• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värde på fräspelare/koordinatbord

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har blivit erbjuden att köpa en sådan här av en vän:

20161130-002.jpg

Vare sig säljaren, som ärvt maskinen, och jag vet vad som är rätt pris. Jag har försökt Googla men inte hittat någon liknande med prisuppgift, inte på blocket heller. Troligen är den från Clas Ohlson och på motorn står det 1991 så den är antagligen från det året eller året därpå. Det sitter ett timräkneverk på den som säger 83 timmar vilket kanske inte är så mycket.

Finns det någon här som kan ge en lämplig prisindikering? Jag vill ju inte betala för mycket och säljaren vill inte få för lite och det är viktigt att vi båda inte känner att en av oss blivit lurad. Det kan ju tära på vänskapen
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Riktpris borde vara mellan 5 och 10 tusen beroende lite på hur mycket verktyg som följer med. Är det maskinen på bild med de tillbehör som ligger på den och verktyg som hänger på tavlan i bakgrunden kan man väl tänka sig närmare 10
Lars
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

jag har CO katalog från 1991 !
på sidan 32 Fräs och borrpelare FV320
nr40-3340 9560,00 kr
Fräschuck 20-3342 495,00
Stora koordinatbordet 40-3341 4985,00

Men 80 tim och SÅ skitig !!
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Så skitig blir den om den är från -91. Ser ju fräsch ut ingen rost på varken pelare eller bord. Tvätta med lite avfettning, smörj alla glidytor. 4-5 tusen verkar va ett rimligt pris om det inte glappar i vevar och spindel. Verkar ju inte va nån "koreasmäck".
>Blasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Om det trots allt skulle glappa lite i bordet så skall det finnas kilar i ändarna så att man kan justera bort glappet. Spindeln däremot får INTE ha något glapp eftersom detta inte går att justera utan då är det byte av spindellager som gäller. Att det är lite "dödgång" i bordets matarskruvar är normalt. Chucken bör sitta med morsekona så att man kan använda större borr.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Det ser ut att vara en kinakopia av en Emco FB2. Originalet tillverkades i Österrike och såldes här av LUNA AB. Om det mot förmodan är en original EMCO är nog värdet mellan 5-10 tusen, om det är är en kinakopia 3-5 tusen beroende på skick som ju till utseendet är ganska bedrövligt, men utav någon anledning har den ju använts till träbearbetning vilket den ju inte är avsedd för, och trädamm kombinerat med olja och fett blir en riktigt hård beläggning som är svår att få bort.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Hejsan, kineserna brukade kopiera rakt av förr i tiden, men jag undrar om de kopierade skyltarna så exakt, dessutom så kan man fundera på om de satt dit en timräknare på maskinerna.
Det finns ju massor med varianter på EMCO men om du tittar på den här så är nedre stativet och den pressade fläktmotorkåpan väldigt lika som din tilltänkta :p:.
img13 (1).jpg

Men EMCO skulle nog aldrig skämmas för att sätta dit sitt namn på maskinerna och det verkar sitta här på den här modellen.
images (1)em.jpg

På deras varvtalsskylt som liknar din så står det "Made in Austria". Men på skylten med signallampa på övre bilden finns inte den texten så varianter finns.
images (1)k.jpg

Men däremot verkar alltid den svarta EMCO skylten finnas på högersidan.
Om det är en EMCO så borde man hitta något på maskinen som talar om det, och även fabrikat på elmotorns skylt, Bosch kanske.
För din del så gör det kanske det samma, maskinen duger säkert till husbehov för din del. Men som du skriver så vill du inte lura upp säljaren och då handlar det väl lite om vad du kan få för den om du senare vill sälja den, och då blir tillverkaren mera utslagsgivande för priset.

Jag lägger mig nog på liknande nivå som de övriga, och då inklusive alla diverse tillbehör. Bara fräshuvudet som ligger på bordet är värt några kronor.
Omkring 4000:- till 5000:- för en kinakopia.
Omkring 10.000:- till kanske 12.000:- ev. lite mer för en EMCO som säkert en del finhemmamekar kan tänka sig att betala för en orginalare, och då kanske även en del av tillbehören också är av finare fabrikat.

Tyvärr är det ju så att mindre maskiner, både svarvar och fräsmaskiner m.m. som man kan flytta på med handkraft och få ner i en källare eller liknande är dyra. Stora fina maskiner som väger massor och tar plats kan man nästan få gratis bara man kommer och hämtar dem.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Tack för alla svar!

Denna maskin är säkerligen från Clas Ohlson eller kanske någon annan liknande firma som sålde sådana maskiner. EMCO står det inte, inget annat namn heller. Däremot står det EMCO på mojängen som ligger på bordet och som har morsekona två. Det finns också en kona 2 med spännhylsor, några pinnfräsar osv.

Det verkar mest ha varit träbearbetnings om skett i lokalen med plan- och rikthyvel, ett par cirkelsågar och slipmaskiner, därav dammet antagligen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Hejsan, sorry Michael, jag glömde lägga till all text som jag tänkte till övre bilden med samma stativ och fäktkåpa som din.

.................. men om du tittar på den här så är nedre stativet och den pressade fläktmotorkåpan väldigt lika som din tilltänkta :p: .

Det skulle även stå i slutet.

"Men på den här kan man inte direkt heller se något fabrikat."

JANKRO.

Ps. så det är nog en tidig kines.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Jag har för mig att Jula hade något liknande till salu för några år sedan. Men minnet bleknar med tiden så det kan ha varit en annan modell.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Hej
Kan det vara denna ?
M har. Klas
 

Bilagor

  • 20161201_111622.jpg
    20161201_111622.jpg
    2,7 MB · Visningar: 53

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Kan det vara en Emco FB2 "Clone" dom gjordes tydligen i taiwan och hette "Warco"
 

Bilagor

  • img44 (1).jpg
    img44 (1).jpg
    190,9 KB · Visningar: 8

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

"Att det är lite "dödgång" i bordets matarskruvar är normalt"
Dödgång och glapp är ju inte riktigt samma sak. Om det är glapp i en vev kan ju innebära att skruven i bordet är sliten eller ett lager börjar ge med sig, får till följd att bordet kan börja att glappa och det blir omöjligt att fräsa parallella spår exvis.
>Blasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Värde på fräspelare/koordinatbord

Nej, inte alls. Man låser den axel som pga. glapp eller dödgång gör att spåren inte blir parallella.

Bennie
 
Toppen