• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurad...

F

F.d. 56138

Guest
Jag behöver er hjälp. Vet varken ut eller in. :msn_sad:

Vi köpte vår första husbil någonsin i juni i år. Köpte via en annons från en privatperson på blocket. Vid inspektion ser allt bra ut. Ingen konstig doft. Det doftade rent och "nytt". Rent och snyggt, inga konstiga håltagningar i väggar och vagnen upplevs som knappt använd det är en Hobby från 2009 som gått ynka 2500 mil.

Vi frågade efter alla papper i form av besiktningar, reparationer och självklart ett nygjort fukttest. Allt såg bra ut. Fukttesten var genomförd av en stor bilbesiktningsfirma endast några dagar innan vi kollade på husbilen.

Under sensommaren/början på hösten. tycker jag mig märka en svagt unken doft men tänkte att det säkert bara är inbillningen. Lukten blir mer påtaglig och när jag börjar känna att det retas i halsen börjar jag undersöka. I garaget är lukten nu ganska frän och jag börjar känna med fingrarna längst ner under den ena luckan. Väggen där är påtagligt mjuk och med pekfingret kan jag nu forcera väggen. Fingret glider in ca 2-3 cm och det är inte bara fuktigt.. Det är blött......

Efter att ha rådfrågat några verkstäder som oxå gjorde fukttester med mycket höga värden i golvet och väggarna i garaget blev vi rekommenderade en firma som gjorde en större undersökning.

Hela den bakre väggen måste lyftas av. För att man ska kunna komma åt och byta väggar och golv. Samt att inredningen måste plockas ner. Han kunde inte själv utföra detta stora arbete utan började ringa runt till större verkstäder. Han fick till slut tag på ett företag som kunde göra arbetet. Summan för detta jobb skulle då hamna på ca 150 000:- !!!!

Då delar av väggen tydligen är helt upprutten menar han att skadan pågått de senaste 6-8 åren. Alltså långt innan vi köpte bilen. Han menar oxå att skadan är så väl dold bakom de plastade väggarna att vi inte kunnat upptäcka detta vid en ockulär besiktning. Han blev i det närmaste rasande när han såg fukttestet som "den stora bilbesiktningsfirman" gjort och menade på att den som besiktigat begått tjänstefel som inte hittat skadan.

Om nu inte förra ägarna går med på att häva köpet hur gör vi då? Måste nog ta hjälp av en jurist. NÅgon som har erfarenhet eller tankar omkring detta?

Vad ska vi göra! Har kollat köplagen som verkar ge oss möjlighet att driva detta vidare då vi nu måste häva köpet.

Så ledsen över att vi lyckats bli så dragna vid näsan. Alla våra planer för kommande semestrar har nu kapsejsat. Känner mig så Dj-a lurad att det är patetiskt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Lurad...

Det låter bedrövligt, att bli blåst känns eländigt. Jag blev lurad på min förra husbil som var illa fuktskadad vilket jag renoverade själv. Att det skulle kosta 150000:- på en firma är inget ovanligt. Det blir ju betydligt billigare att göra det själv. Mitt råd är att i första hand försöka ta säljaren på detta, antingen 150000:- eller köpet tillbaka. Om inte detta går finns ju bara 3 alternativ.
1. Punga ut med 150000:- ur egen ficka & låta en firma renovera.
2. Göra jobbet själv, materialet är inte så dyrt.
3. Göra dig av med en så gott som osäljbar husbil.

1. Innan du beslutar dig för att göra jobbet så gör en seriös fuktkontroll hos en auktoriserad firma så att du får klart för dig skadans omfattning.
2. Presentera fuktskadan både protokoll, bilder (så många som möjligt) här på forumet & fråga om råd.

På forumet finns det några medlemmar som råkat ut för samma som dej (jag bl.a) & som lagat skadorna själv. Det är inte speciellt dyrt, arbetet däremot kan bli väldigt omfattande. Inte är det speciellt svårt heller men det gäller att ha tid, verktyg & någonstans att stå under reparationen. Jag är övertygad om att du får hjälp av dom som har egen erfarenhet av fuktreparationer på forumet.

Lycka till hur du än gör.

Bennie
 
Senast ändrad:

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Lurad...

Ta genast kontakt med en välrenmmerad jurist/advokat. Det är viktigt att reklamera felet snarast möjligt både mot säljaren, ev också mot firman som gjort fukttestet. Om du inte reklamerar i rätt tid, kan det i sig medföra att du inte längre har möjlighet att framställa några krav alls.
Det är mycket troligt att det finns rättsskydd i din husbilsförsäkring som du kan använda för att täcka stora delar av juristkostnaderna. Det är defintivt värt för dig att undersöka möjligheterna att gå vidare i ärendet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lurad...

Vilken otur. Ang. hur du skriver vill jag varna dig för det juridiska alternativet. Klart man kan använda det som påtryckningsmedel, men det är vissa saker man skall ha klart för sig.

1. Samtliga sk. experter ställer gärna upp i rätten och vittnar om det ena och det andra, kostnaden för detta ligger kring 10.000 - 20.000kr.

2. Motparten skaffar också vittnen och oftast flera och bättre meriterade. Det finns mängder av "experter" vars halva årsinkomst kommer från vittnesbåset.

En process i TR går på kring 300.000kr, sammanlgt för båda. Den förlorande överklagar för vem vill ha en räkning på 500.000kr i knäet? Nästa instans plussar på ytterligare 300.000kr på den förlorandens nota och det värsta är att du kan inte lita på varken i din juridiska ombud eller på domstolens vilja att följa lagtexten så som du tolkar den från boken. Allt handlar om bevisvädering och eventuellt NJA domar. Med andra ord är tvistemålsprocess ren lotteri vars utgång är ovisst. Det som är nästan säkert är att den ena parten blir "evighetsgälldenär" om han nu inte har ca 1 miljon på kontot.

Det här är en sida av Sverige det talas tyst om. Vi vill ju bara höra om det positiva så att säga. Rättskyddet som man har via försäkringen är oftast rena skämtet den täcker kring 100.000 - 200.000kr beroende på bolag, och är avsedd att täcka din egen juridsk ombud, men förloraren skall ju betala allt. Även det saken gällde.

Vad gäller själva husbilen så håller jag med Bennsan, med tilläget att du bör ta reda på var själva läckan ligger och hur konstruktionen ser ut exakt. Själva reparationen gräver varken fakir eller trollkarl. Tid och tålamod, ytterst lite pengar. Du kan pressa lite försäljaren och fuktbesiktigaren om han nu var så ansedd. Men anlita först en jurist som vet vad han sysslar med, eventuellt kan han skicka skrivelse till de berörda, kostnad kanske kring 2000kr?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Lurad...

Har du kollat med den stora bilbesiktningsfirman om dom har någon form av ansvarsförsäkring?
En så stor fuktskada borde dom ju ha upptäckt om dom gjort sitt jobb. Dom tar ju trots allt betalt för tjänsten specifikt.

Jag skulle kontakta dem och ”lyssna lite” i egenskap av intresserad kund om vad som ingår när man köper tjänsten och om man kan lita på deras test. Kanske t.o.m. fråga vad som skulle hända om det visar sig att besiktningen blir bristfälligt utförd.
Lägger du alla korten på bordet direkt kan det bli tvärnit innan du har dem på kroken.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Lurad...

Om nu skadan som enl. experten pågått i 7-8 år ha upptäcks redan under garantitiden.
Har det gjorts årlig fuktkontroll?

Är det en årsmodell 2009, i så fall är den ju bara 7 år gammal.
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: Lurad...

Tack för ditt svar Bensans Vi måste försöka komma överens med säljarna för att lösa detta. De har nu till en början varit öppna och förstår vår situation.
Att fixa detta själva ligger utanför vår egen kompetens. Visst kan jag snickra måla och tapetsera hjälpligt men detta känns överstigligt för oss.
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: Lurad...

Ta genast kontakt med en välrenmmerad jurist/advokat. Det är viktigt att reklamera felet snarast möjligt både mot säljaren, ev också mot firman som gjort fukttestet. Om du inte reklamerar i rätt tid, kan det i sig medföra att du inte längre har möjlighet att framställa några krav alls.
Det är mycket troligt att det finns rättsskydd i din husbilsförsäkring som du kan använda för att täcka stora delar av juristkostnaderna. Det är defintivt värt för dig att undersöka möjligheterna att gå vidare i ärendet.

Har nu undersökt den möjligheten och vi har följt stegen när detkommer till att reklamera mot säljaren. Det finns ett rättsskydd som täcker en del av ev rättegångskostnader.
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: Lurad...

Har du kollat med den stora bilbesiktningsfirman om dom har någon form av ansvarsförsäkring?
En så stor fuktskada borde dom ju ha upptäckt om dom gjort sitt jobb. Dom tar ju trots allt betalt för tjänsten specifikt.

Jag skulle kontakta dem och ”lyssna lite” i egenskap av intresserad kund om vad som ingår när man köper tjänsten och om man kan lita på deras test. Kanske t.o.m. fråga vad som skulle hända om det visar sig att besiktningen blir bristfälligt utförd.
Lägger du alla korten på bordet direkt kan det bli tvärnit innan du har dem på kroken.

Jo den stora bilbesiktningsfirman friskriver sig från allt ansvar i den finstilta texten. Mao är den besiktningen inte värd någonting....
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: Lurad...

Om nu skadan som enl. experten pågått i 7-8 år ha upptäcks redan under garantitiden.
Har det gjorts årlig fuktkontroll?

Är det en årsmodell 2009, i så fall är den ju bara 7 år gammal.

Vår kille gör bedömningen att skadan pågått 6-8 år på grund av skadans omfattning och i vilken grad det skadade trät är ruttet.

Det har gjorts två fuktkontroller en när förra ägarna köpte den ny och sedan en till nu innan vi köpte den.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Lurad...

Titta på Motormännens sida , köpa bil av privatperson , så hittar du vad som gäller.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Lurad...

Verkligen tråkigt då man skall starta om med en bra bil.
Vad heter den stora bilbesitningsfirman som missat detta.
Borde väl vara bra att veta så att ingen annan råkar illa ut också.
 
P

Pumbaa

Guest
Sv: Lurad...

Hej! Så otroligt tråkig situation du har hamnat i!
OM du inte kan lösa detta på annat sätt i samarbete med säljaren, så kan du kolla din hemförsäkring. Där finns ett "Rättsskydd" eller "Rättshjälp" som man i vissa fall kan få hjälp ifrån. Själv har jag haft nytta av den så sent som i våras. Min kostnad var 20% av advokat/rättegångskostnader. I det fall jag hade "förlorat" hade försäkringen även tagit de kostnader som tilldömts mig. Värt att kolla hur DITT försäkringsbolag ser på frågan innan du tar beslut om hur du ska gå vidare! LYCKA TILL! Du tycks ha hamnat i en mardröm!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Lurad...

Jo den stora bilbesiktningsfirman friskriver sig från allt ansvar i den finstilta texten. Mao är den besiktningen inte värd någonting....

Har du varit i kontakt med den firman? Vad säger dom? Tycker om de slår ifrån sig så bör du informera oss andra om vilka dessa är så vi vet vilka man ska undvika att anlita.
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: Lurad...

Tack för alla svar! Opus bilprovning. Har kommit en liten bit på vägen och gick till ytterligare en firma för en andra bedömning och fick där en avsevärt bättre offert....
Gamla ägarna är förtvivlade och har gått med på att hjälpa till med kostnaderna. Återkommer i ärendet
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: Lurad...

Klart! Skadan är lagad samt orsaken eliminerad. Summa 60 000kr varav GA ägares försäkringsbolag tog mestadelen och gamla ägarna resten. Större skadan berodde på ett läckande rör från pannan. Resten från lastucka. Så skönt att detta är klart nu.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Lurad...

hej roligt att det löste sig för er ! all heder åt de ga säljarna verkar det som ! lycka till i fortsättningen med hb :music-icon:
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Lurad...

Klart! Skadan är lagad samt orsaken eliminerad. Summa 60 000kr varav GA ägares försäkringsbolag tog mestadelen och gamla ägarna resten. Större skadan berodde på ett läckande rör från pannan. Resten från lastucka. Så skönt att detta är klart nu.

Vad glad jag blir, tänkte på vilken katastrof det måste varit och så slutade det så bra :)

Grattis till Er/Dig

Leffe
 
Toppen