• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp inte någonting med palmolja i!

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Fel av mig..men jag blir så trött på allt som inte är rätt i processerna som ändå är "smuttigt" i jämförelse med annat som pågår i världen...vi kan hitta fel i allt om vi vill och vi kan hitta mycket positivt livet om vi vill..SUCK
//ArTii
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Det är samma gubbar som investerar i palmoljeindustrin som i vapenindustrin.

Jappe
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Han som sa det han var det..:)
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

En enskild människa kan naturligtvis inte påverka allting, men om vi antar att antalet negativa företeelser sätts till X och om en enskild människa anser sig vilja, och kunna, påverka någon av alla dessa företeelser till det bättre, så har ju X minskat något. Det borde väl vara bra och då skall vi väl inte klanka ned på denna person som ändå försöker, eller?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Palmoljan för o inte tala om ananasodling står för den stora del av regnskogsskövling i Sydostasien. Snart finns inte mycket kvar Malaysia har dock börjat förstå för där får man inte längre plantera en oljepalm utan att ta bort en annan. Man fåt heller inte hugga ner ett träd högre än en meter utan till stånd inte ens i sin egen trädgård.
Samtidigt sker samma sak på andra ställen Kommer just hem från Brasilien och där skövlas fortfarande massor med skog för att man skall kunna odal sojabönor. Men blir deppig o åka mil efter mil o bara se sojaodlingar och boskapsfarmer där det innan var regnskog. :(
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Lut i margarin, Lut för att göra Lutfisk, en svenskt tradition! enl. mig inte ätbart
Klaus
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Menar du att tillverkarna ljuger på innehållsförteckningen?
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Menar du att tillverkarna ljuger på innehållsförteckningen?
Jag hänvisar till en undersökning av "plusminus", ett konsumentmagasin som sänds av ARD, tyska TV1, under titel:
Etikettenschwindel bei Olivenöl- von wegen beste Qualitet. Bland annat Lidl,producenter som Carapelli och Bertolli fick betala böter pga falsk marknadsföring av Olivolja.
Titta efter under
Etikettenschwindel Olivenöl - Plusminus - ARD | Das Erste
Klaus
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Det är bedrövligt att det fuskas med maten som vi äter. Jag minns för många år sedan när ett spanskt företag hade blandat in petroleumolja i matoljan. Många blev sjuka och ett antal dog. :mad::mad:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Många fina olivoljor är utspädda med.... just det, palmolja!
Klaus

Jag köper Grekisk klassiskt, kallpressad olivolja extra virgin i plåtburkar á 5 kg. Färgen är grön, inte gul som i vissa andra "extra virgin" och smakar som olivolja gör. Mycket mer än så kan man inte göra.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Enligt innehållsförteckningen på flytande Becel så skall den inte innehålla palmolja.

// Per
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Palmoljan mörkas

Palmoljan är en viktig ingrediens i margarin. Men den finns sällan med i innehållsförteckningen på förpackningen. I stället står det vegetabiliskt fett. Palmoljan har dåligt rykte eftersom regnskog historiskt har skövlats för att ge plats åt palmplantage. Palmoljan som Unilever använder i Sverige är i dag miljöcertifierad.
– När margarinindustrin vill göra något som liknar smör så använder man palmolja eftersom det innehåller väldigt mycket mättat fett. Och den är billig, säger Göran Petersson, biträdande professor i kemisk miljövetenskap vid Chalmers tekniska högskola och har forskat på livsmedelsfrågor i tio år.

varning-fr%C3%A4tande-text.jpg


I Unilevers fabrik i Helsingborgs hamn tillverkas Becel, Lätta, Milda och Flora. En person med insyn i tillverkningen har tagit bilder från fabriken som Aftonbladet nu kan visa.
Varningsskyltar, brandfarliga ämnen i stora tunnor och brandsläckare gör att det mer ser ut som ett kemiskt laboratorium än en livsmedelsfabrik. Det är långt ifrån de vackra böljande rapsfälten som visas i reklamen.

Detta borde alla läsa! Läs om vårt märkliga "fossila" Livsmedelsverket!

Forskare: Becel är farligt för ditt hjärta | Nyheter
 
Senast ändrad:

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Hej Jappe,
Efter ditt inlägg så började jag granska våra produkter med lupp. Vi har mjölkallergi i huset så därför använder vi alternativa "smör" produkter.

Använder oljor så mycket det bara går men ibland så vill vi ha lite smörsmak på grejorna.

I Becel i fastform finns palmolja men i den flytande finns den vegetabiliska oljan uppdelad i sina beståndsdelar = ingen palmolja.

märkte dck att Jappe effekten infunnit sig på flera produkter i smörhyllan då de med stora etiketter talar om "innehåller inte palmolja" :)

Superbra Jappe att du gjorde mig uppmärksam på detta.

Tack / Per
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Köp inte någonting med palmolja i!

Jag köper Grekisk klassiskt, kallpressad olivolja extra virgin i plåtburkar á 5 kg. Färgen är grön, inte gul som i vissa andra "extra virgin" och smakar som olivolja gör. Mycket mer än så kan man inte göra.

Färgen på olivolja påverkas mycket av i vilken jordmån olivträden växer i, generellt sett så är den grönare österut såsom i Grekland och "gulare" västerut såsom i Spanien (avvikelser kan förekomma). Även den gulare varianten kan vara av högsta kvalitet.
Givetvis påverkas även smaken av i vad för jordmån träden växer i.
Det finns all anledning till att försöka kontrollera vad för oljor man köper då det förekommer "fusk" på marknaden. Själva köper vi endast kontrollerade ekologiska oljor och vi har till stor del ersatt olivoljan med rapsolja.
 
Toppen