hållit på med mest hela livet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack för info om fläkten får fixa det lite längre söderut men det är nog stor risk att lagren är dåliga det låter som lagerljud om man lätt kom åt att spreja wd40 så skulle det nog bli bättre.
Den lät ännu värre i början har säkert inte gått på ett antal år och när jag köpte bilen saknades en viktig säkring så inte mycket fungerade.
Klarar jag mej bara ner till värmen så kan jag fixa en del på en camping i lugn och ro något måste man ju ha att dona med blir lite trist i längden att sitta i solen med en öl eller hur?
Går nog att sova ändå har ju riksväg 51 med lastbilar som kör dubbla tillåtna hastigheten med polisens goda minne, så oväsen är jag van vid.
en granne väckte mej tidigt med musik men en gammal signalgenerator på samma frekvens rådde bot på det.
Kanhända blir det tystare när den få gå lite ska sätta på den nu när den står på el.
Trodde i min enfald att fläkten inte behövde användas vid låg värme men det behöver den tydligen, trodde värmaren fungerade som på min gamla husvagn, det är en truma 3002.
Blir ju dyrt att stå på elplats hela vägen ner.
Jappe spraya lite kontaktspray och känn på skruvarna till dosan så kan det kanske klara sej till värmen sen kan vi hjälpas åt att fixa det el har jag hållit på med mest hela livet.
Som redan nämnts så kan man köra utan fläkt, den är extra tillbehör dock i vår husbil så distribueras värmen dels via avfallstanken, toaletten samt även under bädden uppe i alkoven så den fyller en jättestor funktion vid kyla, men du ska inte åt det hållet så... :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jappe det största problemet med temporära reparationer är att de tenderar att bli kvar som om felet var fixat är man sen lat som jag så glömmer man helt enkelt bort problemen.
Har kört några timmar med lägsta fläkt och 1000watt fick 23 grader men termometern sitter bara en halvmeter från taket, något varmare på toaletten, strypte värmen till gråvatten tanken sitter ett snöre som sköter en ventil. 1000w räcker alltså vid ett par plusgrader gasolen ska ju ge 3,5kw vid full effekt så det finns marginal och när det är 10grader på nätterna behövs inte mycket, hoppas klara mej till spanien på två flaskor, när man kör räcker ju motorvärmen till.

Tog en påsförslutare som jag satt på snöret så nu är det stängt tanken är tom och plusgrader ute.
Verkar som om fläkten blivit lite tystare nu när den fått gå 5 timmar.
Verkar enkelt att ta bort fläkten trodde det var en propellerfläkt ska ge mej på det så småningom. Lite isolering utanpå för att dämpa vibrationer i plåten hjälper nog också.
Testade toaletten och spolning fungerade inte nu men i somras, det har varit lite vatten i när det var några minusgrader ute hoppas pumpen klarat sig den sitter i en särskild tank.
Det luktar målarfärg i bilen nu när värmen är på ska låta den gå så kanske det minskar, har provat utan fläkt men jag kan nog mest ha 1 på ratten för annars luktar det och blir missfärgning i den vita färgen. Blir ju mycket jämnare värme med fläkt.
Har tyvärr inte fått hjälp med att ställa upp pumpen men ska försöka göra det själv efter anvisningarna jag fått. Jag vet inte hur det är med dieslar men hade det varit en moped skulle jag sagt att den går magert. Vid acceleration så måste man följa med foten när man gasar det finns ett dragläge där den orkar mest.
Samma i uppförsbackar så måste man minska trotteln när varvet minskar annars tappar den ännu mer fart.
Lyckades få in cykeln och ett bord i lastluckan, förmodligen går bästa stolen in också. Men den uppblåsbara kanoten får stanna hemma vilket är synd, fast den är inget rolig på öppet hav utan mer i lugna sjöar så den blir nog inte mycket använd.
TACK för all hjälp med tips jag får
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jappe det största problemet med temporära reparationer är att de tenderar att bli kvar som om felet var fixat är man sen lat som jag så glömmer man helt enkelt bort problemen.
Har kört några timmar med lägsta fläkt och 1000watt fick 23 grader men termometern sitter bara en halvmeter från taket, något varmare på toaletten, strypte värmen till gråvatten tanken sitter ett snöre som sköter en ventil. 1000w räcker alltså vid ett par plusgrader gasolen ska ju ge 3,5kw vid full effekt så det finns marginal och när det är 10grader på nätterna behövs inte mycket, hoppas klara mej till spanien på två flaskor, när man kör räcker ju motorvärmen till.

Tog en påsförslutare som jag satt på snöret så nu är det stängt tanken är tom och plusgrader ute.
Verkar som om fläkten blivit lite tystare nu när den fått gå 5 timmar.
Verkar enkelt att ta bort fläkten trodde det var en propellerfläkt ska ge mej på det så småningom. Lite isolering utanpå för att dämpa vibrationer i plåten hjälper nog också.
Testade toaletten och spolning fungerade inte nu men i somras, det har varit lite vatten i när det var några minusgrader ute hoppas pumpen klarat sig den sitter i en särskild tank.
Det luktar målarfärg i bilen nu när värmen är på ska låta den gå så kanske det minskar, har provat utan fläkt men jag kan nog mest ha 1 på ratten för annars luktar det och blir missfärgning i den vita färgen. Blir ju mycket jämnare värme med fläkt.
Har tyvärr inte fått hjälp med att ställa upp pumpen men ska försöka göra det själv efter anvisningarna jag fått. Jag vet inte hur det är med dieslar men hade det varit en moped skulle jag sagt att den går magert. Vid acceleration så måste man följa med foten när man gasar det finns ett dragläge där den orkar mest.
Samma i uppförsbackar så måste man minska trotteln när varvet minskar annars tappar den ännu mer fart.
Lyckades få in cykeln och ett bord i lastluckan, förmodligen går bästa stolen in också. Men den uppblåsbara kanoten får stanna hemma vilket är synd, fast den är inget rolig på öppet hav utan mer i lugna sjöar så den blir nog inte mycket använd.
TACK för all hjälp med tips jag får
Värmaren förbrukar 280gr gasol i timmen på full effekt och det är i princip helt linjärt så 1000W blir 100 gr gasol per timme.

Du har 10 Kg i tuben delat på 0,1 => 100 timmar på 1000 W.

Skumt med motorn, vår husbil beter sig inte alls så. Brist på bränsle är det nog helt säkert eftersom en diesel bara styrs med mängden bränsle, luft är alltid max därav att dom kallnar på vintern om man kör för lungt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Då bör jag klara mej länge eftersom man sitter vid ratten rätt mycket och det är varmare söderöver, har blivit varmare ute nu och det var 26grader i bilen när det var 3-4grader ute, fick ställa ned termostaten.
Dags att fylla på vatten och börja packa nu! Snart börjar äventyret!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Äntligen har jag lyckats med att ställa upp pumpen, pratade med piloten 1 som är väldigt insatt i ämnet och fick en mycket bra förklaring.
Jag vred upp skruven ca 60 grader och det blev en tystare motor som känns mindre ansträngd och orkar mer, ingen svartrök alls så det finns ytterligare marginal.
Det gula plastlocket som inte fyller någon funktion alls är säkert där för att man ska kunna se om någon skruvat med pumpen.
Slog i en skvätt tvåtaktsolja på inrådan.
På lördag blir det lite riktig diesel - shells V-Power som är något dyrare men ger betydligt mer kraft.
Blir betydligt trevligare när man känner att lastbilarna inte flåsar en i nacken.
Men usch och fy vad jobbigt det är att packa bilen, blir nog lite för mycket kläder och lakan men jag vill inte vara beroende av att tvätta ofta.
Tar med mej ett sk. polartäcke som egentligen är en stor påse full med dun och fjäder. Svårt att frysa då när jag kommer till värmen får det bli en ullfilt i påslakanet.

Toalettspolningen fungerade plötsligt igen, har fyllt vatten både i toatanken och färskvatten, men inte så mycket onödigt att släpa på mer vikt än nödvändigt.

Min far fyllde 96 idag och blev grattad på vårdhemmet som han har ett tillfälligt boende hos som vi hoppas blir permanent.
Han mår så otroligt mycket bättre nu än när han bodde själv, god mat och trevligt umgänge betyder enormt mycket. Så jag kan med gott samvete lämna honom i trygga händer.
Jappe kanske inte dyker upp vid färjan, vacklande hälsa och en krånglande cirkulationspump kanske sätter stopp för hans planer.
Kanske startar jag en tråd i forum reseberättelser om inte Jappe kommer han är ju en kunnig skribent som mycket bättre än jag kan beskriva resan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Två problem som hör hemma på detta forumet.
Jag ställde ju upp pumpen och den blev mycket starkare utan svartrök.
Men nu så mest runt 90 km så kan den ibland vilja dra iväg som någon annan gasar men inte mycket och bara en kort stund sedan saktar den ned.
Väldigt irriterande, jag misstänker det extrafiltret med backventil som ligger strax före bränslepumpen att det hämmar bränslet det är hela tiden fullt med luft var luften kommer ifrån fattar jag inte.
Funderar på att plocka bort det helt, kanske backventilen ger för mycket motstånd.
växelspaken fortsätter skramla trots åtgärd, vad göra blir tyst om jag trycker den lite uppåt.
väldigt störande.
Har kontrollerat kopplingen mellan växellåda växelstång.
Kan det vara motor och bakre växelådsfästen, tycker motorn vibrerar mycket jobbigt vid rödljus och tomgång.
Men vilken skillnad med uppställd pump tysk extradiesel och rvs i oljan så går den upp på femman hela tiden i backarna tidigare var det nedväxling och tokrusning på fyran.
Jodå all hjälp mottages är en bit ner i tyskland på väg söderut och allla råd och tips mottages tacksamt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ställde upp pumpen ytterligare tog bort bränslefiltret och nu går bilen riktigt bra.
Ett problem som jag ständigt tänker på är det ljud jag hör från Höger fram när jag kör i rondeller, det klapprar en del men det följer inte den frekvens som det hade haft om det var yttre drivknut.
Jag hade det redan i sverige men nu har det blivit värre, funderar på om det kan vara fjädringen har krupit under ikväll med ficklampa men kan inte se något onormalt.
När jag vid körning rakt fram vrider ratten fram och tillbaka så låter det när jag vrider åt höger, mest bara ett knäppande knirkande ljud.
Enligt pappren har styrväxeln bytts mot en från skroten och den är ofta lite seg och glapp i styrningen som att köra i halt väglag ibland.
Höger fram visar tecken på slitage som kommer av överdriven toe in.
Framhjulsinställning gjordes i somras och den blev bättre kostade nästan 1000kr och man fick inte till castern som är ganska viktig för känslan av var rakt fram läget är på ratten.
Vattnet har ju runnit ut så fort jag slagit på vattenpumpen en slang under bilen under trumaboilern har det runnit vatten ifrån så fort det blivit tryck.
Finns en T-koppling vid värmaren med en skarv och ett litet grått plaströr, misstänker att den är defekt.
Har löst problemet idag genom att plugga slangen så nu fungerar allt.
Eftersom jag är på resande fot just nu nedanför Barcelona så är jag mycket tacksam för lite tips från dom som kan mer än mej och det är nog de flesta.
 

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

hej bengt!

Angående styrningen så har du förmodligen ett kärvande lager på
höger fjäderben.det som sitter över fjädern. Det brukar ge en seg styrning.
det är förmodligen ingen fara att köra.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

hej bengt!

Angående styrningen så har du förmodligen ett kärvande lager på
höger fjäderben.det som sitter över fjädern. Det brukar ge en seg styrning.
det är förmodligen ingen fara att köra.

Så kan det absolut vara, den enda faran med dessa om dom fastnar helt är att fjädern kan gå av dom den är för hårdt härdad så det är inte bra!

Hissa upp bilen fram med båda hjulen fria, om ratten går tillbaka när man svänger så är det lagret som är dåligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har ju haft det problemet med andra bilar, men kom inte att tänka på det nu.
Tack för hjälpen nu känner jag mej lugnare, ska köpa lite oljespray och dränka in fjäderfästet med det har hjälpt tidigare. Glömde såklart alltihop hemma fick stressa iväg eftersom det var så mycket som skulle ordnas.
Körde nästan 20 mil och det var runt 100km.
Den har blivit så mycket piggare man tappar inte så mycket i backarna när man har farten uppe.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu har jag tittat lite mer på växelspakproblemet, det verkar som om växelförararmen som går ner i lådan är sliten i femmans läge.
Inte mycket att göra åt egentligen, hade ju isär det förra året och bytte O-ring och på med mycket fett.
När jag köpte bilen satt ju växelföraren i fel läge och kan ju ha blivit skador i lådan som gör att det vibrerar.
Har inga problem med det annat än att det låter.
När jag kör i min egen takt är det mindre problem. Att laga innebär att ta isär lådan vilket jag inte klarar, kommer jag ner till Portugal så får jag fråga om vad det ska kosta att fixa.
Antar att det är ett vanligt fel på dessa lådor.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bentig igen..
Funderade på din startmotor och läste hela tråden om igen. Du har ju lagt ut bilder där man ser startmotorn och jag kan avslöja att den är identisk med min gamla C25. Om man skall skratta eller gråta? Det beror på....

Min teori är följande. Startmotorn sitter för nära avgasröret, vars värme är inte bra för oljor som dunstar bort där de skulle vara. Kanske inte bra för olika isoleringar i startmotorn heller? Det är början av avgasröret i en motor utan turbo där tempen kan stiga mot 750 grader vid påfrestning.
Vid tillfälle - när du hittar lämplig ställe och har lite back upp personer kring dig - kan du åtgärda problemet för gott. Startmotorn sitter fast med tre stycken M7!! bultar som har 11mm skalle. Öppnas från generator sidan. Det är här det avgörs om du skall skratta eller gråta. Kan du öppna bultarna så kan du skratta, annars...

Gör så här. Flera dagar innan sprutar du W40 både på startmotorsidan och generator sidan på bultskallar som håller startmotorn. Sedan skall du knacka på bultskallar med några vassa smällar innan du känner på om de går att lossa. Använd en sexkantshylsa. Bara halvvarv, sedan W40 och stäng igen. Nytt W40 och pröva igen. Går det trögt så upprepa proceduren. Lossnar det, kan du skratta men glömm nu inte att lossa batteripolen. Plussladden till startmotorn är fastsatt med 13mm mutter.

Startmotorn är enkel sak. Två pinnbultar och solenoidgaffel, så glider det hela isär. Rengör med trasa och diesel. Okulär besiktning och smörj med fett som tål lite värme, exempelvis STP:s fett i Tub. I gängorna lite kopparpasta. Extra noga med den lilla kugghjulens lagring och axeln där den glider. Klart där. Återmontering. Dra inte för hårt de tre bultarna, ca 30Nm räcker. Sedan det som hindrar framtida problem. Du skall fixa en värmesköld av något slag som hindrar avgasrören att hetta upp startmotorn. Bäst är sk. avgasband av glasfiber som man tvinnar runt avgasrören från början till förbi oljetrågen. Fästa med slangklämmor eller metalltråd. Andra alternativet á la Cuba, är att man tar en ölburk och delar den, fixar lite distans (10mm) och fäster med slangklämmor framför startmotorn. Gärna dubbla lager då materialet är tunnt.
Med lite tur behöver jobbet inte ta mer än tre timmar om förebredelserna är rätt gjorda, inköp av material osv. Startmotorn ligger ju bra till precis framför motorn. Kolla upp någon Spansk motsvarighet till Mekonom så hittar du klämmorna, fettet, hylsan och avgasbandet....

Övrigt, ang. min Arca. Har nu kört totalt 1200mil efter motorbytet, bla. en speedy tripp till Madrid via Clermount Ferrand och kustvägen upp. Det hela tog sex dagar, 100mil i snitt med farten 90 -110km/h. Bilen går som en dröm, inga som helst tveksamheter eller efterjusteringar, märkligt. Alltså man kan göra långt och fort med gamla bilar. Hittade i Burgos ett ställe man kunde tanka för 0.90€/litern diesel....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bentig igen..
Funderade på din startmotor och läste hela tråden om igen. Du har ju lagt ut bilder där man ser startmotorn och jag kan avslöja att den är identisk med min gamla C25. Om man skall skratta eller gråta? Det beror på....

Min teori är följande. Startmotorn sitter för nära avgasröret, vars värme är inte bra för oljor som dunstar bort där de skulle vara. Kanske inte bra för olika isoleringar i startmotorn heller? Det är början av avgasröret i en motor utan turbo där tempen kan stiga mot 750 grader vid påfrestning.
Vid tillfälle - när du hittar lämplig ställe och har lite back upp personer kring dig - kan du åtgärda problemet för gott. Startmotorn sitter fast med tre stycken M7!! bultar som har 11mm skalle. Öppnas från generator sidan. Det är här det avgörs om du skall skratta eller gråta. Kan du öppna bultarna så kan du skratta, annars...

Gör så här. Flera dagar innan sprutar du W40 både på startmotorsidan och generator sidan på bultskallar som håller startmotorn. Sedan skall du knacka på bultskallar med några vassa smällar innan du känner på om de går att lossa. Använd en sexkantshylsa. Bara halvvarv, sedan W40 och stäng igen. Nytt W40 och pröva igen. Går det trögt så upprepa proceduren. Lossnar det, kan du skratta men glömm nu inte att lossa batteripolen. Plussladden till startmotorn är fastsatt med 13mm mutter.

Startmotorn är enkel sak. Två pinnbultar och solenoidgaffel, så glider det hela isär. Rengör med trasa och diesel. Okulär besiktning och smörj med fett som tål lite värme, exempelvis STP:s fett i Tub. I gängorna lite kopparpasta. Extra noga med den lilla kugghjulens lagring och axeln där den glider. Klart där. Återmontering. Dra inte för hårt de tre bultarna, ca 30Nm räcker. Sedan det som hindrar framtida problem. Du skall fixa en värmesköld av något slag som hindrar avgasrören att hetta upp startmotorn. Bäst är sk. avgasband av glasfiber som man tvinnar runt avgasrören från början till förbi oljetrågen. Fästa med slangklämmor eller metalltråd. Andra alternativet á la Cuba, är att man tar en ölburk och delar den, fixar lite distans (10mm) och fäster med slangklämmor framför startmotorn. Gärna dubbla lager då materialet är tunnt.
Med lite tur behöver jobbet inte ta mer än tre timmar om förebredelserna är rätt gjorda, inköp av material osv. Startmotorn ligger ju bra till precis framför motorn. Kolla upp någon Spansk motsvarighet till Mekonom så hittar du klämmorna, fettet, hylsan och avgasbandet....

Övrigt, ang. min Arca. Har nu kört totalt 1200mil efter motorbytet, bla. en speedy tripp till Madrid via Clermount Ferrand och kustvägen upp. Det hela tog sex dagar, 100mil i snitt med farten 90 -110km/h. Bilen går som en dröm, inga som helst tveksamheter eller efterjusteringar, märkligt. Alltså man kan göra långt och fort med gamla bilar. Hittade i Burgos ett ställe man kunde tanka för 0.90€/litern diesel....

Det ska sitta ett värmeskydd redan över startmotorn om ingen plockat bort den, som jag skrev i resetråden så är det möjligt att det är solenoiden som blivit dålig om det inte ens klickar den kan också fälta pga bussningar som är dåliga eller kolen slitna.
Tenico gör det själv tips 36.

Egentligen finns det faktiskt ingenting som skall smörjas på en startmotor.

En sak till också ifall den inte klickar, kontrollera och ev byt kabelskon som sitter vid startmotorn på kabeln som från tändlåset till startmotorns solenoid troligen via en skarvkontakt(min är röd) vid batteriet, den kan glappa och det går kanske 20-30A genom den ledningen!

Lägger du 12V på den skarven ska startmotorn dra, gör den inte det så se nedan.
Sätter du en testlampa/multimeter på den skarven och den inte lyser när du vrider på nyckeln och har problem så är låset dåligt ett relativt vanligt fel med tiden.

Annars bara att lägga sig på rygg och följa den tjocka 12V kabeln,det ska finnas en till kabel tunn som går in till startmotorn som det bara är att dra loss.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Vill faktiskt inte lögga mig i denna diskussion om startmotorn men ....
Har varit bilelektriker i flera år men slutade då växelströmsgeneratorn kom.
Lagade massvis med startmotorer på den tiden.
Många bud om hjälp finns i tråden men det kanske blir rörigt för att felsöka ?
Bengtic har ju inte svarat på om att solenoiden slår till (klickar) ? Ja/nej
Ser fram mot ett svar från Bengtic om detta.
Utifrån det svaret kan man dra vissa slutsatser.
 
Senast ändrad:
Toppen