• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När kommer första elhusbilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Det kommer du nog att få äta upp :)
Utvecklingen av batterier går framåt med hög fart numera även om det dröjer till det blir en kommersiell produkt. Se här hur långt forskningen kommit:

Superkondensator klår litiumjonbatterier - håller 30 gånger längre - TechWorld

Här jämför du ju mobiltelefoners batterimöjligheter/framtid med husbilsditon, det är en viss skillnad tycker åtm jag (bla pris, materialförutsättningar, allm möjligheter, mm)! Forskarna har inom fordonsområdet, hittills inte kunnat påvisa några större praktiska/trovärdiga resultat. Handlar fortfarande mest om önsketänkande, dessutom gäller att en hel infrastruktur som också skulle måst bytas ut och betalas av någon, vilket inte skulle vara gratis precis!
Att hämta energi någonstans(?) ifrån och omvandla till batteridito är oavsett leveranskällan inte heller särskilt effektivt (betr verkningsgrad).
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Här jämför du ju mobiltelefoners batterimöjligheter/framtid med husbilsditon, det är en viss skillnad tycker åtm jag (bla pris, materialförutsättningar, allm möjligheter, mm)! Forskarna har inom fordonsområdet, hittills inte kunnat påvisa några större praktiska/trovärdiga resultat. Handlar fortfarande mest om önsketänkande, dessutom gäller att en hel infrastruktur som också skulle måst bytas ut och betalas av någon, vilket inte skulle vara gratis precis!
Att hämta energi någonstans(?) ifrån och omvandla till batteridito är oavsett leveranskällan inte heller särskilt effektivt (betr verkningsgrad).

Visst visade jag på vad som idag är drömmar! Men kunde du för 10år sedan drömma om en bil med de egenskaper som en Tesla har idag?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Visst visade jag på vad som idag är drömmar! Men kunde du för 10år sedan drömma om en bil med de egenskaper som en Tesla har idag?

Relax brukar vara en klok man. På femtiotalet och sextiotalet var visionen och framtiden atomkraft. Bilar och flygplan skulle bli atomdrivna. Det gick ju inget vidare och framtiden med elhusbilar tror jag blir lika lovande. En dröm som aldrig blir något annat. Marknaden kommer inte att betala.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Visst visade jag på vad som idag är drömmar! Men kunde du för 10år sedan drömma om en bil med de egenskaper som en Tesla har idag?

Svar ja, har faktiskt själv arbetet med ledning/bilutveckling inom flera icke okända större bilföretag under totalt ca 25 år. Var då dessutom en av de första där med också el- och elektronikbakgrund.
Tillgängliga batterier under den perioden var i princip nästan lika bra då som nu, dvs långtifrån tillräckligt bra!

Den gamla förbränningsmotorn har och har alltid fortsatt att konkurrera ut alla andra alternativ och utvecklingspotentialen är fortsatt väldigt hög - map effektivitet, kostnader och faktiskt även miljö!

Tesla(?) = en billigaste modell som kostar säg runt 1 Msek/st och med ett batteripack som svarar för runt halva Teslapriset och av Tesla själva sägs förbrukat efter 10 år???

Vilken "stolle" har råd/vill lägga ner omkring 500.000:- för ett nytt batteripack i en bil som i övrigt 10 år gammal Tesla?
Resultat; Totalavskrivning med 100.000;-/år kanske inte ens möjligt att ersätta dess batteripack?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?


Tesla(?) = en billigaste modell som kostar säg runt 1 Msek/st och med ett batteripack som svarar för runt halva Teslapriset och av Tesla själva sägs förbrukat efter 10 år???

Vilken "stolle" har råd/vill lägga ner omkring 500.000:- för ett nytt batteripack i en bil som i övrigt 10 år gammal Tesla?
Resultat; Totalavskrivning med 100.000;-/år kanske inte ens möjligt att ersätta dess batteripack?

Avskrivningen på en Tesla´s batteripack är nog som du säger 10 år. Vad ett batteripack kostar om 10 år vet vi inte. Men redan idag är den lönsam som taxi. När nästa generation Tesla kommer nästa år(?) så blir kostnaden mer än halverad och inom räckhåll som tjänstebil för många. Även Chevrolet Bolt / Opel Ampera konkurrerar i samma klass så utvecklingen går framåt.

Jag är amatör inom bilområdet men har förstått att de skräckscenarion om att elbilar kommer att förbruka alla sällsynta metaller på jorden och göra av med otroliga mängder energi för att tillverkas kommer från någon undersökning på 90-talet som inte alls är aktuell idag. Tillverkningsmetoderna har förbättrats mycket sedan dess.

Jag tror att ett teknikskifte är på väg. Ofta ser man det inte förrän det har skett men det skulle inte förvåna mig om hälften av alla bilar som säljs om 10 år drivs av el. Elcykeln har börjat omvandlingen och den som lever får se...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Kul diskusjon :D

Noen ser bare problemene, andre ser løsninger.

Dagens store problem på kraftmarkedet er noe de kaller utjamningskraft på norsk. Dette er kraft som kan settes inn på kort varsel når det er underproduksjon fra de "fornybare grønne" kraftkildene sol og vind. Europa bruker delvis magasinkraft fra Norge til dette, men har og startet med lokal lagring i store batterikontainere.

Ladestasjoner for elbiler med lokal batterilagring kan være en vei å gå. I praksis blir dette mye som på dagens fyllestasjoner for hydrokarboner hvor drivstoffet er lagret lokalt før det fylles på bilene. Forskjellen ligger i transporten av drivstoffet til fyllestasjonen, tankbiler eller strømkabel.

Om en og gir ladestasjonen mulighet for å mate strøm tilbake til strømnettet ved behov så har en løst et stort infrastruktur problem og kan kjøre mer av sol og vind produksjonen på full kapasitet når det er mulig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: När kommer första elhusbilen?

Svar; aldrig! Inte intressant för tillräckligt många av oss HB-användare av personliga- och samhällsekonomiska skäl!

Uppenbara orsaker till "aldrig" bla;
1) HB-användning enligt "vår "behovsmodell" kräver lika mycket energi oavsett om man nyttjar el- eller fossil energi ... (varifrån och hur = konsekvenser?) ... Nä ett helt annat samhälle med ekonomiska och andra begränsningar att nyttja HB väntar oss med stor sannolikhet ...

2) Ev laddningsstationer för annat än "vanliga personbilar" skulle bli betydligt mycket dyrare om de skulle anpassas också för tyngre fordon ....

3) Vilka camping/ställplatser skulle ha intresse/ekonomisk kapacitet att skapa dessa dyra/för HB unika "laddstationerna" = en t.ex camping skulle momentant kräva mer effekt än större tillverkningsindustrier + helt nya ledningsdragningar från helt nya energikällor(?) i stället för dagens ...

4) HB och dess användning inkl medföljande konsekvenser tillhör knappast samhällets mest prioriterade problem att lösa under i varje fall vår livstid ...

5) Någon typ av förbränningsmotor för spec tyngre fordon (t.ex HB) måste säkert nyttjas för hybriddrift om nu någon HB-tillverkare skulle satsa på el för kortare förflyttningar ... men det löser ändå inte el-laddproblem och energiladdning/lagring i dagens konventionella batteribanker ... För att öppna upp något för dessa ev lösningar(?) måste vikten för HB fordon/liksom för andra fordon lättas radikalt! Extremt dyrt och hur också med avseende på medhavt typ; kyl/frys, värme/kyla (AC), spis/ugn, mmm förutom själva chassiet, påbyggnaden och allt annat som hör till.
Vem kan betala detta och har råd med ett så trots allt extrem särintresse i en framtid utan dagens trots allt billiga och för många av oss åtkomliga befintliga husbilskonstruktioner.

6) Batteriutveckling för fordon är ju inte historiskt särskilt imponerande;
¤ i slutet av 1800-talet kunde en personbil köras ca 7 mil på en laddning i dag ca 15-20 mil/beroende på fordonets vikt. De fordon med batterilösningar som i dag kan köras längre faller på följande
¤ batteribanken oftast lika dyr som bilen och med begränsad livslängd (kanske ca 10 år)
¤ de superbatterier som hittills forskats på, innehåller oftast material som endast finns i små ändliga kvantiteter och eller dessutom är extremt dyrt om vikten också ska passa i framtidens lättare fordon ...

Äntligen någon som är realist.:)

Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Energiinnehållet i en liter bränsle är c:a 10Kw/h (Bensin 9,06 Diesel 9,8)
Verkningsgraden c;a 35% för dagens förbränningsmotorer.
Nu saknas bara hur mycket fossilt bränsle som förbrukas för att få en uppfattning om den erforderliga elproduktionen för att kunna ersätta dagens bränslen med el.:confused::confused:

(Det är inte länge sedan då knappast någon kunde tänka sig att en hundraåring kunde bli ersatt av ny teknik, dvs. glödlampan av LED. Så man skall nog aldrig vara säker på att de som gäller idag även gäller i morgon.):cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Noe som jeg har sett som sammenlikning er Kodak som hadde laget digitalkamera men holdt det vekk fra markedet da det kunne skade salget av film. GM er nesten i samme situasjon, hadde EV1 men skrotet den og har nå en gjøkunge som de tror de kan produsere 50 000 av - Bolt, eneste bil som er i produksjon med spec som Tesla 3. Tesla 3 er forhåndsolgt i 500 000 eksemplarer.

VW sier opp 30 000 produksjonsarbeidere på fossilbiler og ansetter 9 000 på utvikling og produksjon elbiler. Målet er å bli dominerende på elbiler før 2025 og da selge hovedsakelig elbiler.

Enkelte bolag i oljeutvinning justerer nå behovstallene ut i fra en massiv overgang til eldrift av alle typer kjøretøy.

Prisen på Lithium batterier har de siste årene blitt redusert med 16% i året og produksjonen øker raskt. Tesla sin nye fabrikk kan produsere mer pr år enn totalproduksjonen i verden da de startet planleggingen. En tilsvarende fabrikk planlegges og i Sverige med Lithium fra Finland.

Uavhengige analytikere mener prisen på elbiler vil bli lavere enn for tilsvarende bensinbil allerede rundt 2020.

Rutebusser med over 500 km rekkevidde er i produksjon i USA med ren eldrift, test på bane ga 1000 km før batteriet var tomt og pakken var bare litt over det doble av Tesla sin 100 pakke.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Bra skönt att det finns drömmare och visionärer. Ibland kan det ju leda till trevliga saker.
Vad som inte är bra är när drömmarna blir så sanna för de som drömmer dem att dessa drömmare agerar som om drömmarna var sanna. Tyvärr brukar det då bli riktigt besvärligt när verkligheten slår till. Relax räknexempel med driftskostnaden för Tessla visar detta.
Argumenten mot realisten blir nya drömmar.
Tyvärr finns det politiker bland drömmarna som genom orealistisks krav byggda på lika orealistiska drömmar stiftar lagar som vanligt folk får ett helvete med. Nuvarande avgasregler på lastbilar är exempel på detta. Framtida regler om co2 fritt transportsystem är ännu värre. Drömmar som troligen kommit fram eftet bruk av olagliga rökvaror.☺
Realistiska krav är bra för teknikutveckling men allt skall betalas också
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Om man drömmer vidare om priset på att byta ett batteripack till en Tesla så kostar det enligt Relax 500.000:- idag. De senaste åren har batteripriset i snitt sjunket 16%/år. Om 10 år kostar batterierna då 87.450:- om utvecklingen fortsätter. Då kan man utan vidare byta batteriet på sin bil och skulle den behöva skrotas så använder man dom hemma för utjämna sin solelsproduktion.

Värdeminskningen som Relax visar på en Tesla blir, är inte mer 10% större än en BMW. En 10 år gammal BMW 7-serie kan du få för runt 100.000:-, nypris runt 1 miljon. Dock tror jag inte att den blir 0:- utan snarare samma som en BMW.

Om du leasar en Tesla eller Nissan Leaf idag på 2- eller 3-årskontrakt så är de inte dyrare än en bil som körs dinosaurier. En Leaf kostar 22:-/milen.

Jag kanske är en drömmare men ni som inte ser den utveckling som hittills skett har istället svårt att ta till er av verkligheten. Det var inte bättre förr, när katalysatorer för bilar infördes 1988 var det stora skriverier om all platina som skulle gå åt och hur dyrt det skulle bli att hela tiden byta katalysatorerna. Men hur blev? Jo katalysatorerna håller och jag vill inte köra bakom en bil som körs orenad på grund av lukten. Samma sak med lastbilarna, även en orenad lastbil luktar fruktansvärt och vad som är bättre med det förstår jag inte. Men jag drömmer om en jord där vi inte hela tiden förbrukar mer resurser än vad som skapas och som vi kan lämna över till våra barn med gott samvete.

Kampanjer Nissan LEAF - Elbil - Miljöbil | Nissan.jpg
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tittade lite mer på erbjudandet på Nissan Leaf. Kör du 4000mil/år så blir kostnaden 12,30:-/mil. Tillkommer gör ju strömmen på ca 3:-/milen. Vad mer som kostar framgår inte men att köra en ny bil för under 20:-/milen är ju extremt billigt. Detta visar ju bara att elbilar är konkurrenskraftiga.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: När kommer första elhusbilen?

Märkligt att ottomotorn lever kvar 2016 spelar ingen roll vilka nymodigheter man skruvar på dom det är fortfarande en simpel sugkolvsmotor men å andra sidan är oljebolagens makt stor
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Om man drömmer vidare om priset på att byta ett batteripack till en Tesla så kostar det enligt Relax 500.000:- idag. De senaste åren har batteripriset i snitt sjunket 16%/år. Om 10 år kostar batterierna då 87.450:- om utvecklingen fortsätter. Då kan man utan vidare byta batteriet på sin bil och skulle den behöva skrotas så använder man dom hemma för utjämna sin solelsproduktion.

Värdeminskningen som Relax visar på en Tesla blir, är inte mer 10% större än en BMW. En 10 år gammal BMW 7-serie kan du få för runt 100.000:-, nypris runt 1 miljon. Dock tror jag inte att den blir 0:- utan snarare samma som en BMW.

Om du leasar en Tesla eller Nissan Leaf idag på 2- eller 3-årskontrakt så är de inte dyrare än en bil som körs dinosaurier. En Leaf kostar 22:-/milen.

Jag kanske är en drömmare men ni som inte ser den utveckling som hittills skett har istället svårt att ta till er av verkligheten. Det var inte bättre förr, när katalysatorer för bilar infördes 1988 var det stora skriverier om all platina som skulle gå åt och hur dyrt det skulle bli att hela tiden byta katalysatorerna. Men hur blev? Jo katalysatorerna håller och jag vill inte köra bakom en bil som körs orenad på grund av lukten. Samma sak med lastbilarna, även en orenad lastbil luktar fruktansvärt och vad som är bättre med det förstår jag inte. Men jag drömmer om en jord där vi inte hela tiden förbrukar mer resurser än vad som skapas och som vi kan lämna över till våra barn med gott samvete.

Visa bilaga 119008

Som jag skrev. Drömmarnas svar är alltid nya drömmar. Om 20 år får man nya batterier för några kronor om man bara drar ut trender. Ta en vit månad så blir det bättre.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Som jag skrev. Drömmarnas svar är alltid nya drömmar. Om 20 år får man nya batterier för några kronor om man bara drar ut trender. Ta en vit månad så blir det bättre.

Möt istället mina argument med konkreta exempel och forskning som visar att jag har fel!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tittade lite mer på erbjudandet på Nissan Leaf. Kör du 4000mil/år så blir kostnaden 12,30:-/mil. Tillkommer gör ju strömmen på ca 3:-/milen. Vad mer som kostar framgår inte men att köra en ny bil för under 20:-/milen är ju extremt billigt. Detta visar ju bara att elbilar är konkurrenskraftiga.

Eftersom fossilbränsleskatter idag är en gigantisk mjölk-ko,
så måste denna ko i en övergång ersättas, med t.ex en elfordonsmjölk-ko.
Så kanske man ska dubbla eller 3-dubbla dessa skatter.
Alternativt får alla börja supa/röka som bara den, en annan kär ko.

:rolleyes:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen