• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rullar vi igen...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Tack Jimmy & Kristina, det värmde verkligen : )
Efter att ha legat en hel del, mest pga den tråkiga hostan, till sist sa jag "NEJ, så här vill jag inte ha det"! Tog på mig kläder och raskt ut i det fria med att tömma husbilen och fylla på vatten (krävs 2 pers., en som kör och jag som dirigerar, hehe). Hade jag haft en kamera vid utlopsröret på den stora tanken under bilen, då hade Marianne klarat av uppgiften alldeles själv och aldrig behövt mig... Här sätts inga kameror, hon ska ALLTID behöva mig till ett och annat och då är vi glada båda 2.

Häromdagen promenerade vi runt och upptäckte olika former att skydda sina P-platser på. Hemma har vi sällan några P-platser som vi behöver skydda, men vi har våra P-vakter som skyddar oss väl (från oss själva):
privé-parkering.jpg

Alldeles intill ställplatsen finns en tvättinrättning för billig peng där alla långliggare tvättar. Prislistan följer nedan:
tvättinrättning.jpg

Medan man väntar på tvätten, det går bra att beundra snön på Pyrenéerna. Fantastisk syn:
Pirenéer.jpg

Ett gäng flugor trivdes i den varma morgonsolen och då var myggnätet var räddning:
flugnät.jpg

Gårdagens kvällsmat, Franska köttbullar då Marianne fick ta på sig förklädet för en gång skull: (köttbullarna var tyvärr för kompakta)
köttbullar.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Ny erfarenhet: "plåtisar" har mest luft mellan varandra på ställplatser. Så fort det kommer en bredare, relativt kort modell av en frigolitare, då vill han gärna in mellan plåtisar. Långa modeller (syns inte här, dom är framför oss) har väldigt lite "luft" emellan vilket gör att dom gärna tar för sig även en närliggande P-plats för sina släp, MC, flakbilar, cyklar osv... Jag är glad att vi kan stuva in oss precis var som helst utan att kännas intryckta.

Plåtisgänget.jpg

Fantastisk medelhavskänsla för alla sinnen (doft, syn, värmen...)
medelhavskänsla.jpg

Trodde att det var våra grannar från våningen nedan... men ack nej, ingen Svensk flagga:
Besök från Sverige.jpg

...och slutligen vår bankomat. Man sätter sig vid ett "bord" på kvällen och tar sedan ut pengar på morgonen:
Bankomat.jpg

Ha nu en trevlig lördagkväll och var snälla mot varandra, jag tar nu 2 Alvedon i ett svep : )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Då var det dags att boka ny övernattning. Dagens rapport handlar om hur man hanterar ställplatsens bom-automat, något som är enkelt för vissa men kanske svårare för andra. Språk kan vara ett hinder men det största hindret är att inte våga fråga eller testa sig fram. Vi är inga experter på något språk och ändå har vi lyckats klara av alla konstiga automater och kodsystem. Ibland fick vi t.o.m. be en Fransman att betala med sitt Franska betalkort (automaten ville inte ha våra kort) som vi sedan kunde ge kontanter istället. Och då ska man notera att vi kunde inte Franska och Fransmannen kunde inte Engelska.

Ingen kommer in eller ut utan att betala för sig. Allt registreras, bilnummer, dag & tid, och man får en in/utpasseringskod
ställplatsens bom-automat.jpg

Var redo med betalkortet och tidigare ut/inpasseringskod om du ska förlänga vistelse (som jag nu gör).
1) Monitor för kommunikation
2) Betalmonitor
3) Kortläsare
4) kvitto med ny in/utpasseringskod
bom-automat.jpg

Jag har valt Engelsk flagga för språk och nu väljer förlängd vistelse "Adding time" och bekräftar "Confirm" i nedre högra hörn
förlängd vistelse.jpg

Automaten frågar efter min in/utpasseringskod som jag knappar in och bekräftar:
passerkod.jpg

Dags att stoppa in betalkort i kortläsaren (se nr 3 ovan) för ny debitering
kreditkort.jpg

Automaten vill ha 8,20€ och jag knappar in min PIN-kod precis som på Bankomaten där hemma:
PIN-kod.jpg

...och ut får man en ny biljett med ny in/utpasseringskod: OBS! med den koden kan du passera in och ut under tiden som betalningen gäller. Kanske ta en sväng mitt på dagen och komma tillbaka mot kvällningen?
ny biljet-kod.jpg


Övrigt: senaste om Telenor Frihet
idag, söndag har vi bästa och snabbast mottagning sen vi kom hit för 5 dagar sen. Har en misstanke om att kommunikationen är sämst på dagarna under arbetstid, betydligt bättre på kvällar. Idag, på söndag, är det rena himmelriket med nedladdning & uppladdning hela tiden.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Kollade yr.no idag som varslade om mycket regn framöver tvärs över hela Iberiska halvön, Frankrike och en bit uppåt i Europa. Bilden var skrämmande "blå" och hade en enda liten regnfri oas just där vi befinner oss. Tack Pirenéer, ni har räddat oss några dagar framöver. Det var bara att betala för ytterligare 2 nätter och ta en långpromenad ut i blåsten...

Nedan följer några bilder som Marianne har tagit på sin kvällspåromenad. Jag håller mig hemikring och stoppar i mig massvis med: BLÅBÄR, HALLON, RÖDA VINBÄR & BJÖRNBÄR (tack vare ett tips från anton53! Om jag ska tro på något här i livet så är det HBK medlemmarnas egna erfarenheter, vems annars?)

Annorlunda hamnbelysning:
Hamnen-by-night.jpg

Fin ljussättning. Varför har inte vi det så här i våra hamnar?
Hamnen-by-night-1.jpg

Blått är flott:
Hamnen-by-night-2.jpg

Har inte sett ett enda barn på flera dagar men karusellen är igång och redo:
karusell för behövande.jpg

Denna såg vi ikväll, kan det vara en Svensk byggare som ligger bakom?
Sångmön-Stocksund.jpg

Undrar hur det går med bengtic & Co, har inte sett något inlägg sen Tyska gränsen. Får hålla tummarna att allt är OK!
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej Marianne & Ranko ! Vi brukar mota förkylning i antågande med te och riven färsk ingefära eller en knäckebrödmacka med ett par hackade vitlöksklyftor funkar bra för oss och om inte annat blir "doftauran" lik en äkta Fransos :D

Ha det fortsatt bra på eran färd och kör försiktigt hälsar

Hasse & Ingegerd
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Båtgåtan ovan är löst tack vore en klubbmedlem som kunde identifiera både båten och ägaren, en Stockholmare "så klart"...

Bären med antioxidanter fungerar långsamt eftersom febern vill inte släppa helt. I vilket fall som helst, jag kan inte sitta och kurera mig "hemma" hela tiden i vår lilla etta på ett par m2 så vi tar 2 dagspromenader på ca 1 mil/dag tillsammans. Man kanske skulle ändå "vila" istället för att strosa i både vind & regn? Det är såååå vackert här med alla palmer, växter och dofter så det är svårt att motstå frestelsen.

Vi har både vitlök & ingefära och utan knäckebröd reser man väl ingenstans. Det innebär att kvällens meny kommer att se ut enligt följande.

Antipasto: vitlöksmacka med te & ingefära
Primo piatto: mera vitlök och te
Secondo piatto: blåbär, hallon, röda vinbär & björnbär

Nu är det bestämt att vi stannar här även imorgon i enlighet med YR.NO prognos: (med andra ord, vi gömmer oss tills ovädret är över)
morgondagen.jpg

Så här såg det ut idag på morgonen, regn i luften, varmt och vackert som vanligt.
regnbåge.jpg

Har man råd då kan man sitta i en sån här stol för mellan 3 000:- till 6 000:-/DAG
dyr stol.jpg

...annars går det bra att meta i hamnen betydligt billigare:
hamnfiskare.jpg

Torsdag morgon drar vi upp ankaret och siktar på bergen (över 1 000 m gränsen). Undrar hur det ser ut på Pyrenéerna? Verkar inte finnas snö på vägarna, kommer inte ens att regna så det är bara att testa bakhjulsdriften.
Måste ses.jpg

Var rädda om Er, vi är byggda av känsligt material både invändigt och utvändigt! Nu går vi ut på dagens promenad nr 2, sen blir det att skala vitlök :swoon: :swoon:
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Onsdag 23 november, Anno 2016, ytterligare en dagsrapport från ett MYCKET blåsigt område i södra Frankrike. Åk INTE hit ikväll...!

Här kommer några iPhone bilder (som Marianne tog medan jag duschade) i den sydligaste delen av Frankrike, ett stenkast från Spaniens östra kust, ett passage vi ofta väljer innan vi vet ett dugg om hur vädret är "här", eller "på andra sidan". Alla som valt väst-passage (Biscaya bukten) är dagens vinnare! Så här ser bilder som Marianne har tagit för 30 minuter sen (hon skulle "bara" köpa lite pasta för kvällen innan vinden vände):

Mitt i stan såg det ut så här med kommunens snabba avspärrningar:
vind 9m-sec.jpg

Kvinnan i butiken (ca 15 meter från vågbrytaren) var vettskrämd för att vattnet skulle forsa rakt in genom dörrarna:
vind 9m-sec-2.jpg

Ännu en våg bland många andra som Marianne tog på kort tid...
vind 9m-sec-1.jpg

Under tiden glodde jag på "se-bra" i den lilla duschen vi har. Tja, det fungerar ypperligt om man inte har några andra alternativ. Biltemas "balja" 16 l, fungerade klockrent när det gällde att samla upp gråvatten. Vi har nämligen ingen koppling från duschen in i gråvattentanken. Allt duschvatten spolas rakt ut i det fria så det är bra att kunna samla det i en "balja" som töms sedan manuellt. Gäller att veta var "gränsen går" innan det blir en mjölkfläck under husbilen så att det hamnar på HBK's sida bland "mycket dåliga och icke önskvärda medlemmar"...
se-bra.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nu rullar vi igen...

Jo här är vi nu Plastpelle är en orolig själ så det har blivit mycket sträckkörning genom rondellerna.
Står nu på area camper utanför agde, var meningen vi skulle anslutit ikväll men plastpelle visste inte var ni stod och jag fattade inte det, han har ju problem med hörseln så det är lätt att det blir missförstånd.
Vi kör in i spanien i morgon och som jag hoppas en vilodag.
Det går bra att ringa mitt nummer finns ju inlagt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Agde ligger bara en bit härifrån och ni hinner till Spanien imorgon utan problem. Enda problem vi & ni har är det dåliga vädret med regn & blåst som härjar på östkusten just nu. Vi drar imorgon bitti upp mot Pyrenéerna med hänsyn till vad yr.no föreslår, dvs. en-dags-lugn innan nästa oväder slår till. Sen fortsätter vi mot Tarragona med en lång omväg runt Barcelona som vi ännu inte är mogna till att besöka.

Utanför vårt sovrum:
vattensjö.jpg

Fick in delar av en blixt som lyste som mitt på blanka dagen...
blixt.jpg
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Kör ni från Girona C25 :an runt Barcelona till Manresa C37 och C15 till Tarragona så tar det ca20 min längre tid än att ta gratis vägar genom Barcelona .
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

sacce, vi är livrädda att köra genom Barcelona pga alla skriverier om konstiga händelser med däckpunkteringar och annat elände. Vi är i Vic nu på en offentlig ställplats och drar raka vägen till Peníscola (förbi Taragona) imorgon. Ställplatsen kostar normalt 5€ natt (här finns gratis-tömning, el & påfyllning mot några €), men automaten är stendöd så det kostar ingenting i natt (bästa pris, haha)!

Dagens resa mot Pyrenéer var hellyckad. Idag stod vi en stenkast ifrån bergen vars vita toppar vi såg från Saint-Cyprien (65 km bort). Säger bara MÄKTIGT!

Kändes nästan som i Norge:
kurvigt som i Norge.jpg

Diesel heter återigen Diesel och kostar kring 1,1 € normalt
repsol-diesel.jpg

Vägen genom småbyar var smal på många ställen, men fullt framkomlig:
smalt.jpg

Bergen närmar sig mer och mer...
Pyrenéer-1.jpg

Här finns också "fjellsäkring" som i Norge fast det borde heta "väg-klipp-säkring":
fjällsäkring.jpg

En panoramavy över toppar på nästan upp till 3 000 m.ö.h
Pyrenéer.jpg

Nu har vi sagt au revoir France, ses igen till våren :yes::wub:
Förkylningen börjar ge med sig (måste vara bär & rå vitlök) men hostan är kvar ett tag till. Ska se om en god Ripasso imorgon (Fredag) kan åstadkomma något nyttigt i luftvägar. Om inget annat, rippaso'n kanske kan liva upp mig lite. Mer om detta imorgon kväll (ops, en fredagkväll), veckans mest dynamiska & dramatiska kväll med eller utan chipspåsen...
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Nu rullar vi igen...

Ja vi önskar er lycka till.

En gång hade vi ingen aning om hur farligt det var att åka genom Barcelona, så det gjorde vi. Endast lite trångt i rondellerna, så Inger var inte helt bekväm, men jag hade "inga problem".

Men det var ju några år sedan så kanske det är värre nu.

Hoppas att ni har och kommer att få fint väder. Det har vi hemma i Sverige 8 - 10 grader och idag sol!!

Kram på er båda!!
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

sacce, vi är livrädda att köra genom Barcelona pga alla skriverier om konstiga händelser med däckpunkteringar och annat elände. Vi är i Vic nu på en offentlig ställplats och drar raka vägen till Peníscola (förbi Taragona) imorgon. Ställplatsen kostar normalt 5€ natt (här finns gratis-tömning, el & påfyllning mot några €), men automaten är stendöd så det kostar ingenting i natt (bästa pris, haha)!

Dagens resa mot Pyrenéer var hellyckad. Idag stod vi en stenkast ifrån bergen vars vita toppar vi såg från Saint-Cyprien (65 km bort). Säger bara MÄKTIGT!

Kändes nästan som i Norge:
Visa bilaga 118946

Diesel heter återigen Diesel och kostar kring 1,1 € normalt
Visa bilaga 118947

Vägen genom småbyar var smal på många ställen, men fullt framkomlig:
Visa bilaga 118948

Bergen närmar sig mer och mer...
Visa bilaga 118949

Här finns också "fjellsäkring" som i Norge fast det borde heta "väg-klipp-säkring":
Visa bilaga 118950

En panoramavy över toppar på nästan upp till 3 000 m.ö.h
Visa bilaga 118951

Nu har vi sagt au revoir France, ses igen till våren :yes::wub:
Förkylningen börjar ge med sig (måste vara bär & rå vitlök) men hostan är kvar ett tag till. Ska se om en god Ripasso imorgon (Fredag) kan åstadkomma något nyttigt i luftvägar. Om inget annat, rippaso'n kanske kan liva upp mig lite. Mer om detta imorgon kväll (ops, en fredagkväll), veckans mest dynamiska & dramatiska kväll med eller utan chipspåsen...

Vi åker nästan alltid runt Barcelona. Vi kom hem från Peniscola tre veckor sen dit vi åker vår och höst .... låg på Los Pinos tre veckor 12€ inkl.el
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu rullar vi igen...

Till slut tröttnade jag på den helvetiska frenetiska anhopningen av bilar och stressen på motorvägarna runt Barcelona och numera kör jag alltid rätt genom stan eller den smått idylliska hamnvägen så nära havet man kan komma. Snabbt och enkelt!

Inga problem och intressanta och trivsamma inblickar i spanskt storstadsliv från "första parkett".

Vid morgonrusningen bildas köerna vid avfarterna. Ska man rätt igenom stan är det bara att "blåsa på"!

Klicka på bilden!
barc.jpg

Kommer man i eftermiddagsrusningen så uppstår köerna i stan före påfarterna till den stora leden genom stan.

E man smatt så e man! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Rätt Jappe! Vi åker alltid rätt igenom Barcelona. Alla berömda byggnader flyger liksom bara förbi! Aldrig några problem med punktering eller dyligt och trafiken flyter för det mesta bra. Bara man är observant på 2hjulingarna som attackerar från höger och vänster, mest från höger.
:yes:
 
Toppen