• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation utav 12V uttag i bodelen

ud05555

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
21149
Medlemskap
2024
Har nyss skaffat en Knaus Sky Ti 700 MX -2014, som saknar 12V uttag i bodelen. Har ni några bra tips på hur man på lättaste sätt kan installera 12V (t.ex. USB uttag) såväl fram som där bak i bodelen?

//Robert
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Det finns 12V uttag "cigarettuttag" respektive USB uttag i biltillbehörshandeln, ex vis Biltema. Det finns både uttag för inbyggnad (hål ca 30mm), eller för utanpåliggande montage.

Det brukar vara klokt att ta hänsyn till ledningsdragningen när man placerar uttaget o kopplar med +/- kablarna till lämpligt ställe. Endera på egen säkring, eller "tjyvar" på annan förbrukare om man tror strömmen räcker. Att öka befintlig säkring är dumt om man inte har kontroll på kabelarean...

Ett alternativ:
Grenuttag med USB-uttag - Cigarettändaruttag Bil-el ciggarettuttag - Biltema
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Undvik feltema så mycket du kan, har du en båtbutik i närheten så finns det sladdar där som är bra annars feltema :)

Kjell.com har jättebra uttag som är lätta att montera, ansluta, stadiga och relativt snygga om man tycker det är viktigt.

Den sista är en jättebra modell för utanpåliggande montering.

Sladdar bör du sikta på 2,5 mm2 och försök att montera dom efter husbilens huvudbrytare så att du kan stänga av allt enkelt, samma med hyttens uttag som du kopplar via tändning ed.

Säkring,enklast är en hängsäkring på 10A(mer ska man inte dra ut ett sådant uttag)

https://www.kjell.com/se/sortiment/...2-v-kontakter/infallt-12-v-uttag-21-mm-p39089

https://www.kjell.com/se/sortiment/...2-v-kontakter/infallt-12-v-uttag-21-mm-p39008

https://www.kjell.com/se/sortiment/...takter/utanpaliggande-12-v-uttag-21-mm-p39090

Säkring
https://www.kjell.com/se/sortiment/...gshallare/bilsakringshallare-midi-15-a-p41050

Säkringshållare - Säkringsdosa Flatsäkringsdosa Flatsäkringshållare - Biltema

Kabel
Kabel, twin - Kabel - Biltema
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Biltemas ciguttag har fördelen av att kunna monteras i tjocka paneler eller direkt i skåpsidor och andra inredningsytor som oftast är upp till 12mm tjocka.

Installationen blir enkel genom att borra ett lämpligt hål, trä i uttaget, skruva dit muttern på baksidan och sedan ansluta kablaget med flathylsor. Klart i den änden.

I andra änden kan du kanske samla ihop kablagen om du monterar flera uttag och sedan ansluta antingen direkt mot batteriet via en hängsäkring eller annan säkringshållare eller till ett ledigt uttag på EBL om det skulle finnas ett sådant. Har du någon anslutning på EBL som kanske aldrig används eller aldrig används i kombination med de nya eluttagen kan du använda en säkringshållare med uttag från Biltema: FlatsäkringshÃ¥llare med uttag, 2 st. - SäkringshÃ¥llare FlatsäkrningshÃ¥llare Flatsäkrningsadapter - Biltema .
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Om du är känslig för ljus när du vill sova så kolla på uttagen så dessa inte har någon irriterande blå lysdiod som kan lysa upp ganska ordentligt i ett mörkt mindre utrymme.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Om du är känslig för ljus när du vill sova så kolla på uttagen så dessa inte har någon irriterande blå lysdiod som kan lysa upp ganska ordentligt i ett mörkt mindre utrymme.

Går bra att dämpa ner med billigt svart nagellack. Några lager till lämplig dämpning.
EssoJ
 
F

Frudden

Guest
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Jag har " tjyvat" från lampkablarna bak och fixat cig uttag vid sängen bak till min cpap, funkar bra
Bra där. Gjorde just samma sak idag i min Sunlight. Begrep inte hur jag skulle få ner en ny kabel, så jag parasiterade på de befintliga till belysningarna som låg bredvid. Det lär nog fungera.

// Fredrik W
 
F

F.d. 54107

Guest
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Jag vill montera ett uttag till vänster om ratten och tänkte tjuva från befintliga uttag men i dessa sitter tre kablar... är den tredje jord? Kan man sno ström därifrån ändå och strunta i jorden på mitt nya uttag?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Menar du att det går tre sladdar till ett cigg uttag?

Om, kan det möjligen vara belysning runt uttaget?, dvs +12V till uttaget, jord samt +12V från instrumentbelysningen?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

En fråga i sammanhanget: Syns förbrukningen på panelen inne i husbilen om man inte lägger förbrukaren på EBL:en?

Anledningen till undran är att jag lagt en inverter på 150 W direkt på batteriet.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Nej, förbrukningen i Amp syns inte om Invertern ligger direkt på batteriet.

Dock får man mycket information från förändringen på panelens voltmeter. När inverterns belastning är borta så så ser du ungefärligen batteriets kvarvarande kapacitet, hälsar Björn.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Ni som håller på och pular med det elektriska i husbilar tänk er för innan ni skrider till verket om ni inte har kunskaper om det, låt bli ! Då är det bättre att överlåta det till dom m som har kunskaperna.Köpte en husbil med en tidigare ägare som kopplat in larm , lampor, och div utrustningar så det tog mig en halv dag med avbitare för att sanera div elektriska fyndigheter .
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Jag håller med Elegance.
I vår HB har någon "komet" varit inne & kopplat, dessvärre i HB'ns styrbox till bodelen med kortis som följd. Styrboxen & kontrollpanelen fick jag skicka till CBE i Italien för genomgång & omprogrammering eller byte av microprocessorer. Kostnaden för detta vet jag inte ännu men att det kostar ett antal tusenlappar är jag förberedd på. Allt detta för att någon som var där & klantade sig.

Bennie
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Installation utav 12V uttag i bodelen

Ni som håller på och pular med det elektriska i husbilar tänk er för innan ni skrider till verket om ni inte har kunskaper om det, låt bli ! Då är det bättre att överlåta det till dom m som har kunskaperna.Köpte en husbil med en tidigare ägare som kopplat in larm , lampor, och div utrustningar så det tog mig en halv dag med avbitare för att sanera div elektriska fyndigheter .

Schaudt EBL har ju flera säkringar märkta reserv samt ganska bra schema i bruksanvisningen,så den med elementära kunskaper kan klara av att koppla in en last.om osäker avstå.
 
Toppen